Un buchet de mărţişoare, cu dragoste, pentru pasionaţii de teatru

Aici nu-i de joacă! Un spectacol cu femei, despre femei, dedicat bărbaţilor

Miercuri, 4 martie, de la ora 19.30, la Teatrul Nottara, Sala George Constantin, are loc premiera spectacolului Aici nu-i de joacă!, după Pauline Daumale, în regia lui Catrinel Dumitrescu. Distribuţia reuneşte două vedete ale Teatrului Nottara, pe Catrinel Dumitrescu şi Victoria Cociaş, într-un spectacol născut din dorinţa de a bucura şi care vorbeşte simplu despre noţiuni aproape uitate: tandreţe, optimism, dragoste, prietenie.

Cele două actriţe aduc în prim-plan o poveste dulce-amăruie, de o inedită candoare, presărată cu surprinzătoare schimbări de situaţie şi cu mult umor.

Într-o viaţă agitată şi pândită de tristeţi, există momente pe care ni le dorim „unice”, „speciale”, mai ales când e noaptea de Revelion: „momentul marilor rezoluţii”. Chiar atunci neprevăzutul intră în scenă ca în viaţă şi un mic accident banal răstoarnă planuri, vise, aşteptări, dar, în acelaşi timp, face loc unei relaţii aparent imposibile între două femei din medii diferite, dar pentru care “cafeaua are acelaşi gust”.

Acţiunea are loc în perioada sărbătorilor de iarnă, când singurătatea nu prieşte nimănui. Este un moment cu o semnificaţie aparte, menit spre a fi petrecut împreună cu cei dragi. Isabelle, o doamnă rafinată, director de publicitate, cu o carieră de succes, îşi aşteaptă logodnicul, un distins diplomat, să petreacă împreună noaptea de Revelion. Dar o ţeavă buclucaşă, un instalator neobişnuit şi o veste neaşteptată îi încurcă planurile de petrecere.

Prin această montare Catrinel Dumitrescu şi-a propus să aducă în prim-plan, într-un mod diferit, o poveste care a mai fost spusă în 2010, într-o producţie a Teatrului George Ciprian din Buzău, menţionând:

“Nu-mi arog sub nicio formă «regia»; este o încercare de a (re)spune aceeaşi poveste altfel… căutând să găsesc textului «comercial» noi valenţe, poate mai multe profunzimi. Spectacolul din 2010 rămăsese undeva, încremenit, cu energii neconsumate. Aşa că am pornit în a-l (re)naşte. E, de fapt, esenţa muncii actorului: s-o ia mereu de la capăt… dar nu de unul singur… Teatrul se face «împreună» şi cu dragoste. Mi-am luat aliat «încrederea» celor care au încurajat ideea. (…)

Este un spectacol de suflet, profund uman, în care «ne jucăm», căutând adevărul. Adevărul care nu «se joacă», ci se naşte simplu, limpede, fără artificii. Numitorul comun al dorinţelor de joc este aflarea acelei stări de graţie a «jocului ne-jucat». Aşa s-a născut Aici nu-i de joacă!”.

Aşadar, sunteţi invitaţi la un spectacol cu femei, despre femei, dedicat bărbaţilor, în speranţa că, prin intermediul umorului şi al bunei dispoziţii, vor înţege mai bine complexitatea firii feminine.

Teatrul Naţional Bucureşti întâmpină primăvara cu spectacole de iubire

Tectonica sentimentelor – 150 de reprezentaţii

Tamara Creţulescu în Tectonica sentimentelor

Tectonica sentimentelor ne dezvăluie un joc al orgoliilor în care un bărbat devine miza pentru care patru femei au hotărât să lupte: speranţa, dragostea pură, şansa pe care niciodată nu au avut-o, dovada că îşi pot depăşi condiţia. Povestea pătrunde în viaţa intimă a Parisului zilelor noastre, cel sofisticat, al băuturilor fine şi al hainelor scumpe, dar şi cel al străzii, al luptei dure pentru supravieţuire. Celebrul dramaturg şi scriitor francez Eric-Emmanuel Schmitt imaginează două personaje provenind chiar din România, ţara atâtor prejudecăţi, unde promisiunea e întotdeauna în alta parte.

Regia: Nicolae Scarlat. Scenografie: Ştefania Cenean.

Într-un decor redus la esenţial, Tectonica sentimentelor ne arată că între alb şi negru e loc şi pentru roşu şi că a iubi nu este deloc uşor.

Eric-Emmanuel Schmitt a finalizat Tectonica sentimentelor atunci când a hotărât că o va monta el însuşi, la Théâtre Marigny din Paris. Piesa tratează teme care l-au preocupat constant pe autor precum întâlnirea dintre umilinţă şi orgoliu în dragoste sau confruntarea dintre adevăr şi minciună. „Trebuie să acceptăm să trăim în complexitate. Niciodată să nu simplificăm! Niciodată să nu amputăm! Cei care pretind că pot suprima dificultăţile sau contradicţiile existenţei, aceia sunt impostori!”, declara dramaturgul într-un interviu.

Eric-Emmanuel Schmitt, romancier şi dramaturg francez, stabilit la Bruxelles, este unul dintre cei mai citiţi scriitori de limba franceză din lume, fiind tradus şi jucat în peste 50 de ţări şi deţinând numeroase premii internaţionale.

Diane: Ilinca Goia Richard: Liviu Lucaci

Doamna Pommeray: Tamara Creţulescu

Rodica: Carmen Ionescu

Elina: Valentina Zaharia

Spectacolul poate fi vizionat în 4 şi 5 martie, la ora 19.30, la Sala Atelier.

Allegro, ma non troppo

Costina Ciucilică şi Gavril Pătru în Allegro, ma non troppo

Autor dramatic jucat cu mare succes pe vremea sa, Ion Minulescu (1881 – 1944) este cunoscut astăzi mai ales ca poet al Romanţelor. Teatrul său merită a fi redescoperit pentru dialogurile vii, umorul alert, naturaleţea poveştii, verva intelectuală, originalitatea scriiturii.

O comedie sentimentală, cu încurcături amoroase şi suspansuri dramatice. O satiră de moravuri cu un milionar, o soţie şi un dramaturg, alături de alte personaje pitoreşti – o amantă, un samsar, o slujnică – vă va ţine, timp de o oră şi jumătate, captivaţi de farmecul şi savoarea epocii interbelice.

Apariţii neaşteptate şi răsturnări de situaţie, un ingenios melanj între teatru şi realitate, un adulter care se comite sub ochii soţului, sub masca unei piese fictive. O pledoarie pentru firescul în teatru, care trebuie să se inspire din viaţă.

Regia: Răzvan Popa. Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu, Maxim Corciovă.

Ilustraţie muzicală: Răzvan Popa.

În distribuţie: Ion Marian, autor dramatic: Gavril Pătru

Titu Micşoreanu, milionar: Marius Rizea

Domnul Cuţui, samsar: Eugen Cristea

Cocuţa Micşoreanu: Costina Ciuciulică

Doamna Noemi: Aylin Cadir

Florica, servitoare: Victoria Dicu

Spectacolul poate fi vizionat în 4 şi 5 martie, la Sala Pictura, la ora 20:00

Anonimul veneţian

Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, în Anonimul veneţian

Anonimul veneţian, după Anonimo veneziano de Giuseppe Berto, este o scurtă şi ultimă întâlnire între doi oameni care au cunoscut, de tineri, marea dragoste unul în braţele celuilalt şi pe care viaţa, cu meandrele ei imprevizibile, i-a separat. Se regăsesc pentru o zi. O trăiesc cu intensitatea unei vieţi întregi. Două firi pătimaşe, imprevizibile, prinse într-o iubire ca-n filme şi un final mai presus de o… moarte la Veneţia; pe ei nimic nu-i poate despărţi, dincolo de toate despărţirile…

Îi veţi putea aplauda pe Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu.

Coordonator: Ion Caramitru

Asistent coordonator: Patricia Katona

Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu

Ilustraţie muzicală: Vasile Manta

În 6 martie, la ora 20.00.

Nebun din dragoste

Diana Cavallioti şi Gavril Pătru în Nebun din dragoste

O piesă a unuia dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi contemporani, Sam Shepard, un artist revoltat şi nonconformist, celebru nu numai în lumea teatrului, dar şi în industria de film de la Hollywood.

„O poveste despre iubiri vinovate şi secrete tragice de familie, despre trecutul care se transformă într-un demon ce naşte în protagonişti un puternic conflict interior care devine sursă a violenţei si iraţionalităţii pasiunilor şi acţiunilor lor. Un spectacol provocator despre dragoste şi demonii ei, dar şi despre diferenţa uneori periculoasă, alteori salvatoare dintre realitatea individuală, subiectivă şi realitatea brută a faptului întâmplat”, mărturisea regizorul Claudiu Goga.

Decor: Ştefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean.

Pe 7 martie (Sala Atelier), la ora 20.00.

Royal Fashion

Royal Fashion, marca Dan Puric

Un spectacol uluitor, cu pantomimă, muzică şi dans.

Dan Puric şi Compania „Passe Partout DP” vă invită la o călătorie în timp, plasată sub semnul unei calităţi speciale, o modă care nu iese din tiparele timpului, cu o croială elegantă, seducătoare, unică, divină chiar. “Căci regalitatea asta presupune: o înălţare, o înnobilare, o scoatere din mulţime, spune Dan Puric, scenarist şi regizor al spectacolului. În termenii vieţii, femeia pe care o iubim este regina noastră. Ea ne înalţă dincolo de obişnuitul trăit până s-o cunoaştem. La fel, bărbatul iubit de femeie este regele ei. Dragostea, deci, nu este nici pe departe o stare democratică, ci o stare aristocratic”.

Spectacol de pantomimă şi dans clasic, «îmbrăcat» de costumele de o senzuală aristocraţie ale Doinei Levintza, de coregrafia Leliei Marcu, într-un ambient imaginat de Corina Grămoşteanu şi pus în valoare de light design-ul lui Sorin Vintilă, Royal Fashion este o fereastră deschisă de sufletul Artistului prin care lumea se vede altfel.

Este şi o sinteză a secolelor care au distilat şi rafinat aceasta bijuterie a calităţii umane, pe care o vor purta pentru şi înspre dumneavoastră, într-o seară atemporală, actorii şi dansatorii, într-o fascinantă stare de iubire şi «într-o îngenunchere în faţa calităţii», cum o numeşte Dan Puric, regizorul. ”Ca şi în alte spectacole ale mele, încerc să pun stavilă prostului gust, nu cumva să mai înainteze către România… România şi-a ars fluturii valorilor şi-i arde fără milă şi azi. De asta am făcut acest spectacol, ca să sting lumina ucigaşă şi să deschid fereastra ca să intre soarele. Royal Fashion este o pledoarie pentru Frumos şi Măreţie, pentru un model care te obligă să te-nalţi, să părăseşti cantitatea şi să ai privilegiul existenţei calitative”.

Începând cu această stagiune, spectacolul Royal Fashion, parteneriat între “Compania Passe Partout DP” şi Teatrul Naţional “I.L.Caragiale”, este inclus în repertoriul curent al TNB.

8 martie, ora 20.00

Cinci femei de tranziţie

Cinci femei în tranziţie, un spectacol aplaudat iar şi iar

Este un spectacol de Rodica Popescu Bitănescu, nemuritor.

Cinci remarcabile actriţe ne descoperă cu har, haz şi sensibilitate, tipologia feminină de ieri, de azi şi de mâine: femeia de tranziţie.

Cu:

Gazda: Rodica Popescu Bitănescu

Profesoara: Giliola Motoi

Bibliotecara: Magdalena Cernat

Afacerista: Vivian Alivizache

Tânăra: Tania Popa/Iuliana Călinescu

Dialoguri simple şi adevărate, conflicte omeneşti, întrebări existenţiale şi destăinuri tulburătoare, ca între prietene, la o şuetă. Un evantai multicolor de stări şi sentimente, într-un party al revelaţiilor.

Taine, frustrări, suferinţe ni se dezvăluie treptat, în timpul unei petreceri prilejuită de ziua de naştere a gazdei, la care un păhărel de pălincă „dezleagă” limbile şi îndeamnă la mărturisiri, unele triste, altele purtând o încărcătură de umor amar.

8 martie, la ora 20.00

Conferinţele TNB

Doctor Vasile Ciubotaru

Duminică 8 martie, la ora 11.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional, Dr. Vasile Ciubotaru va susţine conferinţa cu tema Jurământul lui Hipocrat şi epoca actuală.

Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii şi-au încredinţat suferinţele trupului şi sufletului altor semeni: tămăduitori, vindecători. Relaţia dintre bolnav şi tămăduitorul său a stat sub semnul unor reguli cuprinse în jurământul lui Hipocrat, reguli păstrate şi respectate cu grijă de-a lungul timpului. Acestea au rezistat în forma iniţială timp de milenii, dar, în societatea actuală, tind să-şi modifice înţelesul prin influenţarea direcţiilor terapeutice, sub presiuni tehnologice, sociale şi economice.

Trebuie luate în seamă preferinţele pacienţilor şi factorii administrativi care, la rândul lor, sunt influenţaţi de mass-media, companii şi opinia publică? Medicul contemporan este obligat să ia în considerare idealurile hipocratice şi să le adapteze medicinii moderne? Jurământul rămâne doar un moment festiv la despărţirea de Alma Mater? Este medicina o profesie vocaţională sau medicul rămâne funcţionar public? Sunt întrebări cărora dumneavoastră, ca spectatori, veţi încerca să le aflaţi răspunsul…

Teatrul Naţional Radu Stanca întâmpină primăvara cu trei premiere!

Girafe, Fabula urbană la Teatrul din Sibiu

Agenda teatrală a perioadei 3-23 martie cuprinde 17 spectacole, dintre care trei premiere şi şase titluri din repertoriul curent ce vor fi reprezentate pentru prima dată în această stagiune pe scena TNRS.

Principalul eveniment al lunii se va desfăşura în perioada 14-16 martie, când vor avea loc cele trei spectacole montate de Radu Afrim la Teatrul Naţional din Sibiu, sub genericul FOCUS TNRS – RADU AFRIM, prezentat de BRD Groupe Société Générale.

Cele două spectacole din seria Fabulelor urbane, Girafe şi Bizoni după Pau Miró, vor avea premiera oficială sâmbătă, 14 martie, respectiv duminică, 15 martie.

Girafe este o piesă de familie ce explorează tema cuplului fără copii şi subiecte precum feminismul, valorile tradiţionale, liberul arbitru şi dragostea. Bizoni este povestea unei familii care dispare încet, un spectacol emoţionant despre moarte şi supravieţuire, cu efecte vizuale şi sonore inedite.

Luni, 16 martie, va avea loc spectacolul Secţiei Germane, Tattoo (interpretat în limba germană, cu supratitrare în limba română), ce s-a bucurat de săli pline încă de la premiera din 25 octombrie 2014. Trei spectacole diferite şi universul inconfundabil creat de Radu Afrim, într-un eveniment unic.

Regizorul Şerban Puiu montează un nou spectacol la Secţia Germană a TNRS, după un text al autorului englez Dave Freeman, o comedie cu situaţii imprevizibile şi personaje pitoreşti. Premiera spectacolului D`ale Lolelor / Ein Bett voller Urzeln va avea loc sâmbătă, 21 martie (avanpremieră vineri, 20 martie).

Bizoni, la Teatrul Radu Stanca

Martie este luna în care îl sărbătorim pe dramaturgul, poetul şi regizorul Radu Stanca (5 martie 1920, Sebeş – 26 decembrie 1962, Cluj-Napoca), o personalitate importantă a teatrului românesc. În calitate de regizor la teatrul din Sibiu, Radu Stanca a montat piese din repertoriul naţional şi internaţional, de la Caragiale şi Delavrancea până la Molière, Gogol şi Cehov. La 95 de ani de la naşterea patronului spiritual al teatrului, actorii vor susţine recitaluri Radu Stanca în diverse spaţii publice, precum şi în şcolile şi liceele din Sibiu.

Şase titluri din repertoriul curent revin pe scena TNRS în luna martie: Contra progresului de Esteve Soler, regia Reinhold Tritscher (3 martie, Secţia Germană), D`ale Carnavalului de I.L. Caragiale, regia Silviu Purcărete (5 martie), Felii de Lia Bugnar, cu Ofelia Popii (8 martie), Hamlet după W. Shakespeare, regia Radu – Alexandru Nica (12 martie), Viaţa lui Bess (Breaking the waves), după un scenariu de Lars von Trier, regia Radu – Alexandru Nica (22 martie), şi Contra democraţiei de Esteve Soler, regia Alexandru Dabija (23 martie, Secţia Germană).

Ana Ularu îl lasă pe Bradley Cooper şi se întoarce la noi În parc

Ana Ularu şi Istvan Teglas în piesa În parc

După ce a jucat anul trecut alături de Bradley Cooper în filmul Serena (regia: Susanne Bier), Ana Ularu se întoarce În parc, pe scena de la Godot Cafe-Teatru, vineri, 6 martie, la ora 22.00.

Ana va fi un fel de superactriţă 4 în 1, interpretând patru personaje diferite într-o singură piesă: Veronica Micle, Miţa Biciclista, o fată oarecare din zilele noastre, respectiv Mihaela, o victimă a criminalului în serie Râmaru. (Apropo, orele fiind înaintate, autorii recomandă spectatoarelor să vină la spectacol de preferat însoţite sau, dacă nu, măcar să se întoarcă de la teatru numai pe străzi în care iluminatul public funcţionează optim.)

În parc, în regia şi după un scenariu de Radu Iacoban, este o comedie în doi actori şi opt personaje. Cei doi actori sunt Ana Ularu (rol jucat alternativ cu Rodica Lazăr; vinerea aceasta fiind rândul Anei) şi Istvan Teglas.

Cele 8 personaje, împărţite în patru cupluri din epoci diferite, sunt, după cum urmează: Mihai Eminescu & Veronica Micle, Regele Ferdinand & Miţa Biciclista, Criminalul în serie Râmaru & Mihaela, o potenţială victimă şi Un El & o Ea din perioada actuală, epoca Internet-Social media-Facebook, posibil eu, tu, el, ea.

Spectacolul nu are pauze. Datorită unei găselniţe ingenioase a scenografei Mihaela Ularu, mama Anei Ularu, actorii trec de la un personaj la altul rapid, fără a pierde timpul cu schimbatul costumelor.

Ana Ularu şi-a început cariera la vârsta de 9 ani, debutând în trei co-producţii româno-franceze pentru televiziunea M6. Primul rol în teatru a venit la 15 ani, alături de Ştefan Iordache, în Lolita, spectacol în regia Cătălinei Buzoianu.

În ultimii ani, Ana a câştigat numeroase premii cu rolul Matilda din filmul Periferic, printre care prestigiosul Premiu pentru Cea mai buna actriţă la Festivalul de Film de la Salonic, Premiul Gopo pentru cea mai bună actriţă din România (2012) şi trofeul Boccalino, oferit de criticii elveţieni de la Festivalul de Film de la Locarno (2012).

Ana Ularu a fost selecţionată în programul Shooting Stars, la Festivalul de Film de la Berlin, program care îi reuneşte şi promovează pe cei mai buni zece tineri actori europeni.

Au urmat roluri principale în producţii internaţionale mult-aşteptate de public, inclusiv în serialul Familia Borgia, difuzat de HBO, producţia Showtime avându-l cap de afiş pe Jeremy Irons.

Din filmografia Anei amintim Turkey Girl, un scurtmetraj realizat de Cristian Mungiu şi inclus în proiectul internaţional Lost and Found, Italiencele (regia: Napoleon Helmis), Hârtia va fi albastră (regia: Radu Muntean) şi Youth Without Youth (regia: Francis Ford Coppola).

Rolurile principale din Sunt o babă comunistă (2013), în regia lui Stere Gulea, şi din O vară foarte instabilă (2013), în regia Ancăi Damian, sunt cele mai recente apariţii în producţii româneşti.

Toamna trecută, Ana Ularu a putut fi urmărită pe marile ecrane în Serena, în regia câştigătoarei de Oscar, Susanne Bier, unde joacă alături de Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence.

Istvan Teglas a absolvit în 2004 Universitatea de Artă Teatrală, secţia Actorie, la Târgu Mureş. Este actor şi dansator. Primul rol l-a jucat în clasa a doua, la un bal mascat. Era rolul unui lup.

Dintre spectacolele recente în care a jucat Istvan amintim:

Furtuna, la Teatrul Naţional, alături de Ion Caramitru

Revizorul, la Teatrul Naţional, cu Mihai Constantin, Marius Manole, Claudiu Bleonţ

Două liniuţe, la Godot Cafe-Teatru, în regia Liei Bugnar, alături de Marius Manole, Medeea Marinescu, Cătălin Babliuc.

Cele mai importante spectacole ale sale sunt:

Evantaiul, de Carlo Goldoni, regia: Csaba Kiss – Teatrul Studio, Budapesta (Ungaria)

Paraziţii, de Marius von Mayenburg, regia: Sorin Militaru – Teatrul 74, Târgu-Mureş

Bal, spectacol de teatru dans, regia: Yvette Bozsik (Ungaria) – Teatrul Naţional de Operetă, Bucureşti

O vară fierbinte pe Iza, regia: Mihai Măniuţiu, coregrafia: Vava Ştefănescu – Teatrul Naţional, Cluj Napoca

Logodna, spectacol experimental, regia: Anca Mihuţ, Opera Naţională, Bucureşti

Urban Kiss, spectacol de teatru-dans, regia şi coregrafia: Răzvan Mazilu, Teatrul Naţional de Operetă

Corp şi anti-Corp, spectacol de mişcare, regia şi coregrafia: Andreea Novac

Actor, regizor, scenarist, Radu Iacoban a absolvit UNATC în 2005, secţia Arta actorului. Angajat la Teatrul Mic, este o prezenţă constantă atât în teatrul de stat, cât şi în producţii underground.

În film, Radu a colaborat, printre alţii, cu Sharon Stone şi Andy Garcia în What about love?, a jucat în Zero Theorem, al lui Terry Gilliam, şi a deţinut unul dintre rolurile principale în Amintiri din epoca de aur, segmentul Vânzatorii de aer, în regia lui Cristian Mungiu.

Radu Iacoban a regizat patru spectacole de teatru. Cele mai recente sunt Carpathian Garden, care este totodată şi primul text scris de el, şi În parc, de la Godot Café-Teatru. Prima piesă regizată a fost (Cu)cuienfrunte, foarte premiată la festivaluri de teatru, urmată de Asta-i tinereţea noastră.

BOX FM – se joacă tot la Godot Cafe-Teatru – este cel de-al treilea text al său. Pe Radu Iacoban îl mai puteţi vedea jucând în Derapaje, un one-man show regizat de Iris Spiridon, după un text de Neil LaBute.

Două premiere la Teatrul Maghiar de Stat

Scenă din Dorinţa, la Teatrul Maghiar din Cluj

În prima săptămână a lunii martie, Teatrul Maghiat de Stat Cluj a pregătit publicului său două premiere. Astfel, luni, 2 martie, la ora 20.00, a fost programat spectacolul Dorinţa de Franz Xaver Kroetz, în regia lui István Albu, iar vineri, 6 martie, la ora 20.00, va avea loc reprezentaţia cu Văduva Karnyó şi cei doi zburdalnici de Mihály Csokonai Vitéz, în regia lui Attila Keresztes.

Despre Attila Keresztes, regizorul spectacolului Văduva Karnyó şi cei doi zburdalnici, András Visky a precizat că se joacă cu formele, iar acest joc nu este eclectic, ci unul ironic. Scrisă în 1799, piesa este de fapt grotescă, perfect compatibilă cu teatrul contemporan, a precizat Attila Keresztes. Scenografia şi muzica ilustrează această dualitate, lumea secolului al XVIII-lea şi contemporaneitatea fiind unificate prin estetica grotescului.

Andras Hathazi în Vaduva Karnyo şi cei doi zburdalnici

András Visky a mai atras atenţia asupra faptului că, între 24 şi 28 martie, cu ocazia Zilei Internaţionale a Teatrului, Teatrul Maghiar de Stat Cluj va organiza o microstagiune. Publicul va putea vedea cinci spectacole (Cel care închide noaptea, în regia Nonei Ciobanu, Vizita bătrânei doamne, regizat de Tompa Gabor, Dorinţa, Unchiul Vania, în regia lui Andrei Șerban şi #cântecdelebădă, în regia lui Sinko Ferenc) cu preţuri promoţionale.

În contextul programului Cluj Capitala Europeană a Tineretului 2015, ne dorim să facilităm accesul vizitatorilor străini la spectacolele noastre. Scopul nostru este ca în viitor cât mai multe spectacole din repertoriul Teatrului să fie supratitrate în limba engleză.

Totodată, sub genericul Keep calm – avem supratitrare!, lansăm o campanie de informare a publicului despre faptul că toate spectacolele noastre beneficiază şi de supratitrare în limba română. Credem că acest lucru nu este îndeajuns de cunoscut în rândul publicului, iar pe parcursul lunilor ce vor urma vom distribui celor posibil interesaţi materiale de informare atât outdoor, cât şi online.

Premiera la Teatrul ACT

Iulia Colan joacă în Flori pentru Algernon

Duminică, 22 martie, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la un exerciţiu după Flori pentru Algernon de Daniel Keyes, cu Iulia Colan.

Flori pentru Algernon nu e un spectacol. E o confesiune. Dar dacă poţi să faci spectacol dintr-o confesiune, atunci e mai mult decât un spectacol. El s-a născut dintr-o mare nevoie a mea de sinceritate. Şi umanitate. Aşa s-a născut Charlie. Prin ea am putut să privesc oamenii în ochi fără să mă prefac. Deci, Charlie-el a devenit Charlie-ea. Spun asta pentru că personajul din roman este masculin. Obstacolul de gen (masculin/feminin) l-am înlăturat, întrucât nu m-a interesat. Charlie nu e băiat. Charlie nu e fată. Charlie e o inimă. De câte ori în viaţă aţi văzut o inimă care vorbeşte? Măcar pentru asta şi merită s-o cunoaşteţi pe Charlie”, mărturiseşte Iulia Colan.

În premieră naţională, la Oradea, Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas

Uciderea ritualică, în premieră la Teatrul din Oradea

Teatrul Regina Maria a prezentat cea de-a opta premieră a trupei Iosif Vulcan: spectacolul Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas, în premieră naţională.

Regizorul Bobi Pricop este cunoscut publicului din Oradea, fiind prezent la ultimele 3 ediţii ale Festivalului de Teatru Scurt, unde a fost recompensat cu numeroase premii (Jocuri în curtea din spateTeatrul Act – 2012, Contra progresului – Teatrul Bulandra – 2013 şi Profu’ de religieTeatrul Naţional din Craiova – 2014).

Atât el, cât şi scenograful spectacolului, Irina Moscu, se află la prima colaborare cu Teatrul Regina Maria din Oradea. Spectacolul beneficiază şi de prezenţa lui Alex Szűz, care va asigura ilustraţia muzicală live.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Ioana Dragoş Gajdo, Mihaela Gherdan, Richard Balint, Pavel Sîrghi, Sorin Ionescu, Eugen Neag şi Alin Stanciu.

„Ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul?”

„Piesa lui Dennis Kelly ridică o problemă legată de moralitate, extrem de relevantă în contextul politico-social autohton şi nu numai. Într-un sistem capitalist dur şi necruţător, în care bogăţia şi puterea sunt la mare preţ, iar lăcomia este ridicată la rang de valoare şi recompensată, începe să se contureze din ce în ce mai clar ideea că bunătatea ar putea fi de fapt laşitate. Aşadar, piesa ne propune o incursiune în viaţa unui om integru care se transformă într-un oligarh corupt”, afirmă regizorul Bobi Pricop.

Născut în 1970, Dennis Kelly este un important dramaturg şi scenarist englez, cunoscut pentru colaborarea fructuoasă la musicalul Matilda (recompensat cu 4 Premii TONY în 2013), dar şi pentru o serie de piese de teatru provocatoare, care au generat mult interes nu doar în ţara natală, cât şi în lume. Prima lui piesă, Debris (2003), începea cu scena terifiantă a unui tată care se crucifică în propria-i casă; în Osama The Hero (2004-2005) ilustra cum un climat de teroare îi poate transforma pe cei din jur în torţionari; în The Gods Weep (2010) îl distribuie pe Regele Lear în rolul unui şef fără scrupule al unei multinaţionale.

Piesa Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas (prenumele e pronunţat George) a fost scrisă în 2013 şi a avut premiera în acelaşi an, la Royal Court Theatre din Londra, în regia lui Vicky Featherstone.

Următoarea reprezentaţie va avea loc vineri, 13 martie, la ora 19.00, la Sala Mare (în regim cu publicul pe scenă).

Platforma de Teatru Politic: Capete înfierbântate

Miercuri, 4 martie, la ora 19.30, sunteţi aşteptaţi la Capete înfierbântate. 13-15 iunie 1990. Spectacolul se va juca în cadrul Platformei de Teatru Politic 2015 la Teatrul LUNI de la Green Hours.

Spectacolul Capete înfierbântate, de Mihaela Michailov & David Schwartz, reactivează în conştiinţa publică un calup de istorie vie, din perspectiva actorilor sociali implicaţi în evenimente. Adevărul despre aceste evenimente este suma punctelor de vedere, de cele mai multe ori contradictorii şi imposibil de redus la o unică perspectivă. Proiectul are la bază procesul de documentare prin diferite metode: interviuri cu martori, presa scrisă, rapoarte ale diferitelor instituţii şi organizaţii, dezbateri, discuţii publice, ateliere etc., concentrate în jurul evenimentelor din Bucureşti, din 13-15 iunie 1990.

Scenografia: Adrian Cristea&Adela Iacoban

Sound: Cătălin Rulea

Cu: Alexandru Potocean

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect teatral şi educaţional care îşi propune să arhiveze, să documenteze şi să dezbată, prin intermediul unor spectacole de teatru şi ateliere, istorii marginalizate şi ignorate adesea de sisteme care îşi produc propriile naraţiuni de legitimare, pentru a-şi justifica pactul cu „istoria convenabilă”.

Istorii personale ale celor pe care nu-i găsim în manuale, în conferinţe, tratate şi luări de poziţie instrumentate politic pentru a servi macro-naraţiunii sistemului care adoptă istoria unică, „istoria de obedienţă” în faţa structurilor de putere.

Intrarea la toate spectacolele şi evenimentele din cadrul Platformei de Teatru Politic va fi gratuită şi toate evenimentele vor include discuţii cu publicul.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României.

Ciao Bella, la Teatrul de Sufragerie

Ciao Bella, cu Ioana Flora, Cătălina Mustaţă şi Clara Flores

Ce credeţi că au să-şi spună trei femei atunci când se întâlnesc la ceai şi o prăjitură într-o Sufragerie? Şi cu atât mai mult când e seara zilei de 8 Martie şi timpul e doar al lor!!

Vă invităm la un eveniment special dedicat tuturor femeilor care îşi doresc să se simtă speciale, iubite şi admirate în atmosfera boemă a unui salon de teatru în compania unor oameni frumoşi şi unui spectacol care încinge spiritele şi palmele laolaltă!

Cătălina Mustaţă, Ioana Flora şi Clara Flores – protagonistele spectacolului Ciao Bella – sunt cele mai bune prietene şi vin în mijlocul vostru să îşi dezvăluie treptat dorinţele, speranţele, nostalgiile, problemele, căutând să-şi găsească curajul de a lua decizii pentru propriile vieţi.

La spectacol se râde mult, se interacţionează, se mai varsă o lacrimă, se mai strânge o inimă, se priveşte cu speranţă, cu încredere şi cu forţă înainte. E greu să nu te regăseşti, e greu să nu-ţi doreşti să mai revii pentru că de fiecare dată povestea se ascultă altfel.

Ciao bella atrage ambele „tabere” în joc – un public feminin, care se va regăsi cu siguranţă în poveştile celor trei femei, şi un public masculin, care ar putea înţelege universul „iubitelor, soţiilor, doamnelor, fetelor, femeilor”, care îi însoţesc în minunata aventură numită viaţa de zi cu zi.

Regie şi scenariu: Antoaneta Zaharia.

90 de minute de spectacol de spectacol de calitate, viu, alert, sensibil şi plin de umor. Ceai parfumat de levănţică şi iasomie. Aperitive delicioase şi mini prăjiturele. Vin roşu briliant.

Doar 20 de locuri disponibile în Str. Grigore Cobălcescu nr. 51.

Duminica 8 martie, ora 19.00.

Portretul virtual al Reflexului3

Spectacole amuzante la festivalul Reflex3

Până la Reflexul3 din spaţiul real, vă invităm la o călătorie prin cel virtual!

S-a deschis Reflexul3 virtual, unde organizatorii Festivalului Internaţional de Teatru de la Sfântu Gheorghe vă invită să pătrundeţi, pentru a vă stârni reflexul curiozităţii despre ce se va întâmpla între 18-31 martie.

Dacă pe 16 martie 2012, Reflex2 a fost deschis de un concert excepţional Bălănescu Quartet, PUNCTUL DE PORNIRE al Reflexului3, din 18 martie 2015, va aparţine tot unui prestigios cvartet, radio.string.quartet.vienna, care a devenit celebru în lumea internaţională a jazzului prin interpretări inedite ale pieselor legendarului compozitor şi cântăreţ John McLaughlin. Motivele pentru care Reflex3 va fi deschis de concertul extraordinar al cvartetului vienez nu ţin de multele PUNCTE din denumirea acestei formaţii, ci de faptul că partiturile şi concertele sale sunt un PUNCT DE ÎNTÂLNIRE între cele mai diverse stiluri şi genuri muzicale – de la jazz şi muzică clasică, până la folk, rock şi muzică pop.

Tot aşa se doreşte a fi şi Reflex3 – un Punct de întâlnire între diverse stiluri şi voci din lumea teatrală şi artistică contemporană.

Reflexul virtual este un spaţiu de documentare care reuneşte trei pagini web distincte, cu un design personalizat pentru fiecare dintre cele trei Reflexe, în acord cu simbolistica şi conţinutul ideatic pe care Primul, Al Doilea şi Al Treilea Reflex şi-au propus să le pună în circulaţie.

Site-ul a fost lansat odată cu prima ediţie a Festivalului, este conceput în trei limbi – română, maghiară şi engleză – , iar toate cele trei variante – din 2009, 2012 şi 2015 – au în comun preocuparea de a cultiva atmosfera de intimitate din spaţiul real al Reflexului şi de a valorifica în mod creativ standardele web, devenind, la rândul lor, un proiect virtual cu identitate.

Portretul Reflexului3 se conturează din PUNCTUL său de pornire

Din programul – Reflex 3 al Festivalului Internaţional de Teatru (18–31 martie), spicuim:mask@face.now spectacol al Trupei Osonó (Sfântu Gheorghe) şi Teatrului L’Fabrika din Maroc, Cu cine seamănă acest copil? Spectacol al Teatrului de Păpuşi Cimborák (Sfântu Gheorghe), Pescăruşul, montat de Teatrul Naţional din Novi Sad (Serbia), Invisible Duets /Duete inexistente propus de Teatrul Dada von Bzdülöw (Gdańsk, Polonia), Opera ultima, Teatrul din Novi Sad (Novi Sad, Serbia), Moliendo café, coproducţie a Teatrului de Stat Csiky Gergely şi Teatrului German de Stat Timişoara, Wielopole, Wielopole. Proiecţie cu înregistrarea unui spectacol Tadeusz Kantor, Secretele noastre, spectacol al Companiei Pintér Béla (Budapesta), Visul unei nopţi de vară. Teatrul Naţional din Budapesta, Hamlet, propus de Teatrul Tamási Áron (Sfântu Gheorghe), Miranda, spectacol al Teatrului Oskaras Koršunovas (Vilnius).

Romanul Aleargă, de Ana Maria Sandu, pus în scenă la Bucureşti

Nicoleta Lefter în Aleargă

Joi, 5 martie, la ora 19.00, la WASP – Working Art Space and Production (Str. Ion Minulescu 67-93, Bucureşti), va avea loc premiera spectacolului Aleargă, o punere în scenă a romanului omonim al Anei Maria Sandu, apărut în 2013 la Editura Polirom.

Producţie a Asociaţiei „Inspiră”, concept Silvia Călin, spectacolul o va avea în prim-plan pe actriţa Nicoleta Lefter.

Toată lumea aleargă. Unii o fac pentru a se menţine în formă, alţii pentru a se pune la adăpost, însă cu toţii participă la marele maraton al vieţii. Acest fals jurnal de jogging al Anei Maria Sandu e un text actual, poetic şi intelectual, cu alergători-personaje care ne seamănă.

O femeie trecută de prima tinereţe aleargă în parc, dar şi prin viaţă – momentele se succedă cu repeziciune, prezentul devine într-o clipă amintire şi tot ce rămâne de descoperit e ce se va întâmpla mîine. Protagonista e într-o continuă transformare, se lasă modelată de experienţe, de persoanele pe care le întâlneşte, dar o mică parte din ea nu se schimbă şi, probabil, nu se va schimba niciodată. Aleargă este o lectură dinamică, plină de farmec şi sensibilitate.

„I-am privit atentă pe alergătorii din lumea largă şi i-am invidiat. Apoi mi-am luat picioarele la spinare şi am ieşit eu însămi la alergat. Au trecut nişte ani şi textul acesta s-a transformat într-o plasă de siguranţă. E aici experienţa mea, a prietenilor mei şi a personajelor literare cu care m-am intersectat. L-aş fi putut scrie până la sfîrşitul vieţii, dar m-am oprit când mi-am dat seama că s-a încheiat o etapă din viaţă şi că nu mai alerg la fel. Acum am ajuns în punctul în care scriu ca şi când aş face jogging. Fiecare zi contează. Fiecare pauză mă angoasează. Ca orice alergător din lumea asta, am zile mai bune şi zile mai proaste. Poate că de aceea scrisul e singurul moment din zi în care simt că mă pulverizez şi că nu mă mai atinge nimic cu adevărat. Îmi pierd acroşurile la realitatea cea mai pură, cea mai adevărată. Muşchii mi se tonifică şi obosesc în acelaşi timp. Mă mişc, deci nu mai am vârstă, frici sau dorinţe”, mărturisea romanciera Ana Maria Sandu.

Ana Maria Sandu (n. 1974) a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti şi cursurile de masterat în literatură română contemporană ale aceleiaşi facultăţi. A debutat în 2003 cu volumul Din amintirile unui Chelbasan (Paralela 45), tradusă în limba franceză în 2010 cu titlul L’écorchure. Au urmat romanele Fata din casa vagon (Polirom, 2006) şi Omoară-mă! (Polirom, 2010, tradus în limba italiană în 2012). A fost invitată la numeroase târguri internaţionale de carte şi a avut lecturi publice la Budapesta, Viena, Paris, Berlin, Leipzig, New York. A mai publicat texte în antologiile Cartea cu Bunici, Bookătăria de texte & imagini, Iubire13, Prima dată, Nouvelles de Roumanie, Rumänien heute.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.