Sunetul muzicii în nopţi fierbinţi de iulie

Orchestra Română de Tineret, Anita Hartig şi Cristian Mandeal, la Expoziţia Mondială de la Milano

Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal, solistă Anita Hartig, va reprezenta România la Expoziţia Mondială de la Milano. Concertul va avea loc pe 29 iulie 2015, în l’Auditorium Expo Milano din cadrul Expoziţiei Mondiale, Orchestra Română de Tineret având în program arii şi uverturi din opere având-o în prim-plan pe soprana Anita Hartig şi două lucrări româneşti reprezentative, Trei dansuri româneşti de Theodor Rogalski şi Rapsodia I de George Enescu.

Managerul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, Marin Cazacu, declară privind acest eveniment: „Orchestra va fi prezentă la Expoziţia Mondială de la Milano în data de 29 iulie, când va evolua chiar de ziua dedicată României. La acest eveniment, orchestra dirijată tot de maestrul Cristian Mandeal o va avea ca solistă pe celebra soprană de origine română Anita Hartig, care evoluează deja acum pe cele mai importante scene de concert din lume, de la Metropolitan la Covent Garden, de la Scala din Milano la Opera din Viena. Programul pe care îl vom prezenta la acest eveniment este cu totul special, este un concert de muzică românească cu preponderenţă, dar conţine şi muzică italiană şi lucrări din repertoriul european”.

Concertul este organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român şi Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română, cu sprijinul Lanto Communication. Partener media: Radio România.

Contextul general în care va avea loc eveniment este dat de faptul că în perioada 1 mai – 31 octombrie are loc expoziţia universală Expo Milano 2015. Pe durata celor 6 luni de desfăşurare, manifestarea expoziţională reuneşte 148 de ţări şi organizaţii internaţionale. România participă cu un pavilion propriu, construit pe o suprafaţă de 887 mp, aflat în zona centrală a expoziţiei. Conceptul Pavilionului porneşte de la reinterpretarea arhitecturală a unei locuinţe româneşti tradiţionale, integrată în fluxul contemporan prin mijloace moderne de prezentare audio-video, soluţii tehnologice inovatoare.

Dirijorul Cristian Mandeal, talent şi pasiune

Conform tradiţiei, fiecare ţară participantă la expoziţia universală îşi alege o zi naţională. România va sărbători această zi pe 29 iulie, dată care coincide cu celebrarea Zilei Imnului Naţional al României. Delegaţia României la eveniment va fi condusă de Valeriu Zgonea, preşedintele Camerei Deputaţilor. Acesta reprezintă momentul de maximă vizibilitate pentru fiecare ţară participantă şi, cu această ocazie, Pavilionul României va organiza o serie de acţiuni de diplomaţie publică şi economică menite să genereze interesul pentru cultura şi mediul investiţional românesc. Programul special al Zilei României la Expo Milano va începe la ora 10.30 cu ceremonia oficială de arborare a steagurilor şi de intonare a imnurilor naţionale şi se va încheia la ora 20.30.

După ce vizitatorii Expoziţiei vor avea ocazia să asiste la un moment artistic de dansuri populare şi să admire costumele tradiţionale româneşti, într-un spectacol de culoare şi sunet susţinut de ansamblul folcloric Cindrelul-Junii Sibiului, care va cuprinde toată aria din situl expoziţional, seara se va încheia cu un eveniment adresat iubitorilor muzicii clasice, printr-un concert extraordinar susţinut de Orchestra Română de Tineret, dirijor Cristian Mandeal, şi cu participarea sopranei Anita Hartig.

La seria de evenimente organizate pe durata întregii zile vor participa reprezentanţi ai autorităţilor române şi italiene, reprezentanţi ai corpului diplomatic, membri ai comunităţilor de afaceri din cele două ţări, membri ai numeroasei comunităţi româneşti din Italia, jurnalişti, publicul larg.

Prima orchestră simfonică de tineret din România a luat fiinţă la Sinaia în vara anului 2008, la iniţiativa violoncelistului şi directorului artistic al acesteia, Marin Cazacu, cu sprijinul Fundaţiei „Prietenii muzicii – Serafim Antropov”. Membrii săi, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani, sunt selectaţi dintre cei mai buni la nivel naţional. Pregătirea tehnică şi artistică este asigurată de la înfiinţare de maestrul Cristian Mandeal. Proiectul „Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană” a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene.

Orchestra Română de Tineret

Membră din 2011 a EFNYO (European Federation of National Youth Orchestras), Orchestra Română de Tineret a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional Enescu şi Muzica Lumii de la Sinaia începând cu anul 2008. Începând din 2011 a fost constant prezentă în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. În anii 2012 şi 2014, a triumfat în cadrul Festivalului Internaţional al orchestrelor de tineret Young Euro Classics de la Berlin. Orchestra Română de Tineret a desfăşurat de asemenea începând din 2011 turnee internaţionale în Franţa, Germania şi Italia, fiind invitată să concerteze în săli celebre precum Santa Cecilia din Roma, Konzerthaus sau Berliner Philarmonik, fiind prima orchestră românească prezentă în această celebră sală de concert. Orchestra are statutul de invitat permanent al Stagiunilor Magice organizate de Lanto Communication.

În 2015, programul Orchestrei Române de Tineret cuprinde apariţii în Italia, Germania, Franţa, Austria şi Bulgaria.

În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.

A studiat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România. În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – prezent).

Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

ICon Arts 2015”: Analia Selis şi “ConTempo”

Analia Selis

Cunoscuta cântăreaţă Analia Selis aduce pasiunea şi senzualitatea tango-ului argentinian pe scena Sălii Thalia, din Sibiu, într-un concert original, alături de unul din cele mai bune cvartete de coarde din lume, ConTempo. Concertul, programat în data de 31 iulie, la ora 19.00, reprezintă evenimentul principal al Festivalului ICon Arts Celebrates!

Din programul serii vor face parte lucrări clasice, contemporane, mult tango argentinian, dar şi momente-surpriză.

Publicul va fi purtat într-o călătorie muzicală ieşită din comun, ghidată, pe de o parte, de sensibilitatea şi şarmul artistei, şi de energia şi emoţia pe care cvartetul ConTempo le creează, pe de altă parte.

Analia Selis este originară din Argentina. A început să cânte de când se ştie. A trecut prin coruri de copii şi de adolescenţi. În anul 1998 a obţinut Diploma de educatoare de muzică la Universitatea de Muzică din San Miguel de Tucuman (Argentina), iar în anul 2002 a obţinut Diploma în Vocal Performance la Longy School of Music (Boston, USA). Fiind în SUA, dorul de Argentina a condus-o pe Analia pe un drum neaşteptat în viaţa ei muzicală, către muzica folclorică argentiniană şi latino-americană. Tot în SUA l-a întâlnit pe apreciatul violoncelist român Răzvan Suma, moment care i-a schimbat viaţa, artista mutându-se în România.

De-a lungul carierei sale, Analia a cântat în nenumărate spectacole în toată ţara, în cele mai importante săli de concerte din România: Sala Palatului, Teatrul Naţional, Sala Polivalentă, Sala Radio şi în săli ale filarmonicilor din ţară. A participat live şi a înregistrat la cele mai importante posturi de radio şi televiziune din România şi a deschis concertele Buena Vista Social Club, Juanes, Natalie Imbruglia şi Septeto National de Cuba.

2014 a fost anul în care cântăreaţa a început colaborarea cu pianistul argentinian Mariano Castro (membru al renumitei trupe de tango Narcotango), venind în întâmpinarea publicului din România cu un repertoriu variat, de la folclorul latino-american până la tango. Tot în anul 2014, Analia se îndreaptă spre o altă cale muzicală, ce-i aduce Argentina mai aproape – drumul tangoului. A debutat în arta tangoului în turneul naţional Vă place tango? împreuna cu violoncelistul Răzvan Suma şi chitaristul argentinian Julio Santillan, turneu pe care l-a reluat în mai-iunie 2015, datorită succesului de care s-a bucurat în rândul publicului.

RTE ConTempo

Supranumit ABBA muzicii clasice, cvartetul Radioteleviziunii Naţionale din Irlanda, ConTempo, se află în centrul Festivalului ICon Arts 2015, ce are loc în perioada 24 iulie – 1 august, la Sibiu. Considerat unul din cele mai bune din lume, cvartetul este subiectul celei de-a doua ediţii a seriilor Celebrates!, ce îşi propun să aducă de fiecare dată, în centrul Festivalului, câte o personalitate culturală apreciată a momentului.

Format în 1995, pe vremea studenţiei la Universitatea de Muzică din Bucureşti, cvartetul ConTempo a devenit unul dintre cele mai apreciate cvartete tinere de azi. Au studiat împreună cu cele mai apreciate cvartete de coarde din lume, precum Amadeus, Alban Berg, Tokyo, Emerson, Hagen şi Quartetto Italiano. După 10 ani de rezidenţă artistică în oraşul Galway, în 2013, în urma unei audiţii europene, ConTempo câştigă selecţia pentru rezidenţa RTE, devenind cvartetul de coarde al Radioteleviziunii Naţionale din Irlanda.

ICon Arts, organizat de către Exces Music şi UCIMR – Uniunea de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din România, înseamnă atât un curs internaţional de artă (Academia ICon Arts), cât şi un festival de concerte şi spectacole (Festivalul ICon Arts), susţinute de participanţii Academiei, dar şi de nume ale muzicii contemporane recunoscute la nivel mondial. Cele două părţi ale proiectului International Contemporary Arts se completează reciproc.

Duel între vioară şi percuţie, la Festivalul de Muzică Contemporană ”ICon Arts”

ICon Arts, la Sibiu

După două concerte de succes, ce au avut drept temă principală muzica de pe continentul nord-american, Festivalul ICon Arts a continuat seria evenimentelor, luni, 27 iulie, la Sala Thalia din Sibiu, cu un duel antrenant între vioară şi percuţie, în centrul căruia se va afla Concertul pentru vioară şi ansamblu de percuţie de Lou Harrison.

Şase percuţionişti au provoca la duel, în seara zilei de luni, 27 iulie, la Sala Thalia din Sibiu, un violonist, în cadrul celui de-al treilea concert al Festivalului ICon Arts. Profesorii invitaţi ai cursurilor de vară ICon Arts, violonistul Ladislau Csendes şi percuţionistul Alexandru Anastasiu, împreună cu cursanţii secţiei de percuţie Alin Anuşcă, Alexandru Munteanu, David Popa şi Irina Rădulescu, şi percuţionistul sibian Andrei Marcovici, au interpretat Concertul pentru vioară şi ansamblu de percuţie de Lou Harrison. În program au fost incluse lucrările Bee de Emmanuel Sejourne, Rythm Song de Paul Smadbeck, Land de Takatsugu Muramatsu, Tambourin Paraphrase de Keiko Abe, Never Ending Story de Alexandru Anastasiu şi Lullaby for Evelyn de David Edgar Brown. Concertul a avut loc de la ora 19.00.

Festivalul ICon Arts, ajuns la a XIII-a ediţie, a început vineri, 24 iulie, la Biertan, cu un concert intitulat American Voices. Pe scena din cetate au evoluat şapte tineri interpreţi, veniţi din America pentru cursurile de vară le Academiei ICon Arts. Repertoriul a fost format din lucrări compuse exclusiv de compozitori americani, atât aparţinând secolului XX, precum George Gerwshwin şi Aaron Copland, dar şi din zilele noastre, precum Libby Larsen, una din cele mai cântate compozitoare din America sau Ned Rorem, câştigător al Premiului Pulitzer în anul 1976. Alţi compozitori incluşi în programul concertului de la Biertan au fost: Jake Haggie, John Duke, Paul Bowles, Mark Adamo, Harvey Schmidt şi Ben Moore. Sopranele Carol Coleson, Lydia Bechtel, Rebecca Cook, Rebekah Telford, mezzosoprana Laura Watson şi baritonii Ivan Ley şi Bernardo Medeiros au avut parte de îndrumarea profesorilor Annemarie Condacse şi David Malis şi au fost acompaniaţi de pianista Diana Dănilă-Spânu. La concert a participat un public numeros, format atât din localnicii care vin, în mod tradiţional, în fiecare an, la concertele ICon Arts, dar şi din turişti şi alţi participanţi ai cursurilor de vară ICon Arts. Totodată, concertul American Voices s-a bucurat de prezenţa ataşatului cultural al Ambasadei Americii la Bucureşti, Marjorie Stern.

Cel de-al doilea concert, de sâmbătă, 25 iulie, la Castelul Peleş din Sinaia, intitulat Aspects of love, i-a avut drept protagonişti pe Annemarie Condacse (soprană) şi David Malis (bariton), veniţi din America în calitate de profesori ai cursurilor internaţionale de vară ICon Arts. Cei doi au interpretat arii şi duete celebre din lucrări ale compozitorilor George Gershwin, George Enescu, Wolfgang Amadeus Mozart, Hugo Wolf şi alţii. Diversitatea stilurilor şi a generaţiilor de compozitori a fost cuprinsă sub aripa unei singure tematici: dragostea. Alături de soprana Annemarie Condacse şi baritonul David Malis, la pian s-a aflat Diana Dănilă-Spânu. Publicul a răsplătit artiştii cu numeroase aplauze şi chemări pentru bis. Al doilea concert ICon Arts de la Peleş, Sinaia, a fost inclus în programul celei de-a cincea stagiuni „Sunetul Muzicii” şi a avut loc în prezenţa consilierului de presă şi cultură Ron Hawkins de la Ambasada Americii la Bucureşti.

Concert excepţional cu Ansamblul RARO la Ateneul Român

Pianista Diana Ketler din Ansamblul RARO

Patru tineri şi talentaţi muzicieni compun Ansamblul RARO, pe care îl vom asculta în cadrul celui de-al patrulea concert al Verii Magice: Diana Ketler (pian), Alexander Sitkovetsky (vioară), Răzvan Popovici (violă) şi Julian Arp (violoncel).

Pianista Diana Ketler provine dintr-o familie renumită de muzicieni din Riga, începând studiul pianului la vârsta de 5 ani. La 11 ani debuta sub bagheta cunoscutului dirijor Vassily Sinaisky. Ca solistă şi membru al unor formaţii camerale a avut concerte în aproape toate ţările europene, Japonia, Canada, America şi Rusia cu orchestre precum Filarmonica de Cameră din Salzburg, Münchener Bachorchester, Orchestrele de Cameră din Kobe, München şi Riga şi Orchestra Naţională Simfonică Letonă. Diana este din 2011 profesoară de pian la Royal Academy of Music din Londra.

Violonistul Alexander Sitkovetsky s-a născut în 1983, la Moscova, debutând în anul 1991, la Montpellier, în Franţa. Ca solist a cântat alături de Filarmonica Olandeză, Royal Philharmonic, Orchestra de Muzică de Cameră Britanică, Academy of St. Martin in the Fields, Orchestra de Muzică de Cameră din Moscova, Orchestra de Cameră din Stuttgart şi BBCConcert Orchestra.

Violistul Răzvan Popovici din Ansamblul RARO

Răzvan Popovici este singurul român din ansamblul RARO şi cântă la violă. A început studiul instrumentului cu tatăl său, Mugur Popovici şi a cântat ca solist pe mari scene europene – în sala Filarmonicii din Köln, Festspielhaus Baden-Baden şi Théâtre-des-Champs-Elysée din Paris. A făcut parte, ca instrumentist, din Orchestra Filarmonicii din Berlin în perioada 2000-2001. Răzvan a fost prim violist invitat al Filarmonicii din Essen, al orchestrelor de cameră din München, Köln şi Kobe şi al Filarmonicii de Cameră din Salzburg.

Julian Arp este violoncelistul Ansamblului RARO şi s-a născut într-o familie de muzicieni, în 1981, în Germania. Ca solist şi interpret de muzică de cameră, Julian participă la nenumărate festivaluri din întreaga lume, precum Schleswig-Holstein, Rheingau, Beethovenfest din Bonn, Festspielen Mecklenburg Vorpommern, Beauvais, Montreux, SoNoRo,Stellenbosch, Stift sau Festivalul de Muzică de Cameră Oxford.

Violoncelistul Julian Arp

Din program: Ludwig van Beethoven – Cvartet cu pian în Mi bemol major, op. 16

Antonin Dvorak – Cvartet cu pian în Re major, op. 23

Johannes Brahms – Cvartet cu pian în sol minor, op. 25

Miercuri, 29 iulie 2015, ora 19.00, Sala Mare a Ateneului Român.

Concert de Ziua Imnului Naţional la Ankara şi Istanbul

Chitariştii Tudor Anghelescu şi Mihai Melinescu concertează la Ankara şi Istanbul

Cu ocazia Zilei Imnului Naţional, Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” de la Istanbul în colaborare cu Consulatul General al României la Istanbul şi cu Ambasada României la Ankara organizează miercuri, 29 iulie 2015 la Ankara şi joi, 30 iulie 2015 la Istanbul două concerte de muzică tradiţională şi populară românească într-un aranjament inedit pentru două chitare.

Evenimentul din 29 iulie 2015, ora 18.30m va avea loc la Ankara Palas Devlet Konukevi şi va marca atât Ziua Imnului Naţional, cât şi lansarea Preşedinţiei-în-Exerciţiu a României la OCEMN (Organizaţia Cooperării Economice a Mării Negre). Programul muzical de la Ankara va fi susţinut de chitariştii români Tudor Anghelescu şi Mihai Melinescu, împreună cu mezzo-soprana Operei din Istanbul Zeynep Halvasi, acompaniată la pian de Maestrul Bujor Hoinic. Serata muzicală româno-turcă va fi urmată de un cocktail la care vor participa membri ai misiunilor diplomatice străine la Ankara, academicieni, oameni de cultură, jurnalişti, reprezentanţi diasporă etc.

Concertul din 30 iulie 215, ora 19.00, la sediul ICR Istanbul va include doar repertoriul pentru chitară, compus din transpuneri ale unor piese celebre din repertoriul tradiţional, păstrând izul şi savoarea folclorică.

Tudor Anghelescu este profesor de chitară, membru al Fundaţiei Române de Chitară Clasică, membru al Asociaţiei de Chitară Transilvania, membru fondator al Asociaţiei Culturale Kitarodia. În anul 2004 a fondat împreună cu Constantin Stanciu, Mihai Melinescu şi Ciprian Parghel prima orchestră de Tango din România, susţinând numeroase concerte atât în cadrul şcolii El Tango, cât şi în diverse cluburi de jazz din Bucureşti. Colaborează cu diverşi artişti români din sfera muzicii clasice şi a jazz-ului, precum Ruxandra Zamfir, Maxim Belciug, Constantin Stanciu, Mihai Melinescu, Ciprian Parghel, Izabela Barbu, Vladimir Pesantez, Yumika Nozaki. În anul 2002 a cântat cu ocazia împlinirii a 100 de ani de relaţii diplomatice româno-japoneze în Kanazawa şi Tokyo. A cântat de asemenea în Cluj, Braşov, Constanţa, Sibiu, Timişoara, iar peste hotare în Germania, Elveţia (1999), Marea Britanie (2001), Dubai (2002), Japonia (2002), Italia (2006, 2007, 2008). În 2009-2010 a susţinut o serie de concerte de tango argentinian în Toulouse, Caen, Dinoze (Franţa), Basel (Elveţia), Kehl, Heidelberg (Germania). În 2010 concertează în cadrul „Semaine culturelle franco – roumaine” la Strasbourg (Franţa).

Jazzulescu, la Kretzulescu

Nicolas Simion la Kretzulescu

Librăria Humanitas Kretzulescu vă invită la prima ediţie a evenimentului Jazzulescu din acest an, miercuri, 29 iulie, de la ora 20.00.

Magic Drops este titlul celui mai recent album semnat de Nicolas Simion ce va fi lansat în cadrul evenimentului, alături de Albert Tajti.

Seara se va încheia cu o sesiune de autografe. Intrarea este liberă.

Nicolas Simion este unul dintre puţinii muzicieni români din generaţia sa care au rămas credincioşi jazzului românesc şi care au reuşit să-şi găsească drumul în scena jazzului contemporan european, ducând mai departe ideile şi experienţa „generaţiei de aur“ a jazzului autohton (începută în anii ’50-’60 prin Jancsy Körössy, Richard Oschanitzky, Marius Popp, Dan Mândrilă, Johnny Răducanu, Eugen Gondi şi mulţi alţii).

Muzica sa sună româneşte fără să o facă voit sau forţat… paleta coloristică a pieselor compuse sau adaptate şi aranjate de el, prelucrările făcute în ultimii ani şi documentate pe nenumărate CD-uri (peste 30 apărute până în prezent) sunt dovada acestui parcurs de peste 30 de ani de muncă. În lumea jazzului nu e suficient să fii bun instrumentist şi (sau) compozitor; acestor calităţi trebuie să li se adauge şi cea de conducător de formaţie şi de vizionar.

Pianistul Albert Tajti

Albert Tajti (n. 7 iulie 1984) – pianist, acompaniator, aranjor şi compozitor. Originar din Piatra Neamţ, Albert Tajti studiază pianul de la vârsta de 7 ani în cadrul Liceului de Artă „Victor Brauner“ din Piatra Neamţ, iar, mai apoi, la Colegiul Naţional ”George Enescu” din Bucureşti. Şi-a continuat studiile muzicale la Academia de Muzică „Gheorghe Dima“ din Cluj Napoca, unde a absolvit în 2009, specialitatea Compoziţie Muzicală. În 2011, s-a mutat în Bucureşti pentru a urma cursurile prof. conf. dr. Mircea Tiberian, în cadrul secţiei de jazz a Universităţii Naţionale de Muzică.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.