Verva Thaliei într-un an nou

Dor de Eminescu

Aşa cum este firesc pentru prima instituţie teatrală a ţării, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti aduce pe scenă două evenimente dedicate lui Mihai Eminescu, în chiar zilele când se celebrează data naşterii marelui poet.
Unul din cele mai frumoase recitaluri dedicate lui Eminescu, susţinut de actorul Ion Caramitru, neîntrecut tălmăcitor al versului eminescian, alături de reputatul clarinetist Aurelian Octav Popa, va intra în repertoriul permanent al Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” începând cu luna ianuarie 2012. Prima reprezentaţie va avea loc sâmbătă, 14 ianuarie, la ora 20.00, la Sala Atelier a TNB.

Sub titlul „Dor de Eminescu”, cei doi artişti, dialogând într-o formulă scenică inedită, în care cuvântul rostit se completează cu muzica, prezintă un spectacol alcătuit pe baza unor selecţiuni din manuscrisele de poezie, proză şi filosofie ale marelui poet.
În vara anului 2011, recitalul „Dor de Eminescu” a fost prezentat cu un succes deosebit în Statele Unite ale Americii şi în Canada, demonstrând, dacă mai era nevoie, că versul are audienţă, că Eminescu e un poet viu, iar poezia sa, mereu proaspătă.
Duminică 15 ianuarie, ora 11.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional, va avea loc conferinţa cu tema „Eminescu printre noi”, susţinută de acad. Dimitrie Vatamaniuc. Susţinută chiar în ziua naşterii poetului naţional, conferinţa va marca cele mai importante evenimente din cultura română: apariţia definitivă a ediţiei „Mihai Eminescu” (11 volume) şi publicarea, sub îngrijirea acad. Eugen Simion, a ediţiei facsimilate a manuscriselor eminesciene.

„Vizita bătrânei doamne”, un spectacol grandios, de neratat

Maia Morgenstern și Mircea Rusu în Vizita bătrânei doamne

Un spectacol de Friedrich Dürrenmatt, clădit pe o interogaţie care incomodează: ce preţ are conştiinţa fiecăruia dintre noi – teancuri de dolari sau, poate, 30 de arginţi?

Amestec de comedie feroce şi dramă, „Vizita bătrânei doamne” este un spectacol despre vină, răzbunare şi lăcomie, susţinut de o formidabilă echipă de artişti din Bulgaria (Alexander Morfov – regia, Nikola Toromanov – scenografia) şi Marea Britanie (Chris Jaeger – lighting design), precum şi de mari actori ai Naţionalului bucureştean. Unul dintre cei mai importanţi dramaturgi ai lumii, cu o piesă devenită clasică, ridică o întrebare mai acută, azi, decât oricând: poate un miliard de dolari să cumpere conştiinţa unui întreg oraş? Un text despre umanitatea redusă la scara unui umil târg de provincie, construit pe o necruţătoare satiră de moravuri care anihilează barierele dintre victime şi călăi.

Surprizele le reprezintă regizorul Alexander Morfov, cu o uluitoare plasticitate, care pune în valoare nenumăratele posibilităţi tehnice ale Sălii Mari, şi senzaţionalul scenograf Nikola Toromanov, care creează cu inventivitate un oraş, o gară, oferindu-i spectatorului iluzia că trăieşte în plină mişcare, că se află în inima lui. Din distribuţie: Maia Morgenstern, care domină scena cu autoritate, şi Mircea Rusu, cu inflexiuni rafinate, ambii creând interpretări memorabile, cu expresivitate şi forţă, romantism şi prestanţă, sugerând cu acurateţe neliniştile personajelor. Mircea Albulescu, cu timbrul său specific, construieşte rolul cameleonic al Profesorului. Le dau replica Ovidiu Cuncea, Mihai Calotă, Marius Rizea, Costel Constantin, Marius Manole, Afrodita Androne, Răzvan Oprea, Mihai Călin, Dorin Andone, Costina Ciuciulică, Erika Băieşu ş.a. Nu putem să nu amintim şi de coregrafia elaborată a Galinei Bobeicu, plină de vervă. Spectacolul poate fi vizionat în 13, 14 şi 15 ianuarie, pe scena Sălii Mari.

Teatrul Mic vă invită să vizitaţi o… „Pensiune completă”

Ana Bart și Cristi Iacob în Pensiune completă

La început de an, Teatrul Mic, în parteneriat cu ArCuB, vă oferă o comedie savuroasă: „Pensiune completă” de Pierre Chesnot. Cunoscut în întreaga lume datorită pieselor sale, autorul francez este dintre puţinii dramaturgi contemporani care încearcă să ducă mai departe un gen teatral specific parizian: comedia bulevardieră. Născută la finalul secolului 18 spre deliciul clasei burgheze şi perfecţionată în timp de către Eugène Labiche, Georges Feydeau şi Sacha Guitry, dacă ar fi să-i amintim doar pe cei mai remarcanţi reprezentanţi ai genului, comedia bulevardieră a fost, de-a lungul vremii, bucuria a mii de spectatori. Cu rădăcini în farsa medievală, acest tip de comedie şi-a însuşit rolul de a propaga râsul, utilizând pentru asta o gamă largă de mijloace: situaţii comice abile, confuzii şi bufonerii. Această reţetă este aplicată cu ingeniozitate de către Chesnot în „Pensiune completă”.
Ce se întâmplă atunci când soţia ştie că, din motive profesionale, soţul merge, de zece ani, într-o anumită localitate, unde se cazează la acelaşi hotel, Hotel „Mimoza”, când, de fapt, el îşi vizitează amanta, ce locuieşte într-o casă înconjurată de mimoze? Ce face acest soţ când află că soţia, curioasă, vrea să îi facă o surpriză şi să i se alăture în acest hotel mult lăudat pentru o scurtă vacanţă? Cum reacţioneză amanta când trebuie să ofere pensiune completă nu doar cuplului cu pricina, ci şi altor turişti interesaţi de discreţia oferită de hotel?

„Ideea «Pensiunii complete» mi-a venit în provincie, când, într-o cafenea mică, am zărit la casă un mic panou pe care scria «Recepţie» şi m-am gândit că nu era nevoie de cine ştie ce pentru a transforma orice loc într-un hotel. Eram în vacanţă, dar m-am pus imediat pe lucru. La sfârşitul lunii august «Pensiunea completă» era terminată”, mărturiseşte autorul.
Într-un decor simplu, dar extrem de funcţional (semnat de Bogdan Spătaru), regizorul Gelu Colceag reuneşte, pentru acest exerciţiu de virtozitate comică, o trupă de actori tineri şi ingenioşi, cărora le încredinţează roluri pe măsură. Jean Francois Moncey (Cristian Iacob) trece cu uşurinţă de la un registru la altul, fiind, pe rând, un amant înfocat – alături de Magali (Ana Bart), un soţ fidel şi grijuliu – când o are ca parteneră pe Cecil (Ruxandra Ionescu), un regizor de televiziune – atunci când soţul amantei, căpitan de submarin, se întoarce inopinat acasă (în persoana lui Claudiu Istodor) sau un medic al unui spital de boli nervoase – atunci când încearcă să explice întreaga situaţie celorlalţi vizitatori ai hotelului: cuplul de austrieci aflaţi în luna de miere (Claudia Prec şi Sergiu Fleşner), violonistul trădat de soţie (Vitalie Bantaş), o doamnă gata să-şi înşele pentru prima dată soţul (Liliana Pană), amantul său prezumtiv, care însă pare să fi venit la hotel doar pentru delicii gastronomice (Bogdan Talaşman), soţul gelos, care îi urmăreşte pe cei doi cu ajutorul a diverse deghizări (Cuzin Toma) şi Paquerette, o profesionistă a amorului, cinstită, aşa cum se proclamă şi cultă, aşa cum se arată (Andreea Grămoşteanu).
Sâmbătă, 14 ianuarie, ora 19.00, vă aşteptăm la Teatrul Mic, pentru o porţie de bună dispoziţie care să vă însenineze tot anul!

„Eden” îşi deschide porţile la Sibiu

Scenă din spectacolul Eden de la Sibiu

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă joi, 12 ianuarie, ora 19.00, premiera spectacolului „Eden” în regia lui Cristian Juncu. Evenimentul va avea loc la Sala Studio din spatele Casei de Cultură a Sindicatelor şi marchează cea de-a şasea premieră a acestei stagiuni.

„Eden” este expresia metaforică a unui paradis conjugal în destrămare. Având la bază textul omonim al dramaturgului irlandez Eugene O’Brien, tragi-comedia de la Sibiu îi aduce în prim-plan pe actorii Nicu Mihoc şi Serenela Mureşan într-un schimb de monoloage amuzante a căror realitate devine în final sfâşietoare. Deşi cele două personaje nu interacţionează direct, replicile acestora se întrepătrund şi conturează prin viziuni diferite dorinţele, întâmplările, fanteziile şi frustrările celor doi soţi, Billy – un beţiv ratat şi Breda – o femeie complexată, a căror relaţie se destramă din lipsă de comunicare.
Premiera mondială a acestui spectacol a avut loc în 2000, pe scena Teatrului „Abbey” din Dublin. Eugene O’Brien a fost distins pentru acest text cu premiul de cea mai bună piesă a anului 2001 atât în cadrul Galei „Irish Times”, cât şi în cadrul ceremoniei „Stewart Parker Best New Play of the Year”. Doi ani mai târziu, regizorul-actor a primit premiul „Rooney” pentru literatură, piesa acestuia fiind tradusă în 6 limbi europene, printre care şi română.
Un eveniment teatral va reprezenta la Sibiu noua creaţie a lui Silviu Purcărete după „Călătoriile lui Gulliver”

Cabina artistelor

Cabina Artistelor

O comedie dulce amară despre viaţa de culise a patru actriţe de provincie. O cabină mică – patru măsuţe, câteva scaune şi un dulap plin de vise – e locul unde se clădesc destinele a patru actriţe, locul unde se confesează, unde se ascultă, unde visele prind viaţă, unde se suferă, unde se descătuşează conflicte, dar se leagă şi prietenii, locul unde actriţele se pregătesc pentru a intra în scenă.

ArCuB vă invită vineri 20 ianuarie, ora 19.00, la spectacolul „Cabina artistelor”, de Arnost Goldflam, în regia lui Alexandru Măzgăreanu.

Arnost Goldflam este dramaturg, regizor de teatru şi scriitor ceh născut în 1946 la Brno. A studiat medicina, dar nu şi-a definitivat studiile. A fost angajat ca funcţionar şi a făcut parte din grupul umoristic „Brno Boemia” condus de Jan Novák. Între 1972 şi 1976 a studiat regia de teatru la Academia de Muzică şi Teatru Janáček (JAMU) din Brno. A fost actor la Teatrul „Husa na provázku” (Gâsca pe sârmă), dar a lucrat şi cu alte companii independente. În 1977 a fost numit actor şi regizor la Teatrul „Haná” în Hradec Králové. A lucrat de asemeni în film şi televiziune. Este şi un artist plastic foarte apreciat.
Dramaturgia lui Arnost Goldflam este structurată pe mecanisme comice, învăluite într-o melancolie fină. Temele abordate de autor sunt diverse, iar mijloacele de realizare, mereu variate, mereu surprinzătoare.
Cu ironie şi sensibilitate el vorbeşte despre ipocrizia pe care o suportăm zilnic, cât şi despre îndoielile şi rătăcirile pe care le suferim atunci când ni se răstoarnă sistemul de valori.

Deşi personajele sale sunt deseori depăşite de suferinţele şi tristeţile lor, scriitorul nu le menajează, dezvăluindu-le egoismul şi ridicolul. Cu toate acestea, autorul se apropie de personaje cu tandreţe, dezvăluind strat cu strat lumea lor intimă, pentru ca apoi să se distanţeze de ele cu o lejeritate rar întâlnită. Regie şi decor: Alexandru Măzgăreanu, costume: Alexandra Boerescu. Cu: Coca Bloos, Roxana Ivanciu, Ioana Anastasia Anton, Alexandra Fasolă / Sorina Ştefănescu.

Premiere cu Andrei Şerban, Radu Beligan, Victor Ioan Frunză, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Horaţiu Mălăele, Răzvan Mazilu…

Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea, pe scena Teatrului Naţional din Cluj, în regia lui Laurian Oniga

E anul Caragiale! Unele instituţii teatrale s-au gândit chiar să aibă în repertoriu integrala Caragiale. Pe prima scenă a ţării, Teatrul Naţional din Bucureşti, pe lângă „O noapte furtunoasă” în regia lui Felix Alexa, care se află deja în repertoriu, Horaţiu Mălăele va pune în scenă „O scrisoare pierdută”, Silviu Purcărete va monta „Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea”, cu Mariana Mihuţ şi Marin Moraru, Alexandru Dabija, „Două loturi”, şi Radu Afrim, „Năpasta”. Caragiale va fi omagiat şi prin alte două montări inedite: un recital al mestrului Radu Beligan şi un spectacol coregrafic creat de Gigi Căciuleanu.

Anul Caragiale va fi celebrat cu mai multe titluri. La 15 aprilie va avea loc premiera lui Alexandru Berceanu cu „D’ale carnavalului”, iar în iunie, „O scrisoare pierdută”, în regia lui Mircea Cornişteanu. Naţionalul craiovean va organiza în septembrie „Săptămâna Caragiale”, în cadrul căreia va fi prezentată integrala pieselor marelui autor: „O noapte furtunoasă”, regia Mircea Cornişteanu, „Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea” în regia Dianei Dragoş, „Năpasta” în regia lui Kincses Elemer.
Între 23 aprilie şi 4 mai, aici se va desfăşura „Festivalul Internaţional Shakespeare”, o componentă a manifestării fiind gândită să aibă loc şi la Bucureşti, având ca temă „Lumea e un teatru, noi suntem actorii”. Silviu Purcărete este în repetiţii pe scena acestui teatru cu „Furtuna” de Shakespeare. Vor putea fi vizionate şi alte producţii teatrale semnate de mari regizori de pe importante scene ale lumii.

Răzvan Mazilu, regizorul musicalului The Full Monty

La Teatrul „Bulandra”, regizorul Alexandru Darie doreşte să pună în scenă „D’ale carnavalului”, în scenografia lui Octavian Neculai.
„Teatrul Naţional din Timişoara” a început anul cu ritmuri năvalnice de dans şi striptease, cu muzicalul „The Full Monty”, pus în scenă de Răzvan Mazilu după Terrence McNally şi David Yazbek, bazat pe celebrul film produs de Fox Searchlight Pictures. Musicalul „The Full Monty” a avut premiera absolută în 2000, ajungând rapid unul dintre titlurile de mare succes de pe Broadway, cu numeroase premii şi nominalizări la Tony Award, Drama Desk Award, Theatre World Award etc. Scenografia şi costumele sunt semnate de Dragoş Buhagiar.

La Teatrul „Odeon”, regizorul Alexandru Dabija va monta o compilaţie din alte scrieri decât piesele lui Caragiale, şi anume din momente, schiţe, povestiri, nuvele. Răzvan Mazilu revine la baletul clasic cu montarea „Când Isadora dansa”, de Martin Sherman, semnând şi coregrafia, ce o va avea în rolul titular pe Maia Morgenstern, care o va aduce pe scenă pe celebra Isadora Duncan. Cei doi au mai lucrat împreună la „Lola Blau”, unde actriţa o interpreta pe dansatoarea de cabaret Lola. La Sala Studio a început repetiţiile Radu Afrim la „În curând vine timpul” de Line Knutzon, cu Florin Zamfirescu, Dorina Lazăr, Rodica Mandache, a cărei premieră va avea loc la sfârşitul lunii februarie.

La Teatrul „Metropolis”, cu siguranţă evenimentul anului va fi „Îngeri în America”, primul spectacol în serial pus în scenă în România ce va putea fi urmărit în două episoade, în două seri consecutive, având marca Victor Ioan Frunză. Şi tot aici, Radu Beligan lucrează ca regizor la „Jubileul” de Jean-Marie Chevret. Scenografia Puiu Antemir, cu Maia Morgenstern. În premieră va fi „Spitalul comunal”, de Hristo Boicev, în regia lui Felix Alexa, scenografia Nina Brumuşilă, cu Răzvan Vasilescu, Valentin Uritescu, Marius Manole, Marius Stănescu şi Adela Mărculescu.

Îngeri în America cu George Ivaşcu şi Virginia Mirea

„Teatrul de Comedie” lansează în ianuarie spectaculul „Autobahn” de Neil LaBute în regia lui Mihai Brătilă, realizat în coproducţie cu ArCuB, iar în februarie este aşteptată piesa „Spiritul de familie” de Eric Assous, în regia lui Radu Beligan, decorurile Puiu Antemir, costume Lia Manţoc. Printre interpreţi se află Marius Florea Vizante, Lamia Beligan, Dorina Chiriac. Spectacolul „Zăpezile de altădată” de Dumitru Solomon, în regia lui Mircea Cornişteanu, va vedea lumina rampei cu Gabriela Popescu şi Sandu Pop.
Caragiale va fi adus la rampă şi pe scena Teatrului „Nottara”, unde Alexandru Măzgăreanu regizează „O noapte furtunoasă”, cu Gabriel Răuţă, Alexandru Mike Gheorghiu, Dan Bordeianu, Şerban Gomoi, Ion Haiduc, Crenguţa Hariton şi Raluca Vermeşean. Claudiu Goga montează „Zeul măcelului” de Yasmina Reza. În martie este programată şi premiera cu „Mult zgomot pentru nimic” de Shakespeare, în regia Dianei Lupescu. Şi tot aici va putea fi vizionat un spectacol coupé Victor Ioan Frunză cu „Bărbierul din Sevilla&Nunta lui Figaro” de Beaumarchais.

Anul Caragiale va fi marcat la Teatrul Mic de spectacolul „D’ale carnavalului”, în regia lui Dragoş Galgoţiu, scenografia, Doina Levintza. În februarie este programată premiera cu „Primăvara la Roma a doamnei Stone”, dramatizare de Martin Sherman, după romanul omonim al lui Tenessee Williams, în regia Lilianei Ceterchi, având în rolurile principale pe Dana Dembinski Medeleanu, Ştefan Lupu, Petrică Moraru. Claudiu Istodor va regiza „Profesiunea doamnei Warren” de George Bernard Shaw, cu Maia Morgenstern, Mitică Popescu, Ilinca Manolache, Dan Condurache, Tudor Aaron Istodor, Sorin Medeleni.

Scenele din Cluj, între Hedda Gabler şi „D’ale carnavalului”

Andrei Şerban dirijează Hedda Gabler, la Cluj

„Hedda Gabler” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. „Se poate trăi fără idealuri?” este întrebarea piesei „Hedda Gabler” de Henrik Ibsen, la care regizorul Andrei Şerban împreună cu trupa Teatrului Maghiar de Stat Cluj caută un răspuns.

Creator al unor spectacole fără egal pe scenele României şi ale lumii, regizorul Andrei Şerban se află acum în repetiţii cu „Hedda Gabler” – premiera urmând să aibă loc pe 23 şi 24 ianuarie. Înainte de premieră, publicul va avea oportunitatea de a vedea spectacolul în faza de repetiţii între 19 şi 22 ianuarie. În distribuţie publicul clujean reîntâlneşte câţiva dintre favoriţii săi: Imola Kézdi, Zsolt Bogdán, Enikő Györgyjakab, Anikó Pethő, András Hatházi, Ervin Szűcs, Csilla Varga, Réka Csutak. Decorul şi costumele sunt semnate de Carmencita Brojboiu, dramaturgia spectacolului, de Eszter Bíró. Versiunea scenică a piesei este semnată de Andrei Şerban şi Daniela Dima.

Teatrul Naţional din Cluj-Napoca pregăteşte la Sala Mare „D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale, în regia Monei Marian, cu premiera în 4 februarie. Regizorul Alexa Visarion va monta „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian, în scenografia Adrianei Grand. În cadrul programului „Punţi peste graniţe”, derulat aici, va fi prezentat în premieră „Războiul clovnilor”, scenariul şi regia Eli Simion din Statele Unite.

Chiar şi în criză, în condiţii ce se anunţă deosebit de dure pentru teatre, actorii, regizorii, scenografii, directorii de teatre şi oamenii care le sunt alături în realizarea spectacolelor fac minuni, avansând programe incredibil de generoase, pentru Măria Sa, Publicul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.