Stop violenţei din şcoli!

Violenţa fizică şi verbală este un fenomen care ia tot mai mult amploare în şcolile româneşti. Pentru că autorităţile consideră că trebuie luate măsuri, Ministerul Educaţiei împreună cu Organizaţia Salvaţi Copiii a organizat concursul naţional „Fără ură, cu toleranţă”. Unul din evenimente a avut loc la Școala Gimnazială nr. 156 din Capitală, unde au participat peste 90 de elevi, profesori şi părinţi. Principala temă a întâlnirii a fost prezentarea informaţiilor privind drepturile copilului şi impactul psihologic al fenomenului de violenţă în şcoli supranumit şi buylling (act comportamental repetat, îndreptat spre rănirea fizică sau mentală a unei persoane – n.r.). Psihoterapeutul Gabriela Dumitriu, vicepreşedinte al Asociaţiei Expert Psy, a vorbit despre strânsă între situaţiile de agresiune şi încălcarea Drepturilor Copilului. Doi agenţi principali din cadrul Secţiei 21 Serviciul Poliţia de Proximitate au explicat părinţilor şi copiilor care sunt sursele acestor situaţii de violenţă în şcoli. Ei sunt de părere că mare parte a violenţelor din şcoli pleacă de la modul în care copiii văd la adulţi văd cum se rezolvă problemele sau discuţiile în contradictoriu: cu violenţă fizică sau verbală.

Implicarea unor astfel de fenomene în şcoli trebuie să implice mai mulţi factori: profesori, părinţi, elevii, colegi cu cei violenţi, şi chiar întreaga societate.

În urmă cu doar trei ani, un raport UNICEF avea să şocheze pe toată lumea: România are cei mai violenţi elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani, dintre toate statele lumii civilizate. Practic, România se afla pe primul loc într-un clasament ruşinos al violenţei în şcoli.

Comportamentul copiat de la părinţi

Potrivit datelor UNICEF, aproape 60% dintre elevii români cu vârste între 11 şi 15 ani admit că au participat la acte de violenţă verbală sau fizică împotriva colegilor de şcoală. În clasamentul violenţei în şcoli, România este urmată de ţările baltice şi Ucraina. Elevii cel mai puţin violenţi sunt în Suedia şi Cehia. Cauzele acestei situaţii extrem de îngrijorătoare vin din violenţa în familie. Datele UNICEF arată că, atunci când un copil face ceva greşit, prima reacţie a 54 la sută dintre părinţi este de a ridica vocea, iar 11 la sută dintre părinţi pălmuiesc imediat copilul sau îl trag de păr. Aproximativ 17% dintre copiii din 58 de ţări sunt supuşi unor forme severe de pedeapsă fizică (loviri în cap, urechi sau faţă sau lovituri dure şi repetate). La nivel global, trei din zece adulţi consideră că este nevoie de pedepse fizice pentru a creşte copiii bine.

Ce înţeleg unii prin violenţă

Aproape jumătate dintre fetele adolescente cu vârste între 15 şi 19 ani (în jur de 126 de milioane) consideră că soţul are o justificare în a-şi lovi soţia în anumite circumstanţe. În 28 din 60 de ţări, informaţii despre ambele sexe relevă că mai multe fete decât băieţi cred că bătaia soţiei este uneori justificată. Informaţii din 30 de ţări sugerează că aproape şapte din zece fete cu vârste cuprinse între 15 şi 19 ani care au fost victime ale abuzului fizic şi/ sau sexual nu au cerut niciodată ajutor.

Un elev din trei, cu vârste între 13 şi 15 ani, la nivel mondial, este brutalizat cu regularitate în şcoală. În anul 2011, în România au fost raportate aproximativ 11.000 de cazuri de violenţă împotriva copiilor. Multe dintre aceste cazuri includ neglijarea copiilor, abuz emoţional, fizic şi sexual. Cu toate acestea, se consideră că numărul de cazuri raportate reflectă doar o mică parte din cazurile de violenţă asupra copilului. De altfel, acest lucru a fost confirmat de statistici care în 2015 au crescut la 19.000 de cazuri raportate într-un an, adică aproximativ 75 de evenimente pe zi. Analizele au arătat că băieţii se bat din plăcere, fetele se bat din cauza băieţilor, iar acasă, mulţi copii sunt victime ale părinţilor. Acest lucru este confirmat şi de dascăli, care spun că majoritatea elevilor violenţi sunt bătuţi acasă. Înăsprirea măsurilor luate împotriva elevilor violenţi, ca exmatricularea şi scăderea notei la purtare, nu duce întotdeauna la remedierea situaţiei. Psihologii spun că acel individ se va simţi marginalizat, va fi frustrat şi din contră va încerca să se impună în societate prin forţa pumnului. El poate ajunge la depresie, tulburări de conduită sau chiar consum de droguri şi alcool. Mai grav este că s-au înmulţit conflictele dintre elevi şi profesori. Dascălii sunt bătuţi şi înjuraţi chiar în timpul orelor, iar internetul abundă de filmuleţe în care profesorii sunt umiliţi de elevi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Rares Constantinescu 2670 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.