×
×
Noi
Citite
Recomandate
Data
Sâmbătă, 21 octombrie 2017, 04:23
EUR (€)
-0.0035 ↘
4.5854 RON
USD ($)
+0.0087 ↗
3.8887 RON
• • •
Banii din publicitate nu au miros
2.000 de reclamaţii la CNA privind subiectul "Roşia Montană"
Foto: cotidianul.ro
Foto: cotidianul.ro

Conţinutul publicităţii RMGC, reflectarea protestelor din stradă de către televiziuni au nemulţumit foarte multă lume. CNA tace şi... amână discuţiile. Ce sume a pompat Roşia Montană Gold Corporation în mass-media şi cine sunt campionii publicităţii. Remember, info-trip în Noua Zeelandă.

2.000 de reclamaţii în 23 de zile, CNA amână discutarea subiectului

De la începutul lunii septembrie a.c. şi până marţi, 24 septembrie, la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) s-au primit peste 2.000 de reclamaţii privind modul în care posturile de televiziune au reflectat subiectul Roşia Montană pe linie de publicitate şi al protestelor celor care se opun acestui proiect. O astfel de avalanşă de reclamaţii pe un singur subiect într-un timp atât de scurt reprezintă un veritabil record în materie.

Iată ce a declarat presei Laura Georgescu, preşedintele CNA: „S-au primit peste 2.000 de sesizări. Sesizările fac referire în primul rând la spoturile pe care toţi radiodifuzorii le-au difuzat - spoturi pro RMGC. Alte reclamaţii se referă la emisiuni de dezbateri şi ştiri care ar fi sponsorizate de RMGC (practic tot despre publicitate este vorba – n.a.), suntem întrebaţi de ce acceptăm să fie doar un punct de vedere difuzat de radiodifuzor şi nu îi obligăm să vină cu toate părţile implicate”. Preşedintele CNA a mai precizat că există şi reclamaţii privind şi modul în care au fost reflectate protestele de stradă, unele dintre reclamaţii vizând în mod expres postul public, care timp de 9 zile nu ar fi dat informaţii despre protestele de stradă.

Surprinzător, chiar impardonabil, CNA nu a avut pe ordinea de zi a şedinţei din 24 septembrie discutarea acestui subiect pentru care există peste 2.000 de reclamaţii. Aceasta chiar şi în situaţia în care au existat voci în CNA care au afirmat că „de la revoluţie şi până în prezent, asistăm la cea mai mare manipulare publică”.

Explicaţia celor 2.000 de reclamaţii

Reclamaţiile privind spoturile publicitare difuzate de posturile tv, precum şi reclamaţiile referitoare la modul de reflectare a protestelor din stradă nu reprezintă o acţiune pornită din senin. Ea este consecinţa creşterii gradului de agresivitate a publicităţii directe şi mai ales mascate în favoarea proiectului, este consecinţa modului în care posturile tv, unele posturi de radio, media scrisă şi online trateză subiectul în talk show-uri, alte emisiuni „basculând” serios în favoarea celor de la RMGC. De ce procedează aşa instituţiile media? Pentru că primesc generos publicitate de la RMGC atât direct, cât şi sub forma emisiunilor „sponsorizate”. Vă prezentăm o amplă situaţie a publicităţii în media preluată de pe site-uri specializate în monitorizări media.

Top posturi TV cu reclamă RMGC, ianuarie – august 2013

  1. România TV – 1.382 spoturi difuzate
  2. B1 TV – 1.174
  3. Giga TV – 191
  4. Realitatea TV – 149
  5. Antena 3 – 70
  6. TVR 1 – 68
  7. Kanal D – 42
  8. Pro TV – 31
  9. Antena 1 – 31
  10. Prima TV – 28
  11. Naţional TV – 10

(Sursa datelor: paginademedia.ro)

Legat de publicitatea oferită în primele 3 clasate posturi TV se impun două observaţii: 1. primele două – adică posturile care au primit contracte de publicitate impresionante în raport cu celelalte televiziuni – nu au şi cea mai ridicată audienţă, criteriu esenţial în acordarea de publicitate; 2. Postul Giga TV aflat pe locul 3 era unul total invizibil, fără audienţă, dar a primit publicitate şi totuşi a obţinut publicitate. Am vorbit la timpul trecut, pentru că postului i s-a retras licenţa pe 19 septembrie din cauză de lipsă de activitate editorială curentă, conform documentaţiei depuse la CNA.

Cât a cheltuit pe publicitate în media scrisă RMGC în 2 ani şi jumătate

  • 2011 – 853 de machete publicitare în valoare brută de 2.746.451 euro
  • 2012 – 381 de machete publicitare în valoare brută de 1.470.000 euro
  • 2013 – 27 de inserţii în valoare de 132.164 euro

Top publicitate RMGC pe print în 2012

  1. Evenimentul Zilei – 183.900 euro
  2. Libertatea - 154.200 euro
  3. Jurnalul Naţional – 140.500 euro
  4. România liberă – 106.950 euro
  5. Ziarul Financiar – 88.000 euro
  6. Adevărul – 78.000 euro
  7. Gazeta Sporturilor – 75.600 euro
  8. Capital – 68.400 euro
  9. Click – 61.900 euro

Top publicitate RMGC ianuarie – iunie 2013

  1. Click! – 37.300 euro
  2. Adevărul de weekend – 24.900 euro
  3. Adevărul – 22.800 euro
  4. Libertatea – 8.800 euro
  5. Jurnalul Naţional – 8.500 euro

(Sursa datelor: Forbes.ro preluare Alfa Cont)

Şi aici este necesară o observaţie: cei de la RMGC s-au orientat şi spre presa tabloidă, considerând că publicitatea va avea o priză destul de mare la segmentul de cititori căruia i se adresează astfel de publicaţii.

Cât a cheltuit pe publicitate cu posturile de radio RMGC în 2 ani şi jumătate

  • 2011 – 426.052 euro
  • 2012 – 206.276 euro
  • 2013 – 58.518 euro

Top posturi de radio cu publicitate RMGC în 2012

  1. Radio ZU – 76.640 euro
  2. Kiss FM – 75.635 euro
  3. Europa FM – 54.000 euro
  4. Top posturi de radio cu publicitate RMGC ianuarie – iunie 2013
  5. Radio ZU – 20.592 euro
  6. Kiss FM – 17.415 euro
  7. Europa FM – 13.559 euro
  8. Radio 21 – 6.952 euro

(Sursa datelor: Forbes.ro )

Un alt fel de „publicitate”

În afara publicităţii masive în media românească, cei de la RMGC au mai apelat şi la un alt mod de a „stimula” presă pentru a „cunoaşte” mai bine obiectul de activitate a celor ce doresc să exploateze la Roşia Montana: excursiile „de informare” a ziariştilor, de regulă ziarişti cu funcţii, în diferite zone ale globului unde se exploatează zăcăminte aurifere. În a doua decadă a lunii august 2010, un grup de 12 jurnalişti a fost în ceea ce mai nou se cheamă „info trip” în Noua Zeelandă. Expediţia a durat 10 zile şi s-a dorit a fi una foarte discretă, aşa cum se pare că au fost şi altele în anii anteriori în Finlanda, Spania şi tot în Noua Zeelandă. Info-trip-ul ar fi rămas neştiut pentru opinia publică dacă o ziaristă nu şi-ar fi postat pe blog, chiar în timpul deplasării, primele impresii de călătorie. Aşa s-a aflat – chiar dacă unii dintre ei au susţinut că se află într-un nevinovat şi binemeritat concediu de odihnă – cine a participat la info-trip:

Robert Turcescu (demisionar de la Realitatea Media)*
Ioan T. Morar (independent la ora respectivă, dar cu conexiuni la Realitatea Media)
Mihai Tatulici (Realitatea Media)
Livia Dilă (B1 TV)
Doru Bușcu (Academia Caţavencu)
Floriana Jucan (Qmagazine)
Emil Hurezeanu (Realitatea Caţvencu)
Vlad Macovei (Evenimentul zilei)
Rareş Bogdan (Ziua de Cluj)
Dragoş Nedelcu (Realitatea Cațavencu)
Sorin Freciu (Realitatea Caţavencu)
Roxana Voloşeniuc (Elle)
(Sursa: paginademedia.ro)

Ghid pentru ziarişti a fost Corina Vințan, PR-istă pentru RMGC, fostă subalternă a lui MRU la MAE. Info-trip-ul a costat, conform unor surse ale timpului, cca 200.000 de euro.

Şi tot pentru aducere aminte, să vedem o mostră de „documentare” referitoare la exploatarea cu cianuri din Noua Zeelandă postată pe blog de una dintre participante:

„Ai sentimentul că dacă ai trăi aici, ţi se prelungeste viaţa cu cel puţin zece ani. De la «Mandarinul Oriental» în care stau eu, prin fereastra camerei, se vede tot oraşul. Vederea e superbă, mai ales că sunt şi la etajul 15. Am fost la un dinner, jos, într-unul din resturantele hotelului... mi-a fost şi greu s-aleg, că erau cel puţin 100 de feluri de mâncare”.

*Notă: Organele de presă din paranteză sunt cele la care lucrau excursioniştii în august 2010.

Andreea CristescuPublicat Miercuri, 25 septembrie 2013
13439
 | 162
 | 1
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
răspunsul la toate =
+24
România ARE NEVOIE de conducători care să iubească România și să îi iubească pe români. România are nevoie de conducători care să se gândească ÎNTÂI la România și la români și abia mai apoi la alte cele (cei de acum au demonstrat că NU sunt așa cum este bine pentru România !). România ARE NEVOIE ca românii să se trezească și să aducă România pe un drum corect, bun, demn. Deșteaptă-te române! Imnul este mai actual ca niciodată. Doamne ajută. ”Preoți cu Crucea în frunte / căci oastea e creștină” ! România, trezește-te !
Publicat Vineri, 27 septembrie 2013
+Răspunde
Tradarea Iancului
+15
Nicolae Furdui-Iancu la balul de la Rosia Montana: "C-asa-i romanul cand i se plateste/Vinde si mama, vinde orisice/Si bea si canta de se prapadeste/Ghiciti la cine: la RMGC!"
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
FONDURI NERAMBURSABILE UE
-22
Acum este momentul: In 2013 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe:fonduri europene nerambursabileRo
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
marin
+25
"Ei se jura ca nu fura, dar dau muntii pe ceanura!" Lichele de jurnalisti si presa corupta, pusa pe rele. sa informeze corect acest popor ca sa se stie ce nenorocire s-au facut (distrugerea economiei, furturi PETROM, SIDEX, PADURI....) , se fac (aur , argint, metale rare, gaze, apa....) si se vor a se face.
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
comisia CIANURĂ !
+25
COMISIA CIANURĂ (susținută de CIANURA 3/ANTENA 3) MERGE SĂ CIANUREZE MUNȚII APUSENI ! H U O ! NU TREBUIE SĂ (MAI) PERMITEM SAMAVOLNICIILE "ALEȘILOR" !
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
ALABASTRU
+10
Info trip in Finlanda ? Pai acolo nu a fost Ponta ?
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
cati din ziaristii
+7
plimbati si din CNA-isti sunt membri al cel putin unui serviciu discret r.oamanesc sau strain? Eu as zice 100%.IQ100
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
@120 si @123 =
+4
acolo scrie varanistul cianurat ... si hotzoman "de nume" ...
Publicat Joi, 26 septembrie 2013
+Răspunde
comisia CIANURĂ !
+5
COMISIA CIANURĂ (susținută de CIANURA 3/ANTENA 3) MERGE SĂ CIANUREZE MUNȚII APUSENI ! H U O ! NU TREBUIE SĂ (MAI) PERMITEM SAMAVOLNICIILE "ALEȘILOR" !
Publicat Miercuri, 25 septembrie 2013
+Răspunde
comisia CIANURĂ !
-3
COMISIA CIANURĂ (susținută de CIANURA 3/ANTENA 3) MERGE SĂ CIANUREZE MUNȚII APUSENI ! H U O ! NU TREBUIE SĂ (MAI) PERMITEM SAMAVOLNICIILE "ALEȘILOR" !
Publicat Miercuri, 25 septembrie 2013
+Răspunde
Recomandate
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
7 articole/ Actualizat Duminică, 08 octombrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Sâmbătă, 23 septembrie 2017
Ilie Şerbănescu

Realist privind lucrurile, actuala formulă de guvernare din România este probabil cea mai profitabilă pentru stăpânul străin al țării.

Ilie ŞerbănescuPublicat Luni, 16 octombrie 2017