Stelele Baletelor ruseşti, la Monte Carlo

Moştenirea marii tradiţii a Stagiunilor Ruse în Monaco, iniţiată de Serge Diaghilev la începutul secolului trecut, se perpetuează la Grimaldi Forum. În 12 şi 13 septembrie, va avea loc Gala Rusă, care va prezenta două mari spectacole susţinute de dasatorii-étoiles ai baletului rusesc.

Diaghilev, talentatul impresar care a surprins Europa cu arta sa revoluţionară şi a lansat moda rusească în Occident, s-a instalat în micul Principat Monaco în 1910. Prietenii săi artişti au început atunci o muncă susţinută. Aici, Mikhail Fokine a creat coregrafia pentru Karsavina şi Nijinski. Publicul din Monte Carlo a fost primul care s-a entuziasmat de celebrul balet Petruşka de Stravinski. Pe Riviera au strălucit o pleiadă de coregrafi, dansatori, artişti şi compozitori legendari, ale căror capodopere fac parte acum din tezaurul culturii mondiale.

Graţia şi forţa baletului rus

După o sută de ani, în 2012, organizatorii Galei Ruse s-au hotărât să reînvie această magie artistică prin invitarea marilor stele ale baletului rusesc de astăzi. Scena de la Grimaldi Forum a găzduit, succesiv, soliştii Teatrului Bolşoi şi ai teatrelor Mariinski şi Mihailoski, care au prezentat coregrafii clasice şi contemporane. Acea seară rămâne un eveniment memorabil pentru toţi invitaţii nu numai graţie paletei bogate de coregrafii, dar şi datorită entuziasmului care a domnit în sală.

Anul acesta, noua Gală Rusă va oferi un dar magnific tuturor iubitorilor de tradiţie şi amatorilor de artă. Scena Sălii Prinţilor va primi dansatori-étoiles de renume internaţional. Artiştilor Teatrului Mihailovski – rafinata Irina Perren, cunoscută drept “încarnarea poetică pură a dansului”, încântătoarea Sabina Yapparova, virtuozul Leonid Sarafanov şi “regele acompaniamentului clasic” Marat Şemiunov – li se alătură dansatorii Teatrului Bolşoi: Kristina Kretova, numită “Revelaţia anului 2013” de întreaga critică europeană, strălucitoarea Anna Tihomirova, puternicul Mihail Lobuhin şi elegantul Artem Ovciarenko.

Elesaveta Serpasova

Teatrul Mariinski va prezenta emoţionantul Dans légère al Olesyei Novikova, interpretat alături de fermecătorul Philipp Stepin. Tehnica “de fier” a Olesyei Novikova este cu atât mai remarcabilă cu cât este însoţită de o prospeţime uimitoare. Această dansatoare perfectă a baletului clasic, care a fost elogiată pentru apariţiile sale în coregrafia lui Petipa, Frumoasa din pădurea adormită, va sta alături de Philipp Stepin, extrem de graţiosul, rafinatul şi totodată puternicul dansator a cărui evoluţie este întotdeauna plină de o forţă controlată. Rolul care i-a adus cele mai entuziaste critici a fost cel din Romeo şi Julieta în reluarea coregrafiei lui Mikhail Lavrovsky, creată în 1940 pentru Teatrul Mariinski, şi pentru care a fost aplaudat şi pe scena de la Covent Garden.

Programul celor două seri de balet va cuprinde dans clasic fără vârstă şi dans contemporan expresiv. Spectacolele promit să fie un exemplu evocator al adevăratelor tradiţii, nu ca nişte piese de muzeu încremenite, ci ca elemente constitutive ale unei noi inspiraţii şi ale unei arte inovatoare şi moderne.

Dansatorii Teatrului Mihailovski, Irina Perren şi Marat Semiunov

Fiecare balerin va prezenta o piesă de balet clasic şi o coregrafie expresivă şi, în mod misterios, modernă.

Pentru prima dată, soliştii Teatrului Bolşoi vor interpreta un fragment dintr-o piesă a repertoriului Companiei de Balet din Monte Carlo, Pas de Deux din scena Balconului, în coregrafia lui Jean-Christophe Maillot. Olga Smirnova şi Artem Ovciarenko, celebrii balerini de la Bolşoi, vor interpreta acest balet emblematic al lui Jean-Christophe Maillot.

Coregraful francez, distins, pentru o altă creaţie a sa, cu prestigiosul premiu Masca de Aur la Moscova, premiu care încoronează în fiecare an cele mai bune spectacole produse pe scenele imensului imperiu rusesc, a conceput baletul Romeo şi Julieta anul trecut penru dansatorii Teatrului Bolşoi, obţinând un adevărat triumf. Muzica lui Prokofiev pentru Romeo şi Julieta este de o mare teatralitate, de un extrem lirism şi de o marcată expresivitate, purtând cu ea tot ceea ce se întâmplă pe scenă.

Jean-Christophe Maillot o abordează cu o incredibilă uşurinţă şi cu o asemenea inventivitate, încât, dacă ar ignora totul despre compozitor şi coregraf, spectatorul nu şi-ar da seama dacă dansul a fost conceput pentru muzică sau muzica a fost compusă pentru acest dans. Spectacolul Baletelor din Monte Carlo cu această coregrafie a fost ovaţionat, în vara acestui an, pe scena de la Versailles.

Anastasia Staskevici şi Michael Lobukhin

De câteva zile, cei doi artişti excepţionali lucrează cu coregraful ca să ajungă la perfecta stăpânire a gesticii şi a calităţii artistice a acestei piese în care dragostea necondiţionată a doi adolescenţi nepăsători predomină şi transportă spectatorul în amintirile propriilor iubiri.

Mai mult ca sigur aplauzele şi criticile elogioase ale presei vor răsplăti şi anul acesta dansatorii ruşi. Talentul lor şi tehnica perfectă încântă întotdeauna audienţa încă din primele minute şi rămân în amintire pentru totdeauna.

Limbajul artei este universal şi etern. Este o limbă care n-are nevoie de traducere, care poartă peste tot armonia şi creativitatea. Istoria şi patrimoniul cultural al Monaco-uli sunt legate indiscutabil de epoca efervescentă şi inovatoare a Stagiunilor Ruse ale lui Serge Diaghilev, acel fenomen al culturii ruse de la începutul secolului al XX-lea.

Proiectul Galei Ruse urmează tradiţionalei reprezentări a culturii ruseşti pe Coasta de Azur, reprezentată de Festivalul Artei Ruse de la Cannes.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.