Teatru împotriva implicării mimate

Spectacolul Gianinei Cărbunariu de la Arcub, „Artists Talk“, surprinde într-o serie de povești unghiurile delicate în care întâlnirea dintre arte și societate dă rateuri. Iar aceste nepotriviri sunt identificate și desfășurate pe scenă într-o montare cu un ritm exemplar.

Mai repede decât ideile bune, digerate și transformate în clișee și limbă de lemn, poate doar practicile sociale să își schimbe rostul, golindu-se de orice utilitate pentru a rămâne un steguleț jerpelit. Imediat, pe ceea ce a avut rost se înghesuie ca niște steme de ocazie toate locurile comune ale mimării artei. Chiar dacă raportul artiștilor cu implicațiile sociale pe care pretind că le-ar avea arta lor este subiectul principal al piesei, fiecare scenă vine cu adiții din alte zone: reflexul de a deturna probleme sociale pentru agende personale, fie ele politice, propagandistice, fie superficiale, are forme multiple (oficial, profesional, intim) și se petrece la toate vârstele. Chiar și în istoria ceva mai îndepărtată.

Dincolo de ironie

Cu o echipă de actori din care fac parte Ruxandra Maniu, Ilinca Manolache, Alexandru Potocean, Gabriel Răuță și Bogdan Zamfir, piesa aduce pe scenă secvențe de dialog între artiști și producători ori jurnaliști în fața unui public. Spațiul gândit de scenografa germană Dorothee Curio în jurul cuvintelor „Somewhere in Europe“, aprins în diferite culori naționale, este invadat treptat de figuri împăiate care ne mută în diferite colțuri ale continentului, dar și dintr-o artă în alta. Când expresivitatea mișcării devine mai importantă decât participarea celor care sunt prilejul declarării unei mize sociale pentru un spectacol de teatru, când schimbarea numelui unui zid în gard vopsit artistic e tot ce contează, când ceva frumos este un argument pentru discursuri xenofobe, când viziunea este cuvântul care ține artistul deoparte, atunci când tabăra de refugiați este în flăcări, ori atunci când traducerea devine instrument de interpretare, aerul artistic al întreprinderilor pare să se umple de găuri. Aceste goluri de comunicare din spatele discursurilor comode sunt scoase la suprafață în fiecare scenă din spatele ironiei.

Dincoace de tragedie

Ultima secvență din spectacol pune toate momentele anterioare într-o perspectivă tragică. Povestea Irinei Nemirovska, romancieră de origine ucraineană refugiată în Franța în adolescență, după Revoluția bolșevică. Celebră pentru faptul că a petrecut ani întregi scriind pentru publicații de extremă dreapta și pentru că a făcut tot ce a putut pentru a nu mai fi identificată cu ascendența evreiască, scriitoarea devine aici un personaj deopotrivă tragic și hipnotic. Este doar o istorie în care un reprezentant al unui grup defavorizat încearcă să se integreze, plătind toate taxele de ură și dispreț pe care exersează societatea față de vinovații de serviciu. Iar eșecul este violent.

Pe cât de simplă pare premisa de la care pornește montarea de la Arcub, pe atât de nuanțată este investigația pe care o întreprinde, chiar și în reacțiile și convingerile cu care iei loc în sală, ca spectator. Criticând transformarea nuanței sociale din artă, dintr-un instrument într-o manieră, „Artists Talk“ este una dintre cele mai vii incursiuni printre resorturile care ne transformă în decor extremist. Și parcă prea des uităm
că nu e dictatură care să nu fi repetat ca o moară stricată cuvintele „democrație“, „libertate“ și, de ce nu, „ceva frumos“. A, și că e „de partea oamenilor“.

Pe 5 şi 6 februarie, spectacolul Gianinei Cărbunariu a fost prezentat în Festivalul de Teatru de la Liege, evenimentul bienal ajuns la a noua ediție în acest an și dedicat „interogării prezentului“. La București, spectacolul va fi prezentat din nou pe 17 februarie, în sala din Strada Lipscani 84-90.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.