Şpaga sau deontologia

Cu 7-8 ani în urmă am primit o invitaţie din partea lui Frank Timiş. Îmi propunea să vizitez Canada pentru a vedea la faţa locului cât de nepericuloasă este tehnologia de scoatere a aurului.

I-am mulţumit frumos. Nu eram persoana potrivită să judece modernitatea şi caracterul ecologic al unei tehnologii. Refuzul şi îndoielile mele legate de proiectul din Munţii Apuseni veneau de la cu totul altceva. Iar la bază nu se aflau substanţele şi tehnologiile. La puţină vreme, firma pe atunci reprezentată de Frank Timiş a încercat o altă găselniţă. Fără să i-o ceară nimeni, fostul conducător al proiectului a cumpărat câteva pagini de promovare în „Evenimentul zilei”. Comanda era trimisă printr-o agenţie de publicitate cu care ne aflam în contract. Aşa că nu prea puteam refuza comanda. Am recurs la o strategie. Am pus pagina cumpărată de Gold Corporation (sau cum se numea pe atunci) faţă în faţă cu o altă pagină redacţională în care prezentam riscurile şi pagubele acestui proiect. Cititorii puteau afla şi ce miere promit canadienii (cu descurcăreţi din România pitiţi în spatele afacerii), dar şi ce credem noi. Mai apoi am aflat că unele publicaţii din provincie au avut parte şi de „abonamente!” din partea acestor binefăcători ai Apusenilor. Primeau lunar câteva zeci de mii de lei (sute de milioane în banii de atunci) pentru a promova proiectul. De bună seamă, să nu cârtească absolut nimic despre riscuri şi pierderi.

Aceeaşi trebuie sa fi fost raţiunea pentru care această companie de exploatare a aurului a recurs şi la sponsorizarea revistei Romania Literara. Sprijining revista scriitorilor, investitorii canadieni gadilau literaţii români. Unora, celor care lucrau la revista Uniunii, chiar le astupau gura.

Marea companie „binefăcătoare” a economiei româneşti nu este la prima operaţiune de influenţare a opiniei publice prin mijloace neortodoxe. A mai sponsorizat cercetări şi instituţii publice. A mai făcut un transport de jurnalişti în Australia. În fruntea acestora s-au aflat şi unii care într-o primă etapă au criticat proiectul. Apoi a început promovarea prin cumpărare de spaţii publicitare, de dezbateri şi reclame, plus o ploaie de spoturi gongorice. S-a ajuns până acolo încât politicienii români au devenit şi ei susţinători de nădejde ai devalizării Munţilor Apuseni. De la președinte la Adriean Videanu s-au găsit destui generoși care să încerce să vândă proiectul canadian ca pe o salvare nu doar a Apusenilor, ci și a României aflate în criză.

La ora aceasta, vizita în grup în Noua Zeelandă ne trimite cu gândul la o amplă operațiune de cumpărare, manipulare sau adormire a opiniei publice din România. Nu doar presa a devenit victima acestui plan. Şi muzee sau instituții ale statului au fost îmbrobodite prin tot felul de tehnici dubioase, la capătul cărora proiectul româno-canadian să pară o mare binefacere.

Adică o jecmănire a țării noastre, transformată în binefacere de românii cărora nu le pasă, ar trebui investigată de Departamentul Național Anticorupție. Câți bani a cheltuit compania amintită cu sponsorizările către presă, persoane sau instituții ale statului, către ONG-uri mincinoase pentru a crea românilor imaginea de binefacere și profit? Abia aşa vom afla cât din demersurile unora este şpagă şi cât deontologie!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.