Start pentru gazoductul țărmul Mării Negre – Podișor

Compania de transport a gazelor naturale Transgaz se apucă de conducta Ţărmul Mării Negre – Podişor, prin care gazele pe care OMV Petrom şi ExxonMobil le vor extrage din Marea Neagră vor intra în reţeaua continentală de transport BRUA şi, mai departe, către Ungaria, Austria şi Vestul Europei.

Pagina companiei anunță că: „Societatea Naţională de Transport Gaze Transgaz Mediaş, titular al proiectului «Conductă de transport gaze naturale zona Ţărmul Mării Negre – Podişor» anunţă publicul interesat asupra luării deciziei privind etapa de încadrare de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi de evaluare adecvată, pentru proiectul «Conductă de transport gaze naturale zona Ţărmul Mării Negre – Podişor», propus a fi amplasat în judeţele Constanţa, Giurgiu şi Călăraşi“.

Proiectul Deciziei de încadrare şi motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului: Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului. Draftul deciziei etapei de încadrare este afişat pe pagina web a ANPM (www.anpm.ro), accesând domeniul Reglementări / Acord de mediu / Drafturi acte de reglementare. „Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la draftul deciziei etapei de încadrare în termen de 5 zile de la data publicării prezentului anunţ, până la data de 28.02.2017“, se menţionează în anunţul Transgaz.

Această conductă va prelua gazele pe care consorţiul Petrom – Exxon le va extrage din platforma continentală a Mării Negre, din perimetrele concesionate pe zeci de ani, şi le vor aduce la ţărm. Studiul de fezabilitate pentru conducta care aduce gazele din larg la ţărm este în lucru (va fi finanţată în totalitate de Petrom şi Exxon), însă nici consorţiul, nici Transgaz nu menţionează în ce localitate de pe litoral va ieşi. Ce este însă clar este că, de acolo, cade în sarcina Transgaz să le transporte mai departe, către Podişor, în Giurgiu, şi, de acolo, către Nădlac şi Vestul Europei.

„Proiectul constă în construirea unei conducte de transport de la țărmul Mării Negre până la Nodul Tehnologic Podişor (jud. Giurgiu), care să facă legătura între gazele naturale disponibile la țărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria. Finalizarea acestui proiect este estimată pentru anul 2020, iar investițiile aferente se ridică la aproximativ 278,3 mil. euro“, este descrierea oficială a acestui proiect, de pe site-ul Transgaz.

Joncţiune cu autostrada gazului finanţată de UE

De la Podişor, gazele din Marea Neagră intră în gazoductul BRUA, care are şi joncţiune cu Bulgaria şi Marea Caspică. Reţeaua de conducte care va transporta gazele din Marea Neagră şi cele care vor veni din Azerbaidjan va avea 530 de kilometri şi va costa 550 de milioane de euro. Pentru că este un proiect strategic pentru Europa, care este menit a scădea dependenţa Vestului de gazele ruseşti, UE ne dă şi o parte din bani pentru a-l realiza. 180 de milioane de euro, fonduri nerambursabile, au fost deja aprobate de Bruxelles pentru Transgaz. Restul de 370 de milioane de euro cad în sarcina companiei româneşti.

„Proiectul BRUA presupune construirea pe teritoriul României a unei conducte noi de transport gaze naturale, ce va realiza conexiunea dintre Nodul Tehnologic Podişor şi Staţia de Măsurare Gaze (SMG) Horia, pe direcţia Podişor – Corbu – Hurezani – Haţeg – Recaş – Horia, precum şi a trei staţii de comprimare. Conducta în lungime totală de aproximativ 528 km este proiectată pentru a transporta gaze naturale la o presiune de maximum 63 de bari“, precizează reprezentanţii Transgaz.

4 miliarde de metri cubi de gaze vor trece anual prin conductă

Aici sunt incluse şi lucrările de extindere a capacităţii gazoductului Arad – Szeged, pentru ca 4 miliarde de metri cubi de gaze să poată trece anual prin acest gazoduct către Ungaria şi, eventual, înapoi. În acest moment, BRUA se află în faza de elaborare a proiectului tehnic, fază în care urmează să fie stabilit un program detaliat al lucrărilor de execuţie.

Atât BRUA, cât şi Tuzla – Podişor fac parte din strategia de dezvoltare a Transgaz 2015-2023 pentru construcţia de gazoducte care să lege România de Vest. Scopul principal al acestora este de a transporta gazul din Marea Neagră, ce va fi extras de ExxonMobil şi Petrom, către Ungaria, apoi, mai departe, către Vestul Europei. Ca scop secundar, Transgaz urmăreşte să lege sistemele de transport gaze dintre Bulgaria şi Ungaria, pe teritoriul României, urmărind inclusiv să asigure o cale alternativă pentru eventualele importuri ale României.

Extracţia gazelor din Marea Neagră, unde s-au anunţat rezerve estimate de 80-90 de miliarde de metri cubi, va începe din 2019, sau cel puţin aşa a anunţat consorţiul Exxon – Petrom. La acea dată, România îşi va fi rezolvat problema de securitate energetică şi va deveni şi un exportator major de gaze. Nu este încă clar ce cantităţi de gaze vor rămâne în ţară şi, mai ales, la ce preţ. Cel mai probabil, Exxon – Petrom va vinde în România gaze la preţul pieţei.

Acum, România nu are o conexiune reală cu pieţele de gaze din vecinătate, în ciuda faptului că interconectoarele Arad – Szeged, cu Ungaria, şi Iaşi – Ungheni, cu Moldova, sunt funcţionale. În realitate însă, restricţiile tehnice fac ca, pe relaţia de export către Ungaria şi Moldova, cantităţile ce pot pleca din România să fie insignifiante. Atât gazoductul către Ungaria, cât şi cel către Moldova au nevoie de investiţii de zeci de milioane de euro pentru a le creşte capacitatea pe relaţia de export.

România are un consum intern de gaze de circa 12 miliarde de metri cubi anual, din care aproximativ 15% reprezintă importuri.

„Proiectul constă în construirea unei conducte de transport de la țărmul Mării Negre până la Nodul Tehnologic Podişor, județul Giurgiu, care să facă legătura între gazele naturale disponibile la țărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria. Finalizarea acestui proiect este estimată pentru anul 2020, iar investițiile aferente se ridică la aproximativ 278,3 mil. euro“, potrivit descrierii oficiale a acestui proiect, de pe site-ul Transgaz.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1057 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.