Scandalul filajului de la Paris, opera Elenei Udrea?

Pe 30 octombrie se anunţa o bombă pe scena politică. Bomba a explodat, dar nu unde se aştepta toată lumea. Argumente privind un auto-filaj organizat de Elena Udrea. Unde se mai practică auto-filajul. Ce spune analiza pozelor.

Un „anunţ” confirmat parţial

Încă de acum două săptămâni se anunţa că joi 30 octombrie „va exploda o bombă” pe scena politică, o bombă care îl va viza pe unul dintre principalii candidaţi. Toată lumea se aştepta să fie vorba despre „ceva” legat de Victor Ponta, un personaj care ascunde încă multe necunoscute. Joi, 30 octombrie, într-adevăr a explodat o „bombă”, dar candidatul vizat a fost Elena Udrea. Este vorba de apariţia în media a pozelor rezultate în urma filajului făcut la Paris în luna februarie. Evident, Elena Udrea a reacţionat şi a declarat că a fost filată de serviciile secrete în folosul lui Victor Ponta, iar câteva ore mai târziu, acuzaţiile au fost reluate şi de Traian Băsescu.

Filaj sau auto-filaj

Evident, NU trebuie să excludem posibilitatea ca filajul de la Paris să fi reprezentat un atac la Elena Udrea. Numai că trebuie văzut cine avea de câştigat de pe urma unui astfel de atac. Victor Ponta nu se bate cu Elena Udrea. Este un lucru demonstrat. Din contră, există multe legături subterane între cei doi. Să fi vrut Ponta să se răzbune pe Traian Băsescu, lovind în Elena Udrea, este puţin probabil. Nu credem că lui Ponta un astfel de atac i-ar aduce vreun vot în plus. Pentru Ponta, scandalul „filajului de la Paris” ar fi benefic (şi chiar îi este) doar pentru acoperirea „căderii pe capete” a PSD-iştilor care sunt acuzaţi de acte de corupţie. Numai că în februarie, când a fost făcut filajul, nimeni nu bănuia „urgia” care se va abate asupra PSD-iştilor.

Mergând pe varianta atacului, mai putem avansa o ipoteză: o acţiune a serviciilor prin care şefii acestora vor să-i demonstreze lui Victor Ponta că au schimbat tabăra. Numai că pentru cunoscători, de mai multă vreme serviciile îl sprijină în mare măsură pe Ponta. Un atac din partea oricărui alt candidat nu vedem, pentru că niciunul nu beneficează de „logistica” necesară, în plus Elena Udrea nu este o miză pentru nimeni într-o cursă prezidenţială cu mulţi „iepuri”.

Dar la fel de bine NU putem exclude nici varianta auto-filajului. Şi se poate acorda credit foarte mare acestei variante. Există trei argumente de ordin politic în acest sens.

Argumente de ordin politic în favoarea variantei auto-filajului

– Elena Udrea a încercat să provoace un şoc pe scena politică printr-o victimizare de zile mari, în speranţa obţinerii pe ultima sută de metri a unor procente care să-i asigure locul 3 în scrutinul de duminică, ştiut fiind faptul că un candidat care vine pe locul 3 are multe avantaje, pentru că urmează să fie curtat de către cei doi finalişti;

– Elena Udrea, fiind conştientă că va obţine un rezultat mai mult decât modest pe 2 noiembrie, a aruncat acest eveniment pe piaţă pentru a justifica ulterior puţinele procente pe care le va înregistra, susţinând că a fost persecutată, timorată etc. şi că nu a reuşit mai mult din cauza „serviciilor”, a propagandei adversarilor etc.

– Candidatura Elenei Udrea are un singur scop: acela de a face „zgomot” pentru a atrage atenţia asupra existenţei PMP. Practic, prin campania prezidenţială, se promovează PMP, pe care Traian Băsescu visează să îl ducă la 30% în 2016. Or, în această campanie, oricât s-a străduit, Elena Udrea nu a reuşit să provoace prea mult zgomot. Poate şi pentru faptul că Victor Ponta a avut prim-planul la capitolul mediatizare. Un scandal de tipul celui de la Paris reprezintă într-adevăr un „zgomot”.

Argumente de ordin tehnico-jurnalistic în favoarea variantei auto-filajului

Pozele de la Paris au apărut pe un blog special creat pentru acest „eveniment”, dovada fiind că, imediat după ce subiectul s-a rostogolit în presă, blogul a fost dezafectat. Chiar dacă ziariştii cu experienţă „periază” zilnic internetul pentru diverse documentări, este imposibil să descopere un blog creat doar pentru câteva ore. Chiar şi întâmplător la o căutare pe Google blogul respectiv nu putea fi descoperit. Nici măcar cei care au căutat joi piesa celor de la Paraziţii „Jos cenzura” nu au „întâlnit” pe Google denumirea blogului respectiv. Deci este clar că subiectul a fost servit presei. Foarte interesant este şi cine a dat „primul” ştirea: pe online, HotNews – h.14.31, pe tv, Antena 3 – 14.46. După cum se poate observa, sunt două medii de informare aflate în două tabere opuse: primul nu face parte din maşina de propagandă a lui Victor Ponta, este mai apropiat de tabăra Băsescu-Udrea (dar în ultimul timp au apărut însă şi articole critice la adresa celor doi), al doilea este 100% pivotul propagandei lui Victor Ponta. Dacă „filajul” ar fi fost opera celor din „echipa Ponta”, subiectul în niciun caz nu era plasat la Antena 3, pentru că, în acest caz, totul indica o „manoperă” a celor din spatele premierului. În plus, filajele făcute de cei din „echipa Ponta” şi care sunt livrate la Antena 3 şi România TV sunt de calitate mai slabă, chiar dacă sunt utilizaţi profesionişti.

În showbiz se practică auto-filajul

Metoda auto-filajului este o practică frecventă în showbiz. Foarte multe vedete răsuflate, sau starlete, „asistente” etc. care cad într-un con de umbră apelează la „auto-filaj”. Într-un mediu de informare apar poze „scandaloase” şi imediat televiziunile de tip tabloid sau cele generaliste care au emisiuni de tip tabloid rostogolesc subiectul. Şi astfel personaje date uitării reapar în prim-plan, pe micul ecran începe un scandal de „carton” şi unele „eroine”, dacă au noroc, reuşesc ulterior să prindă un contract avantajos.

Analiză pe poze

Jurnalistul Vlad Petreanu a făcut pe blogul său o analiză obiectivă a „filajului”. Concluziile le puteţi vedea aici.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.