Spaţiu, lumină, culoare

Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile”

La ARCUB sunt celebraţi 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi printr-o expoziţie inedită, realizată de Erwin Kessler şi de Doina Lemny, ce prezintă obiecte care au aparţinut sau au fost create de sculptorul român, aflate în Colecţia familiei Emilian Radu, ce va fi deschisă până în 11 septembrie.

Ineditul expoziţiei Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile constă în prezentarea unei colecţii ce reuneşte o serie de fotografii originale ale sculptorului, un corpus de corespondenţă olografă cu prietena sa Florence Meyer, piese autentice din garderoba lui Constantin Brâncuşi (pantaloni, veste, sacouri, impermeabil, valize) şi obiecte de uz casnic (andrele, cădelniţă).

Alături de aceste piese, colecţia cuprinde desenul lui Brâncuşi Pupăza cu moţ, conceput ca ilustraţie a volumului Plante şi animale. Terase, publicat de poetul Ilarie Voronca la Paris în 1929. În expoziţie va fi prezentat şi un Portret al lui Brâncuşi de Marcel Iancu, realizat de acesta probabil cu ocazia unui interviu pe care i l-a luat în anul 1925 pentru revista Contimporanul.

Pentru a completa tabloul relaţiilor lui Brâncuşi cu compatrioţii săi avangardişti, expoziţia va prezenta şi o scrisoare autografă a lui Tristan Tzara, în care acesta îşi afirmă cu entuziasm aprecierea pentru Brâncuşi, dar şi înţelegerea sa pentru exigenţa deosebită a artistului faţă de orice publicare sau reproducere a operei sale.

Constantin Brâncuşi, Pupăza cu moţ

Stabilit în Franţa din 1904, Brâncuşi s-a integrat rapid în mediul artistic cel mai fertil al timpului, devenind un reper de inovaţie şi neconvenţionalism pentru ceea ce va fi cunoscut sub numele de şcoala de la Paris. Nume diverse, de la Picasso la Modigliani şi de la Duchamp la Satie îi vor deveni prieteni şi colaboratori. Brâncuşi, la fel ca şi Picasso ori Duchamp, va îmbina o prodigioasă abilitate manuală cu un interes pentru materii şi materiale diverse şi cu o rigoare conceptuală originală, alături de o remarcabilă deschidere spre viaţa mondenă a timpului său.

Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile aduce în prim-plan prezenţa personajului Brâncuşi, atât prin exponate, cât şi prin modalitatea sugestivă de prezentare a acestora, ca din interiorul unui aparat de fotografiat, în care privitorul are prilejul să arunce o privire, pentru a descoperi acolo ceea ce a fost deja imortalizat şi intens mediatizat de mai bine de o jumătate de secol, de la imaginea artistului, înconjurat de obiecte ce i-au aparţinut, la corespondenţa şi viaţa sa socială specific pariziană, dar şi bucureşteană sau – poate cel mai interesant pentru cititorul român – aceea direct legată de perioada petrecută la Târgu-Jiu, pentru pregătirea instalării Coloanei fără sfârşit.

Expoziţia Brâncuşi

Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile a fost concepută anterior şi independent de campania naţională de achiziţionare a Cuminţeniei pământului, dar se alătură eforturilor ample de susţinere a subscripţiei publice.

Expoziţia este realizată de Erwin Kessler, istoric de artă cu publicaţii în domeniul avangardei europene şi artei contemporane în România şi în străinătate, şi de Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul Naţional de Artă Modernă, Centrul Pompidou din Paris, specialistă în sculptură modernă, şi mai cu seamă în creaţia lui Constantin Brâncuşi, cu numeroase publicaţii între care şi cele dedicate sculptorului român.

Emilian Radu este unul dintre cei mai renumiţi şi pasionaţi colecţionari români de artă modernă şi contemporană, a cărui colecţie cuprinde lucrări ale unor avangardişti de marcă, dar şi ale unora dintre cei mai importanţi artişti actuali.

Evenimentul este parte din candidatura oraşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii – Bucureşti 2021.

Participare românească la festivalul de artă urbană Walk & Talk

În perioada 15-31 iulie, va avea loc la Ponta Delgada, Insulele Azore, a şasea ediţie a Festivalului internaţional de artă urbană Walk & Talk, organizat de Asociaţia Anda&Fala – Interpretação Cultural. La invitaţia organizatorilor portughezi şi cu sprijinul Institutului Cultural Român, reprezentantul României la acestă ediţie va fi Cristian Rusu, artist vizual şi scenograf, care, prezent în Ponta Delgada în perioada 22-31 iulie, va realiza o instalaţie site-specific în spaţiu urban al insulei portugheze. În plus, curatorul Diana Marincu va participa la festivalul Walk & Talk 2016, urmând să aibă o intervenţie în cadrul secţiunii Conversas, în data de 27 iulie.

Cristian Rusu, The Alpine Project

Cristian Rusu trăieşte şi lucrează în Cluj. Este absolvent al Universităţii de Artă şi Design Cluj (1996) şi Doctor în Teatru la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii „Babeş – Bolyai“ Cluj (2015). Este asistent universitar la aceeaşi facultate şi scenograf. A organizat workshop-uri şi proiecte educaţionale prin teatru, arte vizuale şi arhitectură în România, Ungaria şi Germania. A susţinut conferinţe publice la universităţi din România şi Austria. Ca artist vizual, cercetarea sa fundamentală este cercetarea spaţiului prin intermediul diferitelor medii (desen, fotografie, video, instalaţie), prin suprapunerea viziunilor utopice despre spaţiu cu concepte spaţiale şi de arhitectură, precum şi prin cercetarea interacţiunii spaţiului cu sensibilitatea, estetica şi ideologia. A expus în galerii şi muzee de artă contemporană, din ţară şi străinătate. Este reprezentat de către Galeria Plan B Cluj/Berlin.

Walk & Talk este un festival internaţional de artă urbană care reuşeşte să transforme anual insula São Miguel într-o scenă privilegiată pentru arta contemporană. Aflat la cea de-a şasea sa ediţie, evenimentul propune o gamă largă de manifestări artistice în spaţii publice şi un program dinamic de expoziţii, muzică, performance, dans, laboratoare şi rezidenţe, ateliere de lucru şi întâlniri tematice. În scopul creării de lucrări inedite şi a unui muzeu în aer liber, festivalul a reunit până acum peste 110 artişti, creatori şi grupuri de artişti, care provin din 11 ţări şi trei continente.

„Nomadaptare”, la ICR New York

Instalaţie de Daniel Djamo

Recent a avut loc un artist talk susţinut de Daniel Djamo despre nomadism şi adaptare – două dintre temele sale predilecte, care a curpins proiecţia unor extrase din filmele sale documentare, între care Searching for Patrick (2016, în română cu subtitrare în engleză, regia Daniel Djamo şi Oana Popan).

Daniel Djamo (n.1987, Bucureşti) este un tânăr artist vizual şi regizor român, interesat de istorii personale şi comunitare şi de teme legate de identitatea naţională. Practica sa combină filmul cu arta video şi instalaţia cu fotografia, pentru a evoca trecutul şi a sublinia prezentul.

A primit numeroase premii şi distincţii, între care: în 2014: Très Courts International Film Festival, Marele Premiu pentru film românesc, Institutul Francez – Cluj, România; Winner of the 2013 ESSL award CEE (acordat de ESSL Museum, Klosterneuburg – Viena, Austria); în 2013: Henkel Art Award. Young Artist Prize CEE (oferit de Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien şi KulturKontakt – Viena, Austria); în 2011: Startpoint Prize Romania (acordat de Fundaţia Arbor Vitae şi Ministerul ceh al culturii); în 2011, Marele Premiu al Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti.

Anul 2015 i-a adus cel mai recente premii şi nominalizări. A câştigat Premio Combat – Video Art AwardMuseo Giovanni Fattori din Livorno, Italia, precum şi Premiul Special pentru fim documentar din partea Uniunii Cineaştilor din România. De asemenea, a fost nominalizat la premiul Opera Prima, acordat de Uniunea Cineaştilor din România pentru cel mai bun debut în filmul de lung-metraj, şi la Arte Laguna Prize, la secţiunea artă video.

Daniel Nicolae Djamo

Daniel Djamo a avut mai multe expoziţii personale, la: Glasgow (Briggait, 2014), Leipzig (KKW / KunstKraftWerk, 2015), Kassel (Tokonoma, 2012), Torino (Artissima Art Fair, cu Anca Poteraşu Gallery, 2014), Viena (Schleifmuhlgasse 12-14 Gallery, 2014), Bucureşti (Anca Poteraşu Gallery, 2014 şi 2015; Victoria Art Gallery, 2013 şi 2015), Timişoara (Calina Gallery, 2012) şi Kuala Lumpur (WOLO şi Wei-Ling Gallery, 2015) ş.a. A participat la numeroase expoziţii de grup, bienale şi târguri de artă, între care cele de la: Muzeul de Artă Modernă din Moscova (MMOMA), Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (MNAC), L’Arsenale di Venezia, Museum of Moscow, Paris – La Gaîté Lirique (Les Rencontres Internationales 2014), Kunsthaus Dresden, ESSL Museum din Viena, OSTRALE Centre for Contemporary Art Dresden, Jinling Art Museum (Nanjing, China), Museum of Aveiro, Muzeul de Artă Constanţa, Museo Civico Giovanni Fattori etc.

Filmele sale au fost proiectate la numeroase festivaluri de fim şi artă video şi i-au adus premii la competiţiile de gen.

În prezent, este în al treilea an de cercetare doctorală la Facultatea de Istoria şi Teoria Artei, din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti (UNARTE), unde a absolvit studiile de licenţă şi pe cele de masterat, la Departamentul foto-video.

În cadrul aceluiaşi proiect, ICR New York a susţinut participarea lui Daniel Djamo, în perioada 16 iunie – 12 iulie 2016, la rezidenţa artistică ce i-a fost oferită de Art OMI, un centru internaţional al artelor, situat în apropiere de Ghent, NY.

Performance-ul „cuminţenia pământului”, semnat de Manuel Pelmuş, la MNAR

Performance cuminţenia pământului

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită duminică, 17 iulie, de la ora 17.00, în Rotonda Sălii Auditorium, la performance-ul cuminţenia pământului, al artistului Manuel Pelmuş.

Lucrarea de artă performativă face parte din expoziţia Cuminţenia Pământului. Aceasta nu este o piatră şi marchează ultima sa zi de vizitare. Artistul abordează lucrarea lui Constantin Brâncuşi plecând de la nenumăratele interpretări pe care sculptura le-a primit de-a lungul timpului.

Am ales să animez Cuminţenia Pământului, într-o cameră neagră, în întuneric, într-un darkroom – care este şi un spaţiu queer. Lucrarea e absentă şi prezentă în acelaşi timp, obiect şi subiect. Nu poate fi uşor descrisă, numită, măsurată şi identificată, iar în felul acesta are posibilitatea de a scăpa din interpretările şi agendele care i-au fost atribuite atât de insistent de-a lungul timpului şi poate deveni altceva, fără limite şi dincolo de un spaţiu bine delimitat. Depersonalizarea din întuneric, departe de a fi înţeleasă drept ceva negativ, produce un puternic şi necesar potenţial politic şi afectiv, al unei noi subiectivităţi, în sensul propus recent de teoreticianul Andre Lepecki”, afirmă artistul Manuel Pelmuş.

Manuel Pelmuş are o formaţie de coregraf şi după o lungă experienţă pe scena internaţională de dans contemporan şi-a îndreptat interesul spre sectorul artelor vizuale. În 2013, a reprezentat România (împreună cu Alexandra Pirici) la cea de-a 55-a ediţie a Bienalei de la Veneţia cu proiectul O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia. Lucrările lui au fost prezentate în spaţii cum ar fi: Van Abbe Museum Eindhoven, Hebbel am Ufer Berlin, Moma Warsaw, Para/Site – Hong Kong, Centrul Georges Pompidou, Museum M Leuven, Museum der Moderne Salzburg, Bienala din Kiev, Bass Museum of Art Miami, The Off-Biennale – Budapesta, Judson Church New York, De Singel Anvers, Tate Liverpool.

Manuel Pelmuş a primit Berlin Art Prize pentru arte performative în 2012 şi Premiul pentru excelenţă al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti în 2014. Trăieşte şi lucrează la Bucureşti şi Oslo.

Expoziţie colectivă de pictură Tra segno e colore”

Giuseppe Di Lorenzo

Luni 18 iulie, la ora 19:00, la Accademia di Romania in Roma, în Sala de expoziţii, va avea loc inaugurarea expoziţiei Tra segno e colore.

Douăzeci şi nouă de tineri artişti din diferite colţuri ale lumii, precum Spania, China, Italia, Franţa şi România, studenţi în prezent la Accademia di Belle Arti di Roma, secţia Pictură, îndrumaţi de profesorul Giuseppe Di Lorenzo, vor expune 29 de perspective diferite asupra artei contemporane. Expoziţia va găzdui lucrările altor două artiste, studente în cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, prezente în această perioadă la Roma.

Roxana Ajder, Lorenzo Attolini, Daniela Bernardi, Elena Cappellini, Violetta Carpino, Lise Chaduc, Alessandro Dolfi, Lorenzo Fiore, Giulia Frati, Chen Guanxi, Zhao Ya Hui, Giovanna Ingrascì, Sun Wei Jia, Luisa La Mura, Anna Lombardi, Barbara Lunetti, Carolina Sanchez Martin, Emily Mele, Claudio Mericali, Alberto Montes, Trim Cam Nhi, Dafne Pavoncello, Wang Jin Ping, Ottavia Pompei, Marta Quercioli, Astrid Sarrocco, Andrea Tivadar, Diana Vasiliu, Giacomo Zorba împreună cu Profesorul Giuseppe Di Lorenzo au plăcerea să vă invite la vernisajul expoziţiei, ce va fi deschisă până în 25 iulie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.