Sunetul muzicii

Seducătorul sud în turneul “Seară spaniolă” cu Răzvan Suma şi Josu Okiñena

O poveste ce ne poartă prin deliciile muzicii meridionale inspirate din tradiţia spaniolă şi a Ţării Bascilor, Seara spaniolă pe care o oferă celebrul violoncelist român Răzvan Suma şi pianistul spaniol Josu Okiñena publicului din România, în perioada 7-12 februarie, i-a adus pe aceştia în ultimul an în faţa iubitorilor de muzică din Argentina, Cuba şi Spania şi se pregăteşte să înfierbânte imaginaţia ascultătorilor din sălile de concert din Deva, Timişoara şi Sf. Gheorghe.

O raritate pe scenele din România, un concert exclusiv spaniol, o călătorie în peisajele sonore pline de farmec ale ţinuturilor iberice, printre ritmuri de castaniete, evantaie şi volane colorate, recitalul îi va duce pe cei doi la Sala Magna Curia din Deva pe 7 februarie de la ora 18.00, la Sala Capitol din Timişoara pe 9 februarie de la ora 19.00 şi la Casa Bastion din Sf. Gheorghe pe 11 februarie, de la ora 18.00.

Răzvan Suma va interpreta alături de prietenul său, charismaticul pianist spaniol Josu Okiñena, artist cu o carieră solistică bogată, piese ce poartă semnătura unor mari compozitori spanioli ai ultimelor două secole: Gaspar Cassado, Joaquin Nin, Aita Donostia, Anton Larrauri, Manuel De Falla. Întregul repertoriu este bazat pe motive folclorice tradiţionale spaniole, iar compozitorii incluşi în program sunt repere ale muzicii iberice, dintre aceştia Cassado fiind şi unul dintre cei mai reprezentativi violoncelişti spanioli, iar Aita Donostia cel mai important compozitor de muzică sacră din Ţara Bascilor.

Răzvan Suma şi Josu Okinena. Foto Virgil Oprina

În program:

G. Cassado: Sonata en estilo español antiguo

G. Cassado: Requiebros

F. Lavilla: Cuatro canciones vascas

J. Nin: Suite española

A. Donostia: Improvisación

A. Larrauri: Soinua

M. de Falla: Suite sobre canciones populares españolas

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, cu un repertoriu cuprinzător, prezentat în numeroasele recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. Pe lângă activitatea concertistică din România, cântă frecvent cu pianistul spaniol Josu Okiñena, concertând în săli ca Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colon din Buenos Aires sau Kursall din San Sebastian.

În anul 2000 a obţinut diploma de licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti la clasa maestrului Marin Cazacu, iar în 2002 a început programul de perfecţionare Artist Diploma la Longy School of Music (Cambridge, SUA la clasa profesorului Terry King).

Răzvan Suma a realizat din 2006 până în prezent şase turnee în formula de trio, Romanian Piano Trio sau Trio Strad – alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Alături de Marin Cazacu, Alexandra Gutu şi Octavian Lup, în componenţa cvartetului de violoncele Cellissimo, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc.

A colaborat cu nume importante ale muzicii clasice internaţionale, precum Maxim Vengerov, Cristian Badea, Cvartetul Borromeo, Cvartetul Voces, Silvia Marcovici sau Misha Katz.

Seria de turnee pe care le-a promovat în ultimul timp a purtat titlul Vă place Brahms?, Vă place Bach?, Vă place tango? şi lista nu se încheie aici, fiecare dintre aceste turnee fiind dublat de apariţia unui nou album discografic. De asemenea, Razvan Suma se implica frecvent în proiecte musicale crossover, colaborând cu muzicieni reprezentativi ai altor genuri musicale.

Actualmente profesor universitar şi şef de catedră al Departamentului de Cercetare la Universitatea Muzikene din San Sebastian, Josu Okinena are o activitate solistică importantă alături de artişti precum Alan Gampel, Migel Etuarte, Almudena Ortega sau Maite Maruri. A predat cursuri de măiestrie în Argentina, Spania, Cuba şi Bolivia.

A studiat la Conservatorul Superior de Muzică din San Sebastian, obţinând Premiul I pentru pian şi muzică de cameră la absolvirea acestei instituţii. Ulterior şi-a perfecţionat pregătirea şi a câştigat Premiul de final de an al Conservatorului Regal de Muzică din Madrid. La Santiago de Compostela a fost distins, de asemenea, cu Premiul Andres Segovia y Jose Miguel Ruiz Morales, pentru interpretarea muzicii spaniole.

Josu Okinena a cântat cu solişti precum Eduard Wulfson, Marta Almajano, Itxaro Mentxaka, Enrique Baquerizo, Lola Casariego şi alţii, iar în formaţii camerale a participat la numeroase festivaluri din San Sebastian, Granada, Tours şi Peralada. A mai cântat cu Orquesta Sinfonica de Euskadi, Orfeon Donostierra, Sociedad coral de Bilbao, Canta Cantemus Choir, Agrupacion Vocal Kea, Schola Cantorum. A colaborat cu soprana spaniolă Almudena Ortega în concertele în Cuba, America şi Spania, realizând pe CD Integrala lucrărilor pentru voce şi pian ale compozitorului basc Aita Donostia.

Ucenicul vrăjitor”, partitura din celebra „Fantasia” (Walt Disney), la Sala Radio

Dirijorul Peter Feranec

Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului slovac Peter Feranec, primul dirijor principal străin din istoria celebrului Teatru Bolşoi din Moscova, vă propune vineri, 5 februarie (19.00), la Sala Radio o seară dedicată „poveştilor”, prin două poeme simfonice inspirate de legende.

Vă veţi întâlni cu mitul celebrului cuceritor Don Juan (a cărui figură emblematică s-a născut în Renaşterea spaniolă), în jurul căruia Richard Strauss a creat poemul omonim, şi cu Ucenicul vrăjitor, lucrare concepută de compozitorul francez Paul Dukas şi bazată pe poemul lui Goethe cu acelaşi nume. Celebritatea acestei a doua partituri a fost asigurată de includerea sa în filmul de animaţie al lui Walt Disney – Fantasia – în 1940, interpretată sub bagheta cunoscutului dirijor Leopold Stokowski şi în aranjamentul acestuia pentru film. Inspirată de poemul lui Goethe, partitura romantică înscrisă în genul programatic (care urmează un fir narativ) descrie muzical aventurile unui tânăr ucenic care încearcă să îşi foloseacă puterile magice în absenţa maestrului său vrăjitor, puteri care însă îl depăşesc şi care îi scapă de sub control.

Violonista Cristina Anghelescu

Seara se va deschide cu Uvertura Tragica, creaţie a lui Brahms. Tot în acest eveniment o veţi aprecia şi pe violonista Cristina Anghelescu, solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, care va interpreta în ipostază solistică una dintre cele mai apreciate partituri pentru vioară ale repertoriului simfonic: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară şi orchestră, semnat de compozitorul german Max Bruch. Acesta a compus trei concerte pentru vioară: primul dintre acestea a avut premiera absolută în 1866, cu Bruch însuşi la pupitrul dirijoral, şi a devenit un reper al repertoriului pentru acest instrument.

Cariera lui Peter Feranec a însemnat până în prezent o serie de poziţii importante în instituţii de prestigiu: a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonicii din Sankt Petersburg, dirijor şef al Teatrului Naţional Slovac din Bratislava, dirijor invitat al Teatrului Naţional Ceh din Praga, dirijor şef şi director muzical al Teatrului Mikhailovsky din Sankt Petersburg. După debutul pe scena Teatrului Balşoi din Moscova într-un spectacol de excepţie cu Nunta lui Figaro de W. A. Mozart, Peter Feranec a fost numit succesorul lui Alexander Lazarev, devenind astfel primul dirijor principal străin din istoria instituţiei.

Numele său este legat de colaborarea cu orchestre de valoare precum: Orchestra Filarmonicii din Londra, Orchestre du Capitol Toulouse, Opera din Zürich, Orchestra Simfonică din Moscova, Orchestra Filarmonicii din Oslo, Orchestra Simfonică din Tokyo, Orchestra Simfonică din Lisabona şi Orchestra Gulbenkian din Lisabona ş.a. Artistul a colaborat, de asemenea, cu operele din Leipzig, Oslo, Toulouse, Moscova, Berlin, Frankfurt şi multe altele.

Cristina Anghelescu a absolvit Universitatea de Muzică din Bucureşti la clasa maestrului Ştefan Gheorghiu şi este solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio România.

Prezenţă activă pe toate scenele din România încă din perioada studenţiei, Cristina Anghelescu a fost invitată să concerteze în săli renumite ca Schauspielhaus din Berlin; Ceaikovski Hall – Moscova; Teatro Monumental y Auditorium – Madrid; Smetana Hall – Praga; St. John’s Smith Square – Londra; Finlandia Hall – Helsinki. A efectuat numeroase turnee în toate ţările Europei, în Taiwan, America de Sud şi cea de Nord, Africa de Sud etc.

Cristina Anghelescu a efectuat numeroase înregistrări, multe dintre ele imprimate pe CD, cu partituri celebre cum ar fi Concertele de Mozart, Ceaikovski, Mendelssohn-Bartholdy, Anotimpurile de Vivaldi şi cu cele două Concerte pentru vioară compuse de George Lloyd, alături de renumita orchestră Philharmonia din Londra.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.