Teatrul European pe scena TNB

Astăzi, pe scena Sălii Studio a Teatrului Naţional I. L. Caragiale din Bucureşti va avea loc deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru NETA 2015, cu una din cele mai novatoare montări shakespeariene, Visul unei nopţi de vară, prezentat de Teatrul de Stat de Muzică şi Dramă Vaso Abashidze din Tbilisi.

8 zile de festival, 13 spectacole – premiate şi multi-premiate naţional şi internaţional, din 10 ţări balcanice şi nu numai,într-o întâlnire culturală de amploare, sub un unic acoperiş, vor aduce suflul teatrului european la Bucureşti, sub genericul Teatrul, erou al timpului prezent.

Spectacole, premiere absolute, dezbateri, mese rotunde cu criticii şi artiştii, întâlniri, interviuri, filmări vor avea loc în noile spaţii, complet refăcute ale acestui teatru, renumit pentru tradiţia lui culturală.

Actuala ediţie a Festivalul NETA, de o amploare fără precedent, este organizată în principal de Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti, co-organizatori fiind NETA (New European Theatre Action) – prin programul Europa Creativă şi UNITER.

În deschiderea festivalului, după momentul inaugural, începând de la ora 18.30, se va prezenta Visul unei nopţi de vară, spectacol încununat la Premiile Duruji 2013 cu Marele Premiu al Georgiei, precum şi cu alte trei premii: pentru Cea mai bună regieDavid Doiashvili, Interpretare femininăAna Aleksishvili (în Helena) şi Interpretare masculinăArchil Sologashvili (Philostrat şi Puck).

Artist de frunte al Georgiei, distins cu Medalia de Onoare, în 2003 şi cu Ordinul Sfânt în 2013, de numele lui David Doiashvili se leagă şi revigorarea activităţii teatrului pe care-l conduce de un deceniu, confirmată şi prin numeroase participări la festivaluri naţionale şi internaţionale, premii personale şi premii ale spectacolelor Teatrului Vaso Abashidze din Tbilisi.

Începând de vineri seară, sunteţi aşteptaţi să vedeţi o reuniune la vârf a celor mai incitante producţii selectate de un juriu internaţional de prestigiu. Festivalul Internaţional de Teatru NETA 2015 se desfăşoară în perioada 28 august – 4 septembrie, pe scenele Teatrului Naţional din Bucureşti.

Programul Meselor Rotunde

Duminică, 30 August, la ora 11:00, în Sala Media

Teatrul şi etica prezenţei

Moderator: George Banu, critic de teatru şi eseist, Franţa

Spectacolul sau clipa împlinită – atunci cuvintele de ieri şi trăirea de azi se asociază. Aceasta e etica prezentului care dă unei săli de teatru demnitate şi actului incandescenţă. Etica prezentului e soclul pe care se afirmă iubirea de teatru. Ea implică actul în sine, dar şi deschiderea lui spre lume pentru a asigura un dialog direct şi neliniştit. Etica prezentului e o etică a răspunderii aici şi acum.

Teatrul nu dispune azi de mijloacele şi puterea de şoc a marilor forţe mediatice majoritare. Cu toate că e minoritar, el se impune ca un act de rezistenţă şi necapitulare. În acest sens teatrul îşi asumă o vocaţie eroică. El se justifică prin aptitudinea de a nu accepta realul fără a-l examina, fără a se confrunta cu lumea asemenea unui David modern, „erou al timpului nostru”.

Participă: Radu Penciulescu (regizor, Suedia), Margarita Mladenova (dramaturg şi regizor Bulgaria), Stefan Ivanov (poet,dramaturg, Bulgaria), Felix Alexa (regizor, România).

George Banu – eseist şi profesor universitar implicat în viaţa teatrală europeană. Preşedinte de onoare al Asociaţiei Internationale a Criticilor de Teatru, el conduce revista Alternatives théâtrales şi colecţia Le temps du théâtre la editura Actes Sud. A publicat recent Iubire şi neiubire de teatru, Monologurile neîmplinirii şi Parisul personal sau Casa cu daruri. A fost distins cu Marele Premiu al Academiei Franceze 2015 şi este Doctor Honoris Causa al mai multor universităţi europene

Marţi, 1 septembrie, la ora 10.00, Sala Media

Teatrul European – arta în centrul vieţii civile

Urmată la ora 12:00 de

Proiecţie video despre Proiectul de reabilitare a TNB,

realizată şi comentată de Mihai Bodea

Moderatori: Trevor Davies – fondatorul Copenhagen International Theatre (CIT), directorul a peste 50 de festivaluri ale artelor spectacolului, şi Anca Ioniţă, Biroul de Coordonare Bucureşti 2021, critic de teatru.

Rolul teatrului de a fi oglinda societăţii şi de a reflecta societatea este un element cheie pentru vitalitatea teatrului.

Având comunităţi din ce în ce mai marginalizate în oraşele noastre europene, în contextul condiţiilor sociale, etnice şi religioase, întâmpinând probleme de apărare a graniţelor europene şi tinzând spre un model european valabil, comun, căutarea unor alternative este de-a dreptul înfloritoare şi este, în mare măsură, generată de criză.

Practica artei se schimbă în mod radical şi artiştii europeni încearcă forme, metode şi concepte de montare pentru a demara deopotrivă proces, prezentare şi contexte. Lăsând în urmă laboratoarele închise, teatrele devin, văzând cu ochii, ateliere deschise şi noi credem că acest curent nu doar va continua, ci, de fapt, se va intensifica.

Microtopiile, una dintre cele trei teme ale candidaturii Bucureştilor la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021, se ocupă de aceste probleme din perspectiva artelor văzute ca o forţă angajată în formarea societăţii viitoare.

Teatrul ca o microtopie este o platformă ce activează în miezul vieţii civile – un loc pentru a formula, a crea şi a testa alternative. Este, de asemenea, o alternativă la discursul dominat de politic şi de mass-media.

Participă directorii de teatre şi de festivaluri din ţară şi din străinătate, invitaţi la Festival:

Trevor Davies, 65 de ani, cu experienţă în spaţiul britanic şi german, a absolvit Nottingam School of Town and Country Planning, în 1972, specialitatea urbanism.

S-a mutat în Danemarca în 1974 şi a creat / condus şase importante instituţii culturale, între care: primul centru cultural danez orientat către utilizator, Huset, Aarhus; Copenhagen International Theatre1980, pe care îl conduce şi azi împreună cu Katrien Verwilt, Kanonhallen Theatre 1990, principalul sediu din Copenhaga pentru teatrul experimental internaţional, Centrul Danez pentru Cultură şi Dezvoltare patronat de Ministerul Afacerilor Externe, 1998, The New Writing Centre / Centrul Scrisului Nou, Norwich UK 2004.

De o importanţă majoră în cariera sa au fost festivalurile. Davies a fost director / co-director a peste 50 de festivaluri internaţionale ale artelor spectacolului / ale oraşelor, de exexplu, ediţiile Festivalului Internaţional de Teatru al oraşului Copenhaga 1980 – 2014, Festivalul Aarhus 1985 – 1990, Festivalul Artelor – Salisbury, Marea Britanie 2000 – 2004.

S-a concentrat în egală măsură asupra relaţiei culturii cu oraşul. A fost directorul Capitalei Culturale Europene Copenhaga 1996 (1992 – 1997) şi, de asemenea, director al candidaturii reuşite pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii (2008 – 2013) al Aarhus 2017. A fost consilier şi pentru alte oraşe între care Stavanger 2008, Helsinki 2000, iar acum este consilier pentru Sofia şi Bucureşti în domeniul politicilor culturale / ECoC.

Între 1997 – 2000 a fost preşedinte al National Danish Fund for Culture. Între 2008 – 2010 a fost consilier al The Danish Arts Council şi al Nordic Parliament pe probleme de diversitate culturală.

Proiectul curent al Copenhagen International Theatre este Bienala Metropolis 2007 – 2017, ce se concentrează asupra artelor în contextul urban. Prin acest proiect, Trevor Davies a iniţiat programe culturale urbane, ca Lumină / Sunet fondat de Fondul Social EU şi de Nordic Platform for Cultural Planning I, 2014.

Davies a primit titlul de Cavaler de la Regina Danemarcei în 1996, iar în 1997 a primit un număr de premii daneze pentru activitatea lui. S-a afirmat ca lector şi moderator în subiecte ca: managementul artelor, politica artelor urbane, diversitatea culturală, festivalurile şi evenimentele culturale ca dirijori ai transformărilor sociale şi culturale.

Anca Ioniţă este lector universitar doctor la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale din Bucureşti. Absolventă a secţiei de Teatrologie a Facultăţii de Teatru din cadrul aceleiaşi universităţi, activitatea sa didactică include domeniile Istoria teatrului, Teatrologie, Spectacologie.

Are, de asemenea, o bogată activitate jurnalistică atât în domeniul teatral, pe care l-a reflectat în cronici de spectacol, interviuri, eseuri, începând cu mijlocul anilor ’90.

Evenimentul este organizat în colaborare cu ARCUB

Miercuri, 2 septembrie, la ora 11.00

Dramaturgia din Balcani faţă în faţă cu o realitate controversată

Moderator: Doina Papp, critic de teatru, România şi Dominique Dolmieu (regizor,editor, traducător, Franţa)

Ce ne spune dramaturgia despre frământările din Balcani

Când a inaugurat, în 1992, Festivalul Uniunii Teatrelor Europene (UTE) Giorgio Strehler a pus pe afişul acestuia o deviză valabilă şi azi: Europa în armonie, dar nu la unison. Pe atunci clubul ţărilor membre era mic şi select şi gândurile de extindere nu băteau prea departe. Estul abia eliberat de comunism visa la democraţie, dar nu prea ştia drumul. Teatrul a fost mereu în avangardă, iar de aici, din Balcanii unde butoiul cu pulbere a fost de atâtea ori aprins, scena şi-a anunţat susţinerea. Câteva nume de dramaturgi tineri şi clarvăzători ca Biljana Srbljanovici, Milena Marcovic, Hristo Boicev, Dejan Dukovski, Milan Gavran, Stefan Capaliku şi-au pus talentul în slujba ideii europocentriste care, într-o lume în fierbere ce începea să se reorganizeze, devenea vitală. În anul de graţie 2015, în care ne aflăm, marca Balcanilor şi a balcanismului, atât de detestată de unii, dar cât de adorată de alţii, nu poate fi ignorată, oricât de globalizaţi am fi. Sau nu de tot.

Aşadar, până unde, în planul culturii, acest spaţiu fertil care cuprinde şi Grecia clasicismului antic îşi poate afirma identitatea într-o Europă care clamează diversitatea, dar o respectă oare?

Cum se implică dramaturgia în acest schimb de valori care legitimează, până la urmă, în planul ideilor, însăşi democraţia în actuala construcţie europeană ?

Discuţiile la masa rotundă pe această temă, găzduite de Festivalul NETA de la Bucureşti, se situează în acest context, aspirând să creeze noi platforme de dialog şi colaborare.

Participă : Cristian Theodor Popescu (regizor), Mihaela Michailov (dramaturg, critic), Eva Catrinescu (filolog,traducător), Marius Manole (actor).

Doina Papp – jurnalist, critic şi istoric de teatru, membru AICT, scenarist- Radiodrama, autoare, printre altele, a volumelor recent apărute De la cortina de fier la teatrul fără perdea (ediţia a 2-a, Editura Academiei Române) şi O poveste cu Horaţiu (ediţia a 2-a, Editura All).

Scrie cronică dramatică la Revista 22 şi colaborează la Teatrul azi, Scena ro, Adevărul.ro. A fondat şi condus Festivalul de teatru european de la Brăila (Europa via Balcani), iniţiind editarea volumului antologic Dramaturgie din Balcani, apărut în seria de profil a revistei Teatrul azi.

Pasionat al zonei teatrale est-europene, pe care o străbate constant cu pasul sau cu mintea, de la Adriatica la Caucaz, Dominique Dolmieu este co-fondator al Centrului Maison d’Europe et d’Orient (MEO), cu sediul la Paris, pol cultural european, coordonator al editurii L’Espace d’un instant, regizor la Théâtre national de Syldavie, în cadrul căruia sunt lecturate sau reprezentate piesele editate, coordonator al programului de traduceri Eurodram. Cunoscut iniţial pentru activitatea sa de promovare a teatrului din Balcani prin traduceri, spectacole, dar şi prin organizarea unor rezidenţe la centrul cultural parizian, Dominique Dolmieu este promotorul unor programe cultural-teatrale de anvergură internaţională care facilitează cunoaşterea şi dialogul dintre marile culturi şi culturile defavorizate, cum sunt adesea numite creaţiile din spaţiile culturale cu limbă de circulaţie restrânsă. Prin reţeaua de comitete lingvistice şi de traducători pe care a creat-o şi care funcţionează pe bază de voluntariat, Dominique Dolmieu conferă centrului MEO dinamism cultural şi deschidere la nou. Recenta logare la reţeaua de traduceri Eurodrama a dus la o lărgire a activităţii de traduceri care cuprinde acum alte diferite ţări ale Europei, interconectate multilingvistic.

Programul Spectacolelor

28 August , la ora 18.00, Sala Studio

Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare

„Visul unei nopți de vară”

Regia: David Doiashvili, Teatrul de Muzică şi Dramă Vaso Abashidze din Tbilisi, Georgia.

29 August

La ora 18.00, Sala Mică

Noroc, Nosferatu! (Hurrah, Nosferatu!) de Andrej Skubic

Regia: Simona Semenič, coproducţie Festivalul Ex Ponto, Teatrul Naţional din Nova Gorica, Teatrul de Tineret din Ljubliana, Slovenia.

„Noroc, Nosferatu”


La ora 20.00, Sala Pictura

Butoiul cu pulbere de Dejan Dukovski

Regia: Felix Alexa, Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti

Crina Semciuc și Marius Manole în „Butoiul cu pulbere”

30 August

Ora 18.00, Sala Studio

Medeea – Mama mea de Ivan Dobcev şi Stefan Ivanov

Regia: Margarita Mladenova şi Ivan Dobcev, Teatrul-Laborator Sfumato din Sofia, Bulgaria.

„Medeea, mama mea”

Ora 20.00, Sala Mică

Un mort se întoarce la iubita sa de Svetlana Makarovič

Regia: Jernej Lorenci, Teatrul Prešeren din Kranj, Slovenia.

„Un mort se întoarce la iubita lui”

31 August

Ora 18.00, Sala Pictura

Tobelia de Ljubomir Đurković

Regia: Nick Upper, coproducţie Bulgaria – Teatrul din Vratsa, Slovenia – Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală B-51) şi Macedonia – Teatrul din Bitola.

„Tobelia”

Ora 20.00, Sala Atelier

Confuzii după Robert Musil

Regia: Branko Brezovec, coproducţie Festivalul Eurokaz şi Academia de Artă Dramatică, Zagreb, Croaţia.

„Confuzii”

1 Septembrie

Ora 16.00, Sala Atelier

Cuvântul Tată – creaţie colectivă

Regia: Gabriele Vacis, Teatrul Koreja, Lecce, Italia.

„Cuvântul Tată”

Ora 18.00, Sala Studio

Un Djilas obişnuit de Radmila Vojvodić

Regia: Radmila Vojvodić, Teatrul Naţional din Muntenegru, Podgorica.

Ora 20.00, Sala Atelier

Cuvântul Tată – creaţie colectivă

Regia: Gabriele Vacis, Teatrul Koreja, Lecce, Italia.

2 Septembrie

Ora 20.00, Sala Mare

Chiril şi Metodiu de Jordan Plevneš

Regia: Martin Kočovski, coproducţie Slovenia – Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală B-51), Bulgaria – Teatrul din Vratsa şi Macedonia – Teatrul din Bitola.

„Chiril și Metodiu”

3 Septembrie

Ora 18.00, Sala Atelier

Noaptea lui Helver de Ingmar Vilkvist

Regia: Alexander Bargman, Teatrul V.F.Komissarjevskaia, Sankt Petersburg, Rusia.

„Noaptea lui Helver”

Ora 20.00, Sala Studio

Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O’Neill

Regia: Spiro Duni, Teatrul Naţional din Albania, Tirana.

„Lungul drum al zilei către noapte”


4 Septembrie

Ora 18.00, Sala Mare

Electra după Sofocle

Regia: Andriy Zholdak, Teatrul Naţional din Macedonia, Skopje.

Electra

Evenimentul este finanţat de Guvernul României prin Ministerul Culturii, beneficiază de parteneriatul Centrului Cultural al Muncipiului Bucureşti-ARCUB şi de sprijinul Institutului Cultural Român.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.