Tragedia care ne dezvăluie o țară ruptă în două

Pe 12 iulie in sudul Italiei a avut loc un accident feroviar soldat cu 27 de morți și zeci de răniți. Două trenuri s-au ciocnit frontal pe o porțiune de cale ferată cu un singur fir. Circumstanțele nu sunt încă limpezi, dar presa vorbește despre această cale ferată simplă, o particularitate tristă a sudului sărac al țării. O revistă a presei italiene realizată de Courrier International.

”Un singur fir” este expresia folosită de mai toate ziarele din Peninsulă după accidentul de pe 12 iulie. ”Apocalispa pe un singur fir”, scrie La Stampa. ”Calea ferată simplă a declanșat infernul”, scrie Gazzetta del Mezzogiorno. ”Masacrul firului unic”, scrie La Repubblica. Ziarul Libero scrie că ”în era conexiunilor globale și a GPS-ului, în Pulia călătorim încă cu trenuri demne de filmele în alb și negru”.

Același rechizitoriu și în ziarul napolitan Il Mattino, care scrie într-un articol de opinie: ”Nu ne spuneți că e ceva inexplicabil!”. Pentru a explica ciocnirea frontală a trenurilor ”vom căuta responsabili, vinovății obiective și sugestive, eroarea umana, fragilitatea sistemelor de securitate”. Însă asta nu va înlătura situația alarmantă din zonele Pulia și Campania, adica din sudul țării mult mai sărac și corupt, unde nu se află decât 35% din căile ferate ale țării, însă tot aici se află jumătate dintre tronsoanele cu linie simplă, adică 4.000 de km. Acesta este ”primatul Sudului”. ”Tragedia dintre Andria și Corato a subliniat încă o dată existența a doua fețe diferite ale țării. Una se uită către vest, iar alta nu se poate dota cu infrastructură funcțională”.

Problema este veche și se datorează mai multor factori, scrie Libero. ”Administrația publică proastă, implicată în afaceri private, dar și lentoarea birocratică tipică Italiei și în special în Mezzogiorno”.

Libero arată că acest tronson de cale ferată trebuia dublat în cadrul unui mare proiect finanțat din bani comunitari încă din 2012. Însă, după cum scrie și Il Mattino, ”nu a fost încă aplicat din cauza problemelor legate de exproprieri și a problemelor birocratice”.

”Trenul este un lux”, spunea ministrul abia demis al Transporturilor din România, țară în care liniile simple depășesc 70% din total.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.