Un oficial CJUE explică de ce Uber trebuie să aibă licență

Compania americană Uber, prezentă și în România, oferă servicii de transport persoane şi, deci, trebuie să aibă licență așa cum se întâmplă în cazul taxiurilor, a declarat avocatul general al Curții Europene de Justiție, Maciej Szpunar. „Platforma electronică Uber, chiar dacă este inovativă, se încadrează în domeniul transportului şi ar putea să aibă nevoie să obţină licenţele şi autorizările necesare conform cerinţelor legilor naţionale”, a spus oficialul CJUE. Curtea de Justiţie a UE de la Luxemburg a fost solicitată de un judecător spaniol, în urmă unei acţiuni în instanţa depusă în 2014 de o asociaţie profesională a taximetriştilor din Barcelona care spunea că este victima a concurenţei neloiale făcută de Uber. Opinia lui Szpuner nu are încă valoare juridică dar dă un semn că aplicaţia ar putea fi reglementată sub servicii de transport public; în prezent, unul dintre principalele argumente ale companiei în favoarea să este faptul că e “un serviciu informatic”. Uber „nu poate fi considerată că simplu intermediar între şoferi şi pasageri (…) indubitabil transportul (serviciu care nu este furnizat pe cale electronică) reprezintă principala prestaţie a Uber şi cea care îi conferă sens din punct de vedere econimic”, a mai spus avocatul.

O eventuală reglementare a serviciilor oferite de Uber va afecta și piața de transport persoane din România, în orașele București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara, acolo unde este prezentă compania americană. Din 2015 de când au venit în București, americanii au rupt o cotă importantă din piața de taximetrie, declanșând protește ale asociațiilor transportatorilor precum și mitinguri în fața Palatului Victoria. Vasile Ștefănescu, șeful Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), afirmă că activiatea Uber este nereglementată în România, “deci se află în afara legii”. “Nu suntem la începutul anilor ’90, să ne supunem necondiționat tuturor ilegalităților venite din… Nu dorim un alt caz Bechtel în România, care să ne bage în faliment, la nivel de țară. Pirații din Transporturi strică imaginea companiilor de taxi din România și chiar imaginea României în lume. Dorim să asigurăm un transport civilizat, un tarif unic, reactualizat în funcție de costuri, fără piraterie, fără posibilitatea de negocierea prețului „la negru”. Dorim, de asemenea, să garantăm siguranța și confortul clienților care au nevoie de transport în regim de taxi și transport prin curse regulate, iar pentru aceasta toți trebuie să respecte legile în vigoare. În caz contrar, nu sunt altceva decât „pirați””, susține Ștefănescu. Poziția Uber a venit imediat. „În toată această dezbatere, lipsește actorul cel mai important – consumatorul. În România, peste 250.000 de oameni din București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara folosesc și recomandă aplicația Uber pentru că oferă un serviciu de calitate, fiscalizat și civilizat. În doar doi ani, România a ajuns a cincea țară pentru Uber din Uniunea Europeană, după Anglia, Franţa, Portugalia şi Polonia. Asta arată deschiderea românilor pentru servicii digitale și nevoia pentru mai multe opțiuni de mobilitate urbană – argumente foarte puternice atât pentru autorități, cât și pentru companiile din industrie de a încuraja inovația digitală. Prin adoptarea și încurajarea serviciilor inovatoare, România poate deveni un model în regiune și se poate alătura celorlalte state din Uniunea Europeană care aleg să valorifice economia digitală în beneficiul oamenilor și nu să o limiteze”, afirmă reprezentanții Uber

Companiile de taximetrie cer scoaterea în afara legii a platformelor tehnologice online care prestează servicii de taximetrie în mod neautorizat. De asemenea, solicită scoaterea în afara legii a tuturor platformelor online care fac servicii de transport de persoane nedeclarat, nefiscalizat în România şi neautorizat conform legislaţiei în vigoare. Fără să le nominalizeze, aceste aplicații sunt cele dezvoltate de Uber, Clever Tech și Star Taxi App. În plus, COTAR cere scoaterea în ilegalitate a tuturor firmelor care fac transport regulat, pe rute pentru care nu au participat la licitaţii şi nu au câştigat dreptul de a le opera, conform legii.
Oficialii Uber spun că sunt pro-reglementare. “Ne dorim să funcționăm într-un cadru care definește serviciile noi precum Uber și subliniem încă o dată dorința de a colabora cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene”, se arată într-o poziție a Uber.

Interzis în alte țări

Uber nu este însă prezent în toate statele din Uniunea Europeană. La finalul lunii martie şi Danemarca, ţară în care Uber intrase din noiembrie 2014, a decis să interzică serviciul alternativ, ca urmare a unei noi legi a taxiurilor care le impune şoferilor utilizarea taximetrelor. În luna noiembrie 2015, trei oraşe din Germania, Frankfurt, Hamburg şi Düsseldorf, au interzis Uber, conform Techcrunch.com, aplicaţia rămânând disponibilă doar în Berlin şi München. Măsura a fost luată de autorităţile germane în urma pronunţării deciziei de că¬tre o instanţă din Frankfurt în procesul contra Uber. Compania americană a fost acuzată că lucrează cu şoferi nelicenţiaţi, iar judecătorii au decis că pentru fiecare încălcare a sentinţei Uber va plăti o amendă de 250.000 de euro. În Italia s-a interzis la un moment dat, însă Curtea de Apel din Roma a ridicat interdicţia, după ce o instanţă inferioară blocase utilizarea aplicaţiei pe această piaţă. Curtea de Apel a acceptat contestaţia depusă de Uber, care stipula ca firma nu poate utiliza aplicaţiile sale pentru telefonul mobil şi nici să facă publicitate serviciilor sale, scrie Reuters. Solicitarea iniţială a fost depusă de principalele asociaţii de taximetrie din Italia, care susţin că aplicaţia reprezintă o formă de concurenţă neloială. Uber este absent în Malta, Cipru, Luxembourg, Slovenia, Bulgaria, Ungaria, Danemarca.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.