Teatrul antisistem al lui Bruckner în premieră mondială la Undercloud

După exact 20 de ani de la primul spectacol pe care îl punea în scenă lăsând în spate cârcotelile oricui, fata care prin credința ei a mișcat și munții, regizorul-scriitorul-mentorul Chris Simion ne face o ofertă specială și de neratat: la premiera mondială a lui Pascal Bruckner, care va avea loc peste 3 zile zile la Undercloud, primim ”1+1”, adică, la un bilet cumpărat, ni se oferă încă unul. E valabil doar azi!

Ai vreo contribuţie la cartea lui Bruckner, ”Crăciun la palat”?

În ultimii ani l-am încurajat să scrie dramaturgie. Mă bucur că mi-a urmat sfatul. Prima lui piesă, ”Crăciun la palat”, va avea premiera mondială ca spectacol lectură în ”Undercloud” – Festivalul Internaţional de Teatru Independent pe care îl organizez de 9 ani. Anul acesta se întâmplă între 22 şi 31 august. Este sold out reprezentaţia de la ora 16:00. La cea de la 19:00 mai sunt bilete. Şi avem chiar o ofertă de ”1+1” – la un bilet cumpărat de la casa de bilete ”Underclod”, de la ARCUB Hanul Gabroveni, primeşti un bilet cadou, costul unui bilet fiind de 35 lei. ”Crăciun la palat” se joacă pe 25 august şi este o comedie politică impecabil scrisă. Distribuţia este una de top: Răzvan Vasilescu, George Ivaşcu, Marian Râlea, Dana Dogaru, Vlad Logigan şi Pascal Bruckner. Regia mea.

Poţi să faci un scenariu, cel mai scurt scenariu despre cum a devenit Pascal Bruckner, în 1999, preşedintele primei companii de teatru independent de aici? Adică D’AYA, pe care ai creat-o?

A venit la premiera spectacolului „Copilul Divin”, a văzut spectacolul şi a fost acea admiraţie reciprocă pe care o trăieşti rar în viaţă. În ”Undercloud”, pe 26 august, avem „Copilul Divin”, după 17 ani, parţial în aceeaşi distribuţie, cu Pascal Bruckner de faţă. Mai sunt bilete!

Marian Râlea e tot timpul în Undercloud. Are legătură cu copilăria ta?

Cu copilăria mea da, dacă accepţi că în loc de 39… am 9. 🙂 Ne-am întâlnit exact când a trebuit, în 2011, direct, simplu, când a acceptat să fie ”Magicianul” din ”Mecanica Inimii”, de la Teatrul Bulandra. Apoi am făcut împreună ”Domnul Ibrahim şi florile din Coran”, la Teatrul Metropolis. Sunt fan Marian Râlea, îl admir necondiţionat. Când i-am zis soţului meu că sunt îndrăgostită de Râlea… mi-a răspuns „şi eu”. Nu ai cum să nu te îndrăgosteşti de el ca om şi profesionist. E magic!

Erau conduşi de un nor…

Ţi-a iesit reţeta ”Avignonului” pentru ”Undercloud”?

Mi-a reuşit să creez un festival-stare, să se simtă în aer vibraţia. Nu ne interesează să creştem în cantitatea spectacolelor, ci în calitatea lor. A crescut de la an la an, organic, firesc… prin rigoare, exigenţă, credinţă, muncă şi prin toţi oamenii care au contribuit la această poveste. E un proiect de echipă şi de viziune comună.

Cum va arăta peste 20 de ani ”Undercloud”?

Mă interesează cum este astăzi, nu peste 20 de ani. Dacă astăzi este bine, peste 20 de ani are şanse să fie bine. Important este să nu facem compromisuri, să mergem pe drumul nostru, să ne ţinem de valorile noastre şi să nu ne intereseze interesele altora. ”Undercloud” rezistă prin profesionalism. Nu facem găşti, nu facem selecţii pe nepotisme, nu aducem spectacole în care nu credem, ne asumăm ceea ce suntem. Cui îi place e bine venit, cui nu-i place suntem convinşi că va găsi alternative.

Cred că prima dată ai regizat în 1994. A fost anul premierei ”Dibuk”, atunci, în viziunea domnei Cătălina Buzoianu. Când sunt programate spectacolele, în această toamnă?

Prima dată am regizat în 1996. Din septembrie se redeschide stagiunea şi găsiţi spectacole semnate de Chris Simion – Mercurian la Teatrul Metropolis, Bulandra, Excelsior şi Godot. Dar până atunci o găsiţi zilnic pe Chris Simion în Undercloud.

41 de experienţe garantate!

Chris Simion – biografia

În teatru… Chris Simion este cunoscută ca un regizor de avangardă. Este absolventă a două facultăţi din cadrul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale” Bucureşti (secţia teatrologie, în 1999 şi secţia regie teatru, în 2004). Spectacolele ei reprezintă provocări atât pentru actorii cu care lucrează, cât şi pentru spectatorii care îi consumă poveştile. Printre spectacolele care au consacrat-o amintim “Domnul Ibrahim şi florile din Coran”, “Oscar şi Tanti Roz”, “Maitreyi”, “Mecanica inimii”, “Hoţii de frumuseţe”, “Dragostea durează 3 ani”, “Ce ne spunem când nu ne vorbim”, “Hell”, “Studii despre Iubire”, “7 blesteme”, “Scaunele”şi multe altele. Printre actorii cu care colaboreazăîi amintim pe Maia Morgenstern, Oana Pellea, Marian Râlea, Florin Zamfirescu, Marius Manole, Vlad Zamfirescu, Medeea Marinescu, Cristi Iacobşi mulţi alţii cu mai multă notorietate sau la început de drum. În 1999, împreună cu scriitorul francez Pascal Bruckner, a înfiinţat unul dintre primele teatre independente din România, Fundaţia Compania de Teatru D’AYA. Cu această companie de teatru a reprezentat România în multe festivaluri de teatru din lume şi a obţinut premii care îi certifică munca şi experienţa şi pe plan internaţional. Pe lângă mişcarea independentă de teatru pe care o susţine cu încăpăţanare şi dăruire de 17 ani, Chris Simion colaborează ca regizor şi cu teatre de stat precum Teatrul “L.S. Bulandra”, Teatrul Metropolis, Teatrul Naţional din Iaşi, Teatrul de Stat din Oradea sau Teatrul “Mihai Eminescu” din Botoşani. Chris Simion a publicat 9 cărţi, ultimele două romane fiind best-seller: ”Ce ne spunem când nu ne vorbim” (2010) şi “40 de zile” (2015). Prima carte i-a apărut în 1994, la 16 ani. Criticul George Pruteanu a comentat despre Chris Simion, atunci, că ar fi „un fel de pui de Cioran în fustă lungă şi neagră“. Despre a doua carte, un an mai târziu, Florian Pittiş scria: „Citindu-ţi cartea am tras şi eu o concluzie. «Vrei să fii fericit? Dacă eşti pregătit să suferi, iubeşte! Chris Simion… nu eşti cumva o reîncarnare a mea?»”. În 2009 devine membru al Uniunii Scriitorilor din România. Din 2015 este ambasadorul proiectului Chris Simion Theatre & More prin care regizoarea îşi propune să realizeze, cel puţin o dată pe an, un spectacol inovator şi exclusiv cu tineri pe care doreşte să îi promoveze, mergând pe principiul că “nu notorietatea convinge, ci performanţa”. Anul acesta Chris Simion a fost distină cu Premiul “Femeia anului 2015” – Ambasador al artei româneşti peste hotare. Din 2007 este iniţiatoarea Festivalului Internaţional de Teatru Independent ”Undercloud”.

Despre ”Undercloud” 2016

Juriul: Sanda Manu – profesor, regizor, Victor Ioan Frunză – director de scenă, George Ivaşcu – actor, directorul Teatrului Metropolis, Octavian Saiu –teatrolog, profesor, Dorina Chiriac – actriţă Premiile: PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SPECTACOL; PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE; PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR; PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ; PREMIUL JURIULUI; Scenografa Iuliana Vîlsan jurizează pentru: PREMIUL DADA UNDERCLOUD – premiul pentru scenografie; Chris Simion-Mercurian, regizor şi preşedintele UNDERCLOUD, împreună cu Silvia Dumitrache, critic de teatru („Observator cultural”) şi teatrologul Irina Ionescu, director ICR, jurizează pentru: PREMIUL UNDERCLOUD – pentru inovaţie

Anul acesta, cele două premii speciale pe care le acordă UNDERCLOUD s-au ales: PREMIUL TEATRU LIBER – UNDER ANY CLOUD se acordă regizorului Mihai Măniuţiu, directorul Teatrului Naţional din Cluj; PREMIUL DE EXCELENŢĂ se acordă actorului Alister O’Loughlin, pentru performanţa din spectacolul „The Tragedian”, regia Miranda Henderson. Producţie Prodigal Theatre – Londra.

Program ”UNDERCLOUD” 2016

  • luni, 22 august: 19:00 – Nesomn, regia: Arcadie Rusu, 20:00 – Fata din curcubeu, regia: Lia Bugnar, 21:00 – Nesomn, 21:30 – Buzunarul cu pâine, regia: Alexandru Nagy, 23:03 – (P)rotagonista, regia: Mariana Cămărăşan & Amalia Iorgoiu;
  • marţi, 23 august: 19:00 – Philoctetes, regia: Sissy Papathanassiou, 20:00 – Gigel, regia: Vlad Zamfirescu, 21:30 – Bucureşti instalaţie umană, regie colectivă, 23:03 – (P)rotagonista;
  • miercuri, 24 august: 18:00 – 40 de zile, de Chris Simion-Mercurian (spectacol lectură – sold out); 19:00 – Control Freaks and More, regia: Nimrod Freed, 20:00 – Mălăieş în călcăieş, regie colectivă, 21:30 – sâmbătă: Averse!, regia: Matei Lucaci-Grunberg, 23:03 – (P)rotagonista;
  • joi, 25 august: 16:00 – Crăciun la palat, regia: Chris Simion-Mercurian (spectacol lectură – sold out), 19:00 – Crăciun la palat, 20:30 – Era OK şi la 60, regia: Răzvan Vasilescu, 21:30 – The Sunset Limited, regia: Andrei şi Andreea Grosu, 23:03 – (P)rotagonista;
  • vineri, 26 august: 10:00 – Spiritul de avangardă, de la dada la scena contemporană – Sala Arcelor (conferinţă – intrare liberă, moderator Octavian Saiu), 18:00 – Istoria comunismului repovestită pentru bolnavii mintal, regia: Slava Sambriş, 19:30 – Omul-pernă, regia: Eugen Gyemant, 20:00 – Copilul divin, dramatizarea şi regia: Chris Simion-Mercurian (spectacol lectură), 23:03 – (P)rotagonista;
  • sâmbătă, 27 august: 16:00 – Teatrul independent în Asia de Sud-Est, conferinţă susţinută de Benny Lim, Hong Kong, moderator Octavian Saiu (intrare liberă), 17:00 – Copilul lui Noe, dramatizarea şi regia: Chris Simion-Mercurian (spectacol lectură), 18:00 – Creditul, regia: Mihai Constantin, 19:00 – Hedwig and the Angry Inch: The Missing Half, regia: Iris Spiridon, 20:00 – Voix dans le noir, creaţie marionete, interpretare şi regie: Eric Deniaud, 22:00 – Ziua necunoştinţei, regia: Alex Ştefănescu, 23:03 – (P)rotagonista;
  • duminică, 28 august: 12:00 – Shakespeare Stories, workshop susţinut de actorul Marian Râlea,17:00 – Cabaret DADA, de Matei Vişniec, 19:00 – Lungs, regia: Nicolae Constantin Tănase, 20:30 – Black & White, regia: Anca Maria Colţeanu, 22:00 – Silent Struggle, de Bogdan Bolohan, 23:03 – (P)rotagonista;
  • luni, 29 august: 18:00 – Liliom, regia: Zsuzsánna Kovács, 19:00 – Dureri fantomă, regia: Bogdan Budeş, 22:00 – One Day We Will All Be Happy, regia: Veaceslav Cebotari, 21:00 – 30 plus, regia: Alexandru Bogdan 23:03 – (O)rotagonista;
  • marţi, 30 august: 14:00 – Metodele experimentale ale centrului teatral Meyerhold, workshop cu Elena Kovalskaya (intrare liberă), 17:00 – One-to-one, dialog cu regizoarea Mariana Cămărăşan, actriţa Florina Gleznea şi dramaturgul Marco Tesei (intrare liberă), 18:00 – Lecţia: o meditaţie cu şapte teme, lansare de carte de Octavian Saiu, 18:00 – The Tragedian, regia: Miranda Henderson, 18:00 – Aglaja, regia: Ştefan Lupu, 20:00 – Aleargă – fals jurnal de jogging, concept: Silvia Calin, 21:00 – Dialog UNDERCLOUD cu regizorul Mihai Măniuţiu, directorul Teatrului Naţional Cluj (intrare liberă), 23:03 – (P)rotagonista;
  • miercuri – 31 august: 14:00 – workshop susţinut de Alister O’Loughlin (protagonistul spectacolului „The Tragedian”), 18:00 – Indianul vrea în Bronx, regia: Iarina Demian, 19:30 – Ce învârte omul drept, regie colectivă, 21:30 – Opiniile unui clovn, regia: Anca Maria Colţeanu, 23:03 – (P)rotagonista, 20:30 – Gala UNDERCLOUD 2016, intrare liberă în limita locurilor disponibile
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.