„Festivalul Internaţional Shakespeare”, la Craiova

Craiova devine capitală europeană a teatrului de calitate. Festivalul Internaţional Shakespeare, având o binemeritată notorietate naţională şi internaţională, se desfăşoară, în acest an, în perioada 14 – 26 aprilie, la Craiova, Bucureşti, Tg. Jiu, Rm. Vâlcea şi Dr. Tr. Severin. Yukio Ninagawa, Thomas Ostermeier, Luk Perceval, Romeo Castelucci, George Banu, Philip Parr, pentru a aminti numai câteva nume, ajung aici cu spectacole de excepţie.

Totodată, Festivalul va găzdui, în perioada 24-27 aprilie, cea de-a XV-a ediţie a reputatului Premiu Europa pentru Teatru.

Festivalul, ajuns la cea de-a X-a ediţie graţie eforturilor de continuitate ale domnului Emil Boroghină, aduce în faţa publicului doritor de teatru adevărat 46 de evenimente dedicate lumii lui William Shakespeare. La cele două evenimente din acest an participă teatre şi personalităţi ale artei teatrale din Japonia, Africa de Sud, India, Portugalia, Marea Britanie, Polonia, România, Israel, Bulgaria, Suedia, Rusia, Germania, Italia, Scoţia şi SUA.

Richard II, în regia japonezului Yukio Ninagawa

Ediţia din 2016 aFestivalului Internaţional Shakespeare debutează astăzi, la Sala ,,Amza Pellea” a Teatrului National Craiova, la ora 21.30, când Teatrul Saytama din Tokyo va prezenta Richard II, în viziunea legendarului regizor japonez Yukio Ninagawa, spectacol la prezentarea căruia participă aproape 90 de persoane. În producţia ”Richard al II-lea”, intenţia regiei lui Yukio Ninagawa se ridică odată cu speranţele viitorului şi parfumul persistent al senzualităţii. (…). Muzica tango rupe în mod seducător sistemul familial, şi trezeşte revoluţia iluzorie. (…) Membrii Saitama Gold Theater îmbrăcaţi formal în Kimono, stând în scaune cu rotile apar, şi încep să danseze tango cu tinerii actori ai Saitama Next Theatre. Există intenţie şi speranţă pentru solidaritatea trecerii din generaţie-n generaţie în dansul lor. Sentimentul timpului trecător poate fi văzut cu ajutorul actorilor în vârstă în scaunele cu rotile, şi apasă mintea spectatorului.

În cele 10 zile de festival sunt invitate şi alte trupe celebre ale lumii, cu spectacole realizate de regizori de seamă, printre acestea numărându-se Teatrul Schaubühne din Berlin, cu spectacolul Richard III în regia lui Thomas Ostermeier, montare cu actori şi păpuşi, care îi aliniază la rampă pe Lars Eidinger, Moritz Gottwald, Eva Meckbach, Jenny König, Thomas Bading…, Teatrul Shakespeare Tobacco Factory din Marea Britanie, cu spectacolul Hamlet, în regia lui Andrew Hilton, Worcester Repertory Company din Worcester cu spectacolul Comedia erorilor, în regia lui Ben Humphrey, Teatrul Flaut din Stratford-upon-Avon cu spectacolul Hamlet realizat de Kelly Hunter

Comedia-erorilor a regizorului Ben Humphrey

Compania A & M Production din Africa de Sud, aduce la Craiova spectacolul Hamlet, realizat de Fred Abrahamse. Una dintre cele mai vechi reprezentaţii consemnate ale piesei Hamlet, în timpul vieţii lui Shakespeare, a avut loc pe coasta de Est a Africii de Sud când, în 1608, echipajul navei Red Dragon (Dragonul Roşu), aparţinând Companiei Indiilor Orientale, a jucat-o la bordul navei. Această reprezentaţie istorică serveşte ca inspiraţie pentru actuala producţie.

Hamlet abundă de imagini ale teatrului, actoriei şi actorilor. Această producţie dezvoltă meta-teatricalitatea piesei: 6 actori joacă 6 marinari iacobini care, la rândul lor, joacă toate rolurile din Hamlet-ul lui Shakespeare. Astfel realizează o piesă în interiorul unei alte piese, în cadrul unei alte piese.

Abrahamse & Meyer Productions este una dintre puţinele companii de teatru clasic independente ale Africii de Sud. Fondată în 2006 de către Fred Abrahamse & Marcel Meyer, compania a câştigat o reputaţie internaţională pentru producţiile inovatoare ale pieselor de William Shakespeare şi Tennessee Williams.

Juius Caesar în regia lui Peter Schneider

Fred Abrahamse este unul dintre principalii regizori ai Africii de Sud. În 35 de ani de carieră, Abrahamse a regizat peste 150 producţii de la teatru classic, opera şi teatru musical la piese contemporane.

La Naţionalul craiovean vor performa şi actorii de la Baltic House Theatre Festival în piesa Macbeth, pusă în scenă de Luk Perceval, care vine cu prima sa producţie din Rusia, direct în Bănie. Tragedia Macbeth de Shakespeare este prima producţie a faimosului regizor european în Rusia.

Nu este o simplă coincidenţă că regizorul a ales Casa Baltică pentru ”debutul său rusesc”. Cooperează cu acest teatru de peste 10 ani şi de mai multe ori l-a numit căminul său rusesc.

Julius Caesar de Romeo Castelucci

Regizorul nu a examinat niciodată Macbeth din perspective comune. Cele mai ascunse şi periculoase lucruri – relaţii intime între Bărbat şi Femeie sunt principalul subiect pentru el în această tragedie. Bărbatul, femeie şi… putere. Dorinţa de putere devine de fapt o încercare de a schimba şi umple acel gol care apare atunci când relaţiile au obosit. Bărbatul încearcă să schimbe pe una dintre ele, dar singura existenţă pentru el, este încercarea să cucerească milioanele.

Nu putem omite spectacolul Iulius Caesar, conceput şi pus în scenă de Romeo Castellucci, producţie aSocietăţii Raffaelo Sanzio din Italia, cu Gianni Plazzi în rolul titular, alături de care evolueză Dalmazio Masini şi Sergio Scarlatella.

România va fi prezentă în Festival prin spectacolul Julius Caesar de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, în regia lui Peter Schneider. „Ah, câte veacuri se va juca măreaţa scenă iar şi iar, în state care încă nu există şi-n limbi total necunoscute încă? De câte ori va fi aşa, de tot atâtea ori micului nostru grup i se va spune „Bărbaţii eliberatori ai ţării”, exclamă Cassius.

Marcel Meyer, Jeremy Richard şi Mathew Baldwin în Hamlet-ul Companiei din Africa de Sud

Când Shakespeare a scris aceste cuvinte în 1599, ar fi putut foarte uşor să îşi imagineze era noastră curentă marcată de anxietate politică. Julius Caesar este o piesă despre condiţia umană şi despre cum istoria se repetă, despre răsturnări de regimuri politice, despre pericolele şi virtuţile ale unui conducător carismatic, importanţa publică a cetăţenilor responsabili care cere ca fiecare generaţie să vadă aceste teme prin prisma momentului lor politic şi cultural.

Această producţie spune o poveste captivantă şi emoţionantă despre un joc politic feroce, care aruncă în dezechilibru ceea ce era considerat a fi o lume ordonată şi pune un accent unic pe daunele colaterale provocate prin asasinare si revoluţie.

Conceptul lui Peter Schneider a accentuat importanţa a două personaje ce nu sunt proeminente în piesa originală: un tânăr şi impresionabil Lucius, care este condus spre consecinţe fatale de greşelile bărbaţilor, şi Prezicătorul, care este legătura între lumea reală şi lumea fantastică, ce reprezinta arca atemporală a istoriei umanităţii.

Regele Lear pe un text de George Banu în regia lui Gavril Pinte

Peter Schneider a lucrat cu un grup de artişti români tineri care au creat un limbaj vizual contemporan şi provocator, care se mişcă fluid între realitate şi supranatural.

Spectacolul comunitar Romeo şi Julieta, în regia lui Philip Parr, realizat în coproducţie cu două companii de teatru independente – Compania Teatrulescu din Craiova şi Compania Parrabbola din Marea Britanie, se va desfăşura în Piaţa Mihai Viteazul.

Piesele comunitare sunt făcute pentru comunitate şi împreună cu aceasta. Ele reprezintă o activitate întreprinsă la cerere şi sunt de natură a modifica vieţi, oferind oportunităţi care înainte păreau imposibile. Datorită îmbinării dintre specificul cultural implicat de piesa comunitară şi textul shakespearian, cei care fac parte din distribuţie sunt conectaţi pe loc la cele mai mari piese ale omenirii. Astfel, Shakespeare şi teatrul devin fenomene accesibile pentru aceia care, altminteri, ar fi crezut că nu vor putea pătrunde în această lume. Democratizarea aceasta, care este accentuată de apartenenţa la un Festival Internaţional Shakespeare major, creează un sentiment de mândrie şi capacitează comunitatea participantă, dar şi comunitatea mai largă, a întregului oraş, care îşi vede prietenii şi familia alături de figuri importante ale teatrului.

Macbeth, regia Luk Perceval

Această producţie cu Romeo şi Julieta, creată pentru Festivalul Internaţional Shakespeare din Craiova, va invada străzile şi clădirile publice din centrul oraşului, iar distribuţia, împreună cu ceilalţi membri ai trupei, va număra peste 100 de interpreţi din comunitate care, altminteri, nu ar putea să participe sau să se implice activ în festival. Spectacolul va însemna circ, dans, parkour şi alergare, muzică, din nou dans, gustări şi cântări – toate reprezentând moduri de a spune povestea la o dimensiune publică de proporţii. Parrabbola a realizat anterior spectacole shakespeariene pe scară largă la Gdansk şi la Ostrava (Cehia).

“Spectacolul nostru va fi un eveniment major – va fi producţia de cea mai mare întindere din festival. Trupa noastră de actori este alcătuită din locuitori veniţi din toate zonele oraşului, reprezentând toate categoriile de vârstă şi de pregătire. Oamenii comunităţii interpretează toate rolurile cu câteva mici excepţii. Avem patru perechi de Romeo şi Julieta – unii dintre ei cu experienţă teatrală, alţii fără cea mai mică experienţă. Cu toate acestea membrii trupei au în comun entuziasmul şi pasiunea de a face artă şi de a spune marile poveşti ale umanităţii. Repetiţiile noastre sunt pline de bucurie, atmosfera este pozitivă şi totul se desfăşoară în spiritul instruirii şi cel al împărtăşirii experienţei comune.

Mira-Art Dans acrobatic

Spectacolul se petrece direct în centrul oraşului. Este creat special pentru locul de desfăşurare şi implică deplasări, atrăgând adeseori publicul. Cu alte cuvinte, publicul nu este doar spectator, ci participă activ. Toate aceste stiluri de teatru angajează în mod direct o comunitate mai mare decât publicul fiecărui spectacol în parte – într-adevăr, în multe cazuri, comunitatea nu se poate să nu se intersecteze cu spectacolul dat fiind că natura evenimentului implică deplasarea publicului prin oraş – pentru a urmări scenele piesei, prezentate în interiorul şi în jurul spaţiilor din oraş, în faţa unor clădiri cunoscute, în unele spaţii descoperite, altele ascunse – şi intervenţia în domeniul public.

Acest gen de teatru este nou şi proaspăt în Craiova şi sperăm că va genera discuţii despre ce este şi ce ar putea fi teatrul într-un oraş atât de vibrant din punct de vedere cultural”, explică regizorul Philip Parr, director de festivaluri, regizor de teatru şi opera, fondatorul şi Directorul Artistic al Spitalfields Market Opera, membru fondator în Consiliul Reţelei Europene a Festivalurilor Shakespeare şi director al Festivalului Internaţional Shakespeare de la York.

Teatrulescu este o companie de teatru independent din Craiova ale cărei producţii au fost vizionate la festivaluri de gen pe teritoriul României, obţinând premii pentru interpretare şi regie pentru spectacolele sale.

Furtuna, spectacol al Teatrului Gong din Sibiu

Să adăugăm la aceste prezenţe româneşti spectacolele Regele Lear realizat de Gavril Pinte, pe un scenariu de George Banu, la Teatrul de Stat Oradea, Furtuna, în regia Alinei Hiristea de la Teatrul de Păpuşi Gong din Sibiu şi Folia, Shakespeare & Co, realizat de Gigi Căciuleanu Dance Company la Teatrul Metropolis din Bucureşti, în regia şi coregrafia lui Gigi Căciuleanu.

Au fost programate de asemenea, recitaluri shakespeariene ale unor actori din Suedia, Polonia şi India. Amintim Bufonii lui Shakespeare, recital susţinut de actorul Piotr Kondrad, din Varşovia.

“A dat drumul clovnilor să facă tumbe,/ Şi i-a lăsat pe regi, pe împăraţi / Şi pe alţi nefericiţi să se distreze”, scria Marin Sorescu în Shakespeare.

Piotr Kondrat nu l-a citit nicioodată pe Marin Sorescu, dar de un sfert de veac se joacă cu creatorul din Stratford. Actor cunoscut pe scenele poloneze şi în film (recent interpretează “pacientul polonez” din producţia dedicate Mariei Sklodowska-Curie, alături de francezul Charles Berling), el şi-a ales acum clovnii. Acţiunile, cuvintele, sentinţele, opiniile şi meditaţiile, râsul, grimasa, rânjetul lor, jocul cu Soarta, cu Raiul şi cu Iadul, toate replicile sunt culese din nenumăratele piese, sonete ale marelui Will.

Ansamblul muzical K’Antu

Timp de o oră în sunetele obsedante ale celor Şapte Samurai, însoţit de percuţiile lui Akiro Kurosawa, actorul poartă tichiile gemenilor Dromio, a lui Puck, Feste, Toutchstone…, dar prezenţi sunt şi beţivul Trinculo şi, fireşte, în tagma marilor smintiţi-clovni ai vieţii şi morţii vine şi Richard III…

Ediţia din acest an a Festivalului se va desfăşura atât în săli de spectacole precum cele de la Teatrul Naţional “Marin Sorescu”, Teatrul pentru copii şi tineret Colibri, Casa Studenţilor, în Sala Aula Buia de la Facultatea de Agronomie, Filarmonica Oltenia, în spaţii neconvenţionale precum foaierul Universităţii din Craiova, dar şi pe străzi sau în Piaţa Buzeşti, Piaţa Mihai Viteazul, Piaţa William Shakespeare, Portul Cultural Cetate.

Unul dintre momentele de neuitat ale acestei ediţii îl constituie, fără îndoială, spectacolul prezentat de Mira – Art Acrobatic Dance Theatre din Gdansk, o inedită sinteză între dans, teatru şi acrobaţie, ce va avea loc pe acoperişul Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova şi care a fost conceput special pentru Festivalul Internaţional Shakespeare Craiova 2016.

Festivalul de la Craiova a programat, pe lângă spectacolele de teatru şi o serie de concerte cu lucrări inspirate din creaţia shakespeariană, realizate de formaţii din Marea Britanie, Portugalia, Belgia şi Statele Unite ale Americii.

Creaţie din expoziţia artistei Oana Cajal

Ne-a reţinut în mod special atenţia Concertul de muzică renascentistă susţinut, la Portul Cultural Cetate, de Ansamblul muzical K’antu din Marea Britanie, având-o ca solistă pe Ruth Hopkins.

Pentru a marca aniversarea a 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, Ansamblul K ̍ Antu explorează Cântecele şi Dansurile Shakespeariene, evocând spiritul Angliei Elisabetane şi Jacobiene. Muzica include şi compoziţii de Robert Johnson, John Dowland, Thomas Morley, balade marinăreşti şi cântece populare citate în piesele sale. Vivacele lor amestec muzical va fi pe placul fanilor muzicii vechi, populare, clasice şi internaţionale.

Fondat în 2012, Ansamblul K’antu explorează cărările mai puţin bătute ale muzicii timpurii, combinând elemente ale muzicii populare englezeşti şi ale muzicii lumii, cu tehnici istorice. Muzica Spaniei şi cea a Americii de Sud păreau un loc de început evident – de aici şi numele K’antu, care face referire la un stil antic de muzică şi dans din Peru şi Bolivia.

Ansamblul îşi promovează al doilea album, Dancing & the Divine, după succesul cu Gusto, care a apărut în Revista Early Music Today.

George Banu va primi titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Craiova

Alături de invitarea unor mari spectacole, o altă componentă extrem de importantă a Festivalului este aceea a comunicărilor ştiinţifice, prezentate în cadrul Sesiunii de Shakespeareologie, aflată sub patronajul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, forul suprem al Criticii Teatrale Mondiale şi al Conferinţei Internaţionale Shakespeare, realizată în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare, unde vor fi susţinute comunicări de către shakespeareologi şi critici de teatru de reputaţie mondială, printre care profesorul emerit Stanley Wells, preşedinte al Birth Place Trust din Stratford-upon-Avon, catalogat drept cel mai important shakespeareolog al lumii în viaţă, Paul Edmondson, vicepreşedinte al aceluiaşi for, profesorul Michael Dobson de la Universitatea din Birmingham, director al Institutului Shakespeare de la Stratford-upon-Avon, John Elsom, George Banu, Ian Herbert şi Yun Cheol Kim, Preşedinţi de Onoare ai Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Margareta Sorensen, preşedinte executiv al AICT, Michel Vais, secretar general, Octavian Saiu, secretar general adjunct al AICT, profesoara Maria Shevtsova de la Universitatea din Londra şi mulţi alţii.

Va fi lansat, de asemenea, un număr important de albume, cărţi de specialitate şi DVD-uri, printre care, un loc aparte îl ocupă volumul, editat în limbile română, engleză şi franceză de Institutul Cultural Român, Silviu Purcărete şi Teatrul Naţional Craiova – pelerini în marele teatru al lumii de Ludmila Patlanjoglu. Stârneşte ineres şi ediţia în limba engleză a volumului Hamlet şi nebunia lumii, de Octavian Saiu, dar şimonografia Iolandei Mănescu intitulată Festivalul Internaţional Shakespeare.

Coregraful Mats Ek, distins cu Premiul Europa pentru Teatru

În 21 aprilie, în Sala Albastră a Universităţii din Craiova, omul de teatru George Banu va primi titlul de Doctor Honoris Causa

O atenţie deosebită a fost acordată organizării de expoziţii, între care expoziţia de postere, fotografii şi carte Shakespeare 400, organizată în colaborare cu Institutul Shakespeare de la Stratford-upon-Avon, şi British Council România şi expoziţia de picto-gravură Universul Shakespearian a artistei Oana-Maria Cajal din Montreal.

Dincolo de aceste evenimente, vor avea loc şi altele, nu mai puţin importante, între care menţionăm atelierele teatrale studenţeşti de arta actorului, regie, scenografie şi teatrologie, precum şi cele ale elevilor, realizate în colaborare cu Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, Universitatea din Craiova – Departamentul de Teatru şi Colegiul Naţional A I Cuza din Bucureşti.

Premiul Europa pentru Teatru

Silviu Purcărete, distins cu Premiul Special, acordat de Preşedintele Juriului

Cea de-a XV-a ediţie a Premiului Europa pentru Teatru, recompensa europeană cea mai prestigioasă a teatrului în lume, precum şi ediţia a XIII-a a Premiului Europa Noi Realităţi Teatrale se desfăşoară în perioada 23-26 aprilie, la Craiova. Manifestările se desfăşoară sub patronajul financiar al Primăriei Craiova, în cooperare cu Fundaţia Shakespeare din Craiova şi Teatrul Naţional “Marin Sorescu”, care s-a angajat să găzduiască şi să organizeze decernarea Premiului Europa pentru Teatru la Craiova, cu contribuţia Institutului Cultural Român.

La ediţia din acest an, premiul a fost decernat lui Mats Ek, coregraf şi regizor suedez de renume mondial. Fiu al unui mare actor şi al unei coregrafe legendare, Mats Ek a reuşit să combine teatru şi dans într-o expresie extrem de originală şi personală. Inspirat de Martha Graham, Pina Bausch, Kurt Jooss, Mats Ek a pus în scenă cu mare succes mai multe reinterpretări ale baletului clasic al secolului al XIX-lea, combinându-l cu elemente de dans modern, dar şi cu fapte din viaţa de zi cu zi, deoarece pentru artist este important să se facă referire la timpul în care trăim. Astfel, Giselle (1982 ), Lacul Lebedelor (1987), Carmen (1992) şi Frumoasa din pădurea adormită (1996) devin noile spectacole clasice sau spectacole cult, în care figura de sex feminin, muzica, scenografia şi costumele sunt toate elementele centrale şi indispensabile pentru (re )construcţia istoriei. Principala caracteristică a stilului lui Mats Ek este comunicarea prin limbajul corpului şi dansul dramatic, în care o expresie puternică se îmbină cu perfecţiunea tehnică.

Premiul Europa pentru Teatru s-a născut în anul 1986 (prima ediţie a avut loc în 1987), ca proiect pilot al Comisiei Europene, condusă de Jacques Delors, împreună cu primul Comisar pentru Cultură, Carlo Ripa di Meana. Pe parcursul acestei perioade, crearea sa a fost susţinută de Melina Mercouri, care a fost părintele Premiului, şi Jack Lang, la acea vreme ministrul francez al Culturii şi actualul preşedinte al Premiului. Ambii sunt şi fondatorii proiectului care a dat naştere proiectului Capitala Culturală Europeană.

După 2002, Premiul Europa pentru Teatru, prin activităţile şi rolul său, a fost recunoscut de Parlamentul şi de Consiliul Europei ca “organizaţie de interes cultural european”. Pe de altă parte, Premiul promovează, în domeniul artei spectacolului, interdisciplinaritatea, integrarea şi cooperarea între teatre şi între celelalte arte. Printre meritele recunoscute ale Premiului Europa pentru Teatru, regăsim contribuţia la integrarea diferitelor forme ale artei (teatrul, muzica, dansul, cinematografia, artele vizuale) şi propunerea unei viziuni asupra teatrului, capabilă să străbată nu doar barierele artistice şi de gen, dar şi barierele geografice şi lingvistice, prin punerea în evidenţă, a artiştilor şi teatrelor din Europa.

Romeo şi Julieta de Mats Ek

După nouă ediţii organizate la Taormina (Italia), Premiul a devenit itinerant, accentuând astfel aspectul internaţional al acestuia. Cea de-a X-a ediţie a avut loc la Torino, ediţiile a XI-a şi XII-a s-au desfăşurat la Salonic, în timp ce cea de-a XIII-a ediţie s-a ţinut la Wrocław, în Polonia (cu ocazia manifestărilor organizate pentru anul declarat de UNESCO, “Anul Grotowski”)

Cea de-a XIV-a ediţie a avut loc la Sankt-Petersburg, în Rusia. Ediţia cu numărul XV reia un obicei drag tuturor teatrelor internaţionale, într-un moment istoric ca cel pe care noi îl trăim, când Europa a pierdut idealurile părinţilor fondatori. În cadrul politicilor aplicate ineficient de Europa în ultimii ani, care au penalizat numeroase iniţiative, Premiul Europa pentru Teatru a suferit din cauza acestui climat, căci un angajament pe 5 ani (2012-2017) nu a fost respectat de Wrocław, actuala Capitală poloneză a Culturii Europene.

Premiul Europa pentru Teatru a fost decernat personalităţilor sau intituţiilor teatrale care au contribuit la realizarea unor evenimente culturale esenţiale în înţelegerea şi cunoaşterea reciprocă a oamenilor. Este un premiu pentru carieră şi laureatul este ales pentru întregul său parcurs artistic, dintre personalităţile de prim-plan ale teatrului internaţional, luate în considerare sub diferite forme, articulaţii şi expresii.

În ceea ce priveşte atribuirea celui de-al XIII-lea Premiu Noi Realităţi Teatrale, candidaturile, indicate de Consiliu (alcătuit din peste 300 de experţi în teatrul european) şi de membrii Juriului într-o etapă preliminară reunirii, au fost examinate de Juriu. În alegerea câştigătorului trebuie ţinut cont de întreaga muncă a candidatului, de caracterul inovativ şi de originalitate. Premiul poate fi câştigat de o companie, un grup de artişti, un teatru sau de un singur artist.

Laureaţii din acest an sunt Viktor Bodó (Ungaria), Andreas Kriegenburg (Germania), Juan Mayorga (Spania), National Theatre of Scotland (Scoţia/ Regatul Unit al Marii Britanii) şi Joël Pommerat (Franţa).

Un Premiu special a fost acordat de către Preşedintele Juriului şi de către instituţiile din România regizorului Silviu Purcărete, o personalitate aclamată în patria sa, dar şi la nivel internaţional. Mai mult, unul dintre spectacolele sale, O furtună, va fi prezentat în cadrul manifestărilor Premiului. Printre laureaţii de seamă ai acestui premiu la ediţii anterioare se numără Melina Mercouri (ediţia I), Vaclav Havel (a VI-a ediţie) şi, anul trecut, regizorul rus Iuri Petrovici Liubimov.

Această ediţie a manifestărilor reprezintă ocazia de a omagia câştigătorii, ca de obicei, cu o serie de conferinţe în cadrul cărora va fi analizată în detaliu activitatea artistică, cu mărturii ale unor actori, scenografi, designeri de costume, muzicieni, etc. care au colaborat cu diferiţi artişti premiaţi şi cu discursul academic al unor jurnalişti si critici din presa internaţională de renume.

În plus, vor fi prezentate mai multe spectacole ale câştigătorilor: Ultimul vis pe pământ, al Teatrului Naţional din Scoţia, o piesă foarte actuală pe tema migranţilor; Reykjavik de Juan Mayorga, o piesă ce întruchipează viziunea autorului asupra teatrului ca “artă a imaginaţiei“, şi de asemenea, două scene extrase din Golem, noua sa piesă.

Andreas Kriegenburg va prezenta o versiune cu adevărat originală a piesei Nathan the Wise/Nathan der Weise, de G.E Lessing.

Mats EK va fi pe scenă în dublu rol, de coregraf şi de dansator, în Romanian Memory, o creaţie special concepută pentru Premiul Europa pentru Teatru, precum şi în rolul de coregraf în Axe, două spectacole de balet ce închid cea de-a XV-a ediţie a manifestărilor, în seara de 26 aprilie 2016, după ceremonia de premiere.

În secţiunea Retours, Festivalul Internaţional Shakespeare va găzdui creaţiile câstigatorilor ediţiilor trecute ale Premiului Noi Realităţi Teatrale, printre care Romeo Castellucci şi Thomas Ostermeier. Spectacolulul Julius Caesar, regia Romeo Castellucci şi Richard III, regia Thomas Ostermeier, se vor juca la Craiova pe data de 23 aprilie 2016, cu ocazia aniversării a 400 de ani de la dispariţia lui Shakespeare,

O contribuţie majoră la realizarea acestei ediţii a Premiului este cea a lui Georges Banu, Preşedintele Juriului Internaţional al Premiului Europa pentru Teatru, membru al Consiliului de Conducere al Uniunii Teatrelor Europene” şi Preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT), precum şi cea a lui Ian Herbert, Preşedintele de onoare al Asociaţiei Internaţinale a Criticilor de Teatru (AICT) şi membru al Juriului Internaţional al Premiului Europa pentru Teatru.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.