Starul baletului Aurélie Dupont, noul Director al Baletului Operei din Paris

Numit director al Baletului Operei din Paris în noiembrie 2014, în locul lui Brigitte Lefèvre, coregraful Benjamin Millepied, în vârstă de 38 de ani, a anunţat în 4 februarie anul acesta că demisionează, după ceva mai mult de un an în care a fost apreciat de critica de specialitate.

După o reflecţie foarte serioasă, am decis să renunţ la funcţia mea de Director al Baletului Operei din Paris”, mărturisea el într-un mesaj de pe Twitter.

Stephane Lissner, Aurelie Dupont şi Benjamin Millepied

În timp ce unii specialişti i-au susţinut decizia, alţii şi-au exprimat decepţia şi chiar sarcasmul.

Brigitte Lefèvre, fostul director al Operi din Paris, a afirmat: “Ar fi fost de bun-simţ să fie numit un bun cunoscător al baletului. Benjamin nu avea nicio experienţă în conducerea unei mari companii. Nu s-a gândit că postul implică 80% sarcini administrative şi numai 20% preocupări artistice. A vrut să reformeze repede, pentru că a făcut totul foarte repede, şi nu a fost susţinut de conducerea Operei”.

Benjamin Millepied, directorul demisionar al Baletului Operei din Paris

În schimb, Stéphane Lissner, Directorul Operei din Paris, declara: “Nu vom putea să revenim la trecut. Dacă Benjamin Millepied pleacă prea repede, alţii rămân încă…” .

Timp de 16 luni, Benjamin Millepied a încercat să reformeze regulile “prea stricte” ale Baletului Operei din Paris. A adus un suflu nou programului “istoric”. A apelat în primul rând la coregrafi talentaţi, cum ar fi Christopher Wheeldon, Justin Peck, Alexeï Ratmansky, fără a abandona însă producţiile tradiţionale.

Aurelie Dupont a strălucit pe scena internaţională a baletului

Transmiterea coregrafiilor clasice s-a făcut din mână în mână de la Nureyev, care a murit acum 22 de ani, şi astăzi este neapărată nevoie să ne întrebăm cum trebuie ele să fie dansate. Este necesar ca dansatorii să se antreneze de cinci ori pe săptămână, nu de două sau de trei ori, altfel corpul nu rezistă, se răneşte. Dansul este ca pianul. Virtuozitatea se întreţine în fiecare zi”, explica coregraful.

Lui Benjamin Millepied i se datorează crearea, împreună cu Stéphane Lissner, a celei de a “3-a scene”, dedicată creării şi experimentării artistice. Această scenă numerică, al cărei buget se ridică la 2 milioane de euro, propune creaţii originale, realizate de artişti de renume, ca plasticianul Xavier Veilhan sau cineastul Mathieu Amalric, dedicate în special dialogului între arte şi diferitelor forme de creaţie.

În Sylvia

El a lansat o nouă generaţie de tineri dansatori, oferindu-le primele roluri, iniţiativă care a nemulţumit de multe ori, dar care a fost lăudată şi de New York Times.

Confortul şi sănătatea dansatorilor au fost preocuparea lui majoră. Încă de la preluarea funcţiei, a renovat complet solul studiourilor de la Palatul Garnier, pentru a evita traumatizarea dansatorilor care execută salturi şi figuri aeriene de-a lungul întregii zile.

Premiera coregrafiei La nuit s’acheve de Benjamin Millepied a avut un succes remarcabil

Coregraful a finalizat acum noul său balet, La nuit s’achève, pe muzică de Beethoven, a cărui premieră are loc astăzi, în paralel cu o piesă contemporană de Jérôme Bel şi o alta de Jerome Robbins (1918-1998). Spectacolul este pe afiş până în 20 februarie.

Ieri, fosta dansatoare étoile a Operei din Paris Aurélie Dupont, care a avut spectacolul de adio în 18 mai 2015, a fost numită Director al Baletului Operei din Paris, în urma plecării-surpriză a coregrafului.

Aurelie Dupont sfidând legile gravitaţiei

Voi continua ceea ce a făcut Benjamin Millepied şi voi încerca s-o fac cât mai bine. Pentru mine, Opera din Paris este o companie de balet clasic ce trebuie să se deschidă către lumea contemporană şi nu invers”, a mărturisit marea balerină.

De la Roméo et Juliette de la Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg, în 2002, la Joyaux de George Balanchine la American Ballet Theatre în 2009 şi la o creaţie de Saburo Teshigawara, în care a fost invitată în 2014 de compania Karas în Japonia, Aurélie Dupont a strălucit pe scena internaţionalăa dansului. Fusese numită dansatoare Étoile în 1998 pentru evoluţia din Don Quijote de Rudolf Nureyev.

Aurelie Dupont şi Josua Hoffalt în La Bayadere

De la ultimele sale spectacole din iunie anul trecut, balerina, care refuzase postul de maestru de balet oferit de Benjamin Millepied, a plecat la New York pentru a lucre cu Compania Martha Graham, în care trebuia să danseze în 18 aprilie în Gala newyorkeză.

Lui Aurélie Dupont i-a plăcut întotdeauna să transmită curiozitatea, umorul, tenacitatea sa. Ele formează marca balerinei. “Trebuie să-ţi pui un miliard de întrebări în speranţa că vei dansa bine. Asupra epocii, costumului, vârstei personajului, personalităţii acestuia, asupra emoţiilor suscitate de muzică. Aşa reuşeşti să creezi un text cu corpul tău, dacă se poate spune aşa. Şi trebuie să-ţi placă toate acestea”.

Nicolas Le Riche şi Aurelie Dupont în Mademoiselle Julie

De-a lungul carierei sale, ea a dansat rolurile titulare din cele mai mari balete neoclasice – de la George Balanchine la Roland Petit –, dar şi din balete contemporane, create de coregrafi renumiţi, de la Pina Bausch la Wayne McGregor sau Sasha Waltz.

I-a avut ca parteneri pe Manuel Legris, Nicolas Le Riche sau Hervé Moreau. A fost foarte apreciată de Benjamin Millepied, care a creat cu ea două balete.

A fost distinsă cu Medalia de Aur Junior la Concursul de la Varna în 1992. A obţinut Premiul AROP în 1993, Premiul Cercului Carpeaux în 1994 şi Benois de la Danse în 2001.

În Daphnis et Chloet

Este, de asemenea, Chevalier de l’ordre national de la Légion d’honneur (2015) şi Chevalier des Arts et des Lettres (2005).

Într-un interviu acordat jurnalistei Amélie Bertrand, cu prilejul numirii sale la conducerea Baletului Operei din Paris, Aurélie Dupont mărturisea: “Sunt foarte mândră, sunt fericită. Puţin surprinsă, dar foarte emoţionată şi îmi doresc să încep mâine. Mă simt în egală măsură emoţionată şi onorată. Aş vrea să-i mulţumesc lui Stéphane Lissner care are încredere în mine. Sper să nu-l dezamăgesc. (…) Iubesc enorm această instituţie, în care am intrat acum 31 de ani. Cunosc pe toată lumea care lucrează aici. Doresc să merg mai departe în exigenţa faţă de dansul clasic, în întâlnirea cu alţi coregrafi. Şi mă gândesc mai ales la dansatori, la această instituţie care este casa mea. Nu mă gândesc la mine”.

În Povestea lui Manon

Întrebată ce a determinat-o să accepte acest post, Amélie Dupont a replicat: “Am discutat îndelung cu Stéphane Lissner. La un moment dat, mi-a spus: «Aurélie, ai legitimitate, poţi s-o faci». Am părăsit scena acum câteva luni şi revin cu o experienţă serioasă. Am mult respect pentru persoanele cu care am lucrat aici. Baletul Operei din Paris are multe talente, dansatorii şi dansatoarele sunt excelente. (…) Mă gândesc la mai mulţi coregrafi: israelianul Roy Assaf, Alexander Ekman, pe care îi consider foarte talentaţi. Dar, pentru mine nu există pe lumea asta decât Rudolf Nureyev şi vreau să propun şi alte balete clasice, care nu sunt semnate de el, dar care sunt extrem de frumoase şi pe care cred că dansatorii le vor interpreta cu plăcere”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.