Strategia electorală a giganților auto din Germania

Începând cu scandalul Dieselgate, izbucnit în urmă cu doi ani, deasupra industriei auto din Germania s-au adunat mereu nori negri. Doar compania Volkswagen a avut de pierdut miliarde de dolari și prima poziție pe piața mondială.

Acum, OLAF, agenția europeană antifraudă, le recomandă procurorilor germani să înceapă urmărirea penală în cazul a doi manageri ai amintitei companii pentru folosirea improprie a banilor. Este vorba despre un credit de 400 milioane de euro oferit în 2009 de Banca Europeană de Investiții (credit returnat între timp) pentru îmbunătățirea performanțelor de mediu a motoarelor, însă folosit de fapt pentru dezvoltarea programelor care au înșelat testele emisiilor poluante.

În urmă cu o săptămână, Der Spiegel a publicat un articol exploziv în care arăta că VW, Audi, BMW, Porsche și Daimler au format în anii 1990 un cartel secret în care au stabilit prețul pentru tratamentul anti-noxe cu aditivul AdBlue și au decis ca rezervoarele pentru această soluție să fie cât mai mici. Atunci, cu decenii în urmă, au fost sădite semințele scandalului care a costat doar compania VW câteva zeci de miliarde de dolari.

1,5 milioane de dolari pentru partid

Acesta este contextul în care mai multe publicații europene pun informațiile oficiale despre donațiile oferite de marii constructori auto partidului cancelarului Angela Merkel. Uniunea Creștin Democrată a primit 1,9 milioane de dolari din partea acționarilor de la BMW și Daimler în anul 2017. Al doilea partid preferat de constructorii auto este FDP (liberal), care a primit donații de 1,5 milioane de euro. Pe acest fond, va avea loc miercuri o întâlnire între șefii BMW, Daimler și VW și reprezentanții guvernului federal, pentru a discuta despre viitorul motoarelor cu ardere internă, unul din produsele principale de export ale Germaniei.

Partidele din stânga spectrului politic german nu au beneficiat de aceeași atenție a donatorilor. Social-democrații, principalii rivali ai lui Merkel, au primit o singură donație, de 100.000 de euro, iar Partidul Stângii nu a primit donații mai mari de 50.000 de euro. Aplicând principiul american „follow the money“, atunci când țara se pregătește de alegeri, este limpede că marile cercuri de afaceri din Germania mizează pe victoria Angelei Merkel la alegerile generale de pe 24 septembrie și pe sprijinul ulterior oferit de un guvern monocolor conservator sau în coaliție cu liberalii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.