Teatrele îşi ridică în curând cortina

Un extraordinar turneu între două teatre naţionale: Bucureşti-Chişinău

Marţi, 26 august, la ora 10.00, Agenţia de bilete a Teatrului Naţional “I.L. Caragiale” îşi va deschide porţile pentru stagiunea 2014-2015!

Primele bilete puse în vânzare vor fi pentru cele 4 spectacole ale Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău invitate în cadrul turneului “Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău”: „Amorul dănţuie şi feste joacă”, „12 scaune”, „Copiii foametei. Mărturii” şi „Hronicul găinarilor”.

Secvenţă din 12 scaune, spectacol al Teatrului Naţional din Chişinău

În perioada 11-28 septembrie 2014 va avea loc cel mai amplu schimb cultural între două teatre naţionale, cel din Bucureşti şi cel din Chişinău, în cadrul unui turneu de anvergură aşezat sub un numitor comun, limba română. Cu această ocazie se vor juca 7 spectacole reprezentative din repertoriul celor două teatre.

Programul turneului “Teatru Românesc la Bucureşti şi Chişinău” se deschide, în 11 septembrie, cu vizita Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău, care va prezenta publicului bucureştean, timp de 4 zile, cu o unică reprezentaţie, spectacole de mare succes din repertoriul curent: „Amorul dănţuie şi feste joacă” după William Shakespeare, regia Alexandru Vasilache, „12 Scaune” după IIf şi Petrov şi „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc, ambele în regia lui Petru Hadârcă, precum şi „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, regia Luminiţa Ţâcu.

Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele în Dineu cu proşti

Începând din 23 septembrie, scena Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” va fi gazdă pentru spectacolele Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, „Dineu cu proşti”, „Micul infern” şi „Sinucigaşul”, fiecare cu câte două reprezentaţii la Chişinău.

Comedie şi dramă, subiecte de istorie recentă tratate în cheie actuală, mărturii cutremurătoare şi întâmplări hazlii de o profundă umanitate, aduse în scenă de o trupă remarcabilă, într-o amplă desfăşurare de forţe artistice, iată numai câteva motive pentru a nu zăbovi în alegerea titlurilor propuse de Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău.

Dan Puric în Sinucigaşul

Astfel, în 11 septembrie, puteţi viziona „Amorul dănţuie şi feste joacă” după William Shakespeare, în 12 septembrie, este programat spectacolul „12 Scaune” după IIf şi Petrov, în 13 septembrie urmează „Copiii foametei. Mărturii” de Alexei Vakulovski, şi în 14 septembrie, „Hronicul găinarilor” după Aureliu Busuioc.

Tot în data de 14 septembrie, de la ora 11.00, va avea loc conferinţa domnului Dorin Chirtoacă, primarul Chişinăului, în cadrul Programului Conferinţele Teatrului Naţional. În foaier va avea loc o lansare de carte: Albumul Aniversar al Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău.

Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti va prezenta, la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău, următoarele spectacole: „Dineu cu proşti” de Francis Veber, regia Ion Caramitru, în 23 şi 24 septembrie; „Micul Infern” de Mircea Ştefănescu, regia Mircea Cornişteanu, în 25 şi 26 septembrie şi „Sinucigaşul” de Nikolai Erdman, regia Felix Alexa, în 27 şi 28 septembrie.

Recital “Dor de Eminescu” cu Ion Caramitru la Stockholm

Ion Caramitru şi Aurelian Octav Popa în spectacolul Dor de Eminescu

Sâmbătă, 23 august, ICR Stockholm prezintă recitalul Dor de Eminescu, conceput şi susţinut de actorul Ion Caramitru şi de clarinetistul Aurelian-Octav Popa. Spectacolul, prezentat în limba română, porneşte de la manuscrisele de poezie, proză şi filosofie ale lui Mihai Eminescu şi reprezintă un dialog inedit în care cuvântul rostit se completează cu muzica.

Spectacolul Dor de Eminescu, realizat în coproducţie cu UNITER, a intrat în repertoriul permanent al Teatrului Naţional „I.L.Caragiale“ în 2012, fiind prezentat cu succes şi pe diverse scene din Europa, Statele Unite şi Canada. Prezentarea spectacolului la Stockholm marchează Ziua Limbii Române, celebrată pe 31 august.

Evenimentul va avea loc la “TeaterStudio Lederman” din Stockholm, instituţie cu care ICR Stockholm a mai colaborat şi în 2011 pentru spectacolul Apolodor, realizat de Ada Milea, Dorina Chiriac şi Radu Bânzaru. “TeaterStudio Lederman” este un teatru deschis spre coproducţii şi colaborări internaţionale, în al cărui repertoriu figurează atât piese de teatru, cât şi concerte de jazz, folk şi world music.

Patru premiere la Teatrul Naţional “Radu Stanca”

Oscar şi Buni Roz, producţie a Teatrului Radu Stanca din Sibiu

Începutul stagiunii va aduce pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” patru spectacole în premieră şi reluarea unor titluri de succes atât la Secţia Română, cât şi la Secţia Germană.

Deschiderea stagiunii va avea loc duminică, 14 septembrie, cu avanpremiera spectacolului „Marat Sade” de Peter Weiss, într-o adaptare propusă de regizorul luxemburghez Charles Muller. Seria avanpremierelor va continua cu un spectacol multidisciplinar de tip performance, „De ce Hecuba?!” de Matei Vişniec, în regia Ancăi Bradu şi cu o punere în scenă a uneia dintre cele mai fascinante piese ale lui Eugène Ionesco, „Lecţia”, de către maestrul Mihai Măniuţiu.

La începutul lunii octombrie, Secţia Germană va prezenta premiera spectacolului „Amadeus” după celebra piesă scrisă de Peter Shaffer, în concepţia regizorală a lui Gavriil Pinte.

În 14 septembrie, în spectacolul “Marat Sade”, evoluează actorii Marius Turdeanu; Adrian Matioc; Diana Fufezan; Serenela Mureşan; Ciprian Scurtea; Ioan Paraschiv; Dan Glasu; Florin Coşuleţ; Vlad Robaş; Eduard Pătraşcu; Cătălin Pătru; Pali Vecsei; Veronica Arizancu; Cristina Ragos; Raluca Iani; Gabriela Neagu; Cendana Trifan; Cristina Stoleriu; Codruţa Vasiu; Dana Taloş; Mihai Coman; Viorel Raţă; Liviu Vlad.

Scenografia: Dragoş Buhagiar. Muzica: Vasile Şirli. Coregrafia: Adriana Bârză. Light Design: Dragoş Buhagiar şi Lucian Moga.

Scenă din spectacolul Eden, la Teatrul din Sibiu

Vineri, 19 septembrie, la ora 19.00, la Sala Studio, sunteţi aşteptaţi la spectacolul “Eden”, de Eugen O’Brien, în regia lui Cristian Juncu. În distribuţie: Serenela Mureşan şi Nicu Mihoc.

“Oscar şi Buni Roz”, de Eric Emmanuel Schmitt, un spectacol de Diana Fufezan, cu muzica lui Vasile Şirli, este programat sâmbătă, 20 septembrie, la ora 19.00.

Avanpremiera “De ce Hecuba?!” de duminică, 21 septembrie, ora 19.00 de Matei Vişniec, spectacol realizat în coproducţie cu Universitatea “Lucian Blaga” Sibiu, “Centrul de Cercetări Avansate în Domeniul Artelor Spectacolului” (CAVAS), “Academy of Dramatic Art” (University of Zagreb), “Csokonai Theatre”, Debrecen, îi aliniază la rampă pe actorii Diana Văcaru Lazăr; Dana Taloş; Maria Tomoiagă; Dan Glasu; Iustinian Turcu; Arina Ioana Trif; Paul Bondane; Liviu Vlad; Iulia Popa; Cendana Trifan; Vlad Robaş; Ioan Paraschiv; Gabriela Neagu; Anton Balint; Tudor Răileanu; Cristian Timbuş. Scenografie, Video şi Light Design: Mihai Păcurar. Coregrafia: Adriana Bârză. Muzica şi Sound Design: Vlaicu Golcea.

Marţi, 23 septembrie, la ora 19.00, la Secţia Germană, sunteţi invitaţi la spectacolul cu traducere în limba română “Panik – Männer am Rande des Wahnsinns / Panică – Bărbaţi în pragul disperării”, de Mika Myllyaho.

Regia: Daniel Plier. Cu Daniel Plier, Daniel Bucher, Wolfgang Kandler.

Joi, 25 septembrie, la ora 19.00, nu rataţi montarea lui Mihai Măniuţiu cu “Lecţia” de Eugène Ionesco. Traducerea Vlad Russo şi Vlad Zografi. Décor: Adrian Damian; Costume: Irina Moscu; Coregrafia: Andrea Gavriliu; Muzica: Şerban Ursachi.

În distribuţie: Constantin Chiriac, Florentina Ţilea, Mariana Mihu; Veronica Arizancu; Emöke Boldizsár; Ioana Cosma; Serenela Mureşan; Veronica Popescu; Maria Soilică; Cristina Stoleriu; Alexandra Şerban; Codruţa Vasiu.

Teatrul Excelsior şi al său “Cocoşel neascultător”, la Brăila

Cocoşelul neascultător

În plină caniculă, Teatrul “Excelsior” a plecat la drum cu un spectacol-fenomen, “Cocoşelul neascultător”, care poartă marca de geniu a regretatului actor, regizor şi fondator al acestei instituţii, maestrul Ion Lucian.

Teatrul “Excelsior” a fost invitat la prima ediţie a Festivalului Naţional pentru Copii “Cărăbuş”, de la Brăila, care a avut loc între 13 şi 17 august.

Noul director al Teatrului “Excelsior”, actorul Adrian Găzdaru, a ţinut să fie prezent la acest eveniment organizat de “Teatrul de Păpuşi” din Brăila, în cadrul “Zilelor Municipiului Brăila”, oraşul său de suflet.

Pe 15 august, în Parcul “Monument”, cei mici, dar şi cei mari s-au întâlnit cu personajele haioase şi mereu puse pe şotii din “Cocoşelul neascultător”. Un muzical plin de culoare, strălucire şi dinamism, care a adus zâmbetul pe buzele tuturor celor prezenţi la această sărbătoare a copilăriei şi a poveştilor fermecate.

Este cel mai longeviv spectacol al Teatrului “Excelsior”, fiind itinerat în majoritatea teatrelor din România şi în alte şapte ţări, din Canada până în Japonia.

Spectacolul are şansa unei muzici extrem de antrenante, create de un as al scenei, actorul Vasile Menzel. Dar nimic din toate aceste minunăţii nu ar putea ajunge la dumneavoastră fără trupa talentată a Teatrului “Excelsior”, alcătuită din Mihaela Coveşeanu (Cocoşelul), Ciprian Cojenel (Ursuleţul), Cosmina Dobrotă (Motănelul), Stelian Milu (Vulpoiul), Veronica Popescu (Mămuţa Lăbuţa) şi Marian Rădulescu (Corbul).

Cocoşelul neascultător” a fost distins cu numeroase premii, fiind apreciat de generaţii şi generaţii de copii, părinţi şi bunici, iar destinul lui fabulos a continuat acum pe malul Dunării.

Festivalul Internaţional de Teatru Oradea

Tartuffe sau Impostorul, în regia lui Victor Ioan Frunză

În cadrul FITO există anul aceesta cea de-a XX-a ediţie a “Festivalului de Teatru Scurt” (21-28 septembrie, festival-concurs, a cărui selecţie a fost realizată de criticul Ion Parhon), secţiunea Spectacole Invitate, Festivalul de teatru Fringe, Secţiunea Şcoli de Teatru şi Festivalul de Teatru pentru Copii Arcadia (ediţia a II-a).

Selecţia spectacolelor din cadrul Festivalului de Teatru Scurt cuprinde: “Amalia respiră adânc”, de Alina Nelega, regia artistică Tudor Lucanu, spectacol al Teatrului Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca; “Cancun”, de Jordi Galcerán, regia artistică Theodor Cristian Popescu – Teatrul “Regina Maria”, Oradea; “Factorul uman”, de Thyerri Janssen, regia artistică Alexandru Mâzgăreanu – “Teatrul de Comedie”, din Bucureşti; “În afara jocului”, de Sergi Belbel, regia artistică Ion-Ardeal Ieremia – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, din Timişoara; “În inima nopţii – Episodul Hamlet”, un scenariu de Gavriil Pinte, cu inserţii de George Banu şi Monique Borie, regia artistică Gavriil Pinte – Teatrul “Regina Maria”, Oradea; “Life Sequences. Profile”, un spectacol de Florin Fieroiu – Teatrul “Regina Maria”, Oradea; “Omul cu chitara”, de Jon Fosse, regia artistică Mihai Măniuţiu – Teatrul Municipal Turda; “Panică – Trei bărbaţi pe punctul de a ceda psihic”, de Mika Myllyaho, regia artistică Theodor Cristian Popescu – Teatrul “Nottara”, din Bucureşti; “Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?”, de Cătălin Ştefănescu, adaptare după romanul „Moromeţii” de Marin Preda, regia artistică Alexandru Dabija – Teatrul “Act”, Bucureşti.

Dan Rădulescu şi Ana Ciontea în Factorul uman

Li se adaugă “Perplex”, de Marius von Mayenburg, regia artistică Theodor Cristian Popescu – Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, Arad; “Poezia visului”, de Miriam Răducanu, după textele lui Emil Botta, regia artistică Miriam Răducanu – Teatrul „Unteatru”, Bucureşti; “Profu’ de religie”, de Mihaela Michailov, regia artistică Bobi Pricop – Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova; “Punct triplu”, un spectacol de Bogdan Georgescu – Teatrul Naţional Târgu Mureş şi “Colectiv A” din Cluj; “Tipografia Majuscul”, un spectacol de Gianina Cărbunariu – coproducţie “dramAcum” şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon, Bucureşti; “Trei nopţi cu Madox”, de Matei Vişniec, regia artistică Radu Dinulescu – Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galaţi; “Viaţa-i mai frumoasă după ce mori”, de Mihai Măniuţiu, regia artistică Mihai Măniuţiu – Teatrul „Tomcsa Sándor”, Odorheiu Secuiesc; “Yom Kippur”, de Hanna Azoulay Hasfari, regia artistică Eugen Gyemant – “Teatrul de Nord” Satu Mare; “Zic Zac”, un spectacol de Andrea Gavriliu rezemată de Ştefan Lupu, spectacol independent Bucureşti.

Trei nopţi cu Madox, spectacolul Teatrului Fani Tardini

Să amintim şi Spectacole Invitate: “Buzunarul cu pâine”, de Matei Vişniec, regia artistică Cristian Pepino – Compania “Qui Peut”, Bucureşti; “Dragoste, în patru tablouri”, de Lukas Bärfuss, regia artistică Daniel Vulcu – Teatrul “Regina Maria”, Oradea; “Familia Tot”, de Örkény István, regia artistică Bocsárdi László – Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova; “Hai iu iu nu HeyYou You (Maria Tănase remix)”, un concept de Radu Afrim, spectacol produs de UNITER, Bucureşti; “Leonce şi Lena”, un scenariu de Mihai Măniuţiu şi Ada Milea după Georg Büchner, regia artistică Mihai Măniuţiu – Teatrul “Regina Maria”, Oradea: “Tartuffe sau Impostorul”, de Molière, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză – Teatrul “Metropolis”, Bucureşti; “Titanic Vals”, de Tudor Muşatescu, regia artistică Alexandru Dabija – Teatrul “Odeon”, Bucureşti.

Teatrul “Regina Maria” şi “Fundaţia Culturală FITO”, în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, Consiliul Judeţean Bihor, AFCN şi UNITER anunţă desfăşurarea celei de-a doua ediţii a “Festivalului Internaţional de Teatru Oradea” (FITO), în perioada 20 septembrie – 12 octombrie, la Oradea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.