„Suntem prizonierii dictaturii financiare”

Teatrul Maghiar de Stat din Cluj îşi invită spectatorii astăzi, la ora 20.00, la noul spectacol cu „Ubu Rege” de Alfred Jarry, pus în scenă de regizorul francez Alain Timar, care a conceput şi decorul şi costumele.

Piesa lui Alfred Jarry, pornită de la o glumă a unor liceeni, îi ridiculizează pe dictatorii puternici sau pe despoţii ambiţioşi, gata de orice pentru a-şi atinge scopurile. Dar mai mult decât atât, face o analiză dură, însă lucidă a comportamentelor umane. După premiera cu eşec scanadalos a piesei, Ubu a intrat în mitologia modernă: ziarele franceze folosesc zilnic epitetul ubuesque pentru a descrie persoanele încrezute, parvenite.

În România de dinainte de 1989, punerea pe scenă a piesei lui Jarry era echivalată cu un protest la adresa regimului comunist, însă după căderea regimului ceauşist, se pare că Tatăl Ubu şi Mama Ubu apar mai rar pe scenele teatrelor. La Cluj, cuplul Ubu revine pe scenă în montarea regizorului francez Alain Timar, director al „Théâtre des Halles” din Avignon, care propune nu un Ubu, ci un şir de Ubu, spectacolul fiind critica banilor şi a dictaturii financiare.

„În ziua de azi, puterea pe care o denunţăm nu mai este puterea exclusivă a unui dictator cum au fost Ceauşescu sau Hitler, e vorba de o altă putere. În esenţă e vorba despre puterea banilor şi a sistemului, a unui sistem în care suntem cu toţii prizonieri”, afirmă regizorul. În viziunea lui, puterea împotriva căreia trebuie să luptăm este în esenţă o putere financiară difuză care, într-un fel, ne depăşeşte şi ne ţine cu adevărat prizonieri. Azi nu se denunţă un sistem politic anume, ci altceva, un alt sistem care este la fel de opresor, la fel de violent faţă de individ, spune Alain Timar.

Din distribuţie fac parte Zsolt Bogdán, Áron Dimény, Loránd Farkas, Sándor Keresztes, Ervin Szűcs, Loránd Váta, Csilla Albert, Enikő Györgyjakab, Emőke Kató, Júlia Laczó, Tünde Skovrán, Csilla Varga.

Personajele lui Jary, prinse în rola de material derizoriu

După terminarea studiilor universitare şi după colaborări cu numeroase teatre, Alain Timar a decis să se mute la Avignon. Aici a înfiinţat „Théâtre des Halles”, pe care îl conduce din 1983 şi unde lucrează ca regizor, scenograf şi artist vizual. A regizat mai mult de 48 de piese de teatru în Franţa şi în străinătate şi a deschis numeroase expoziţii şi instalaţii.

Creaţiile lui artistice arată o tendinţă constantă de deschidere către alte culturi, prelucrând în regizările sale opere ale dramaturgilor contemporani, dar şi opere de mult uitate ale unor scriitori clasici. El se autodefineşte de altfel ca „un cosmopolit care iubeşte să rupă barierele şi să depăşească graniţele false sau reale”. Este unul dintre puţinii regizori francezi care, regizând în străinătate, reuşesc cu uşurinţă să depăşească barierele lingvistice şi realizează spectacole puternice şi inovatoare.

Parabola puterii

Dintr-un dialog cu Andras Vicky, intitulat „Trebuie să continuăm răvăşirea ideologiilor”, din care redăm un fragment, reiese pregnant viziunea regizorală a lui Alain Timar.

A.V.: Hârtia este de fapt metafora dictaturi financiare?

A.T.: Este metafora puterii care se îngraşă tot mai mult ca şi personajele din piesă. Este şi metafora a ceva ce este difuz pentru că este din hârtie, se rupe, se transformă, şi nu poate fi cu adevărat prins, dar este utilizat şi ca un obiect derizoriu. Dacă ne gândim, puterea, banii care ne opresează sunt derizorii. Este puterea supremă, deşi dacă luăm o bancnotă şi o rupem, tot hârtie este. Şi în comportamentul nostru, în mentalitatea noastră există un raport faţă de putere pe care încerc să îl denunţ prin piesă. Primim puterea, primim forţa, şi această putere vrem s-o transmitem. Dacă în acest proces individul s-ar revolta cu adevărat împotriva puterii financiare, ar câştiga, dar în momentul de faţă nu este cazul. Deci această utilizare a hârtiei este o metaforă, o parabolă care arată puterea şi banii – care nu sunt, până la urmă, decât hârtie. Ceea ce este la fel de important este faptul că în acest spectacol tata şi mama Ubu, precum şi celelalte personaje există în mai multe variante, actorii joacă mai multe personaje, mai mulţi Ubu, deci Ubu – parabola puterii şi al ubuesque-ului – nu se mai îndreaptă numai împotriva unui tiran sau dictator, deoarece fiecare dintre noi are un Ubu în sine.

A.V.: Tocmai despre asta se poartă la momentul actual numeroase discursuri în Europa, despre dictatura banilor, pe de altă parte avem şi noi experienţa noastră a dictaturii. Cea din urmă este mai concretă, putem să identificăm în spatele ei un dictator, o persoană, sau un cuplu, cea dintâi însă nu…

A.T.: Da, tirania banilor este difuză, mai complicată. Mult mai complicată, deoarece e ca şi cum ceva ar fi explodat, iar această putere dintr-odată este pretutindeni, şi oricât de difuză ar fi, este totuşi o putere imensă, prezentă peste tot, şi fiecare dintre noi poartă în sine o bucată din ea. Este deci mult mai periculoasă, căci luptăm împotriva cui? Împotriva unui sistem mondial. Denunţând acest sistem mondial, denunţăm de fapt şi sistemul care este în noi.

Puterea pierdută a Regelui Ubu

A.V.: Dacă spunem că este în noi, atunci ce ne spune piesa, cum să luptăm împotriva lui, sau împotriva a ceea ce este în noi?

A.T.: Spectacolul este în acelaşi timp plin de viaţă şi serios. În partea serioasă regăsim tragicul, deoarece denunţă un sistem, vorbeşte despre puterea banului, ascunsă în om, acel Ubu din fiecare, şi, în acelaşi timp, este vioi şi plin de fantezie. Fantezia, ironia, spiritul caustic, umorul – acestea sunt armele cu care putem denunţa, arătând prin intermediul lor că de fapt nimic nu este decât hârtie. Rola simbolică de hârtie seamănă cu hârtia igienică, pe care o târâm după noi, iar după folosire o aruncăm. Ironia, sarcasmul sunt elemente foarte puternice.

A.V.: Hârtia este totuşi un simbol plastic foarte puternic şi observ că o foloseşti într-un mod foarte inventive. Nu e greu să ajungem la concluzia că aveam de-a face cu un artist plastic-regizor…

A.T.: Această rolă de hârtie este scopul şi provocarea: totul este fabricat din ea – costumele, decorul, recuzita. Rola este folosită cu un impact estetic foarte puternic. Este un gest contemporan, deoarece poartă în el derizoriul. Uneori, de fapt tot mai des, întâlnim oameni care ştiu să folosească hârtia, provocând o imagine foarte puternică. Aici nici costumul, nici decorul nu sunt realiste. Tocmai prin utilizarea hârtiei şi prin intermediul distanţei pe care o luăm faţă de ea, parabola şi metafora devin mai puternice.

A.V.: În acelaşi timp, piesa este foarte brechtiană, construită pe tehnică brechtiană. Îţi place să abordezi direct publicul?

A.T.: Da, ador. Scena este un pătrat, iar pe două părţi sunt bănci şi instrumente muzicale. Îmi place că acţiunea se petrece în interiorul acestui pătrat, şi ador şi ce numesc eu înăuntru şi afară. Adică, iată, actorii sunt aici, urmăresc acţiunea, fac parte din ea, şi iată ei cântă la acele instrumente, iar deodată ei se transformă în hârtie, se şifonează, intră în poveste, ies din ea, se adresează publicului, întregii lumi. Întotdeauna îmi place să mă joc cu aceste convenţii, cu aceste reguli.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.