Una dintre bijuteriile aeronautice Tupolev, avionul care şi prăbuşit a salvat vieţi

Intrat în serviciu la 4 octombrie 1968, TUPOLEV-TU 154 B, un mediu-curier, echipat cu 3 motoare foarte apreciate la vremea lor de aeronavişti: Kuzneţov NK 82, poate atinge o viteză de 954 de kilomteri pe oră (printre cele mai mari) şi poate ajunge la un plafon de serviciu de aproape 12 kilometri. Un astfel de avion al TAROM, celebrul YR-TPH, prăbuşit pe coastele Mauritaniei (Nouadhibou) le-a salvat viaţa tuturor pasagerilor. O femeie a murit dar în urma unui atac cardiac.

TU 154 are o capacitate de aproximativ 160 de pasageri. Este uşor de recunoscut prin gura de admisie a motorului central, care este situată sub ampenaj şi deaspura fuselajului. Datorită acestei caracteristici (asemănător cu Boeingul 727), aviatorii consideră că salvat viaţa mai multor pasageri atunci când un exemplar din acest model al companiei TAROM s-a prăbuşit în Africa, pe 8 august 1980. În România, pe rutele interne cu TU 154 era operată, o dată pe săptămână, cursa Bucureşti Otopeni (BBU-OTP) – Suceava/Salcea (SCV). A fost scos din serviciul TAROM după 1990.

Poate că unul dintre zborurile legendare ale TUPOLEV 154 B pe vremea cât s-a aflat în dotarea flotei companiei TAROM este cel din 8 august 1980, pe ruta Bucureşti/România-Nouadhibou/Mauritania, YR-TPH. La aterizare, din cauza indolenţei operatorilor de la sol, avionul s-a prăbuşit în apele Oceanului Atlantic. O vreme, până la venirea echipelor de salvare, a funcţionat acel motor central care este dispus în coada avionului dar al cărui ajutaj de reacţie era deasupra apei.Suravieţuitorii au fost salvaţi. Pasionaţii de aviaţie au strâns date şi imagini de atunci.

Am zburat de două ori cu un astfel de avion pe ruta Constanţa(CND)-Bucureşti(OTP),la o distanţă de patru ani. O dată, RO 156, cu cel înregistrat sub indicativul YR-TPF, iar a doua oară, RO 5627, cu YR-TPE. Pilot-comandant în ambele situaţii,Vicenţiu Diaconeasa. Era unul dintre ultimele aparate prevăzut cu trei posturi de piloţi: pe lângă comandant şi secund şi un mecanic de bord. Era o încântare cu distanţa lui scurtă de decolare şi cu durata scurtă de zbor.
 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Oprea 843 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.