Trei ROMÂNI ar putea intra în selecția de la Cannes 2015

Cele mai recente pelicule regizate de Radu Muntean, Adrian Sitaru, Corneliu Porumboiu şi Anca Damian se află printre producţiile care ar putea face parte din selecţia celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, potrivit unei analize realizate de publicaţia Screen Daily.

Printre producțiile care ar putea face parte din selecţia celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes se numără și cele mai recente pelicule regizate de Radu Muntean, Adrian Sitaru, Corneliu Porumboiu şi Anca Damian, anunță Screen Daily.

În intervalul de timp, nu foarte mare, care s-a scurs de când filmul românesc este pe val, câştigă premii la festivaluri internaţionale de mare prestigiu, e difuzat pe atâtea meridiane, s-a petrecut şi un alt fenomen interesant şi demn de luat în seamă: filmul românesc a devenit subiect al unor ample exegeze critice, temă de studiu în universitate, subiect al unor prestigioase simpozioane şi mese rotunde internaţionale. Profesori universitari discută cu studenţii lor direcţiile artistice ale filmului românesc, prezintă opera unor regizori ale căror nume s-au impus naţional şi internaţional: Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Călin Peter Netzer, Tudor Cristian Jurgiu, Radu Muntean, Marian Crişan ş.a. Din aceste liste nu lipsesc regizorii şi scenariştii filmelor documentare de lung şi de scurtmetraj şi nici direcţiile experimentale de ultimă oră, impuse de tinerii cineaşti de origine română, stabiliţi pe alte meridiane europene sau în spaţiul nord-american.

Institutul Cultural Român din New York, care a dezvoltat în ultimul an şi va extinde anul acesta reţeaua festivalurilor de film românesc – impunând pe harta Statelor Unite şi Canadei festivalurile de la Seattle, Miami-Fort Lauderdale, Stanford-San Francisco, Washington DC, Montreal (Canada) – şi care a organizat şi ample sesiuni de vizionări desfăşurate de-a lungul mai multor zile la New York, la cinematograful Tribeca Screening Room, a invitat, numai în ultimul an, mai mulţi regizori de film, scenarişti, critici de film şi profesori universitari în evenimente majore, dedicate valorilor filmului românesc contemporan. Într-o listă care îi cuprinde pe Radu Gabrea, Horaţiu Mălăele, Claudiu Turcuş, Ioana Uricaru, Monica Filimon, Oliver Şerban Tătaru, Andrei Zincă se adaugă, în cadrul unor evenimente care au loc la sfârşitul lui martie 2015, conferinţele, însoţite de proiecţii şi sesiuni Q & A, susţinute de conf.univ. dr. Doru Pop.

Doru Pop este conferenţiar universitar la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, unde predă cursuri de cultură vizuală şi studii media. A absolvit Facultatea de Litere din Cluj-Napoca (1994). În 2002 a obţinut masteratul în jurnalism şi comunicare la Universitatea Chapel Hill din Carolina de Nord, SUA, iar în 2003, doctoratul în filosofie, cu o teză despre filosofia culturii vizuale, la Universitatea Babeş-Bolyai. A beneficiat de mai multe burse şi granturi de formare profesională în ţară şi în străinătate: bursa Senior Fulbright Visiting Scholar, The US-Romania Fulbright Committee, New Wave Romanian Cinema, Bard College New York (2012-2013); bursa Ron Brown, University of North Carolina at Chapel Hill, School of Journalism and Mass Communication (2001-2003); bursa Fulbright Junior, The US-Romania Fulbright Committee, New School for Social Research în New York, Fulbright research scholar, Liberal Studies Researcher (1995-1996); bursa TEMPUS, Université de Nantes, Franţa, École d’Education (1992). A predat la diferite universităţi europene precum ELTE (Ungaria), Hochschule Mittweida (Germania), Tampere University (Finlanda), Milano-Bicocca (Italia). Este editor şef al revistei academice Ekphrasis.

A publicat volume de studii şi eseuri: Alegerile naibii. Fals tratat despre metehnele imaginarului politic autohton (2007), Ochiul şi corpul. Modern şi postmodern în filosofia culturii vizuale (2005), 911. Ziua în care a murit democraţia (2003), Mass media şi democraţia (Polirom, 2001), Mass media şi politica (2000), Obsesii sociale (1998).

Este şi autorul romanului O telenovelă socialistă (2013). A tradus Giovanni Sartori, Teoria democraţiei reinterpretată (Polirom, 1999). A publicat manualele Introducere în teoria mass media (1999) şi Introducere în relaţiile publice (2000). A colaborat la mai multe volume colective. Scrie comentarii politice, cronică literară şi eseu pentru o serie de reviste literare româneşti.

ICR New York a dedicat cinema-ului românesc contemporan un amplu proiect cu mai multe evenimente, avându-l ca invitat pe conf.univ. dr.Doru Pop.

Acesta va fi prezent în SUA şi Canada, unde va susţine trei conferinţe: una în cadrul unui mare simpozion de specialitate, una într-un mediu universitar de recunoaştere internaţională, iar cea de a treia la ICR New York.

Mai întâi, cu suportul ICR New York, Doru Pop va participa la SCMS (Society for Cinema & Media Studies) Conference – eveniment de foarte mare impact şi vizibilitate, care va avea loc în perioada 25-29 martie, laMontréal, în Canada. Aici, în data de 28 martie, Doru Pop va prezenta conferinţa Between Realism, Minimalism, and Transnationalism. New Romanian Cinema as Transnational Cinema, în cadrul unui panel dedicat cinema-ului românesc, coordonat de prof. dr. Christina Stojanova de la Deparatmentul de Film al University of Regina, abordând schimbările care au loc în cinematografia românească recentă sub presiunea globalizării şi reconfigurării pieţei internaţionale de film, la care Doru Pop se referă prin sintagma „cotitură transnaţională”. Doru Pop va face trimiteri la câteva dintre cele mai importante producţii cinematografice româneşti din perioada 2010-2014, precum Marţi după Crăciun de Radu Muntean, Poziţia Copilului de Călin Peter Netzer sau Metabolism de Corneliu Porumboiu.

Dialoguri universitare peste Oceanul Atlantic

Globalizarea a modificat profund dinamica dialogurilor academice internaţionale. Universităţile din România colaborează prin profesorii lor cu universităţile prestigioase din toată lumea – dovadă, punţile academice stabilite între universităţile din România şi cele din Europa sau universităţile de vârf din spaţiul nord-american, SUA şi Canada. Doru Pop este, în acest sens, unul dintre exemplele semnificative.

În data de 30 martie, Doru Pop va susţine o nouă conferinţă, intitulată The quest for cinematic realism in recent Romanian cinema, la Bard Collegedin Annandale-on-Hudson, NY. Această prelegere îşi propune să ofere o perspectivă asupra unora dintre cele mai importante instrumente teoretice şi cinematografice utilizate de regizorii de film din România pentru obţinerea realismului din filmele lor. Discuţia va aborda, de asemenea, conceptele-cheie ale realismului (de la neorealism la brutalism) din cinematografia europeană contemporană. Prezentarea va include fragmente din filme precum: Moartea Domnului Lăzărescu, regia Cristi Puiu; Legături bolnăvicioase, regia Tudor Giurgiu; Câinele japonez, regia Tudor Cristian Jurgiu. Acest eveniment este posibil prin colaborarea cu prof. John Pruitt, din cadrul departamentului de Film and Electronic Arts de la prestigioasa universitate americană.

Cea de-a treia prelegere va avea loc la ICR New York, în sala Auditorium, în data de 31 martie, ora 19.00, sub titlul The Romanian contemporary cinema. From national specificity to international relevance. Tema principală a prelegerii este prezentarea modului în care cinematografia românească şi noii regizori de film sunt integraţi într-o identitate cosmopolită, care exprimă valorile unui stil de viaţă transnaţional, şi, uneori, ale unei elite transnaţionale. Prelegerea va marca, în acest sens, cele mai importante transformări petrecute în cinematografia contemporană din România, arătând cum, în timp ce la începutul anilor 2000 unii dintre regizori s-au concentrat asupra unor subiecte şi scenarii adânc înrădăcinate într-o experienţă naţională şi au creat un cinema cu adevărat european, acum aceste preocupări sunt depăşite de căutările unor mijloace de expresie care depăşesc relevanţa locală, regională şi chiar internaţională. Prezentarea va include fragmente din filmele: Moartea Domnului Lăzărescu şi Aurora, regia Cristi Puiu; Morgen şi Rocker, regia Marian Crişan.

Cu prilejul acestor conferinţe, vor exista şi discuţii pornind de la volumul semnat de Doru Pop, Romanian New Wave Cinema. An Introduction, publicat recent de editura americanăMcFarland & Company. Acest volum va fi prezentat şi la standul României de la BookExpo America 2015.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.