Verva Thaliei

Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Musicalul “Sweeney Todd”, în premieră naţională

Premiera musicalului “Sweeney Todd – bărbierul demonic de pe Fleet Street”, de Stephen Sondheim şi Hugh Wheeler, va avea loc vineri, 16 mai, la ora 19.00, în Sala Mare a “Teatrului Maghiar de Stat” din Cluj.

„Musicalul a însemnat o mare provocare pentru mine. În plus, «Sweeney Todd» este un musical special, depăşeşte limitele genului, nu face parte din categoria spectacolelor de divertisment. Muzica se naşte din substanţa dramatică, din forţa reală a poveştii şi devine o formă de meditaţie lirică asupra acesteia. Iar povestea teatrală aminteşte de marile texte tragice, de aceea «Sweeney Todd» nu este doar un musical, este o reinventare a tragediei antice pe care, din punctul de vedere al dificultăţii şi complexităţii muzicale, o putem considera operă contemporană. În «Sweeney Todd» putem descoperi cele două mari teme care stau la baza întregii culturi europene: tema paradisului pierdut şi cea a revoltei”, mărturiseşte regizorul Dragoş Galgoţiu.

Katalin Incze G., dirijor şi conducător muzical, a adăugat că membrii trupei Teatrului Maghiar, împreună cu studenţii de la actorie, anul II, au făcut faţă în mod excelent cerinţelor acestui gen muzical. Andrei Both, scenograful producţiei, a menţionat faptul că spaţiul teatral în care se desfăşoară spectacolul ne poate duce cu gândul atât spre iad, cât şi spre o zonă industrială a secolului al XIX-lea. Decorul fiind abstract, costumele semnate de Doina Levintza creează atmosfera neogotică, neoromantică a piesei.

Rolul principal este interpretat de Gábor Viola, alături de: Andrea Vindis, Csaba Marosán, Kinga Ötvös, József Biró, Loránd Váta, Róbert Laczkó Vass, Rita Sigmond, Éva Imre, Loránd Farkas, Szabolcs Balla, Ervin Szűcs.

Din distribuţia spectacolului mai fac parte actorii: Melinda Kántor, Csilla Albert, Ferenc Sinkó, András Buzási, Zsolt Vatány, Péter Árus, Krisztina Bíró, Evelyn Budizsa, Noémi Daróczi, Helga Demeter, Leonard Alain Fodor, Timea Jerovszky, Ágota Major, Bence Molnár, Gergő Mostis, Ágnes Szucher.

La realizarea spectacolului participă orchestra Operei Maghiare din Cluj.

Următoarele spectacole vor avea loc miercuri, 21 mai, şi vineri, 30 mai, la ora 19.00.

“Însemnările unui nebun”, la Florenţa

Alexander Bălănescu şi Marius Manole în Însemnările unui nebun

Spectacolul după piesa lui N.V. Gogol, în regia lui Felix Alexa, producţie ArCuB, ce îi are ca protagonişti pe muzicianul Alexander Bălănescu şi pe actorul Marius Manole, se va juca în zilele de 15 şi 16 mai la “Teatro Cantiere Florida” din Florenţa, în cadrul Festivalului Internaţional “Fabbrica Europa”.

“Fabbrica Europa”, festival de prestigiu din Italia, a ajuns anul acesta la cea de-a XXI-a ediţie şi se desfăşoară în perioada 8 mai – 28 iunie, în şapte teatre din Florenţa. Evenimentul reuneşte producţii teatrale de pretutindeni, care tratează din punct de vedere artistic problema condiţiei umane în contemporaneitate, punând accent pe noţiunea de identitate, societate şi alteritate.

Lansat în februarie 2013, spectacolul a avut un succes evident atât în faţa publicului bucureştean, cât şi a multor spectatori din ţară. Până în prezent, pe scena Sălii ARCUB, “Însemnările unui nebun” s-a jucat de 26 de ori, mereu cu casa închisă. Reprezentaţia a fost la fel de bine primită şi de publicul sibian, în iunie 2013, când montarea a fost inclusă în programul celei de-a XX-a ediţii a “Festivalului Internaţional de Teatru” de la Sibiu, dar şi de spectatorii reprezentaţiilor teatrale selectate în cadrul celei de-a XXII-a ediţii a “Festivalului Naţional de Teatru” de la Bucureşti.

Dincolo de tema abordată, aceea a nebuniei instalate pe fondul acumulării de tensiuni interioare, generate de neputinţa împlinirii în plan social, profesional şi sentimental, spectacolul aduce în faţa privitorilor o viziune regizorală aparte asupra textului lui Gogol.

Interpretarea ireproşabilă a actorului Marius Manole este dublată de muzica şi prezenţa live a viorii lui Alexander Bălănescu, un alter ego al personajului principal, care prin arcuşul său punctează cu virtuozitate stările sufleteşti ale protagonistului, pe care îl vedem pierzând treptat simţul realităţii şi alunecând în sferele unei lumi plăsmuite, libere de frustrări şi limitări indezirabile.

Succesul înregistrat în cadrul unor festivaluri de amploare sporeşte valoarea acestei producţii, semnate de Felix Alexa, care se afirmă atât prin profunzimea şi ineditul abordării regizorale, cât şi prin interpretarea remarcabilă a celor doi artişti, care rezonează vizibil unul cu celălalt, redând perfect ideea de fuziune a unui ego cu alter ego-ul său.

Pe locuri, fiţi gata, FEST-FDR2014!

Mâine debutează Festivalul Dramaturgiei Româneşti la Timişoara

Miercuri, 14 mai 2014, se dă startul “Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti” (FEST-FDR), care se va desfăşura în perioadele 14-18 mai şi 10-17 iunie.

Organizat de către Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara, cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei şi al Consiliului Local al Municipiului Timişoara, cărora, anul acesta, li s-au alăturat Institutul Cultural Român şi UNITER, Festivalul propune la ediţia 2014 o premieră: cele două module de spectacole, care fac parte tradiţional din eveniment, şi anume: “Festivalul Dramaturgiei Româneşti” (FDR) şi “Festivalul European al Spectacolului” (FEST), vor fi prezentate în două perioade diferite. Selecţia spectacolelor a fost realizată de către criticul de teatru Oana Borş.

Vorbind despre ediţia din 2014, managerul Teatrului Naţional din Timişoara, Ada Hausvater, spunea: „Festivalul din acest an propune spectatorilor săi, poate mai insistent decât oricând, să stea puţin şi să privească în jur. Aceasta este miza spectacolelor programate în Festival: să reflecte lumea de astăzi, cu poveştile ei, cu speranţele ei, cu injustiţiile ei, cu formele ei de comunicare, cu întrebările şi cu încercările de răspuns pe care le dă societatea provocărilor pe care le întâmpină, într-o identitate europeană din ce în ce mai scindată, din ce în ce mai pusă la încercare”.

Spectacolul Solitaritate este programat în festivalul timişorean

“FEST-FDR2014” se deschide, miercuri, 14 mai, la ora 18.00, cu montarea Teatrului Naţional Timişoara, “A fost odată la Timişoara”, de Peter Kerek, „o poveste despre oameni şi despre cum aceşti oameni sunt, individual şi în interiorul legăturilor lor de sânge, o proiecţie fidelă – deşi subiectivă şi la scară redusă – a istoriei mari”.

Mai departe, spectatorii vor putea vedea spectacolele: “Nu ne-am născut în locul potrivit”, de Alice Monica Marinescu şi David Schwartz, regia David Schwartz (Asociaţia “O2G Bucureşti”, spectacol câştigător al premiului “Talking about borders”); “Solitaritate”, un spectacol de Gianina Cărbunariu (Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu); “Green Hours! Best of.”, show teatral site-specific serial de Maria Manolescu şi Peca Ştefan, regia Andreea Vălean (“dramAcum” şi “Teatrul Luni de la GreenHours” Bucureşti); “Tipografic majuscul”, un spectacol de Gianina Cărbunariu (Teatrul “Odeon” Bucureşti); “Carpathian Garden”, un spectacol de Radu Iacoban (“Godot Café-Teatru”, Bucureşti); “Bucharest Calling” de Peca Ştefan, regia Andi Gherghe (“Studio Yorick”, Târgu-Mureş); “Punct triplu”, un spectacol de Bogdan Georgescu (Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu” şi “Colectiv A” Cluj); “Efectul genovese” de Alina Nelega, regia Gavril Cadariu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu” (Secţiunea FDR); “Dontcrybaby” de Catinca Drăgănescu şi Eugen Jebeleanu, regia Eugen Jebeleanu (Teatrul “Luni de la GreenHours” şi “Compagnie 28”); “Sânziana şi Pepelea” de Vasile Alecsandri, regia: Alexandru Dabija (Teatrul Naţional din Cluj); “Pisica verde” de Elise Wilk, regia Cristi Juncu (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti); “Dreaming Romania” de Mihai Pintilei-Jabeniţan, creaţie colectivă (Asociaţia Centrul Mutimedia Teatru Fix, Iaşi); “Cabaretul cuvintelor” de Matei Vişniec, regia Ştefan Iordănescu (Teatrul Naţional Timişoara).

Tudor Aaron Istodor în Carpathian Garden, la Festivalul de la Timişoara

A doua componentă importantă a Festivalului, foarte aşteptată şi apreciată, este “FEST” (Festivalul European al Spectacolului), modul programat în perioada 10-17 iunie. Publicul se va putea bucura de spectacole de teatru în aer liber, spectacole de teatru-dans, performance-uri, concerte. Sunt invitate trupe din Franţa, Italia, Brazilia, Spania, Polonia etc., ce vor performa alături de artiştii români.

Aşadar, putem spune fără reţinere că “Festivalul European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti” (FEST-FDR) se adresează publicului de tot felul, cu spectacole numeroase şi de calitate, şi va transforma Timişoara, în lunile mai şi iunie, într-un oraş al artelor, demn de a concura la titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Teatrul Evreiesc de Stat

“Frau Hess şi grădinile ei”

Maia Morgenstern va interpreta rolul principal din Frau Hess şi grădinile ei

Spectacolul cu piesa lui Milton Frederick Marcus, regizat de Alexander Hausvater, este un cabaret de teatru dans, muzică, într-un amestec al stilurilor de joc, text, imagine, operă, comedie, frenezie, alcool, senzualitate, sexualitate. Prin grotesc, ironie, umor negru, macabru, magia cabaretului cristalizează relaţia imposibilă dintre Frau Hess – extremă, excentrică, aristocrată, membră a Partidului Naţional Socialist – şi Isaac Baum, evreul mândru, măcinat de conflictul renunţării la propria identitate, pentru a face parte din lumea ei. Cine e torţionarul? Cine e victima?!

Într-o perioadă tulburătoare, derutantă (Germania anului 1944), conştiinta lor intră în proces cu istoria, pentru asumarea vinei, iar suferinţa le ascute sensibilitatea la acuzaţiile care li se aduc. De pe o platformă morală superioară, protagoniştii acuză, fără să-şi asume nimic, absolvindu-se de orice vinovăţie.

Într-un univers al inconştientului şi al subconştientului, unde ceea ce auziţi nu este ceea ce se spune, ceea ce se cântă nu este ceea ce se simte şi ceea ce pare nu este ceea ce este, ceilalţi actori wagnerieni sunt cioburile de emoţie şi de gândire ale personajelor principale. Trupa “Teatrului Evreiesc de Stat” caută să redescopere noi sensuri şi să arunce o privire asupra unui subiect ce pare epuizat, dar din nefericire e inepuizabil. O privire lucidă, violentă, gravă, curajoasă asupra tragediei despre care „Istoria nu cunoaşte o distrugere a vieţii umane comparabilă cu aceasta”, după cum afirmă Witold Pilecki.

Scenografia: Iuliana Vâlsan. Muzica: Yves Chamberland.

În distribuţie: Maia Morgenstern/Arabela Neazi, Constantin Cojocaru / Nicolae Predica, Marius Călugăriţa, Veaceslav Grosu, Anka Levana, Cristina Cârcei, Natalie Ester, Darius Daradici,Viorel Manole.

Premiera oficială este programată în 21 mai, la orele 19 şi 21.30, la Teatrul Naţional Bucureşti (Sala Mică).

Teatrul “Ţăndărică”

“Muzicanţii din Bremen”

Muzicanţii din Bremen

Celebra poveste a celor patru animăluţe, scrisă de Jacob şi Wilhelm Grimm, a cunoscut multe versiuni cinematografice, de desene animate şi musicaluri, dar cea mai semnificativă recunoaştere este statuia din Bremen, ridicată în 1953, reprezentându-le pe îndrăgitele personaje principale.

Spectacolul de la “Ţăndărică”, adaptare după Fraţii Grimm de Ema Stere, păstrează povestea clasică, adăugând o prospeţime dată de muzica originală extrem de ritmată, de jocul nuanţat al actorilor, de păpuşile expresive şi colorate, de umorul replicilor şi de comicul de situaţii.

Regie: Attila Vizauer.

Scenografie: Mihai Pastramagiu. Muzică originala: Ioan Gyuri Pascu.

Coregrafie: Vava Ştefănescu.

Cu: Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea.

Spectacolul este programat miercuri, 14 mai, la ora 18.00.

Teatrul Odeon

“Leonce şi Lena”

Leonce şi Lena, spectacol al Teatrului Maria Filotti

Teatrul “Maria Filotti” din Brăila prezintă la Sala “Majestic” a Teatrului “Odeon” spectacolul “Leonce şi Lena” de Georg Büchner în regia lui Vlad Cristache.

“Spectacolul se adresează celor care simt că existenţa lor într-o lume banală, disperată după succes, trebuie să se schimbe cumva! Şi cum, decât printr-o evadare, fie ea şi iluzorie! Haideţi să evadăm într-o fantezie poetică, împreună cu Leonce şi Lena, să căutăm sensuri profunde, să spunem povestea, a lor, a noastră!

Piesa este scrisă dintr-o respiraţie, dintr-o suflare, fără o construcţie dramatică elaborată, preconcepută, este ceva viu, expresiv, tulburător, aş spune, o combinaţie insolită de umor, profunzime filosofică în gândire, totul învelit într-o «crustă» poetică. Este un text atipic, cu o construcţie specifică unui spirit tânăr, proaspăt, ludic şi, în acelaşi timp, foarte actual. Este povestea unui puşti rătăcit într-o lume rutinată, a cărei miză supremă este succesul, obţinut cu orice preţ, o lume în care oamenii se iau mult prea mult în serios. Agasat şi plictisit, acest puşti refuză să se supună unor convenţii sociale decrepite şi alege să devină un fel de portdrapel, un spirit liber, ca expresie a gândirii, în ideea evadării dintr-o lume banală, din care, ieşit fiind, încearcă să descopere adevăratul sens al existenţei sale, acel adevăr crud pe care îl întâlneşti adeseori într-o piesă de teatru, aproape devenit clişeu, adică, dragostea! Însă aici, în textul lui Buchner, iubirea dintre cei doi puşti sună… altfel, se întrupează altfel, este sublimă, deloc obtuză”, apreciază regizorul.

Traducerea: Nina şi Iosif Cassian. Scenografia: Vladimir Turturică.

Cu: Ionuţ Vişan, Corina Georgiana Borş, Constantin Cojocaru, Ramona Gîngă, Valentin Terente, Narcisa Novac, Marcel Turcoianu, Adrian Ştefan, Dan Moldoveanu, Costică Burlacu, Ionel Spălatu, Mihail Ardeleanu.

Miercuri, 14 mai, la ora 19.00.

“Suflete moarte”

Suflete moarte, spectacol al Teatrului Toma Caragiu

Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti prezintă pe scena Teatrului “Odeon” (Sala Majestic), spectacolul “Suflete moarte” de Mihail Bulgakov după N.V.Gogol, în traducerea Izoldei Vîrsta.

“De multe ori m-am întrebat ce formă pot lua oamenii – noi le mai zicem şi personaje – la care se uita Bulgakov prin ochii lui Gogol. Nu am găsit un răspuns liniştitor. Mi s-a întărit, în schimb, convingerea că avem, în «Suflete moarte», o perfectă descriere a diavolului. Diavolul, aici, nu e o persoană, sau un personaj, ci o preocupare. Un soi de a alege să faci ceva. Aşa cum un pictor alege să-şi facă autoportretul în loc să picteze orori imaginare. E ceva, uneori, jucăuş şi tandru”, mărturisea regizorul spectacolului, Alexandru Dabija.

Scenografia: Andrada Chiriac.

Cu: Clara Flores, Cristina Moldoveanu, Florentina Năstase, Mihaela Popa, Ada Simionică, Karl Baker, Ioan Coman, Ilie Galea, Ionuţ Vişa.

Joi, 15 mai, la ora 19.00.

“Omul care a văzut moartea”

Scenă din spectacolul teatrului din Ploieşti cu Omul care a văzut moartea

Piesa lui Victor Eftimiu este al doilea spectacol prezentat de Teatrul “Toma Caragiu” la Sala Majestic.

Salvat de la sinucidere, un tânăr, „vagabondul“, profitând de senzaţia pe care această întâmplare o stârneşte, pătrunde în lumea bună în care până atunci nu ar fi avut acces. E un ştrengar obraznic, dezgheţat, cu simţul prompt al oportunităţii şansei ce i s-a oferit. Are umor, are şi farmec, aşa încât nu-i trebuie mult ca să-i cucerească pe (mai) toţi. Sau, în orice caz, să-i zăpăcească. Autorul agaţă intervenţiilor lui de histrion (junele fusese o vreme actor) şi o trenă, cam moralizatoare, de poezie: „Sunt omul care a văzut moartea, şi-am cunoscut preţul vieţii. Voi nu ştiţi cât de frumoasă e viaţa!… Am vrut să v-aduc ceva din vântul depărtărilor, descătuşarea. Lăsaţi-mă să plec: mă cheamă viaţa… libertatea!..”.

Omul care aduce „descătuşarea” se arată dibaci şi în politichie, el propulsându-şi salvatorul, podgoreanul Alexandru Filimon, în postul de primar, pentru care în urbe se dă o bătălie acerbă.

Regia Cristi Juncu. Scenografia: Andu Dumitrescu.

În distribuţie: Ion Radu Burlan, Bogdan Farcaş, Oxana Moravec, Ilie Galea, Cristian Popa, Mihaela Popa.

Duminică, 18 mai, la ora 19.00.

Teatrul Metropolis

“Tartuffe sau Impostorul”

Scenă din Tartuffe sau Impostorul. Foto Adriana Grand

Piesa lui Moliere, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, este o poveste despre obsesie, spusă în versuri.

O familie fericită se destramă atunci când tatăl (Orgon) uită că are o datorie faţă de cei care îl iubesc şi se dedică în schimb, cu pasiune oarbă, lui Tartuffe, un bigot care pretinde că vorbeşte în numele Divinităţii.

Este totodată o poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate, animată de caractere puternice, într-o cheie de joc neaşteptată şi proaspătă ce aminteşte de actoria de film.

Conflictul din sânul familiei capătă, pe rând, accente comice, dramatice şi, în cele din urmă, tragice.

O comedie frumoasă despre bine şi rău, dar şi despre cât de greu e să deosebeşti binele de rău.

Scandalul urcă pe scenă într-un spectacol deopotrivă amuzant şi tulburător, crud şi subtil.

Ca Teatrul.

Sau ca viaţa.

Jean-Baptiste Poquelin Molière (15 ianuarie 1622 – 17 februarie 1673) scrie farse şi comedii pentru exigenţele Curţii rafinate de la Versailles, lovind dur în “preţioasele ridicule” ale vremii, biciuind moravurile societăţii aristocratice de atunci, profitând de faptul că se afla sub protecţia Regelui Ludovic al XIV-lea. Îmbinând baletul, muzica lui Luly, dansul şi teatrul, comediile sale au prins viaţă pe scenă în montări fastuoase.

Impostorul sau “Tartuffe” ştie să găsească întotdeauna cuvântul potrivit pentru Orgon sau pentru doamna Pernelle, chiar şi pentru lucidul Cleant, dar nu scapă de farmecul erotic răspândit de către Elmira.

Sensibila, frumoasa şi plina de feminitate Elmira reprezintă pentru Tartuffe femeia dorită doar pentru o legătură pasageră.

Despre cum l-a învins Elmira pe Tartuffe, dar şi despre graba lui Tartuffe de a ajunge la scopul urmărit şi autotrădarea lui, precum şi despre răsturnarea de situaţie din final veţi avea ocazia să vedeţi în această comedie de moravuri

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză. Dramaturgia: Victor Ioan Frunză, Adrian Nicolae.

Decor şi costume: Adriana Grand.

Cu: Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu, Lucian Rus/Andrei Huţuleac, George Costin, Mădălin Bradea, Elena Ghimpeţeanu.

Spectacolul poate fi vizionat miercuri, 14 mai, la ora 19.00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.