TVR trimite la Eurovision o manea latino!

Amatorism, mult kitsch şi un televoting dubios, aşa poate fi caracterizată finala naţională a Eurovision organizată (cu întârziere) de TVR. Cele mai bune piese „rămân acasă”. Mergem la Baku cu o piesă care nu va avea nicio priză la telespectatorii care îşi vor da votul la Eurovision.

Un televoting dubios

Piesa „Zaleilah” interpretată de Mandinga va reprezenta România la cea de a 57-a ediţie a Eurovision, care se va desfăşura între 22 şi 26 mai a.c. la Baku, în Azerbaidjan. „Zaleilah” a câştigat finala naţională a Eurovision desfăşurată sâmbătă seara în studiourile TVR după un televoting dubios şi cu sprijinul unor apropiaţi ai TVR.

De ce afirmăm că televotingul a fost dubios. În primul rând pentru că, în general, când există un concurs muzical în care se acordă puncte şi prin televoting, nu se prezintă rezultate intermediare. De exemplu, rezultatele televotingurilor (concret, numărul de voturi obţinute de fiecare piesă) de la Eurovision sunt date publicităţii la 3 luni după disputarea finalei europene. TVR face însă excepţie. Dar tocmai prin vizualizarea unui rezultat intermediar a demonstrat că televotingul de la această ediţie a fost dubios.

Rezultatele intermediare arătate cu 12 minute înaintea închiderii votului erau următoarele pentru primele patru locuri: Mandinga – 5.937 voturi, Ioana Ancuţa – 2.085 voturi, Cătălin Josan – 1.869 voturi şi Electric Fence – 1.859 voturi. Ce surprinde la acest rezultat intermediar. În primul rând, clasarea pe locul 2 a unei piese destul de „comune”, fără nicio veleitate aşa cum mai sunt alte zeci, poate sute, care în niciun caz nu poate sensibiliza un număr mare de votanţi. Mai surprinde şi numărul foarte mare de voturi primite de piesa interpretată de Mandinga, o manea pe ritmuri latino de calitate îndoielnică. Şi surprinde doar poziţia a 4-a a piesei interpretate în limba romanes de către Electric Fence, o piesă care, după cum suna, ar fi trebuit să fie agreată de o masă mult mai mare de telespectatori „consumatori” de Eurovision. Şi nu în ultimul rând a surprins şi numărul relativ mai mic de voturi primite de piesa lui Cătălin Josan (cotată apriori drept marea favorită a finalei – n.a.), una foarte bună şi care avea arondate şi voturi de dincolo de Prut, de unde vine Josan. S-au mai întâlnit cazuri la televoting când, la unele piese, „întâmplător” se blochează apelurile primite şi astfel ierarhiile sunt viciate.

Dar bomba a explodat după oprirea televotingului. De regulă, pe final de televotind – 10-11 minute a continuat votarea după publicarea situaţiei intermediare –, trendul sufragiilor se menţine acelaşi şi la vârf nu se mai înregistrează schimbări. Ei bine, sâmbătă seara, „trendul” a suferit o modificare. În puţinele minute cât s-a votat, piesa lui Josan a recuperat diferenţa de 216 voturi faţă de piesa interpretată de Ancuţa şi a mai şi depăşit-o cu alte 65 de voturi. În schimb, piesa celor de la Electric Fence, deşi „mergea” umăr la umăr cu cea a lui Josan, nu a recuperat decât 44 de voturi faţă de piesa interpretată de Ancuţa.

Singura explicaţien posibilă a „surprizelor” este următoarea: în prima parte a televotingului se pare că au existat „defecţiuni majore” la piesele lui Josan şi Electric Fence, iar după publicarea intermediarelor a mai persistat doar la Electric Fence defecţiunea.

Electric Fence sau Josan ar fi strâns multe puncte la Baku

Nu este mai puţin adevărat că piesa interpretată de Mandinga a fost mult „împinsă de la spate” şi de juraţii profesionişti. Dan Teodorescu, George Nantzis şi Mihai i-au dat punctaj maxim, iar ceilalţi membri ai juriului i-au acordat puncte generoase manelei pe ritmuri (obosite) latino. A fost de altfel singurul lucru care se poate reproşa juraţilor. Dacă piesa interpretată de Mandinga ar fi ocupat locul 4 – cam pe aici era valoarea ei –, atunci alta ar fi fost configuraţia clasamentului final. Dar se pare că aşa au vrut mai-marii TVR. Iar Dan Manoliu, şeful delegaţiei României la Baku, a spus-o pe şleau: „Mandinga are experienţă în spate şi mai multă greutate pe scenă”. Sunt două criterii care însă nu vor conta în finala de la Baku. Spunem finală, pentru că piesa României va trece fără probleme de semifinală, pentru că este avantajată de tragerea la sorţi. (În semifinale votează doar juriile statelor participante la semifinala în cauză plus trei din juriile statelor calificate de drept în finală – n.a.). România va fi votată masiv de Moldova (ne dăm reciproc câte 12 puncte), Israel, Grecia, Cipru (ţări prietene de-ale noastre la Eurovision), Danemarca, Belgia, Irlanda (ţări cu care avem „aranjamente” în semifinale şi câteodată în finală). Dintre ţările calificate direct, jurii arondate la semifinala unde concurează România sunt… Spania şi Italia, adică alte „izvoare” de puncte substanţiale. Iar dacă mai adăugăm că unii români din Italia votează pe televiziunea publică din San Marino (ţară co-participantă în semifinala „noastră”), atunci este clar că nu vom avea emoţii şi ne vom clasa pe primele 4 locuri.

În finală lucrurile nu vor mai sta chiar aşa, pentru că obligaţiile sunt altele. Şi, în plus, mergem la un concurs european cu o piesă bazată pe ritmuri latine cântate, ritmuri care nu prind deloc la publicul european.

Dacă mergeam cu piesa lui Josan, în finală, în afara voturilor prietenilor siguri şi ale căpşunarilor, ne mai puteam baza şi pe voturi din zona fostei URSS, ţinând cont de faptul că Josan este din Republica Moldova. Dacă mergeam cu Electric Fence, aduceam foarte multe voturi din spaţiul ex-iugoslav (deloc prietenos la Eurovision pentru noi), pentru că piesa „Sun-ta” nu este un „gipsy-rock, ci reprezintă o împletitură de ritmuri ţigăneşti cu sound apropiat balkan-rock-ului, o piesă „tip” Bregović şi chiar „tip” Neda Ukraden, şi prindea cu siguranţă la telespectatorii din respectivele ţări.

Kitsch-ul, la modă în TVR

Spectacolul organizat de TVR sâmbătă seara a fost unul de prost gust şi cu mult, mult kitsch la vedere. Prezentatorii Constantin Trofin (protagonistul emisiunii „La mustaţă)” şi Iulia Pârlea s-au potrivit ca nuca în perete cu finala Eurovision. Aici trebuia adus un veritabil show-man, sau eventual o vedetă de marcă din zona muzicii pop cu două asistente chiar şi din lumea modei – la Sanremo aceasta este reţeta. Textele prezentatorilor nu au avut sare şi piper, au fost numai bune pentru un spectacol de la un cămin cultural. Veşnica prezentă în toate „camerele verzi” (de fapt anul acesta, camera „verde” a fost roşie) Gianina Corondan a fost, ca de obicei, un „instrument” de produs zgomot şi nimic mai mult, ţinuta vestimentară fiind mult mai apropiată de Circul Globus.

Scenografia a lăsat şi ea de dorit, fiind departe de ce se poate vedea la manifestări similare la televiziunile din Occident cu ocazia finalelor naţionale ale Eurovision.

Dacă finalei din 2011 – „disimulată” în program de revelion – nu i-am dat (la capitolul show) o notă mare, prin comparaţie, finala 2012 a fost la un nivel mult mai scăzut.

Rezultate televoting

1. „Zaleilah” (interpret Mandinga): 12 puncte (6.930 voturi)

2. „Call My Name” (Cătălin Josan): 10 puncte (2.390 voturi)

3. „Girls Don’t Cry” (Ioana Anuţa): 8 puncte (2.325 voturi)

4. „Sun-ta” (Electric Fence): 7 puncte (2.143 voturi)

5. „Twilight” (T & L): 6 puncte (1.226 voturi)

6. „The Best A Man Can Get” (Lucian Oros): 5 puncte (1.097 voturi)

7. „If You Ever Feel” (Viky Red): 4 puncte

8. „Don’t Say Sorry” (Bianca Purcărea) 3 puncte

9. „I Walk Alone” (Ovidiu Anton) 2 puncte

10. „Say My Name” (Tasha) 1 punct

Celelalte 5 piese 0 puncte de clasament

Rezultate juriu

1. „Sun-ta” (Electric Fence) 12 puncte ( 96 puncte primite)

2. „Zaleilah” (Mandinga): 10 puncte (83 puncte)

3. „Call My Name” (Cătălin Josan): 8 puncte (80 puncte)

4. „I Walk Alone” (Ovidiu Anton) 7 puncte (74 puncte)

5. „Simple Words To Say” (Ana Mardare) 6 puncte (45 puncte)

6. „Say My Name” (Tasha) 5 puncte (27 puncte)

7. „Time Is On My Side” (Raluca Ocneanu) 4 puncte (22 puncte)

8. „This Must Be Love” (Ana Mardare) 3 puncte (17 puncte)

9. „Rollin” (Miss Mary) 2 puncte (13 puncte)

10. „Girls Don’t Cry” (Ioana Anuţa): 1 punct (12 puncte)

Celelalte 5 piese 0 puncte de clasament

Rezultate finale

1. „Zaleilah” (interpret Mandinga) 22 puncte ( 12 televoting + 10 juriu)

2. „Sun-ta” (Electric Fence) 19 puncte ( 7 + 12)

3. „Call My Name” (Cătălin Josan) 18 puncte ( 10 + 8)

4. „Girls Don’t Cry” (Ioana Anuţa) 9 puncte ( 8 + 1)

5. „I Walk Alone” (Ovidiu Anton) 9 puncte ( 7 + 2)

6. „Twilight” (T & L): 6 puncte ( 6 + 0)

7. „Say My Name” (Tasha) 6 puncte ( 1 + 5)

8. „Simple Words To Say” (Ana Mardare 6 puncte ( 0 + 6)

9. „The Best A Man Can Get” (Lucian Oros) 5 puncte ( 5 + 0)

10. „If You Ever Feel” (Viky Red) 4 puncte ( 4 + 0)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.