Schweighofer, atac fără precedent împotriva unui ONG de mediu

Compania austriacă Holzindustrie Schweighofer, principalul procesator de masă lemnoasă din România, a lansat în premieră un atac foarte dur la adresa organizaţiei de mediu Agent Green, despre care susţine că a publicat “informaţii neverificate”, fără să ceară poziţia societăţii. „Împărtăşim opinia că parcurile naţionale reprezintă un habitat cheie pentru conservarea miilor de specii şi încurajăm ONG-urile care militează împotriva tăierilor ilegale, însă susţinem în mod egal, deciziile profesioniştilor implicaţi în managementul pădurii legate de mentenanţa corespunzătoare a acestor zone şi este datoria noastră să executăm aceste lucrări obligatorii, conform prevederilor Codului Silvic”, precizează compania austriacă Holzindustrie Schweighofer într-un comunicat după ce în mai multe publicaţii s-a semnalat faptul că Parcul Naţional Retezat a fost cumpărat şi afectat de activitatea companiei austriece.

”Deşi recoltarea masei lemnoase este permisă în interiorul parcurilor naţionale (din zonele tampon), în conformitate cu amenajamentele silvice întocmite de către specialişti în domeniul silviculturii şi avizate de Ministerul Mediului, compania Holzindustrie Schweighofer a decis, încă din primăvara anului 2015 să refuze orice lemn care provine din aceste zone.

De asemenea, întreaga masă lemnoasă pe care o achiziţionează Holzindustrie Schweighofer şi ajunge la fabrică atât pe cale rutieră cât şi pe cale feroviară vine doar însoţită de documente de provenienţă iar transportul feroviar este mai sigur şi mai uşor de verificat decât transportul rutier. De aceea ne întristează postarea „Agent Green” cu vagoanele fotografiate la data de 13 iunie 2016 care nu au livrat marfă la Holzindustrie Schweighofer! Această informaţie este confirmată de Veghetorul din gara Vinţu de Jos. Mai mult, acele fotografii sunt făcute într-o zona de manevră şi nu în zona de descărcare a fabricii Holzindustrie Schweighofer.

Cutiile despre care se afirmă că ar trebui să conţină documente sunt, de fapt, cutii pentru etichete şi nu pentru documente. Conţinutul acestor cutii pentru etichete nu este obligatoriu, nu împiedică desfăşurarea transportului, iar lipsa lor nu încalcă niciun regulament de transport feroviar. Ele erau folosite nu pentru documente oficiale, ci pentru documente orientative destinate lucrătorilor din gări. Toate documentele oficiale privind conţinutul vagoanelor se găsesc la conductorul trenului”, susţin reprezentanţii companiei austriece.

În replică, Agent Green susţine că este vorba de “un atac ieftin şi lipsit de fundament întrucât compania austriacă s-a angajat încă din anul 2013 să refuze lemn din parcuri naţionale și nu din 2015 aşa cum se menţionează în acest articol”. “În tot acest timp, compania a achiziţionat și a prelucrat lemn din păduri virgine din Parcul Naţional Retezat. Minciunile lor au fost expuse și sancţionate. În prezent, companiei i s-a suspendat certificatul FSC (Cotidianul.ro a scris despre acest subiect aici http://www.cotidianul.ro/un-ong-a-reusit-sa-puna-bete-in-roate-taietorului-numarul-unu-al-padurilor-patriei-283406/) și este cercetată de Parchetul General”, spun cei de la Agent Green.

În data de 25 august, ONG-ul a publicat pe pagina sa de Facebook mai multe imagini cu descărcarea unor cantităţi de masă lemnoasă în gara din Sebeș. “Tren care a descărcat lemnul la Holzindustrie Schweighofer în Sebeş fără informaţii despre provenienţă. Rubrica pentru etichete era distrusă la toate vagoanele și niciun angajat prezent nu a știut să ne spună de unde vine lemnul și dacă este legal. Mutarea transportului de lemn de pe străzi pe căile ferate a devenit un fenomen pentru ca oamenii să nu mai poată suna la 112 și să verifice legalitatea lemnului. Doar la Schweighofer intră mai nou cel puţin 50 de vagoane pe zi, în timp ce la poarta pentru camioane abia mai vin câteva faţă de cele 150 care veneau zilnic până anul trecut. Am cerut companiei Schweighofer explicaţii pe care le așteptăm urgent. De asemenea, ar fi bine ca și Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor – România să găsească soluţii pentru a extinde radarul pădurilor și pentru trenuri, nu doar pentru camioane”, au scris atunci cei de la Agent Green.

Holzindustrie Schweighofer, companie deţinută de Gerald Schweighofer, a deschis prima fabrică de cherestea în România în anul 2003, la Sebeș. În prezent, compania operează pe plan local alte două fabrici de cherestea – la Rădăuţi și Reci, o fabrică de panouri încleiate din lemn masiv la Siret și una de panel la Comănești, generând aproape 3.000 de locuri de muncă direct în aceste locaţii și mai mult de 10.000 de locuri de muncă indirect, în industrii conexe.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.