Seri speciale cu jazz

Un american la Paris, partitura lui Gershwin, în concertul-eveniment dedicat memoriei lui Richard Oschanitzky

Doi celebri compozitori americani – Gershwin şi Bernstein – o partitură inconfundabilă şi plină de farmec cum este Un american la Paris şi o formulă de sărbătoare cu două ansambluri reunite simultan pe scena Sălii Radio – Orchestra Naţională Radio şi Big Band-ul Radio – sunt reperele ce definesc un concert-eveniment dedicat memoriei unuia dintre cei mai cunoscuţi muzicieni de jazz din România: Richard Oschanitzky.

Vineri, 21 noiembrie, la ora 19.00, cele două ansambluri vor fi dirijate de fratele artistului, Peter Oschanitzky. În perioada 1975-1983, acesta a fost dirijor al Operei din Timişoara, între 1983 şi 1991 a fost dirijor al Filarmonicii Banatul, iar în perioada 1991-1993 a ocupat poziţia de director artistic şi dirijor al Operei din Timişoara. Începând din anul 1993, Peter Oschanitzky îşi desfăşoară activitatea în cadrul Operei dinOsijek (Croaţia), dirijând numeroase spectacole de operă.

A realizat turnee în Italia, Olanda, Germania, Elveţia, Republica Moldova, Slovacia, Iugoslavia etc., iar în ţară a colaborat cu toate instituţiile de profil.

Veţi avea ocazia de a vă bucura de o seară muzicală cu totul specială, concepută ca un omagiu adus lui Richard Oschanitzky (1939-1979), compozitor, aranjor, pianist şi dirijor român, care ar fi împlinit vârsta de 75 de ani. O activitate artistică foarte diversă şi intensă este cuprinsă în doar două decenii din viaţa artistului (1959-1979). A semnat sute de aranjamente şi orchestraţii pentru casa de discuri Electrecord, pentru emisiuni de radio sau de televiziune, pentru spectacole de teatru, a compus muzică originală pentru filme de animaţie şi filme artistice, a susţinut sute de recitaluri şi concerte de jazz în România, Germania etc.

Un alt invitat special al serii este şi pianistul Horia Maxim. Muzician cu o prezenţă constantă pe scena sălilor de concerte, acesta abordează un repertoriu vast şi complex, atât ca solist concertist – colaborator al majorităţii orchestrelor simfonice din România -, cât şi ca partener al unor importanţi interpreţi români şi străini (Ion Bogdan Ştefănescu, Johnny Răducanu, Richard Galliano, Mario Caroli etc.). Este membru fondator Maxim Quartet, formulă de cvartet constituită în anul 2011.

Peter Oschanitzky

Pe lângă evenimentele din România, a susţinut recitaluri camerale pe scene din Germania, Franţa, Italia, Austria, Israel, Japonia. A participat în ultimii ani la festivaluri naţionale şi internaţionale, cele mai importante dintre acestea fiind Europäische Wochen Festspiele (Passau, Germania), Festivalul Internaţional George Enescu (România), The Israel Festival, Nuova Consonanza (Roma, Italia) etc. A înregistrat partituri celebre pentru coloana sonoră a unor filme produse în Franţa şi Statele Unite ale Americii, un exemplu fiind Youth Without Youth, film produs şi regizat de Francis Ford Coppola.

Programul va cuprinde o compoziţie a celui omagiat, alături de o partitură a lui Bernstein şi celebra lucrare Un american la Paris, semnată de Gershwin.

Variaţiunile 71, semnate de Richard Oschanitzky, sunt rezultatul aprecierii sale în calitate de aranjor, orchestrator şi dirijor la Festivalul Internaţional Cerbul de Aur (1968), când reprezentanţii Radioteleviziunii din Berlin i-au comandat o lucrare într-un gen muzical la alegere. Artistul, atras de genul jazz-ului, a compus Dublul Concert pentru pian, saxofon tenor, orchestră simfonică şi big band, lucrare ce a fost atât de apreciată încât compozitorului i s-a mai cerut o partitură, cea de-a doua creaţie fiind chiar suita de variaţiuni.

Seara se va deschide cu Uvertura operei Candide, semnată de dirijorul, compozitorul şi pianistul american Leonard Bernstein, care a condus mulţi ani Filarmonica din New York şi a devenit celebru mai ales prin emisiunile televizate în care explica publicului larg cum trebuie înţeleasă muzica simfonică.

Celebra lucrare Un american la Paris compusă de Gershwin va încheia magistral concertul, poemul simfonic evocând impresiile artistului din perioada petrecută în capitala franceză în anii ‘20.

Gringo la Teatrelli

A.G. Weinberger vă aşteaptă marţi 18 noiembrie, la ora 20.00, la un concert cu un playlist eterogen şi variat.

Weinberger este incontestabil cea mai puternică şi mai complexă personalitate a blues-ului din România, fiind supranumit The Transylvanian Guitar Man. Recitalul de marţi este un concert-spectacol în care compoziţiile originale îşi fac loc printre temele muzicale din anii ‘20-‘30 până azi. În repertoriul său se găsesc cele mai valoroase compoziţii proprii de blues, jazz, soul şi funk, precum şi piese din repertoriul lui B.B. King, Eric Clapton, Robert Johnson, Willie Dixon sau Muddy Waters…

Grigo de România ne oferă cu generozitate, talent şi artă câteva dintre cele mai subtil alese muzici de la Atlantic la Pacific.

Weinberger a cântat alături de interpreţi ca Al Di Meola, Chik Corea, James Blood, Leon Russell, Little Milton…

În efortul de a promova muzica blues şi mai departe, a scris muzică pentru piese de teatru, unele dintre ele fiiind jucate la Teatrul Bulandra şi la Teatrul Naţional Bucureşti.

Clarinetistul român Alex Simu şi Cvartetul Arifa debutează la London Jazz Festival

Clarinetistul Alex Simu şi Cvartetul Arifa

După succesele pianistului Lucian Ban şi saxofonistului Nicolas Simion în ediţii precedente ale Festivalului Internaţional de Jazz de la Londra, Institutul Cultural Român revine pe scena acestuia cu excelentul cvartet Arifa, care va concerta pe 18 noiembrie la prestigiosul Southbank Centre, Purcell Room.

Format din Alex Simu (saxofon, clarinet – România), Franz von Chossy (pian – Germania), Michalis Cholevas (tarhu, ney – Grecia) şi Sjahin During (percuţie – Turcia/Olanda), cvartetul Arifa va debuta în cadrul Festivalului, iar iubitorii britanici ai genului se vor bucura de muzica acestora, cunoscută pentru originalitatea sa.

Înfiinţat în 2010 la Amsterdam, Cvartetul Arifa este compus din muzicieni care împărtăşesc aceeaşi viziune a idealului muzical. Împreună îşi studiază comparat tradiţiile şi sensibilităţile pentru a da viaţă unei muzici emoţionante. Linia lor melodică, de inspiraţie arabă, este punctată cu influenţe balcanice şi anatoliene. Arifa cultivă o viziune subtilă a jazz-ului, combinată cu muzică electronică şi contemporană, dar şi cu semnificative momente de improvizaţie. Ultimul lor album, Anatolian Alchemy a primit titlul de Cel mai bun album jazz al anului în Olanda.

Prestigioasa publicaţie muzicală britanică Songlines Magazine scria anul acesta: „Arifa combină moştenirea muzicală a Babilonului cu cea a Istanbulului, Bucureştiului şi Amsterdamului, prin intermediul unei muzici în care se reunesc stilul electronic şi improvizaţia contemporană. Rezultatul este o călătorie de neuitat în lumea imaginaţiei”.

London Jazz Festival a fost înfiinţat în 1992 şi a devenit unul dintre evenimentele-cheie din capitala londoneză, desfăşurându-se pe toate scenele culturale importante – Southbank Centre, Barbican Centre, ICA (Institute of Contemporary Art), teatre şi cluburi de jazz. Printre cele mai importante nume prezente în ediţia de anul acesta a Festivalului amintim Submotion Orchestra, Branford Marsalis, Dee Dee Bridgewater sau Abdullah Ibrahim.

Sharrie William Band şi Narcotango, la Braşov Jazz & Blues Festival

Elena Mîndru

Sharrie Williams, cotată drept unul dintre cei mai buni 15 interpreţi de blues din SUA, va concerta la Braşov în cadrul celei de-a doua ediţii a festivalului Braşov Jazz & Blues Festival, sâmbătă, 6 decembrie.

Sharrie Williams a participat la toate festivalurile prestigioase de blues din Europa şi din Statele Unite ale Americii şi este supranumită prinţesa gospel-ului şi blues-rock-ului. Asta pentru că reuşeşte să îmbine în concerte aceste 3 genuri muzicale. Atuurile ei cele mai mari sunt concertele live şi spectacolele pe care şi le pregăteşte temeinic, reuşind să furnizeze un act artistic de mare calitate.

Sharrie Williams

Pe 5 decembrie, în cadrul aceluiaşi festival, revine în România, dar pentru prima oară la Braşov, trupa de tango electronic Narcotango (Argentina).

„Ideea de Narcotango, de dans ca narcotic, s-a născut din faptul că atunci când începi să dansezi tango este ca un drog, nu te mai poţi opri”.

Narcotango

În anul 2000, Carlos Libedinsky, directorul muzical al trupei Narcotango, începe să danseze tango găsind în această experienţă un punct de cotitură în interesul său muzical. Intensitatea oferită de milonga, expresia dezvoltată de dansatori pe ringul de dans, a declanşat dorinţa de a crea o punte între tradiţionalul tango şi secolul XXI. După ce în 2009 trupa a primit 2 nominalizări la Premiile Latin Grammy şi Premiile Gardel, odată cu lansarea noului album, Limanueva, Narcotango a fost nominalizată din nou la Premiile Latin Grammy 2010 pentru cel mai bun album de tango.

Hidden Orchestra în concert

Despre sound-ul lor, Narcotango spun că au încorporat muzica electronică în tango-ul autentic, dând naştere unui nou sunet: „Asta a fost geneza formaţiei noastre şi felul în care simţim muzica într-o manieră actuală. Tango-ul s-a răspândit între timp toată lumea, în Europa şi nu numai, este ceva foarte la modă”.

Berti Barbera şi Nicu Patoi

În cadrul aceluiaşi festival vor mai concerta scoţienii de la Hidden Orchestra, Elena Mîndru, una dintre muzicienele cele mai apreciate pe scena de jazz din România şi din străinătate, Accord Vibes, Berti Barbera & Nicu Patoi, precum şi grupul de blues din Pancevo (Serbia), Blue Family.

Programul Festivalului:

Accord Vibes

Blue Family

Joi 4 decembrie, concert Accord Vibes (România) şi Hidden Orchestra (Marea Britanie).

Vineri 5 decembrie, Elena Mîndru Quartet (România /Finlanda) şi Narcotango (Argentina).

Sâmbătă 5 decembrie, Berti Barbera & Nicu Patoi (România), Blue Family(Serbia) şi Sharrie Williams Band (SUA).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.