Transportatorii sunt în stradă, asiguratorii anunță prăbușirea pieței de asigurări

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), o asociație care cuprinde 23 de companii de profil, cu o cotă cumulată de 90% din piața de profit, consideră că “presiunile constant pe care transportatorii le fac asupra Guvernului şi Parlamentului au ca efect activarea Guvernului pentru adoptarea unei Ordonanţe de Urgenţă care prevede plafonarea şi îngheţarea preţului poliţelor RCA pe o perioada de şase luni”.

Membrii Uniunii susțin că, prin adoptarea acestei Ordonanţe de Urgenţă, transportatorii îşi vor maximiza profitul, în timp ce companiile de asigurări vor fi forţate să vândă la preţuri care vor adânci pierderile asigurătorilor pe segmentul de asigurări RCA.

Mai mult, dacă preţurile impuse vor fi cele cerute de transportatori, de sub 5.000 de lei pe camion, această măsură va conduce la prăbuşirea pieţei, ajungându-se la o situaţie similară cu cea din trecutul recent, când, din cauza practicării preţurilor de dumping solicitate în prezent de transportatori, unele companii de asigurări au intrat în faliment, deoarece nu puteau acoperi daunalitatea.

Având în vedere toate aspectele semnalate mai sus, UNSAR se aşteaptă ca, lucrând împreună cu autorităţile şi transportatorii, să găsească cu aceeaşi rapiditate soluţii şi pentru diminuarea daunalitatii pe segmentul lor. “Considerăm că numărul din ce în ce mai mare de accidente grave produse de transportatori, care au drept rezultat, de cele mai multe ori, vătămări corporale şi pierderi de vieţi reprezintă o criză reală”, susțin reprezentanții UNSAR.

Guvernul a aprobat miercuri, prin ordonanță de urgență, cadrul normativ care să ducă la rezolvarea problemelor semnalate pe piața asigurărilor RCA. Actul normativ permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe o perioadă de șase luni, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.

„Această Ordonanță a fost dată având în vedere împrejurările excepționale manifestate prin dezechilibru major între cerere și ofertă, respectiv disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România. Astfel, Guvernul României împreună cu Consiliul Concurenței au considerat necesară instituirea unui mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, manifestat în prima etapă, prin stabilirea de către ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA”, se spune în informarea Guvernului.

La rândul său, premierul Dacian Cioloș susține că prin această ordonanță de urgență Executivul dorește să asigure „cadrul juridic, clar definit, pentru ca această problemă să poată să fie rezolvată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care are această responsabilitate”. Membrii UNSAR susțin că îngheţarea preţului poliţelor RCA încalcă normele europene în vigoare.

“Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate ÎI) precizează clar faptul că ‘statele membre nu menţin şi nu introduc notificarea prealabilă sau aprobarea majorărilor de tarife propuse, decât că element al unui sistem general de control al preţurilor.’

România nu are un sistem general de control al preţurilor, cu atât mai mult un cadru care să se refere strict la piaţă de asigurări. Aşadar, o prevedere imperativă dintr-o directiva europeană, la care legislaţia internă ar trebui să se conformeze, este încălcată de România prin măsură luată astăzi.

Trebuie subliniat faptul că sunt create premisele că România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare. În susţinerea îngheţării preţului poliţelor RCA, se invocă Legea concurenţei nr. 21/1996, care prevede, printre altele, că ‘pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi oferta şi disfuncţionalitate evidenţă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora’. Însă Ordonanţă de Urgenţă nu are la baza o analiză financiară solidă a pieţei de transporturi din România, prin care să se constate, fără echivoc, că această piaţă se află într-o situaţie de criză.

Mai mult, în opiniile publice exprimate, reprezentanţii transportatorilor nu au adus dovezi concludente, bazate pe indicatori financiari ai industriei de transport cu privire la situaţia de criză pe care au susţinut-o permanent în dezbaterile cu Guvernul şi Parlamentul”, spun reprezentanții UNSAR. La rândul lor, patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM au atras atenția că plafonarea tarifelor RCA de către Guvern s-a făcut fără a se menționa valorile, lăsând în sarcina Autorităii de Supraveghere Financiară stabilirea acestora, “același ASF cu aceeași conducere care a provocat criza actualã din piața RCA”. În consecință, majoritatea acestor patronate și-au trimis azi membrii la protest, în stradă.

“La ce valori credeți că va propune ASF înghețarea tarifelor? La valoarea medie a daunei? 18.500 lei pentru autovehicule de peste 16t ? Fără să țină cont de frecvența daunelor, estimate de ASF la 15,6%! Un calcul simplu indica costul daunei care trebuie acoperit de fiecare poliță: 15,6% x 18500lei = 2886 lei!”, susțin reprezentanții patronatelor amintite. Patronatele cer înghețarea tarifului RCA pentru autovehicule peste 16 tone la valoarea de 4.907 lei pe an, în care intră cheltuieli de achiziție-administrare, daune întâmplate și neavizate, coeficient de abatere statistică, creșterea volumului daunelor în ultimul an, cheltuiala de reasigurare.

Acestea solicit Guvernului să facă de urgență precizările necesare astfel încât ASF să stabilească tarifele de primă RCA maxime pentru următoarele 6 luni pe baza valorilor de primă medie pe anul 2015, având în vedere că la finalul 2015, pe segmentul vehiculelor comerciale a scăzut daunalitatea, precum și costurile de administrare, potrivit tot unui raport ASF. Astfel, rata daunei a scăzut la 69,8%, iar rata cheltuielilor s-a redus la 31,8% comparativ cu 40,7% în 2014. Patronatele consideră că tarif RCA reglementat, de 4.907 lei pe an pentru o autoutilitară de peste 16 tone, 1.050 lei/an – turisme persoane juridice, 1.108 lei/an – autoutilitarã pânã la 3.500 kg,1.633 lei/an – autoutilitarã între 3.500 kg și 7.500 kg, 3.610 lei/an – autoutilitară între 7.500 kg și 16.000 kg și 2.129 lei/an – autobuze transport personae este mai mult decât suficient și acoperă toată daunalitatea de pe acest segment și au atenționat Guvernul și Parlamentul că protestele transportatorilor rutieri nu se vor opri până când nu primesc confirmarea acestui tarif.

În jurul orei 9:00, transportatorii au început protestul în Piața Victoriei. Aceștia au bannere pe care scrie „Vrem siguranță rutieră, Protest RCA”, „RCA = falimentul transportatorilor români”, „Mafia RCA, ASF = mafia, jos Negrițoiu”, „Negrițoiu vinovat pentru tot ce s-a întâmplat și el trebuie arestat” „Nu există nicio prevedere clară în Ordonanța de Urgență vis-a-vis de valorile tarifelor RCA, mai mult Guvernul lasă ASF să stabilească aceste tarife, ASF care ne-a adus în această criză și a cărei conducere noi am solicitat să fie destituită. Este evident că acest ASF nu poate să stabilească aceste valori la liberul plac fără niciun fel de restricționare din partea Guvernului”, a declarat pentru Agerpres, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Potrivit reprezentanților patronatelor din sector, la București transportatorii urmează să scoată în stradă joi peste 5.000 de autovehicule. Protestul se va derula, însă, și în alte 20 de orașe din țară, cu un număr total de 100.000 de mașini. Un preţ de referinţă, dar şi intrarea unui asigurător de stat pe RCA sunt două dintre principalele prevederi ale unui proiect de lege pe RCA care a fost adoptat ieri de Senat. Intervenţia statului în stabilirea preţului RCA a fost singura măsură identificată de autorităţi pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă transportatorii.

„Nu ştiu ce-o să zică UE legat de îngheţarea preţurilor la RCA. Româ¬nia declară şi susţine că are o economie de piaţă funcţională, dar când ajungem în piaţa asigurărilor şi, probabil, şi în alte pieţe, observăm că avem pungi care nu au fost suficient reformate şi va trebui să luăm măsuri specifice ţărilor în curs de dezvoltare. Cred că UE nu va avea o problemă dacă situaţia este temporară“, a declarat Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supra¬veghere Financiară (ASF).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4561 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.