Trei spectacole de teatru independent din Republica Moldova la Underlcoud

Astăzi se joacă în cadrul Festivalului de Teatru Independent (de orice) – Undercloud primul spectacol din secţiunea Focus MoldovaNekrotitanium, în regia Luminiţei Ţîcu. Bazat pe romanul cu acelaşi titlu, scris de Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş, Nekrotitanium este o combinaţie perfectă între violenţă, sarcasm, prostie, moldovenism, răutate şi alte caracteristici ale mioriticilor.

Nekrotitanium este o piesă marca „Planeta Moldova”, interpretată de Alexandru Pleşca.

Scenografie: Adrian Suruceanu. Design grafic: Dragoş Popa.

Actorul Alexandru Pleşca a fost nominalizat, în 2013, de către juriul UNITEM de la Chişinău, pentru acest rol, pentru cel mai bun actor al anului.

Criticul Ana Gherciu nota în Timpul, cotidian naţional din Chişinău: „După cum a zis Mihai Fusu, Nekrotitanium este un spectacol despre violenţa gratuită, macabră, ironizată într-un mod foarte acid. […] Cât de cinic ar suna, doar în aşa fel cruzimea şi setea de putere şi bani nu mai par atât de periculoase. Mai mult, talentul lui Alexandru Pleşca de a povesti despre nişte crime exagerat de sângeroase, despre alegerile ridicol de greşite ale unor personaje, dar şi interacţiunea lui cu publicul transformă acest spectacol într-o istorie care ajunge să fie povestită doar noaptea. Nekrotitanium […] scoate din spectator cele mai ascunse temeri, sapă în subconştient […]”.

Spectacolul este programat pe scena Sălii Horia Bernea, la ora 20.00.

În zilele următoare sunt programate celelalte două spectacole din Focus Moldova: Sex & Perestroika, în regia Luminiţei Ţîcu, marţi, 25 august, la ora 20.00, şi BASH/ Piesele zilelor din urmă, în regia lui Mihai Fusu, miercuri, 26 august, la ora 20.00.

Sex & Perestroika, interesant balans între document şi ficţional

Sex & Perestroika este realizat după romanul cu acelaşi titlu de Constantin Cheianu şi balansează între document şi ficţional, între vuietul surd al unui afară nediferenţiat, pe care îl cercetează cu ochiul rece al observatorului, şi starea de surescitare a individului dependent de meandrele vieţii sale intime, între perestroika şi sex.

Scenariul este semnat de Mihai Fusu şi Luminiţa Ţîcu.

Interpretare: Mihai Fusu.

Video şi sunet: Ian Onică.

Design grafic: Dragoş Popa.

Valentina Tăzlăuanu afirma în Revista Sud Est: „Spectacolul Luminiţei Ţîcu şi al lui Mihai Fusu pe post de protagonist vine, la propriu şi la figurat, din acea zonă a unui teatru provocator, în răspăr cu cel cuminte, canonizat, general acceptat şi este adresat unui public specific, în plină constituire, tânăr şi suficient de ireverenţios faţă de canoane. […]”.

BASH, o radiografie a răului din viaţa cotidiană

BASH/ Piesele zilelor din urmă, de Neil LaBute, este o colecţie de trei piese – Ifigenia în Orem, O haită de sfinţi şi Medeea redux – trei confesiuni, care fac să te solidarizezi şi, în acelaşi timp, să urăşti personajele, fiecare dintre ele explorând complexitatea răului din viaţa de zi cu zi.

Prima şi ultima piesă sunt inspirate din mitologia antică greacă, în special din Euripide.

Personaje:

Ifigenia în Orem: Tânărul – Ghenadie Gîlcă.

O haită de sfinţi: Sue – Diana Decuseară-Onica; John – Alexandru Pleşca.

Medeea redux: Femeia – Olesea Sveclă.

Regie: Mihai Fusu.

Video: Silvia Mârzenco.

Design graphic: Dragoş Popa.

După cum scrie Ana Gherciu în Timpul, „ […] am fost martoră la trei confesiuni care fac să te solidarizezi şi, în acelaşi timp, să urăşti personajele. Alături de scena fusbuchiană, am ajuns să joc rolul unui bărbat care s-a oprit în barul hotelului Las Vegas ca să bea un pahar cu vin, am revenit la rolul de spectator şi apoi m-am transformat în unul dintre juraţii participanţi la un proces”.

Începând de anul acesta, fiecare ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Undercloud va fi dedicată perimetrului teatral dintr-o singură ţară, prezentă în festival cu mai multe producţii artistice.

Irina Ionescu, teatrolog, curatorul Focusului Undercloud 2015: „Ediţia 2015 este dedicată Republicii Moldova, reprezentată de laboratorul teatral Foosbook de la Chişinău, care prezintă un teatru non-conformist, fiind interesat de performanţa actoricească, de textele contemporane, de teatrul-document. Am ales Republica Moldova pentru că ni s-a părut absolut firesc să inaugurăm Focusul Underlcoud cu producţii de teatru de peste Prut. Am avut mai multe opţiuni în alegerea companiei pe care să o invităm, dar în urma documentării am ales Foosbook, pentru regizoarea Luminiţa Ţîcu şi pentru actorii Mihai Fusu şi Alexandru Pleşca. A contat foarte mult, de asemenea, calitatea textelor pe care sunt realizate spectacolele, texte foarte diverse între ele – Planeta Moldova: Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş, Constantin Cheianu şi Neil LaBute, acesta din urmă binecunoscut deja de multă vreme publicului bucureştean. A contat de asemenea faptul că spectacolele propun mai multe inovaţii la nivel regizoral”.

Undercloud 2015 se desfăşoară sub sigla programului european EFFE 2015-2016 – Europe for Festivals, un important certificat internaţional atribuit de către Comisia Europeană şi Asociaţia Festivalurilor din Europa. Undercloud este singurul festival internaţional de teatru independent din România care a primit această distincţie. Festivalul a primit această importantă distincţie ca urmare a cooperării internaţionale în domeniul artelor spectacolului pe care a propus-o (începând cu ediţia de anul trecut) şi pe care o susţine în continuare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.