Un caz şcoală de manipulare a cititorilor

Un sondaj de opinie trecut neobservat pe 30 martie a fost reluat pe 5 aprilie. Care a fost miza reluării. Ce s-a întâmplat la unele medii de informare la republicarea sondajului.

Un sondaj reluat la 6 zile de la apariţie

Pe 30 martie a.c., CSCI dă publicităţii un sondaj de opinie cu întrebări de ordin politic. Sondajul este preluat sec în mass-media, subiectele nu sunt dezvoltate. Probabil din cauza „antecedentelor” (rezultate fără legătură cu realitatea) şi a coordonatorului CSCI, nimeni altul decât consilierul politic al premierului Ponta, Dan Sultănescu, care are legături strânse şi cu trustul de presă al lui Sebastian Ghiţă, obiectivitatea coordonatorului fiind pusă sub semnul întrebării. Una peste alta, se poate spune că sondajul a trecut neobservat.

Duminică 5 aprilie, într-un talk show al Antenei 3, se prezintă, „în exclusivitate” un sondaj CSCI efectuat la comanda respectivului post de televiziune. Lovitură de teatru: datele prezentate pe post erau identice cu cele apărute pe 30 martie pe piaţă. Chiar şi „slide”-urile erau la fel, cu unele adăugiri sprecifice prezentării televizate. Singurul lucru în plus în emisiune l-a reprezentat o analiză a evoluţiei datelor pe perioada iulie 2014-martie 2015. Am verificat şi pe site-ul infopolitic (site-ul CSCI – n.a.) şi reieşea clar că era vorba de unul şi acelaşi sondaj.

Acelaşi sondaj, titluri diametral opuse

Mult mai interesant este însă ceea ce s-a întâmplat după respectivul talk show. Antena 3 areluat din oră în oră (până luni seara) ştirea privind sondajul comandat în exclusivitate, iar informaţia transmisă telespectatorilor era următoarea: PNL şi Iohannis scad, PSD şi Ponta urcă. (De fapt acestea au fost şi comentariile din emisiunea de duminică.) Tot după emisiune, patru medii de informare, DCNews, Stiripesurse, PSNews şi EVZ.ro, au preluat sondajul prezentat ca fiind nou de Antena 3. Numai că respectivele site-uri au publicat şi pe 30 martie respectivul sondaj. Acum s-au schimbat doar titlurile cu 180 de grade. Vă prezentăm în paralel titlurile din 30 martie, respectiv cele din 5 aprilie:

Ştiripesurse.ro

titlu 30 martie: SONDAJ Iohannis pe cai mari. Oprescu pe locul II și PSD pare că recuperează

– titlu 5 aprilie: Veşti proaste pentru Iohannis şi PNL. Cum ar arăta viitorul Parlament

DCNews

– titlu 30 martie: SONDAJ CSCI, alegeri parlamentare. Diferență fragilă între PNL și PSD-UNPR-PC, de 2%. PLR, rol decisiv

– titlu 5 aprilie: Sondaj CSCI. Klaus Iohannis şi PNL încep să scadă. Sorin Oprescu urcă pe podiumul încrederii

PSNews

– titlu 30 martie: Nou SONDAJ. Luptă strânsă între PNL și PSD și ce partide nu trec de pragul electoral

– titlu 5 aprilie: Sondaj CSCI: PNL si Iohannis pierd teren. Cum arată bătălia electorală PNL-PSD în intenția de vot

Evz.ro

– titlu 30 martie: Sondaj CSCI: 55% dintre români sunt de acord cu propunerea de scădere a TVA la 20%

– titlu 6 aprilie: SONDAJ CSCI. Klaus Iohannis scade în topul încrederii, Victor Ponta creşte

Care a fost miza

După aceste „evenimente” de presă, se impun câteva întrebări: de ce a fost nevoie de o reluare a sondajului? De ce a prezentat Antena 3 un subiect vechi de o săptămână ca fiind o exclusivitate? De ce au apărut titluri diametral opus pe site-urile mai sus amintite (de unde s-au „împrăştiat” pe alte zeci de site-uri din presa locală etc.). La toate aceste întrebări ne-a răspuns un sociolog, care a ţinut însă să-şi păstreze anonimatul. „În primul rând trebuie să vedem care a fost miza sondajului. Sondajul prezintă mai multe mesaje: 59% dintre cei chestionaţi susţin că direcţia României este una bună – o raritate în sondajele din ultimii ani, fie ele corecte sau măsluite; 55% dintre cei care au răspuns sunt de acord cu reducerea TVA la 20% – adică exact ce s-a întâmplat marţi la guvern; 72% dintre respondenţi doresc ca relaţiile Iohannis-Ponta să rămână ca acum; distanţa minimă, 2 procente dintre PNL şi PSD (+PC+UNPR). După cum se poate observa, toate aceste date sunt favorabile prim-ministrului. Pe 30 martie, şi ţin minte au fost mai multe evenimente în ziua respectivă, sondajul a trecut complet neobservat. Deci, mesajele nu au ajuns la marele public. Mai mult, a mai apărut şi un alt sondaj cu date mult diferite la intenţia de vot. S-a decis, probabil consilierii premierului, reluarea lui duminică, o zi cu secetă în ceea ce priveşte evenimentele majore, la postul de ştiri cu cea mai mare audienţă. Deci până aici lucrurile sunt clare. De ce s-a utilizat termenul de exclusivitate, la 6 zile după apariţia în media a sondajului? Aici este vorba de a da o greutate în plus informaţiei. S-a mizat pe faptul că telespectatorii nu au urmărit luni toate ştirile, s-a mers pe interpretarea că este vorba de un alt sondaj. În ceea ce priveşte titlurile din media online, haideţi să vedem despre cine este vorba. Sunt două site-uri apropiate de Antena 3 (DCNews şi Stiripesurse), un site, PSNews, care este controlat de domnul Daniel Chiţoiu, deci al unei grupări politice apropiate de premier, şi în sfârşit EVZ.ro, o publicaţie anti-Iohannis şi PDL şi din ce în ce mai puţin anti-Ponta. Deci nu trebuie căutate prea multe explicaţii”, ne-a declarat sursa citată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andreea Cristescu 134 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.