UE şi SUA, atrase în lupta giganţilor Delta şi Emirates

Cele mai mari companii aeriene americane – Delta Airlines, American Airlines şi United Continental – sunt la un pas de un conflict deschis cu marile companii din zona Golfului – Emirates, Qatar Airways şi Etihad Airways, un conflict în care sunt atrase si companii europene precum Lufthansa, Air France – KLM.

Companiile americane susţin că omoloagele lor din Golf au primit în ultimii zece ani subsidii de 42 de miliarde de dolari din partea statelor din care provin, încălcând principiile concurenţei loiale. Subsidiile din partea statelor le-ar fi permis companiilor arabe să practice preţuri mai mici, să cumpere avioane mai mari şi mai moderne şi să ofere condiţii mai bune pasagerilor, furând astfel din piaţa globală a concurenţilor americani.

Este motivul pentru care companiile americane s-au adresat administratiei de la Washington, dar şi instituţiilor europene.Companiile aeriene doresc modificarea sau chiar anularea tratatelor privind transportul aerian încheiate cu Qatarul şi Emiratele Arabe Unite, care fac parte din acordurile Open Skies negociate de SUA începând din 1992, care permit accesul companiilor aeriene în mai multe oraşe din lume, au deschis piaţa şi au dus la o scădere a preţurilor.

Atacurile la adresa companiilor din Golf au fost iniţiate de directorul general al Delta Airlines într-un mod nefericit. Delta a fost acuzată chiar de către concurenţa din Golf că a primit subsidii de la stat prin aplicarea legii americane a falimentului, în primii ani ai crizei economice. Raspunzând acestor acuzaţii, CEO-ul Delta a spus că “este o ironie a sorţii să vezi Emiratele Arabe Unite, ţară din Peninsula Arabică, vorbind despre aceste chestiuni în timp ce industria noastră a fost lovită de terorism la 11 septembrie, atentatul fiind comis de terorişti din Penisnula Arabică”.

Războiul a fost practic declarat, în ciuda nuanţărilor ulterioare la care a recurs Delta Airlines. Companiile americane au continuat atacurile, apelând de această dată la cifre. Potrivit unei anchete, Etihad ar fi primit 18 miliarde de dolari între 2004 şi 2014, Qatar Airways ar fi fost subvenţionată cu circa 17,5 miliarde de catre stat, iar Emirates ar fi primit 6,8 miliarde de dolari. Totul sub formă de împrumuturi fără dobândă, o serie de avantaje pentru acţionari, servicii nefacturate. Companiile americane mai susţin că doua dintre suratele lor arabe ar fi fost în pierdere şi chiar falimentare fără aceste subvenţii – este vorba despre Etihad şi Qatar Airways.

Însă şi companiile aeriene arabe îşi au susţinătorii lor. Unul dintre acestia este John Byerly, care până în 2010 a fost subsecretar în cadrul Departamentului de Stat însărcinat tocmai cu negocierea acordurilor Open Skies. Acum el face lobby pentru Emirates şi susţine că “este revoltător că Delta şi aliaţii ei au întâlniri secrete cu oficialii UE de la Bruxelles, însă refuză să facă public raportul ei de 55 de pagini”.

Presa din Golf este şi mai acida, pornind de la faptul că toate cele trei companii din Golf sunt mult mai tinere decât cele americane (în fapt cele care au creat această ramură a serviciilor). În viziunea formatorilor de opinie arabi, companiile din Golf sunt departe de profiturile şi piaţa internaţională a celor americane, fără a mai pune la socoteală că aceste companii arabe nu operează zboruri interne. Cu toate acestea, companiile americane se tem de competitivitatea companiilor aeriene din Golf şi, în loc să se alieze cu acestea, încearcă să le înfrângă apelând la mijloace subversive.

Indiferent de modul în care au fost ajutate de statul american companiile aeriene falimentare sau de câţi petrodolari au fost pompaţi în companiile din Golf, marea dilemă a guvernelor occidentale este dacă profiturile obţinute în urma susţinerii companiilor autohtone vor fi mai mici sau mai mari decât pierderile pe care le vor înregistra companiile occidentale constructoare de avioane. Căci o intervenţie împotriva companiilor din Golf (prin refuzarea, spre exemplu, a unor intervale orare favorabile pe marile aeroporturi americane sau europene sau prin refuzul operării pe anumite aeroporturi) ar fi urmată imediat de anularea unui număr mare de comenzi de avioane.

Spre, exemplu, Emirates este cel mai important cumpărător de Airbus A380 (a comandat 140 de avioane) şi a comandat şi 150 de Boeing 777X. Este vorba despre contracte care depăşesc cu mult suta de miliarde de dolari. Este puţin probabil ca Delta, American Airlines, Contiental sau Luftahansa vor avea câstig de cauza în faţa Airbus sau Boeing.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.