Ultima belea: Concursul pentru ocuparea posturilor de directori

Toţi cei 9.500 de directori ai instituţiilor din învăţământul preuniversitar (grădiniţe, şcoli, licee, colegii, dar şi cluburi sportive şcolare, şcoli speciale, cluburi ale copiilor) vor ocupa aceste funcţii după un misterios concurs naţional.

Este vorba despre o găselniţă ”europeană” a cărei primă etapă are loc online (printr-o platformă creată special), pe 12 octombrie, conform Ordinului de Ministru nr. 5080 / 31 august 2016, publicat pe 9 septembrie în Monitorul Oficial. „Reprofesionalizarea şcolii” a fost unul dintre subiectele conferinţei de presă a ministrului Educaţiei, care a avut loc pe 1 septembrie.

Au trecut două săptămâni şi discuţiile despre acest concurs devin din ce în ce mai apăsătoare şi derutante.

Pe data de 14 septembrie, Comisia de învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Senatului României a înaintat un raport prin care se adaugă la Proiectul de Lege pentru modificarea art. 352 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 încă un alineat, cu referire la art. 257 al Legii EducaţieiNaţionale: „Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct se organizează numai după finalizarea semestrului II, până la începutul noului an scolar”. Dacă Senatul, camera decizională pentru această propunere legislativă, va vota în plenul său acest proiect de lege, atunci concursul programat să înceapă pe 12 octombrie va fi anulat.

Sunt foarte multe declaraţii în ultimii doi ani referitoare la nevoia transformărilor din educaţie. Şi preşedintele României a lansat platforma „România educată” pentru o serie de acţiuni de susţinere a reformei în învăţământ. În primăvara care a trecut, în mandatul fostului ministru al educaţiei Adrian Curaj, a funcţionat chiar, pentru câteva săptămâni, o comisie formată din 11 experţi în educaţie a cărei misiune era să elaboreze o curriculă şcolară actualizată.

Prin concursul naţional pentru ocuparea funcţiei de director al unei instituţii din învăţământul preuniversitar se aşteaptă depolitizarea şcolilor şi competenţe în managementul educaţional ale conducătorilor de şcoli.

De ce sunt controverse majore?

Ordinul de Ministru nr. 5080 / 31 august 2016 este şi cel care aprobă metodologia pentru organizarea concursului. Această metodologie, pentru a fi validată, presupunea organizarea unei dezbateri publice. Or, ea a fost cunoscută public doar când, în Monitorul Oficial, pe 9 septembrie, a apărut Ordinul de Ministru. Concursul era deja anunţat de câteva zile. În conformitate cu legea, metodologia ar fi trebuit postată pe site-ul ministerului şi trimisă spre consultare în şcoli. Informal am ştiut că pe perioada verii au avut loc 4 întâlniri pentru alcătuirea proiectului de metodologie, dar fără vreo transparenţă în comunicare. Completez cu următoarele informaţii: conform Legii nr. 1 / 2011, Legea Educaţiei Naţionale, acest concurs ar fi putut să aibă loc încă din 2012, adică, aşa cum Legea prevedea, conform unei metodologii realizate pe parcursul unui an; din 2011 şi până azi, Legea Educaţiei a fost amendată de 60 de ori. Ordonanţa de Urgenţă nr. 14 / 2014 a adus Legii nr. 1 / 2011 amendamentul prin care inspectoratele şcolare erau instituţiile care aveau să organizeze concursul”, ne-a spus doamna Flori Gaspar, director al Colegiului Tehnic „Iuliu Maniu”, recunoscută în mediul educaţiei pentru iniţiative şi competenţe multiple.

Sunt câteva situaţii neclarificate încă: cine va face parte din comisiile care vor evalua rezultatele; care este metodologia de supervizare a acestor comisii.

Şcolile din România, între tsunami şi uragan

Cine va realiza subiectele de concurs? Pentru că bibliografia este specifică şi pentru că cei care se înscriu la acest concurs o pot face dacă deţin titlul de doctor, dacă dovedesc stagii în străinătate, dacă au lucrat în inspectoratul şcolar şi dacă deţin un master (şi până la modificarea anunţată pe 15 septembrie, cei 9500 de viitori directori ar fi putut să se înscrie la acest concurs doar dacă deţineau un master în educaţie); sunt director al unui colegiu şi în primele săptămâni ale anului şcolar, în atribuţiile unui director sunt urmatoarele urgenţe: raportări către inspectorat, raportări către primărie, actualizarea autorizaţiilor sanitare, a celor de la poliţie, evaluarea cadrelor didactice, supervizarea orarului, administrarea situaţiilor referitoare la efectivele de elevi şi este o perioadă de lucru intens. Or, bibliografia pentru concurs este vastă: sunt legi, ordine şi metodologii, un tratat despre managementul educaţiei în sistemul de educaţie britanic, un fragment despre «Învăţarea vizibilă» din cartea lui John Hattie, dar şi o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar realizată printr-o finanţare «Erasmus» de către Institutul Naţional de Ştiinţe ale Educaţiei. Un alt aspect pe care l-am sesizat este că, în etapa interviului, aceşti concurenţi ale căror competenţe obligatorii le-am descris mai sus vor fi evaluaţi de 2 profesori din şcoala pentru care candidează şi de doi consilieri locali ale căror pregătiri pot fi din orice domeniu, inclusiv REBU. Cine de cine râde?

Mai am un subiect pe care vreau să-l subliniez: pe 12 octombrie, ne vom loga la o platforma creată special pentru acest concurs. Această platformă a fost realizată din bugetele unui program finanţat din fonduri europene. Dar, mai mult, am aflat că acest concurs este o acţiune dintr-un proiect cu finanţare europeană. Sunt un director de şcoală şi am o experienţă în derularea de programe finanţate prin fonduri europene”.

După controversele din ultimele două zile asupra acestui subiect, după interpretările care conturează două curente în dezbaterile – pe de o parte conştienţa nevoii de depolitizare a şcolilor, pe de altă parte implementarea cu detalii in afara legilor – despre concurs, avem nevoie să clarficăm acţiunile prin care copiii şi adolescenţii înscrişi oficial într-un nou an şcolar să fie unici beneficiari şi într-un câştig pentru educaţia lor convenţională.

Dacă ar fi respect pe verticală, de sus în jos, s-ar face lucrurile mai cu calm, predictibil, prietenos, nu ostil şi imprevizibil. De ce să nu ştim metodologia cu 6 luni înainte, chiar cu un an înainte? De ce să nu avem 3 luni pentru înscrierea pe platformă? Cui foloseşte vârtejul ăsta? Doar dacă se doreşte să ne simţim nesiguri, hăituiţi şi, în final… ghiocei… Faptul că totul se schimbă, cum întorci capul, că un CV făcut cu grijă, în timp, nu mai e bun peste noapte şi ţi se cere foarte repede altul, de altă formă, dar cu aceleaşi date, te face să te simţi vinovat şi anacronic. Astea seamănă cu metodele staliniste de control şi cred că nu sunt întâmplătoare”, este părerea lui Tiberiu Dima, profesor de fizică şi director al Şcolii Gimnaziale “Ion Basgan“ din Focşani, care i-a adresat ministrului Mircea Dumitru o scrisoare deschisă.

Oare o citi-o? Or folosi la ceva întrebările, nelămuririle şi neeliniştile profesorilor? Sau toate merg mai departe, de-a valma, nu se ştie unde, spre o ţară cu şcoli fără cap!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.