Ultimele minute ale zborului GWI18G al Germanwings, prăbuşit în Alpi

Analizând cutiile negre ale avionului, care demonstrează caracterul deliberat al acţiunii demente a copilotului, Biroul de anchete şi de analize (BEA) din Franţa a reconstituit ultimele minute ale zborului GWI18G al companiei Germanwings care s-a prăbuşit în Alpi, marţi, 24 martie a.c., cu 150 de persoane la bord. În raportul preliminar dat publicităţii miercuri şi reluat de France Presse, BEA precizează că „un zgomot de respiraţie este înregistrat de CVR (Cokpit Voice Recorder, cutia neagră ce înregistrează tot ce se întâmplă în cabina pilotului-n.n.) până cu câteva secunde înainte de sfârşitul zborului”. El adaugă că „o acţiune asupra mini-manşetei din dreapta, insuficientă pentru a provoca deconectarea pilotului automat, este înregistrată timp de circa 30 de secunde de FDR (Flight Data Recorder, cutia neagră ce consemnează parametrii zborului – n.n.), cu un minut şi 33 de secunde înaintea impactului”.

Reamintim că Airbusul A320 al companiei Germanwings făcea legătura între Barcelona (Spania) şi Düsseldorf (Germania), având la bord 144 de pasageri şi şase membri ai echipajului. Dimineaţa, acelaşi echipaj efectuase cursa spre oraşul spaniol. Tot BEA a constatat că, în timpul zborului spre Barcelona, copilotul Andreas Lubitz a „repetat” gestul său sinucigaş care în final avea să provoace catastrofa cumplită. Mai exact, BEA a constatat cinci asemenea „tentative” când avionul trecea de la 37.000 de picioare altitudine la 25.000.

Prezentăm în continuare ce s-a întâmplat între momentul decolării şi cel al prăbuşirii, adică între 11h00 (ora României), momentul decolării, şi 11h41min.06 sec., cel al prăbuşirii.

– 9h 00 GMT (11h00, ora României). Decolarea. Copilotul Andreas Lubitz este pilot în post.

– 9h 27min. 20sec. Avionul se îndreaptă spre o altitudine de croazieră de 11.500 metri (38.000 picioare). Echipajul este în contact cu Centrul de control al zborurilor din Marsilia.

– 9h 30 min. 00sec. Ultima comunicare a echipajului cu Centrul de control aerian, efectuată de comandantul de bord.

– 9h 30 min.08 sec. Comandantul de bord anunţă copilotul că părăseşte postul de pilotare şi-i cere să preia comunicările radiofonice.

– 9h 30 min.13 sec. Sunt înregistrate zgomote de mişcare a scaunului pilotului.

– 9h 30 min. 24 sec. Sunt înregistrate zgomote de deschidere, apoi de închidere a uşii postului de pilotaj. Comandantul de bord a ieşit din cabina de pilotare.

– 9h 30 min.53 sec. Altitudinea selecţionată pe panoul de comandă al pilotului automat trece într-o secundă de la 38.000 de picioare la 100 de picioare (30 de metri). După o secundă, pilotul automat trece pe coborâre. Avionul începe să coboare, iar regimul celor două motoare se micşorează.

– 9h 31 min. 37 sec. Sunt înregistrate zgomote pe scaunul pilotului.

– 9h 33 min. 12 sec. Gestiunea vitezei trece de la faza realizată de sistemul de zbor al avionului la faza „selectată”, realizată prin opţiunile echipajului. Viteza avionului începe să crească, la fel şi ritmul coborârii.

– 9h 33 min. 47 sec. Controlorul aerian de zbor întreabă la ce nivel de croazieră este autorizat. Avionul se afla atunci la o altitudine de 30.000 de picioare, în coborâre. Copilotul Lubitz nu răspunde. În cele 30 de secunde care urmează, controlorul de zbor încearcă din nou, în două rânduri, să stabilească un contact cu el. Nu i se răspunde.

– 9h 34 min.31 sec. Timp de o secundă se înregistrează semnalul sonor de cerere de acces în cabina pilotului.

– 9h 34 min. 38 sec. Controlorul de zbor încearcă din nou să contacteze echipajul. Nu are succes.

– 9h 34 min.47 sec. Şi la 9h 35 min. 01 sec., Centrul de control din Marsilia încearcă să contacteze echipajul. Fără răspuns. Avionul se afla la 25.100 picioare şi cobora.

În continuare şi până la capătul înregistrării.

– 9h 35 min. 04 sec – 9h3 9 min. 27 sec. Semnalul sonor de apelare a postului de pilotare din interfonul cabinei este înregistrat în patru rânduri.

– 9h 35 min.32 sec. – 9h 39 min.02 sec. Zgomote asemănătoare făcute de o persoană ce bate la uşa postului de pilotare sunt înregistrate în şase rânduri.

– 9h 37 min. 11 sec – 9h 40 min.48 sec. şi la 9h 37 min.13 sec. Se aud în câteva rânduri voci îndepărtate prin care se cere deschiderea uşii.

– 9h 35 min.07 – 9h 37 min 54 sec. Centrul de control al zborurilor din Marsilia încearcă să contacteze echipajul în cinci rânduri, folosind două frecvenţe diferite, dar nu primeşte niciun răspuns.

– 9h 38 min.38 sec.- 9h 39 min. 23 sec. În trei rânduri, Apărarea aeriană franceză încearcă fără succes să contacteze echipajul.

– 9h 39 min.30 sec.- 9h 40 min. 28 sec. În cinci reprize sunt înregistrate zgomote de lovituri violente în uşa cabinei pilotului.

– 9h 39 min.54 sec. Echipajul unui alt avion încearcă să contacteze echipajul zborului. Nu are succes.

– 9h 40 min.41 sec. Se declanşează alarma sonoră: „Pământ. Pământ. Pull Up. Pull Up” a avertizorului de proximitate a solului (GPWS). Va rămâne activă până la sfârşitul zborului.

– 9h 40 min. 56 sec. Este înregistrată o alarmă de tipul „Master Caution”.

– 9h 41 min. 00 sec. Este înregistrată alarma de tipul „Master Warning” (alarma principală – n.n.). Ea va rămâne activă până la finalul zborului.

– 9h 41 min.06 sec. Înregistrarea pe CVR se opreşte în momentul coliziunii cu muntele.

„Violenţa impactului a dus la decesul tuturor celor din avion”, precizează în final BEA.

Notăm, în context, că BEA a identificat şase accidente de avion provocate de manevre deliberate ale unui membru al echipajului, între acestea aflându-se o prăbuşire în 2013, în Namibia (33 de morţi), şi o alta deasupra Atlanticului, când 217 persoane aflate la bordul aeronavei aparţinând EgyptAir au decedat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dumitru Constantin 677 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.