Viaţa internaţională a filmelor germane, în festival

Cele mai recente filme produse de cineaşti germani sunt aduse în luna noiembrie la Bucureşti în cadrul celei de-a XI-a ediţii a Zilelor Filmului German. Evenimentul organizat de Goethe Institut garantează o săptămână în care 12 lungmetraje şi 11 filme scurte, produse în ultimii 2 ani, trec de la dramă la comedie, prin producţii de groază şi suspans, filme dedicate copiilor, dar şi pelicule politice sau sociale ori evenimente speciale cu proiecţii ale unor producţii clasice cum este cazul primei producţii sonore semnate de Fritz Lang, „M. Un oraş îşi caută ucigaşul”. La începutul acestui an, un articol apărut pe un site german punea problema schimbării mentalităţii în cinematografia locală. În ultimul deceniu, cea mai mare parte a fondurilor merg spre finanţarea producţiilor comerciale. Mai mult, nu doar pelicule ca „Fack ju Gothe” (care a vândut 7,5 milioane de bilete) sunt susţinute cu fonduri locale, ci şi super-producţii străine ca „The Grand Budapest Hotel” sau „The Monuments Men”. Aşa se face că majoritatea filmelor germane reclamă finanţarea insuficientă, orientându-se spre sponsorizări şi contracte cu televiziuni care vin cu reguli şi clişee greu de depăşit. „Principalul criteriu al selecţiei a fost, fără doar şi poate, cel estetic. Am vrut să le oferim spectatorilor români cele mai valoroase filme germane din ultimul an şi ceva. Pe lângă criteriul artistic, m-a interesat şi diversitatea producţiilor prezentate. Cinematografia germană este foarte bogată – în jur de 200 de premiere de lungmetraj pe an –, foarte variată şi foarte dinamică. Am încercat să le oferim spectatorilor români o imagine cât mai apropiată de ceea ce reprezintă cinematografia germană de azi”, a declarat criticul de film Mihai Fulger, selecţionerul ediţiei din acest an, citat într-un comunicat de presă.

Foarte specială este şi multitudinea de perspective pe care le adună manifestarea. Sunt filme cu personaje din Vietnam, din Japonia, filmate în România ori Portugalia, sunt pelicule cu plonjări spectaculoase în perioade istorice delicate. Organizatorii Zilelor Filmului German le dau întâlnire în acest an cinefililor la Cinemateca Eforie. Filmele cu şi despre copii, prezentate în cadrul KINOdiseea (10-20 noiembrie), sunt: „Norocul îi ajută pe cei curajoşi”, de Norbert Lechner, şi „Aventurile lui Nelly”, de Dominik Wessely – cel din urmă, filmat în cea mai mare parte în Transilvania.

Ultima proiecţie va avea loc într-un spaţiu diferit. Pe 10 noiembrie, în Control Club, organizatorii vor difuza cunoscutul film al lui Oskar Roehler despre muzica underground a Berlinului de Vest din anii ’80, în care apar, printre alţii, Blixa Bargeld şi Nick Cave: „Moarte hipioţilor!! Trăiască punk-ul!”. Vizionarea filmului va fi urmată de concertul trupei Jolly Goods (Germania).

La rândul său, Evelin Hust, directoare Goethe-Institut Bukarest, organizatorul evenimentului, asigură: „La ediţia din acest an a Zilelor Filmului German, aveţi ocazia să vă faceţi o imagine asupra cinematografiei germane de azi, deoarece selecţionerul din acest an, criticul de film Mihai Fulger, a aşezat în portofoliul evenimentului cele mai interesante producţii cinematografice germane recente”.

În deschiderea oficială a ediţiei, organizatorii au optat pentru un film cu impact emoţional, dar mai ales cu un puternic mesaj politic: „Colonia” (2015), care îi are ca protagonişti pe cunoscuţii Emma Watson şi Daniel Brühl – un „historic romantic thriller” regizat de Florian Gallenberger (laureat, în 2016, cu Premiul Oscar pentru „Cel mai bun scurtmetraj live-action”). Vor urma o serie de producţii puternic ancorate în viaţa socială, unele având la bază poveşti reale – dramele „Babai”, de Visar Morina, şi „Freistatt”, de Marc Brummund (foto) –, precum şi „Fukushima, mon amour”, de Doris Dörrie, şi „Fado”, de Jonas Rothlaender. Programul include şi o seară dedicată producţiilor thriller şi horror, pentru care au fost alese filmele „Noi, monştrii”, de Sebastian Ko, şi „Sibylle”, de Michael Krummenacher.

Potrivit organizatorilor, Zilele Filmului German includ, ca de obicei, şi o selecţie de filme scurte, de data aceasta fiind vorba despre programul „Short Export2016”, pus la dispoziţie de Bundesverband Deutscher Kurzfilm. Programul conţine un Top 10 al celor mai bune „German Shorts”, cărora criticul de film Mihai Fulger le-a mai adăugat o producţie prezentată anul acesta la Festivalul de Film de la Berlin: „A Quiet Pace”, de Ronny Dörfler.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.