Țesut moale în oasele unui dinozaur mort de milioane de ani

O echipă de oameni de știință de la Universitatea din Toronto, Canada, susține că a recuperat țesuturi moi conservate din rămășițele unui dinozaur care a trăit în urmă cu cel puțin 195 de milioane de ani. Fosila dinozaurului ierbivor a fost găsită în provincia Yunnan, din sud-vestul Chinei, potrivit sciencealert.com.

Dacă aceste concluzii premergătoare se dovedesc a fi veridice, acest lucru înseamnă că fibrele de proteine sunt capabile de supravieţuire pentru mai mult de 100 de milioane de ani, decât s-a crezut până acum. Descoperirea ar putea avea un impact neașteptat pentru studiile viitoare asupra animalelor dispărute. Echipa de cercetare a descoperit acea mostră de ţesut moale în fosila unui Lufengosaurus, care este un dinozaur mâncător de frunze din perioada Jurassicului timpuriu. Echipa susține că s-au găsit urme de colagen, o proteină structurală frecvent întâlnită în piele și în țesutul conjunctiv din interiorul unuia dintre oasele dintre coaste.

Astfel, Robert Reisz, un paleontolog din echipă, a spus că aceste fragmentele de țesuturi moi au fost descoperite cu o metodă cunoscută sub numele de spectroscopie în infraroșu. Această tehnică a permis oamenilor de ştiinţă să vizualizeze interiorul oaselor dinozaurilor prin lungimi de undă create prin absorbția luminii în unde infraroșu. Ei au ajuns la concluzia că structura materialului pare să corespundă cu cea a proteinei. De asemenea, echipa crede că ar fi găsit ceea ce par a fi resturi de sânge de dinozaur.

Cercetătorii susțin că au descoperit un mineral bogat în fier, ce se află în cantităţi mari în oase. Această descoperire ar avea sens dacă ar fi vorba de un minuscul fragment de sânge conservat. Constatările echipei de la Universitatea din Toronto sunt doar preliminare în stadiul în care au fost rezentate. Ei lucrează la un alt studiu independent care a izolat proteine de colagen în rămășițele unui dinozaur vechi de 80 de milioane de ani. Proteinele pe care această echipă le -a analizat s-au dovedit a fi destul de asemănătoare cu cele ale păsărilor.

Acestea fiind spuse, ei nu se așteaptă la realizarea unui Jurassic parc tematic în curând. Aceste resturi de materie nu sunt suficiente pentru a furniza ADN-ul de dinozaur, care se crede că se dezintegrează natural într-o jumătate de secol. Unii experți, printre care și Mary Shweitzer de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, susțin că testele actuale sunt prea limitate ca domeniu de aplicare pentru ca ei să poată ști cu certitudine cu ce au de-a face cu privire la aceste oase. Se crede că este necesară o analiză adiacentă.

Pe de altă parte, Stephen Brusatte, de la Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie, crede că dovezile sunt deja suficient de puternice. Cu toate acestea, nici Schwaitzer și nici Brusatte nu au fost implicați în mod direct în cercetare. „Faptul că s-au găsit proteine într-o fosilă a unui dinozaur mort de 195 de milioane de ani este o descoperire uimitoare“, a declarat Brusatte pentru BBC. „Aproape că sună prea bine ca să fie adevărat, iar această echipă a folosit fiecare metodă pusă la dispoziția sa, pentru a verifica dacă descoperirea este adevărată. Până acum, aceasta nu a fost combătută cu niciun instrument științific“, a mai spus omul de știință.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.