Salzburg, oraşul romantic al operei şi muzicii clasice

Balul efervescent al celei de a 95-a ediţii a Festivalului de la Salzburg, una dintre cele mai apreciate întâlniri muzicale ale Planetei, ce se desfăşoară între 18 iulie şi 30 august în somptuosul oraş baroc, cuprinde 188 de reprezentaţii ce vor fi jucate în 44 de zile, în 12 locuri diferite.

Prima pagină a Festivalului

Între plecarea prematură a lui Alexander Pereira şi venirea în 2017 a lui Markus Hinterhäuser, Festivalul are doi ani de tranziţie, sub conducerea regizorului german Sven-Eric Bechtolf. După anii fastuoşi ai lui Pereira, care au lăsat în urma lor un deficit de 1,6 milioane de euro, Salzburg este obligat să strângă cureaua. Festivalul şi-a micşorat numărul de reprezentaţii – anul trecut au fost 270 – şi preferă să jongleze între reluări de succes şi noi creaţii. La nivelul exigenţei, însă, nimic nu s-a schimbat.

Festivalul de la Salzburg a început

Acest festival, creat de Hugo von Hofmannsthal, Max Reinhardt şi Richard Strauss, ca un proiect pentru pace, menit să reconcilieze popoarele Europei devastate, propune, aşa cum îşi dorea Hofmannsthal, cele mai bune producţii de operă şi de teatru.

Angela Gheorghiu şi Elisabeth Kulman vor evolua în Werther

Cucerirea Mexicului în regia lui Peter Konwitschny

În fiecare vară, în oraşul natal al lui Mozart are loc unul dintre cele mai prestigioase evenimente dedicate muzicii clasice şi operei lirice, Festivalul de la Salzburg, care este găzduit în locurile cele mai reprezentative ale oraşului, atât la Domplatz, cât şi la Grossen Festspielhaus. În fiecare colţ de stradă se aud concerte, de dimineaţa până noaptea, iar străzile sunt împânzite de cântăreţi de stradă care regalează iubitorii muzicii, Festivalul conjugă la modul excelent tradiţia şi modernitatea. În acest an, preşedintele Festivalului este Helga Rabl-Stadler, iar director artistic, Sven-Eric Bechtolf.

Celebra soprană Cecilia Bartoli evoluează în Iphigenia în Taurida

Anna Netrebko şi Placido Domingo în Trubadurul

Festivalul s-a deschis cu Uvertura spirituală a operei lui Haydn, Creaţia (Die Schöpfung).

Spicuim din momentele de vârf ale Festivalului:

Sâmbătă 25 iulie, în Aula Magna a Universităţii, melomanii au putut asculta Bărbierul din Sevilla de Rossi, conceput pentru publicul tânăr.

Sâmbătă 8 august, în Casa lui Mozart va fi reprezentată Norma de Bellini, iar la Teatrul Mare va intra în scenă Trubadurul, opera lui Giuseppe Verdi.

Festivalul noaptea

Jedermann şi Moartea

În 14 august, la Grosses Festspielhaus, Daniel Barenboim se va afla la pupitrul Divan Orchestra, care va interpreta Triplul Concert de Beethoven, Pelleas şi Melisande de Schonberg şi piese de Wagner.

În 15 şi 16 august, la Mozarteum, publicul va putea audia Simfonia nr. 38 K, 504 Prague, şi Simfnoia nr. 2 de Beethoven, sub bagheta lui Giovanni Antonini.

Angela Gheorghiu va fi Charlotte în Werther

Cecilia Bartoli în Norma

Duminică 16 august, la acelaşi teatru, este aştepat Riccardo Muti, care va dirija Orchestra Filarmonicii din Viena, într-un extraordinar concert încărcat de emoţie.

Miercuri, 19 august, la Perner-Insel di Hallein, în apropierea Salzburgului este aşteptată Comedia erorilor după William Shakespeare, într-o montare modernă semnată de Luc Percevals.

În 27 august, un extraordinar concert în Sala Mare de la Mozarteum, cu Filarmonica din Israel, la pupitru Zubin Mehta.

Preşedintele Klaus Iohannis împreună cu Prima Doamnă, Carmen Iohannis, la deschiderea Festivalului de la Salzburg

Nunta lui Figaro, un spectacol apreciat la Salzburg

În 29 august, la House of Mozart, celebra Yo-Yo Ma va oferi un recital Bach, cu Suitele pentru violoncel.

Manifestările se vor încheia în 30 august cu Orchestra Filarmonicii din Berlin, avându-l la pupitru pe Simon Rattle.

Opere, piese de teatru şi concerte, favorizând creaţia lui Mozart, geniul locului, acoperind o paletă largă, de la interpretarea clasică la experienţa avangardistă, de la Jedermannn de Hofmannsthal la compozitorii contemporani, compun o ofertă artistică de o bogaţie nemaiîntâlnită în altă parte.

Genia Kuhmeier va evolua în Nunta lui Figaro

Momentul-far al actualei ediţii este Trubadurul de Verdi, pus în scenă de Alvis Hermanis, reluat cu regina festivalului, Anna Netrebko, în rolul Leonorei. Diva îi dă replica lui Placido Domingo. Francesco Meli este Manrico. Rolul ţigăncii răzbunătoare Azucena este interpretat de Ekaterina Semenchuk, iar în Ferrando va cânta Adrian Sâmpetrean. La pupitrul orchestrei se află maestrul italian Gianandrea Noseda.

Nunta lui Figaro în regia lui Sven-Eric Bechtolf

Iată 39 de ani de când mi-a făcut debutul la Salzburg. Anul viitor, vom celebra a 40-a aniversare a primei mele reprezentaţii în acest minunat festival. Era cu maestrul Karajan, în 1975, în Don Carlos de Verdi. Energia şi entuziasmul sunt aceleaşi. Şi cred că dacă Leonora nu s-ar fi îndrăgostit de Manrico, n-ar fi spus nu Contelui de Luna”, mărturisea Placido Domingo anul trecut, când a fost prezent la Salzburg în două reprezentaţii.

Jedermann într-o nouă montare

Cecilia Bartoli s-a întors şi anul acesta în rolul titular din Norma de Bellini. Interpretarea ei răvăşitoare i-a adus cu doi ani în urmă la Festivalul de Înălţare de la Salzburg, pe care, de altfel, îl conduce, 12 minute de chemare la rampă. Într-un interviu dat atunci pentru AFP, mezzosoprana a explicat că, dorind o “întoarcere la izvoare”, a apelat la instrumente de epocă cu scopul de a aduce “o nouă viziune, o nouă sonoritate şi o revenire la adevărul partiturii”. Duo-ul de regizori franco-belgian, Moshe Leiser şi Patrice Caurier, a realizat o plonjare în rezistenţa franceză. Pollione s-a transformat în poliţist german, iar Norma şi Oroveso au devenit capii unei reţele a rezistenţei. Spectacolul este programat în 31 iulie, 3, 6, 8 august.

Jonas Kaufmann şi Adrianne Pieczonka în Fidelio, adus în zilele noastre, în montarea lui Claus Guth

Cea de a treia reluare de anvergură este Cavalerul rozelor, sub bagheta dirijorului Franz Welser-Möst, cu Sophie Koch în rolul Octavian. Alături de ea, Krassimira Stoyanova (la Maréchale) şi Günther Groissböck (Baronul Ochs), care au debutat la Salzburg în ediţia trecută, atrăgându-şi laudele criticii.

Scenă din Fidelio. În rolul titular, Jonas Kaufmann

În ceea ce priveşte producţiile noi, trebuie semnalat în primul rând Fidelio de Beethoven, în regia lui Claus Guth, cu Jonas Kaufmann în rolul Florestan şi canadianca Adrianne Pieczonka în cel al Leonorei. Ludovic Tézier, care trebuia să-l întrupeze pe Don Fernando, a fost înlocuit cu austriacul Sebastian Holecek, care vine pentru prima dată la Festivalul de la Salzburg.

Sir Simon Rattle la pupitrul Filarmonicii din Berlin

După Cosi Fan Tutte (2013) şi Don Giovanni (2014), Sven-Eric Bechtolf completează tripticul dedicat tandemului Mozart/Da Ponte, montând de această dată Nunta lui Figaro, la pupitru aflându-se Dan Ettinger. Figaro va fi interpretat de baritonul ceh Adam Plachetka, iar bass-baritonul italian Luca Pisaroni şi soprana austriacă Genia Kühmeier îi vor încarna pe Contele şi Contesa Almaviva. Rolul Rosina i-a fost încredinţat Martinei Jankova.

Preşedintele Klaus Iohannis şi Prima Doamnă Carmen Iohannis, alături de Preşedintele Austriei, Heinz Fischer, şi soţia sa

Ca întotdeauna, începând cu epoca Mortier, Salzburg onorează creaţia contemporană. Cucerirea Mexicului de Wolfgang Rihm, pe un libret după texte de Antonin Artaud şi Octavio Paz, a fost încredinţată provocatorului regizor Peter Konwitschny. Ingo Metzmacher este la pupitru, iar soliştii principali sunt soprana germană Angela Denoke şi baritonul danez Bo Skovhus.

Maestrul Zubin Mehta la pupitrul Orchestrei Simfonice din Israel

Cecilia Bartoli va fi de două ori prezentă în festival, pentru că o interpretează şi pe nefericita Iphigenia din Iphigenia în Taurida, de Gluck. Trioul tragic este completat de fratele ei Oreste, încarnat de Christopher Maltman, şi de Pylade, interpretat de Rolando Villazon. În ceea ce priveşte regia, ea este semnată tot de tandemul Leiser-Caurier.

Filarmonica din Viena

Programul este strălucit completat de trei opere în versiune de concert. Tânărul dirijor argentinian Alejo Pérez va conduce orchestra în Werther de Massenet, în care Angela Gheorghiu va fi Charlotte, în timp ce tenorul polonez Peter Beczala va susţine rolul titular, pe care îl va relua în ianuarie 2016 pe scena Operei din Paris în regia lui Benoît Jacquot.

Afişul Festivalului de la Salzburg

Sub bagheta specialistului în muzică barocă, Thomas Hengelbrock, cuplul Dido şi Enea, din opera omonimă de Henry Purcell, va fi adus în scenă de Kate Lindsey şi de baritonul britanic Benedict Nelson.

În sfârşit, rarul Ernani de Verdi va fi dirijat de Riccardo Muti la pupitrul tinerei sale Orchestre Giovanile Luigi Cherubini. În distribuţie: Francesco Meli (Ernani), Luca Salsi (Don Carlo), Ildar Abdrazakov (Don Ruy Gomez de Silva), Tatiana Serjan (Elvira) Simge Büyükedes (Giovanna), Antonello Ceron (Don Riccardo), Gianfranco Montresor (Jago).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.