Smokingul pentru femei: o adevărată provocare

Costumul bărbătesc purtat de femei este astăzi o piesă vestimentară comună, însă până nu demult a fost privit cu reticenţă. Acesta şi-a câştigat popularitatea în anii ’30-’40, când femeile au decis să „împrumute” piese vestimentare din garderoba bărbaţilor.

În timp ce Marlene Dietrich şi Coco Chanel au adaptat costumul masculin, Yves Saint Laurent a fost cel care l-a introdus drept o tendinţă majoră în modă. În 1966 avea loc o revoluţie în modă, atunci când Yves Saint Laurent şi-a îmbrăcat modelele într-un costum bărbătesc de gală modificat, pentru colecţia lui de primăvară-vară.

Primul boutique „prêt-à-porter” al lui Saint Laurent a fost deschis în Paris, pe malul stâng al Senei. Una dintre primele „victime” ale smokingului a fost Nan Kempner, cunoscută în cercurile lumii mondene ale New York-ului pentru vasta sa colecţie de ţinute haute-couture. Pe vremea primului smoking creat de Yves Saint Laurent, doamnelor le era refuzată intrarea în restaurante şi hoteluri dacă purtau costume cu pantaloni, această ţinută fiind considerată controversată şi revoluţionară.

Noul look propus de Yves Saint Laurent era androgin şi sexy, devenind mai mult decât atât, din momentul în care Helmut Newton a imortalizat, în 1975, o serie de portrete pentru ediţia franceză a revistei Vogue, în care apăreau manechine cu siluete şi trăsături androgine îmbrăcate în smokinguri.

Costumul smoking pentru femei a devenit, în timp, una dintre piesele vestimentare cele mai purtate şi mai copiate. Este elegant, se potriveşte femeilor de orice vârstă şi oricărei siluete şi redefineşte feminitatea.

În termeni simpli, androgin se referă la o combinaţie de caracteristici feminine şi masculine. Pentru oameni, termenul de androgin este folosit pentru a identifica genul unei persoane care nu se încadrează complet în rolurile tipice de feminin sau masculin în societate. Persoanele cu trăsături de androgin fie nu au trăsături specifice unui anumit gen, fie au trăsături pronunţate atribuite sexului opus.

Noţiunea de androgin nu a fost acceptată în societate până în 1976, când Dr. Sandra Bem a primit „The American Psychological Association Distinguished Scientific Award”, pentru introducerea conceptului de androgin în psihologie, pentru a descrie acei bărbaţi sau acele femei care nu se încadrează în genurile tradiţionale.

Pe 8 august 2012, în Los Angeles, California, surorile A and Vee au creat o linie vestimentară dedicată femeilor, inspirată însă din stilul bărbaţilor, numită „Androgynous”. Creaţiile au fost concepute pentru iubitoarele modei care s-au săturat de volane şi zorzoane, şi caută în magazine cămăşi, veste, pantaloni sau accesorii precum cravate sau papioane. Creaţiile nu sunt concepute pe linia corpului şi nu au formă conică pe talie sau şolduri.

Printre designerii celebri care au creat haine unisex se numără: Helmut Lang, Giorgio Armani, Rick Owens, Pierre Cardin. De asemenea, numeroase magazine celebre de haine au adoptat linii de haine unisex: Labels like J. Crew, H&M, Forever 21, Zara, Unable, the Gap, American Apparel, Alexander Wang, Old Navy, Thom Browne, and Band of Outsiders.

Toate aceste linii de îmbrăcăminte au aceleaşi piese vestimentare, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, singura diferenţă fiind modul în care sunt croite.

I.M.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.