Sanda Nicola în dialog cu Monica Gheorghiu, „vânător” de minţi sclipitoare.

Numărul copiilor supradotaţi din România este mai mare decât media înregistrată la nivel mondial. Cu toate acestea, cei mai mulţi dintre copiii-minune de la noi ajung să se rateze pentru că abilităţile lor nu sunt depistate la timp sau nu sunt cultivate eficient. Monica Gheorghiu, project manager al Centrului Gifted Education, care promovează educaţia de excelenţă în România, spune că nu numai copiii supradotaţi, dar şi părinţii lor trebuie să primească sprijin calificat. În absenţa unui ajutor din partea statului, cercetătorii apelează la filantropi pentru a strânge fondurile necesare ca să depisteze şi să-i sprijine pe copiii cu abilităţi înalte din România. Deocamdată au găsit resurse pentru înfiinţarea unui Centru de Inovaţie Didactică în sectorul 6 din Bucureşti, iar luna viitoare încep recrutările de minţi strălucite.

Sanda Nicola: Pe 8 mai începe testarea primilor copii. Care vor fi etapele de selecţie?

Monica Gheorghiu: La testare participă copii cu vârste cuprinse între 9 şi 12 ani de la 27 de şcoli din sectorul 6. Învăţătorii şi diriginţii din aceste şcoli au fost informaţi de această testare, le-am furnizat nişte criterii în baza cărora ei vor desemna elevii care prezintă potenţial înalt, între 3 şi 7 copii din fiecare clasă. Părinţii acestor copii trebuie să fie de acord cu testarea şi să plătească o taxă de 10 de lei. Ne aşteptăm ca, între 8 şi 30 mai, în jur de două mii de copii să participe la testul de inteligenţă generală Raven Standard Plus, adaptat pentru populaţia României. Primii 200 clasaţi vor urma un set de teste mult mai complexe care urmăresc atât creativitatea copilului, cât şi inteligenţa artistică şi o paletă întreagă de inteligenţe multiple. Dintre aceştia, în funcţie de motivaţia copiilor, dar şi de motivaţia părinţilor, doar 30 de copii vor fi selecţionaţi să ia parte la programul de excelenţă.

– Centrul de Inovaţie Didactică va funcţiona în sectorul 6 al Capitalei, practic numai copiii de pe raza acestui sector pot beneficia de educaţie de excelenţă. De ce?

– Primul centru de acest fel a fost înfiinţat la Constanţa de către Adina Tulbure, unul dintre membrii asociaţiei noastre non-profit, IRSCA Gifted Education. Proiectul ei a avut mare succes şi toţi profesorii, inspectorii şcolari sau psihologii care au luat parte la seminariile de acolo au înţeles importanţa sprijinului pentru copiii cu abilităţi înalte. Impresiile lor au ajuns şi la Florentina Cristea, inspector şcolar din sectorul 6, care ne-a contactat, a făcut demersuri pe lângă primăria de sector şi uite-aşa am reuşit să obţinem un spaţiu. Ni s-au oferit trei săli de clasă în Şcoala generală 155. Avem de gând să dotăm acele clase cu aparatură modernă care să ne permită să predăm copiilor supradotaţi comunicare non-violentă, învăţare rapidă, matematică intuitivă sau ateliere creative. Asta se numeşte „curriculă îmbogăţită”.

– De ce sunt selectaţi numai copii între 9 şi 12 ani?

– Pentru că asta e perioada de maxim avânt al dezvoltării abilităţilor. Este perioada în care ei îşi dezvoltă foarte mult relaţia cu exteriorul, cu societatea, cu lumea şi relaţia cu sinele. Ei au nevoie acum să-şi hrănească aceste abilităţi. Sunt multe cazuri de copii cu abilităţi înalte care s-au ratat tocmai pentru că abilităţile lor nu au fost identificate la timp şi nu au fost încurajate, hrănite printr-un sprijin calificat.

– Odată identificaţi aceşti copii cu abilităţi deosebite, cum îi veţi sprijini?

– Vom avea cursuri de tip after-school pentru copii, adaptate în funcţie de talentul special al fiecăruia. Traineri certificaţi, cu metode inovative de predare le vor fi mentori şi îi vor stimula să-şi valorifice potenţialul adevărat. La sfârşit de săptămână vom oferi cursuri pentru părinţi. Ei sunt cei mai importanţi parteneri în stimularea educaţiei de excelenţă. Rolul nostru în dezvoltarea copilului va fi desigur unul important, însă părinţii au influenţa covârşitoare.

– Ce trebuie să facă părintele unui copil-minune pentru ca acesta să nu se rateze?

– Trebuie să monitorizeze atent comportamentul copilului şi să înveţe să recunoască nevoile acestuia. Se poate ca un copil să aibă numai 8 anişori, dar o minte de 16. Acest lucru se numeşte asincronie emoţională şi face ca acest copil să poată fi foarte uşor rănit, destabilizat emoţional. S-a observat că aceşti copii ajung de foarte multe ori să se izoleze şi să-şi ascundă abilităţile. Copiii cu abilităţi înalte au nevoi speciale şi trebuie să li se ofere oportunităţi de dezvoltare. Mulţi dintre copiii supradodaţi sunt adesea catalogaţi drept indisciplinaţi la şcoala. Ei nu se conformează regulilor, nu înţeleg felul în care se raportează profesorul la clasă. Ăsta e de fapt un comportament normal pentru ceea ce sunt ei. Faptul că pun multe întrebări, că se plictisesc repede în anumite conjuncturi, astea sunt lucruri care demonstrează dorinţa lor de a afla mai mult, mai repede. Părinţii trebuie ajutaţi să înţeleagă devreme ce e special la copiii lor, iar, în momente de criză, să ştie cum să facă faţă.

– Care ar fi ponderea românilor cu abilităţi înalte? Avem o evidenţă a lor?

– Nu, nu există aşa ceva. În baza cercetărilor făcute de domnul profesor Florian Colceag, asociaţia noastră a ajuns la concluzia ca 4% din populaţia adultă a României prezintă abilităţi înalte în diferite domenii. Asta înseamnă enorm dacă ne gândim că media la nivel mondial este estimată la numai 2%. Însă abia acum demarăm o cercetare sociologică şi psihologică amănunţită care va oferi rezultate ştiinţifice relevante. Începem pe 8 mai într-un sector al Capitalei, sperăm ca în scurt timp să putem lucra la nivel naţional. Asta înseamnă multă muncă de pionierat şi avem nevoie de foarte mult sprijin dacă ne dorim ca generaţiilor care vin să li se recunoască abilităţile şi să îşi valorifice inteligenţa.

– În ce stadiu este acum proiectul vostru şi de câţi bani aveţi nevoie?

– Proiectul de inovaţie didactică, care este un proiect punctual pentru sectorul 6, înseamnă o investiţie de 50.000 de euro. Ne bucurăm de sprijinul unei organizaţii internaţionale care ne-a donat mai multe obiecte de artă pe care le vom scoate în curând la licitaţie. În rest aşteptăm o susţinere din partea companiilor care vor să-şi asocieze renumele cu o activitate de excelenţă. Pentru Centrul Gifted Education, care înseamnă un proiect unic în România, idependent şi non-profit, e nevoie de o investiţie de aproximativ un milion de euro. Nu înseamnă mult pentru o companie multinaţională, trebuie doar să se decidă la nivel de top management că firma X investeşte în educaţie de excelenţă pentru copii cu abilităţi înalte. Noi am stabilit deja parteneriate internaţionale cu universităţi de prestigiu, am făcut deja cercetări în domeniul „brain-regain”, am atras de partea noastră psihologi, psihopedagogi, specialişti în educaţie care să implementeze în România cele mai bune tehnologii didactice validate la nivel internaţional. Tot ce folosesc mai bun australienii, americanii sau cei din Hong Kong putem avea şi noi. Să ştii că reţeaua internaţională Gifted Education este de o dărnicie fantastică. Ei vor să ne sprijine, dar noi trebuie să le arătăm că vrem.

– Pe ce sprijin vă bazaţi aici? Există deja o reţea de finanţatori?

– Cel mai mare sprijin vine din partea celor care înţeleg proiectul, profesioniştii. Este un proiect al unei generaţii noi, care a avut şansa să facă studii în străinătate. Noi, voluntarii de la IRSCA, am văzut cum sunt organizate lucrurile acolo şi vrem să aducem din această expertiză în România.Vom încerca să facem lobby în diaspora română pentru că mizăm pe susţinerea celor care au avut contact cu Vestul, care ştiu ce înseamnă educaţia de calitate şi care îşi doresc acelaşi lucru şi pentru copiii din România. Sunt multe exemple în istoria lumii de state care au ieşit din întuneric cu ajutorul celor care au trăit în diaspora şi au dorit să dea înapoi ceva comunităţii din care provin. Cred că există filantropi şi în diaspora română, totul e să ştie de noi şi de proiectele noastre.

– Te-ai înhămat la un proiect imens la care lucraţi deja de patru ani şi înţeleg că mai sunt foarte mulţi bani de strâns. Cu toate astea, văd în ochii tăi certitudinea că veţi reuşi. De unde vine siguranţa asta?

– Am cunoscut atât de mulţi copii deosebiţi în ţara asta care m-au făcut să mă simt mică şi de la care am învăţat atâtea încât nu pot să fiu altfel decât foarte optimistă. De aceea cred că toată lumea trebuie să afle cât de mulţi copii excepţionali trăiesc printre noi şi să-şi dorească să-i sprijine. Ei pot să genereze prosperitatea pe care ne-o dorim, îndeplinindu-şi misiunea lor personală. Unul va ajunge un renumit biolog, unul va face un doctorat, poate va câştiga cândva un Nobel, poate că altul va inventa ceva de importanţa vitală… Dacă noi facem ceea ce trebuie pentru ei acum, viitorul ne poate aduce tuturor beneficii.

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.