Spectacolul „Solitaritate” primeşte cronici elogioase în publicaţiile franceze

Spectacolul „Solitaritate” în regia Gianinei Cărbunariu, prezentat de Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon, s-a bucurat de un imens succes de public încă de la primele reprezentaţii. De altfel, biletele la toate spectacolele programate până pe 27 iulie s-au epuizat. Spectacolul este însoţit de o expoziţie ce poartă semnătura lui Dan Perjovschi, intitulată „Ziarul Vertical”, parte a proiectului „Moving Cities/Oraşe în mişcare”.

În spectacolul ”Solitaritate”, Gianina Cărbunariu surprinde în tuşe îngroşate şi groteşti realitatea românească, întocmai cum ne-au obişnuit să o facă filmele lui Lucian Pintilie sau filmele noului val românesc.

Solitaritate răspunde perfect tematicii proiectului, gândit parcă anume pentru un autor total ca Gianina Cărbunariu. De data aceasta, textul dezvoltă câteva situaţii sau teme din actualităţile românești sau din discursul public din România, fără să se fixeze pe un fapt unic, ca în alte texte precum ”20/20”, ”Xmm din Y km” sau ”Tipograf Majuscul”, acestea două din urmă inspirate din arhivele Securităţii.

”Care sunt aceste fapte mai mult sau mai puţin diverse? Zidul sau linia de demarcaţie din Baia Mare, fără să-l numească, pentru a separa comunitatea romă de restul orașului, construcţia Catedralei Neamului într-o ţară în criză economică, situaţia precară a bonelor filipineze ce trimite direct la situaţia imigranţilor de peste tot, drama unui tată ce se zbate să strângă banii ceruţi de un chirurg pentru a-i opera fiica, cupiditatea familiei sale, aceşti minunaţi oameni din middle class, aceiaşi peste tot, contopiţi în mediocritatea şi cinismul mondializării… Cât despre titlu, cuvântul solitaritate, solitarité, el nu există nici în română, nici în franceză, dar sensul său devine transparent de la bun început. Este un joc de cuvinte, o contaminare între cuvântul «solidar» şi «solitar» şi întrebarea ce se insinuează de la început şi traversează tot spectacolul este: ce alegem, să fim solidari sau solitari, într-o societate unde crizele grave străbat o lume fără frontiere, paradisul capitalist al mondializării.”

Actriţele Diana Fufezen, Ofelia Popii, Mariana Mihu şi Cristina Ragos în Solitaritate

Nu numai publicul, ci şi criticii de teatru prezenţi au reacţionat după vizionarea spectacolului, mai multe cronici elogioase apărând în cele mai importante publicaţii franceze. Cotidianul „Libération“ titrează în mod sugestiv, sub semnătura lui René Solis, „La Roumanie des grandeurs“ şi salută forţa dramatică a acestui spectacol, care este „un portret al României, dar şi o oglindă a Europei“. „Totul este de vânzare în «Solitaritate», începând cu locurile din teatru“, notează autorul, care apreciază şi umorul spectacolului, în care bancurile pe tema capitalismului par să le continue pe cele de altădată din vremea comunismului. René Solis are cuvinte de laudă pentru „acuitatea privirii politice“ a Gianinei Cărbunariu şi pentru jocul celor nouă actori din distribuţie, cu accent pe prestaţia actriţei Ofelia Popii.

”Agenţia France Presse” scrie că „noii demoni ai României sunt prezenţi pe scena de la Avignon“, într-un spectacol care vorbeşte despre „marginalizarea romilor, despre individualismul galopant şi despre corupţie”. AFP o citează pe Gianina Cărbunariu, care spune că această piesă nu pretinde să salveze lumea, ci invită în fiecare seară o comunitate să vină la spectacol, să reflecteze şi să-şi împărtăşească ideile. „Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii!“, subliniază autoarea.

”Într-o carte ce relua o dezbarere de la Avignon de anul trecut, Alain Badiou încerca o apropiere între teatru şi filozofie: «În fond, teatrul şi filozofia pun aceeaşi întrebare: cum să ne adresăm oamenilor astfel încît ei să-şi gîndească viaţa altfel decît o fac deobicei?» («Eloge du théâtre», Flammarion, 2013, pp. 33-34). Şi cred că spectacolul Gianinei Cărbunariu e un bun îndreptar pe această cale, a fi solitari sau solidari cu lumea, iată întrebarea!”, scria Mirella Patureau.

Ofelia Popii în Solitaritate

Magazinul de actualitate culturală ”Les Inrocks” titrează: „Solitaritate, un portret nemilos al societăţii româneşti“. „Tratate cu o ironie cu atât mai eficace cu cât sunt exprimate de actori excelenţi, toate temele abordate de Gianina Cărbunariu se referă la evenimente reale. Punând accent exact pe lucrurile care ne dor, umorul său devastator ne aminteşte de propriile noastre contradicţii de europeni privilegiaţi”.

Până acum România a mai fost invitată în secţiunea oficială a Festivalului de la Avignon în anul 1996, când Silviu Purcărete a prezentat „Danaidele“. Au mai fost spectacole invitate în secţiunea OFF, însă după 19 ani are loc a doua invitaţie a unui spectacol din ţara noastră în secţiunea IN (oficială).

„Solitaritate” este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi a ”Théâtre National de la Communauté Française de Belgique”, în colaborare cu ”Odéon-Théâtre de l’Europe” şi ”Le Festival d’Avignon 2014”. O producţie originală pentru ORAŞE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanţat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanţat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

În distribuţie: Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos, Ali Deac.

Decor, video şi light design: Andu Dumitrescu. Costume: Andrei Dinu. Muzica: Bogdan Burlăcianu. Coregrafia: Florin Fieroiu.

Fantomele erei Ceauşescu

Scara valorilor răsturnată

Iată ce notează Anne-Christine Poujoulat de la AFP: ”Piesa este un decupaj în cinci tablouri acide din realitatea României de azi. Se vorbeşte despre primarul de la Baia Mare care a vrut să construiască un zid între comunitatea romilor şi restul oraşului, ceea ce i-a adus 80% din voturi. Tânărul dramaturg Gianina Cărbunariu pleacă de la actualitate pentru a-şi scrie piesele. «Nu sunt multe spectacole care vorbesc de realitatea din România şi eu mi-am dorit să fac un teatru care vorbeşte prin vocea mea. După revoluţie, clasa de mijloc este construită cu multă dificultate şi după boom-ul economic a început să prospere, dar după 2008 a început căderea. Individualismul, lupta pentru a supravieţui sunt constantele societăţii», constată autoarea. Într-un alt tablou, o familie se reuneşte pentru a strânge suma necesară unei operaţii pentru un copil aflat între viaţă şi moarte. Fiecare se adăposteşte în spatele propriilor dificultăţi.

Regizoarea Gianina Cărbunariu

Într-un alt tablou, plin de ironie şi burlesc, ieşit parcă de sub pana lui Eugen Ionescu, se vorbeşte despre o actriţă numită «Eugenia Ionescu». Marea actriţă prevăzuse totul pentru a putea fi înmormântată printre gloriile naţionale din cimiritul pentru elite (de la Bellu), dar fiul ei îi vânduse locul pentru a cumpăra un loc de parking. Iar preotul refuză de a merge la un cimitir mai îndepărtat pentru această ocazie. Şi aici se vorbeşte de faimoasa Securitate, care o recrutase până şi pe celebra actriţă ca informatoare. Fantomele erei Ceauşescu domină: «După entuziasmul revoluţiei, am revăzut apărând o elită de rang secund, făcând parte din aceeaşi familie a lui Ceauşescu, care a luat toate frâiele economiei. Toate business-urile au fost controlate de oameni care aveau conexiuni cu Securitatea, pentru că ei aveau mult mai multe informaţii pe plan economic. Dacă există ceva de neatins în România, este Biserica», subliniază Gianina Cărbunariu. De aceea, unul dintre tablouri arată îndelungi imagini cu viitoarea Catedrală a Neamului din centrul Bucureştiului, aflată chiar în faţa palatului lui Ceauşescu, transformat în Parlament, ceea ce spune totul”.

Teatrul foarte politizat al Gianinei Cărbunariu nu îşi propune să salveze lumea, dar invită societatea de a reflecta. ”Este valabil pentru întreaga Europă, deoarece vedem cum fiecare teatru se chinuie pentru a supravieţui. Dacă nu încercăm să trăim împreună, riscăm să murim toţi”, încheie dramaturgul.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author