Stagiune estivală pentru mici şi mari

La Mignon

„A.D. 3874. Cronică fantastică”

La noi, în Bucureşti cel puţin, vara e cald şi lene. Şi multe covrigării şi, pe măsură, braserii. „Şi oameni fel de fel, şi mai aşa şi mai aşa”. Noaptea e mai răcoare, „tot poţi pentru ca să zici că respiri”. Şi la vreme de seară limba omului se dezleagă şi dă-i fălci la vorbă.

Dincolo de „marea trăncăneală”, simţim în opera lui Caragiale o adiere a suprafirescului care dă târcoale. “Spectacolul nostru studiază permanenţele umane, bazate pe imortalitatea spiritului lui Mitică, şi, mergând mai departe, identificând chiar imixtiunea unei lumi supranaturale într-a noastră. Pentru noi, cotidianul este o taină. Iar în acest spectacol ne-am făcut o profesiune de credinţă în a potenţa taina prin taină, nevrând să denumim – nici nu credem că se poate – CINE, CE şi CUM ne bântuie”, explică organizatorii.

Luni, 29 iulie, la ora 20:30, sunteţi invitaţi din nou în lumea lui I.L. Caragiale, la spectacolul „A.D. 3874. Cronică fantastică”, regia lui Marius Costache.

Eduard Cârlan, Bogdan Costea şi Eduard Haris dau viaţă personajelor dintr-un text scris de Caragiale la numai 22 de ani, în care acţiunea se petrece în anul 3874, în China… dar câte lucruri nu sunt asemănătoare cu realitatea vremurilor sale… şi ale noastre…

„Vorbe, vorbe, vorbe…”

Scene din spectacolul Vorbe

După marele succes de public din 12 şi 15 iulie, a treia reprezentaţie a acestui spectacol va avea loc marţi, 30 iulie, ora 20.30.

Textele alese sunt 5 piese scurte de Dumitru Solomon: „Vorbe, vorbe, vorbe…”, „Orient-Expres”,”Superba, nevăzuta cămilă…”, „Joc” şi „Coşmar”, în regia Deliei Nartea.

În 1997, cu prilejul unui volum de teatru – „Antologii” (Editura Untext) –, în cuvântul înainte „Un sfat către mine”, Dumitru Solomon scria: „Sînt

convins că astăzi, cînd scriu eu teatru, alţii, mai tineri şi mai adecvaţi decît mine, hotărăsc şi ei că trebuie scris un «altfel» de teatru. Pe aceşti tineri dramaturgi aflaţi în răspăr cu scrisul meu şi al generaţiei mele, deşi îi simt iconoclaşti şi poate, dispreţuitori, raţiunea mă obligă să-i consider îndreptăţiţi, iar sufletul mă îndeamnă să-i iubesc, fiindcă, în pornirea lor de revoltă, mă descopăr pe mine, cel de-acum treizeci de ani, iar imaginea propriei tinereţi şi a propriului început nu poate să nu mă înduioşeze (…)”.

“Proiectul «Vorbe, vorbe, vorbe…» s-a născut din dorinţa de a oferi unor tineri actori talentaţi – Luminiţa Bucur, Oleg Apostol şi Alexandru Sinca – posibilitatea de «a juca» şi de «a se juca» pe texte româneşti contemporane, într-un spaţiu creat special pentru spectacole de teatru cu distribuţie mică, de calitate: un spaţiu cu adevărat Mignon”, mărturiseşte Delia Nartea.

Godot Café Teatru

„Clasa noastră”

”Clasa noastră”, de Tadeusz Słobodzianek, este o poveste despre zece copii şi destinul fiecăruia dintre ei de-a lungul a şaptezeci de ani de istorie, poveste care începe în 1925 şi se continuă de-a lungul vieţii acestora. O piesă tulburătoare despre noi, oamenii, şi puterea sentimentelor noastre.

Un grup de copii. Cu toţii în aceeaşi clasă: fete şi băieţi, catolici şi evrei. Învaţă împreună, se joacă împreună, cresc împreună.

Dar într-o bună zi, pentru lecţiile de istorie şi religie au de înfruntat realitatea: stalinismul, nazismul, discriminările, dogmele, nedreptăţile. Viaţa îi obligă să crească prea repede punându-i la încercare: să-şi urască prietenul, să-şi iubească duşmanul, să-şi trădeze credinţa, din frică sau din iubire. Să lupte şi să moară pentru convingerile lor, să trăiască cu speranţa că nu-şi vor pierde niciodată demnitatea. Tadeusz Słobodzianek s-a inspirat din cazul real al masacrării evreilor din satul Jedwabne, din Polonia. Pe 10 iulie 1941, locuitorii polonezi au început un pogrom împotriva evreilor. 1.600 de evrei au sfârşit într-un hambar, arşi de vii. Faptele au fost muşamalizate şi puse pe seama naziştilor. Mult mai târziu, adevărul a ieşit la iveală. Cartea istoricului Ian T. Gross, ”Vecinii”, a stat la baza cercetărilor lui Słobodzianek.

Regia este semnată de Simona Măicănescu. Cu: Alexandra Buză / Gabi Ilona Brezoianu / Ioana Chiţu, Mădălina Craiu / Deborah Feldman, Ionuţ Niculae, Alin Stan, Andrei Cătălin, Costin Dogioiu, Dragoş Olaru, Iany Panait, Alecsandru Dunaev.

Spectacol produs de: UNATC – Univesitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale”.

Poate fi vizionat sâmbătă 27 iulie, la ora 19.00.

”Masculin/Feminin”

Un spectacol în care graniţele dintre sexe sunt încălcate, mai întâi cu seninătate, după care, cu tristeţe, apoi cu haz de necaz şi, în toate aceste situaţii, cu umor.

Cam cât de puternică poate fi o iubire? La câte schimbări rezistă ea? Cât de radicale sunt schimbările?

O comedie, de Lia Bugnar, la care râsul e cu lacrimi… de tristeţe… Un spectacol despre iubire în toate genurile ei, adică masculin, feminin şi tot ce încape între acestea două. O piesă în care iubirea n-are nevoie de nimic ca să existe, nici măcar de buletin de identitate, nici măcar de data de naştere.

„Nu trebuie neapărat să ne naştem ca să ne iubim, deşi iubirea e singurul lucru pentru care merită să te naşti”.

Regia: Lia Bugnar. Cu: Marius Manole, Ilinca Manolache, Andrei Aradits, Theodora Stanciu, Laura Creţ.

Sâmbătă la ora 22.00.

„Cupluri”

“Un tip şi o tipă care au refuzat onoarea de a fi naşii copilului unor vechi prieteni află că tocmai au mâncat la cină ceva ce-ar fi trebuit să-i lege pe vecie de micuţ. Un soţ încornorat de o soţie paraplegică este binecuvântat de apariţia în peisaj a unei foste iubite actualmente hot, dar cu trecut supraponderal. Un poliţist dur, însărcinat cu supravegherea unei ex-dependente de droguri, tăinuieşte la piept un trandafir, aşteptând momentul în care să-şi deconspire iubirea. Situaţiile sunt cât se poate de plauzibile. La acest spectacol l-am văzut pe Nae Caranfil, regizorul de film, acum spectatorul, râzând în hohote.”

Un spectacol după David Lindsay-Abaire. Regia: Vlad Zamfirescu. Cu: Diana Cavaliotti, Andreea Vasile, Tudor Aaron Istodor, Mihai Conrad Mericoffer / Dan Rădulescu, Irina Velcescu / Cristina Florea.

Duminică, ora 21.00.

„O piesă deşănţată”

“Un spectacol în care toate personajele au dreptatea şi motivaţiile lor, o comedie în forma cea mai pură, fără niciun fel de pretenţie de adâncime. Faptul că pe alocuri râsul e întrerupt de o nedumerire de-a dreptul tragică e menit doar să dezechilibreze spectatorul, să-l ia pe nepregătite şi să-i smulgă noi hohote. O piesă care chiar e deşănţată, deşi toate personajele sunt pure ca omătul”, mărturiseşte autoarea, Lia Bugnar.

Regia: Dorina Chiriac. Cu Marius Manole, Ilinca Manolache, Radu Iacoban, Lia Bugnar, Andrei Alexandru Huţuleac.

Luni 29 iulie, ora 20.00.

„Mă mut la… tata?”

E un serial. Primul serial din teatru. Probabil veţi avea senzaţia că ar trebui să vedeţi mama are o viaţă şi trebuie să se bucure de ea. Aşadar, mai apare un personaj. Iubitul ei! Cine este acest iubit, de ce nu îl acceptă băieţii şi câte îi fac ei, pentru a scăpa de el… nu îţi vom spune acum. Pentru că NU e o poveste de scris într-o revistă. E una de văzut pe scenă… şi apoi de scris în mai multe reviste…

O poveste adevărată de viaţă a fost transformată într-un spectacol pe care să nu îl uiţi uşor. Unii zic că e o poveste tristă. Alţii spun că nu au mai râs atât de tare, de 20 de ani. Rămâne să te convingi singur!

Piesa lui Andreas Petrescu este pusă în scenă de Gelu Colceag. Cu: Adriana Trandafir, Andreas Petrescu, Gabriel Fătu, Adrian Păduraru.

Marţi 30 iulie, ora 20.00.

Două spectacole de balet nemuritoare

Cenuşăreasa, în interpretarea balerinilor Operei Comice

Opera Comică pentru Copii continuă să dăruiască surprize publicului şi să aducă zâmbetul pe chipul spectatorilor mici şi mari şi în timpul vacanţei! Cei care se vor afla la sfârşit de săptămână în Bucureşti (27-28 iulie) au acum o plăcută variantă de petrecere a timpului liber: artiştii Operei Comice Pentru Copii vă aşteaptă în Parcul Crângaşi din capitală la două spectacole pe care nu le puteţi pierde!

Intrarea la evenimentele prezentate de Opera Comică Pentru Copii este liberă.

“Frumoasa din Pădurea Adormită”, unul dintre cele mai frumoase balete ale tuturor timpurilor, după celebrul basm al lui Charles Perrault, în viziunea adaptată pentru copii de către coregraful Mihai Babuşka.

În distribuţie îi veţi aplauda pe artiştii Operei Comice Pentru Copii: Alis Birjovanu, Alexandra Corneanu, Andreea Soare, Theodora Munteanu, Claudia Iagăr, Sabina Chirilă, Andy Ardeleanu, Robert Ştefu, Daniel Manea, Mihai Pricope, Andrei Dogaru, Ionuţ Birjovanu, Octavian Iuga, Valentin Racoveanu.

Sâmbătă, 27 iulie, de la 19.00,

“Cenuşăreasa”, un alt spectacol de balet apreciat, în regia şi coregrafia Corinei Dumitrescu, îi aliniază la rampă pe Alis Birjovanu, Alexandra Corneanu, Andreea Soare, Mircea Ioniţă, Claudia Iagăr, Mihai Pricope, Andy Ardeleanu, Ionuţ Birjovanu, Daniel Manea, Octavian Iuga, Roberta Enişor. Duminică, 28 iulie, tot de la ora 19.00, în acelaşi frumos parc bucureştean.

Pentru ambele spectacole de balet prezentate, scenografia îi aparţine Vioricăi Petrovici, ilustraţia muzicală este realizată de Alexandru Istrate, iar asistent maestru de balet este Cătălin Caracaş.

Cu bastonul prin Bucureşti

Începând de sâmbătă, 27 iulie, Capitala va beneficia de un traseu cultural gratuit oferit bucureştenilor, dar şi turiştilor străini, desfăşurat în perimetrul străzilor: Calea Victoriei – Str. Constantin Mille – Str. Ion Brezoianu – Str. Ion Zalomit – Str. Ion Câmpineanu – Str. Benjamin Franklin – Str. Nicolae Golescu- Bulevardul Magheru.

Traseul cultural este organizat de Asociaţia Română pentru Cultură, Educaţie şi Normalitate – ARCEN, iar participanţii sunt aşteptaţi să fie ghidaţi pe acest traseu în fiecare sfârşit de săptămână, sâmbăta de la ora 11.00 şi duminica de la ora 18.00, până pe 8 septembrie, punctul de plecare al turului-ghidat fiind, de fiecare dată, Cercul Militar Naţional.

Proiectul ARCEN, intitulat „Cu bastonul prin Bucureşti”, este o invitaţie de a descoperi pas cu pas atât istoria unor zone importante ale Capitalei, cât şi ritmul oraşului secolelor XIX-XX, viaţa unor personalităţi marcante ale vremii sau îndeletnicirile zilnice ale bucureştenilor.

„Cu bastonul prin Bucureşti” reprezintă o necesitate în contextul în care oraşul este marcat la ora actuală de incoerenţă urbanistică, de lipsa de preocupare a autorităţilor locale şi centrale pentru salvarea patrimoniului material şi imaterial, istoria şi trecutul Bucureştiului fiind supuse unui proces de degradare ireversibilă.

Traseul cultural cuprinde poveşti şi informaţii surpriză despre centrul jurnalistic al Bucureştiului interbelic, despre viaţa privată a familiei regale, despre grădinile şi teatrele de vară ale Capitalei, despre fostele hoteluri şi berării ale oraşului, dar şi despre primari celebri, care au contribuit la dezvoltarea şi modernizarea oraşului.

Proiectul, desfăşurat sub sloganul „Descoperă oraşul pas cu pas!”, este reluat în fiecare an, din dragoste pentru oraş şi pentru locuitorii lui.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.