„Toni Erdmann”, câştigător al Premiului Criticii la Cannes

Lungmetrajul Toni Erdmann, în regia lui Maren Ade, a strălucit la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes.

Coproducţia germano-română prezentată în competiţia de pe Croazetă a fost recompensată cu Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din competiţia oficială a prestigiosului festival.

Toni Erdmann spune povestea lui Winfried, care o vede rar pe fiica lui, Ines, cea care este prinsă cu jobul ei. Profesorul de muzică, rămas brusc fără elevi, se hotărăşte să-i facă o vizită-surpriză. Decizia este problematică, fiindcă Ines, o femeie de carieră serioasă, lucrează la un proiect important ca strateg corporatist în Bucureşti. Schimbarea geografică nu-i ajută pe cei doi să se înţeleagă mai bine. Lui Winfried, mereu pus pe glume, îi place să-şi enerveze fiica cu farse răsuflate. Micile lui înţepături la adresa vieţii ei marcate de rutină, şedinţe lungi, baruri de hotel şi rapoarte de performanţă, sunt şi mai rele. Tatăl şi fiica ajung într-un impas, iar Winfried acceptă să se întoarcă acasă, în Germania. Aici îşi face intrarea epatantul Toni Erdmann: alter-ego-ul cu vorbă dulce al lui Winfried. Deghizat cu un costum penibil, o perucă ciudată şi o proteză dentară şi mai ciudată, Toni dă buzna în viaţa profesională a lui Ines, dându-se drept antrenorul de life-coaching al directorului ei. Sub masca lui Toni, Winfried e mai îndrăzneţ şi lipsit de reţineri, dar Ines îi ţine piept. Cu cât mai tare se ciocnesc, cu atât se apropie mai tare. În mijlocul nebuniei, Ines începe să-şi dea seama că tatăl ei cel excentric merită poate, totuşi, un loc în viaţa ei.

Din distribuţia filmului fac parte Peter Simonischek şi Sandra Hüller, Michael Wittenborn, Thomas Loibl, Trystan Pütter, Hadewych Minis, Lucy Russell alături de actorii români Vlad Ivanov, Ingrid Bisu, Alexandru Papadopol şi Victoria Cociaş.

Afişul coproducţiei germano-române

Maren Ade, care semnează şi scenariul peliculei Toni Erdmann, este absolventa Academiei de Film din Munchen. În 2001, pune bazele Komplizen Film împreună cu Janine Jackowski, cu care produce filmul său de diplomă, The Forest for the Trees (2003). Filmul primeşte o serie de distincţii în traseul festivalier, printre care Premiul Special al Juriului la Festivalul de Film de la Sundance (2005), precum şi o nominalizare la German Film Prize. Următorul lungmetraj semnat de Ade, Everyone Else, are premiera mondială în 2009 în Competiţia Oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Maren Ade primeşte Ursul de Argint pentru Cel Mai Bun Film (Marele Premiu al Juriului), în vreme ce Birgit Minichmayr e recompensată cu statueta de argint pentru rolul principal feminin. Everyone Else a fost distribuit în peste 25 de ţări şi primeşte 3 nominalizări la German Film Award.

Filmat aproape integral în România în vara anului 2014, Toni Erdmann este coprodus de Ada Solomon prin Hi Film Productions.

Toni Erdmann este o producţie Komplizen Film în coproducţie cu coop99, knm, Missing Link Films, SWR/WDR/ARTE, cu sprijinul Film und Medienstiftung NRW, Eurimages, Deutscher Filmförderfonds, Filmförderungsanstalt, Medienboard Berlin-Brandenburg, Federal Government Representative for Culture and Media, Austrian Film Institute, Filmlocation Austria, Filmförderung Hamburg-Schleswig Holstein, Filmfernsehfonds Bayern and Media şi cu sprijinul Aqua Carpatica şi Domeniile Sâmbureşti.

Lungmetrajul semnat de Maren Ade va avea premiera în cinematografele din România în această toamnă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.