Viziuni teatrale pline de culoare

Un weekend shakespearian de vârf pe scenele TNB

Trei spectacole din repertoriul TNB şi o premieră semnată de Gigi Căciuleanu vor fi prezentate pe scenele Naţionalului bucureştean în săptămâna când întreaga suflare teatrală românească, iubitorii Thaliei din toată lumea sunt cu ochii îndreptaţi către evenimentele prin care se marchează 400 de ani de la dispariţia celebrului dramaturg.

Vineri, 22 aprilie, de la ora 20.00, pe scena Mare a Naţionalului, spectacolul FURTUNA se joacă în cadrul Festivalului Internaţional Shakespeare, aflat în acest an la cea de-a 10-a ediţie. Comedie a iluziilor, FURTUNA lui William Shakespeare, cu Ion Caramitru în rolul Prospero, actor declarat recent, de către Consiliul britanic, Ambasador Shakespeare în România, şi cu Mihai Călin în Caliban, distins cu premiul UNITER pentru această creaţie memorabilă, vă prilejuieşte întâlnirea cu o galerie de interpretări deosebite, datorate unei viziuni regizorale de o frapantă modernitate, al cărei autor este bulgarul Alexander Morfov. Un spectacol cu ritmuri frenetice şi efecte vizuale de neuitat.

Cristina Drăghici în rolul Bufonului din Distopie

În data de 23 aprilie vor avea loc două spectacole inspirate de marele dramaturg. De la ora 20.00, la Sala Mică – DISTOPIE, primul dintre spectacolele programului 9G la TNB, şi singurul până în prezent inspirat din dramaturgia shakespeariană, este un spectacol despre jocurile puterii, prin demascarea unor reţete de manipulare şi despre apocalipsa degradării lumii contemporane, un remix Shakespeare într-un scenariu original, semnat de tânăra regizoare Catinca Drăgănescu.

Folia, Shakespeare & Co

De la ora 20.00, la Sala Studio, va avea loc, în cadrul Festivalului Shakespeare, premiera cu „FOLÍA, SHAKESPEARE & CO”, o producţie „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company”, realizată de ArtProduction împreună cu Teatrul Naţional din Bucureşti, prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”. La baza acestei Folii stă tot un scenariu original, alcătuit de Gigi Căciuleanu din textele marelui Will, pe tema „zadarnicelor chinuri” şi iureşului declanşat de Amor, cu întregul cortegiu de… victime, bufoni, zâne, duhuri, plăsmuiri diafane sau făpturi neobişnuite”. „Dacă la Shakespeare, toţi nu sunt nebuni, cu toţii sunt însă purtaţi într-o măsură mai mare sau mai mică de un vânt de «folie». În aceste oglinzi deformante, lucrurile se inversează. Nebunii devin înţelepţi, iar întelepţii nu-şi mai dau seama cât de smintiţi sunt”. Spectacolul se va juca în continuare la TNB, fiind preluat în repertoriul permanent.

Maia Morgenstern în Visul unei nopţi de vară

Iar duminică, 24 aprilie, de la ora 19.00, cea mai erotică dintre piesele shakespeariene, VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ, în viziunea plină de culoare şi de originalitate a regizorului Petrică Ionescu, vă va transpune în lumea iluziei şi a experienţei… amoroase. O montare de anvergură ce reuneşte elemente de autentică poezie shakespeariană, umor, spectaculoase construcţii vizuale, balet şi un excepţional fond muzical.

”Nina” vine în premieră la Teatrul de Comedie

Lucian Pavel şi Gheorghe Visu în piesa Nina

Matei Vişniec îşi imaginează, într-un joc intelectual de mare fineţe, o continuare a Pescăruşului cehovian, plasându-i pe Nina, Treplev şi Trigorin, la 15 ani după acţiunea cunoscută din piesa marelui scriitor rus, în plină Revoluţie bolşevică.

”Cortina se ridică şi cad în faţa personajelor pe care A.P. Cehov le-a lăsat în seama scenei de mai bine de 100 de ani. Pentru Matei Vişniec catifeaua grea nu le întrerupe existenţa, cortina cade imperfect şi dramaturgul vede, fără surprindere, cât de prost trage Konstantin Gavrilovici Treplev. Atât de prost încât şi a doua lui tentativă de sinucidere eşuează «răsunător» şi face posibilă reîntâlnirea, după 20 de ani cu Nina şi tot ce a atins amorul bolnav pentru ea. Scrisorile de dragoste se întorc nedesfăcute, ca un bumerang pe aceeaşi masă pe care au fost scrise. În ce priveşte pescăruşul împăiat… ei bine, el va învia până la urmă…”

Nina, cu Gheorghe Visu, Lucian Pavel, Mihaela Teleoacă

Sunteţi invitaţi joi, 21 aprilie, ora 19.30 la Sala Studio, la premiera oficială a spectacolului Nina sau Despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi de Matei Vişniec, regia Alexandru Maftei.

În distribuţie: Mihaela Teleoacă, Gheorghe Visu, Lucian Pavel.

Decorul: Vali Ighigheanu. Costumele: Caterina Brânduşa Ioan

Muzica: Alexandru Dragoş Constantin

Coregrafia: Arcadie Rusu

Revoltă şi provocare. Inima în gaz. Dada Sex – De spălat mintea şchioapă

ArCuB celebrează 100 de ani de Dadaism. Premiera va avea loc pe data de 21 aprilie, de la ora 19.00, pe scena improvizată din sălile Gabroveni, Lipscani şi Coloanelor ale sediului ArCuB din Strada Lipscani.

Spectacolul de teatru, scris după textul lui Tristan Tzara şi îmbinat cu expoziţia TZARA.DATA.ETC. desfăşurată în perioada 5 februarie – 26 aprilie 2016 la ARCUB, pune în valoare concepţia mişcării dadaiste bazată pe revoltă, provocare şi incoerenţă. Regizorul Dan Victor, împreună cu actorii Mihai Baranga, Andreea Duţă, Cristi Toma, Meda Victor, Pavel Ulici, Nicolae Nastasia şi Mihai Căpăţână, dau viaţă unui text dramatic, supus unei declarate incoerenţe, care sparge bariera convenţionalului, punând astfel publicul în faţa lumii contemporane caracterizată de viziuni eclectice. Participanţii la acest spectacol de teatru neconvenţional vor avea ocazia să ia contact cu textele lui Tristan Tzara şi ale lui G. Ribemont-Dessaignes, care au avut o puternică influenţă asupra artelor în secolul XX până în prezent, şi de asemenea, să interacţioneze direct sau indirect cu actorii, implicându-se în jocul lor.

Folosindu-se de mijloacele comediei mute, de pantomimă, de elemente clovneşti, de dans-mişcări forţat ilustrative prin repetiţii automate, de parodierea unor clişee teatrale, de parodierea falselor trăiri afective şi falsei implicaţii în înalte poziţii politice, nişte figuri proeminent machiate, costumate în nişte saci de polietilenă, îi primesc pe spectatori de la intrare după care vor provoca publicul, conform coordonatelor Mişcării Dada, pe un traseu itinerant- sala Gabroveni, sala Lipscani şi sala Coloanelor, unde este şi finalul, vreme de 50 de minute – la un dialog, segmentat, din când în când, de un homeless care împinge un căruţ pentru alimente, incantând bizar, Cântecul Dada, al lui Tzara, ori emiţând diverse opinii, desigur, dadaiste.

„Oamenii tablouri”, care după primele posturi vor veni în sala 1, „agăţându-se” pe perete, vor interacţiona cu spectatorii implicându-i în jocul lor, în diverse acţiuni, cu texte şi cuvinte emise într-un fel anume, de exemplu, repetate până la desfiinţarea sensului iniţial, străbătând, figurativ, distanţa de la obsesiile incoerenţelor începutului de secol XX la obsesiile incoerenţelor începutului de secol XXI, „mutate în saci de plastic”, răsfrậnte din cioburile unei oglinzi imaginare, fără nici o pretenţie de corupţie şi nici chiar de iluminare a mulţimilor.

Adaptare după textul Le Coeur à Gaz, cu texte de Tristan Tzara, şi cu fragmente din Împăratul Chinei al lui G. Ribemont-Dessaignes.

Picnic pe un covor japonez

Trupa Osono

Spectacolul de teatru-forum intitulat Cercul prietenilor neştiuţi sau Picnic pe un covor japonez al trupei de teatru Osono va fi jucat între 18-21 aprilie, în fiecare zi, la Opera Comică pentru Copii din Calea Giuleşti (Sala Atelier), după următorul program: la reprezentaţiile de la ora 11.00, sunt aşteptaţi adolescenţi din liceele din Bucureşti; miercuri, 20 aprilie, ora 19.00, are loc o reprezentaţie pentru publicul larg.

Proaspeţii câştigători ai Premiului Charlemagne pentru Tinerii Europeni le fac cinste bucureştenilor cu câteva Picnicuri pe un covor japonez.

Titlul spectacolului, Cercul prietenilor neştiuţi sau Picnic pe un covor japonez, face trimitere la două opere de artă celebre. Dacă Picnic pe un covor japonez face trimitere la piesa lui Fernando Arrabal (Picnic pe câmpul de luptă), Cercul prietenilor neştiuţi este o parafrază a unui titlu de film celebru, Cercul poeţilor dispăruţi / Dead poets society – un film cu adolescenţi, care în esenţă este o pledoarie pentru libertatea de gândire, pentru nevoia de a le forma tinerilor orgoliul gândului propriu şi reflexul curiozităţii de a privi tot ce le oferă viaţa din mai multe unghiuri de vedere, aşa cum zicea profesorul de engleză din film, care îi îndemna pe tineri să rupă din manualele de literatură toate paginile pline de clişee despre poeţi şi să încerce a descoperi poetul şi creaţia lui eliberaţi de clişee şi idei de-a gata. Tinerii din Trupa Osonó şi-au construit spectacolul cu speranţa că toţi spectatorii care vor păşi pe câmpul lor de joacă vor ajunge să rupă paginile pline de clişee şi prejudecăţi despre români şi maghiari, sau despre orice etnie.

Turneul la Bucureşti este organizat şi finanţat de Asociaţia Ecou din Sf. Gheorghe.

Regizor: Fazakas Misi

Tehnician: Keresztes Csengelle. Consultant proiect: Nina Tintar.

Distribuţia: Sergiu Bucur, Mucha Oszkár, Rareş Filip, Gyergyai Bea, Briana Macovei, Alex Pescărescu, Batzula Bernadett.

Un spectacol incitant, “TREI”, la Teatrul ACT

Gavril Pătru, Constantin Drăgănescu şi Rareş Florin Stoica în piesa TREI la Teatrul Act

Teatrul Act a programat pentru sâmbătă, 23 aprilie 2016, de la ora 19.00, Trei, un spectacol ce are la bază textul Autorităţi Portuare de Conor McPherson.

Spectacolul, jucat cu mare rafinament al emoţiei de către Constantin Drăgănescu, Rareş Florin Stoica şi Gavril Pătru, îşi propune să răspundă la o întrebare stranie: „Poţi regreta ceva ce n-ai trăit niciodată?”.

Conor McPherson explorează aceasta idee în triplă ipostază: cei trei bărbaţi nu interactionează, iar legătura dintre ei se dovedeşte a fi, într-un final, neglijabilă. Autorul pare mai puţin interesat să exploreze ce anume leagă în mod specific acest trio, cât să arate că sentimentul pierderii şi al izolarii sunt universale. Kevin, Dermot şi Joe ar putea fi oricare dintre noi.

„Creat de actori, spectacolul este jucat cu mare sinceritate şi fină dozare a dramei şi umorului, păstrând lirica scriiturii şi inapetenţa personajelor pentru convulsii existenţiale. Viaţa nu e făcută doar din mari provocări şi mari realizări. Lucrurile mici pot oferi mulţumiri mici, suficiente pentru a trăi sau pentru a te consola că trăieşti. Kevin, Dermot şi Joe sunt într-o staţie existenţială din care pot pleca în orice direcţie vor, dar fiecare alege să meargă pe traseul ştiut. Trei e un spectacol senin despre vieţi obişnuite care ar fi putut fi extraordinare”.

Regia şi ilustraţia muzicală: Gavril Pătru

Cu: Constantin Drăgănescu, Rareş Florin Stoica, Gavril Pătru.

”Un duşman al poporului”, în premieră la Naţionalul din Iaşi

Teodor Corban şi Constantin Puşcaşu în spectacolul Un duşman al poporului

După succesul deplin al ultimelor două spectacole montate de Claudiu Goga pe scena Sălii Mari, Acasă, în miezul verii (Tracy Letts) şi Vizita bătrânei doamne (Friedrich Dürrenmatt), Teatrul Naţional Iaşi vine în întâmpinarea cererii publicului cu un nou spectacol de Arthur Miller (adaptare după piesa lui Henrik Ibsen), în viziunea aceluiaşi regizor. Pe 21 şi 22 aprilie, de la ora 19.00, la Sala Mare, o premieră de o tulburătoare actualitate, care va avea pe afiş nume a căror sonoritate garantează reuşita:

Regia: Claudiu Goga

Decor/video: Andu Dumitrescu. Costume: Lia Dogaru

Distribuţia: Constantin Puşcaşu, Teodor Corban, Petronela Grigorescu, Adi Carauleanu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Andreea Boboc, Dumitru Năstruşnicu, Ionuţ Cornilă, Puşa Darie, Flavius Hotăranu,Gabriel Anton, Emil Coşeru, Cosmin Panaite, Dumitru Florescu, Sorin Cimbru, Lucian Valacu, Nicolae Ionescu, Delu Lucaci, Gelu Zaharia, Radu Homiceanu, Adrian Marele.

Scenă din Un duşman al poporului

Prima tentativă parţială de punere în scenă a piesei ibseniene a avut loc pe scena Teatrului Naţional din Iaşi, în 1894, cu titlul Doctor Sălceanu.

Un an mai târziu, în primăvara lui 1895, se montează, tot la Naţionalul din Iaşi, primul spectacol românesc cu o piesă ibseniană. Celebrul State Dragomir este primul actor român în rolul doctorului Stockman. Conform cronicilor vremii, datorită lui, Un duşman al poporului se reia, tot aici, în 1903.

„Am convingerea că această piesă poate fi vie pentru noi datorită temei care reprezintă, după părerea mea, tema centrală a vieţii noastre sociale de astăzi. Apare întrebarea dacă garanţiile democratice menite să protejeze minorităţile trebuie uitate în momente de criză. Şi altă întrebare, mai personală, dacă viziunea cuiva despre adevăr trebuie considerată o sursă de vinovăţie în momentul în care o mulţime de oameni o condamnă ca fiind o minciună periculoasă şi diabolică. Este o temă persistentă – de fapt, este posibil să fie cea mai persistentă dintre temele lui Ibsen – deoarece niciodată nu a existat o societate capabilă să sprijine individul care insistă că are dreptate, în timp ce majoritatea susţine contrariul”, afirma Arthur Miller în prefaţa la Un duşman al poporului.

În Duminica Floriilor, 15 ani cu Teatrul Abracadabra

Ca în fiecare an, în duminica Floriilor, la Teatrul Naţional pentru Copii Abracadabra este o dublă sărbătoare, pe lângă cea tradiţională, şi fără să poarte nume de floare, este şi ziua proiectului acesta bine îndrăgit de copii. Spectacolele dedicate celor mai mici dintre spectatorii Naţionalului bucureştean, cu caracter de unicat, imaginate şi conduse de actorul Marian Râlea, pe care copiii îl ştiu ca Magician al Poveştilor, împreună cu asistenţii lui, împlinesc 15 ani la Teatrul Naţional din Bucureşti. Copii la vremea debutului acestui proiect, astăzi adolescenţi, micuţii de altădată sunt invitaţi duminică la teatru, să se mai întâlnescă o dată cu îndrăgitele lor gazde, călăuze pe tărâmul basmelor minunate şi al poveştilor care te învaţă că binele învinge şi fiecare copil poate deveni Erou de Poveste.

Stagiuni la rând, din duminica Floriilor, a anului 2001 şi până în prezent, spectacolele Teatrului Naţional pentru Copii au încântat sute de spectatori, şi din rândul micuţilor protagonişti, şi din rândul părinţilor şi al bunicilor.

Aici, la Naţionalul copiilor, pornind de a o poveste nemuritoare şi de la o sărbătoare tradiţională, scenariul fiecărei premiere prinde viaţă datorită copiilor din public, antrenaţi de actori să-şi învingă teama şi să dea frâu liber imaginaţiei. De 15 ani, descoperind drumul spre poveste, prin Jocul de-a Teatrul, copiii au învăţat să-l iubească, şi drumul către TNB le este deja familiar.

Marian Râlea. Foto Florin Ghioca

Duminică, de la ora 11.00, la Teatrul Naţional din Bucureşti, părinţii sunt invitaţi să urmărească spectacolul celor mici asistaţi de Magicianul, Buna Poveştilor, Clovnul mai puţin gras şi Clovnul mai puţin slab. „După aproape două ore de joacă de-a Teatrul, aplauzele părinţilor, zâmbetul lor, bucuria şi fericirea celor mici, care joacă pe scenă, fac din fiecare întâlnire un eveniment de familie, povesteşte Magicianul Poveştilor, într-o scrisoare pe care o puteţi citi pe pagina de Facebook „Duminici la Teatrul Naţional pentru Copii Abracadabra”.

”Vă invităm, mai spune îndrăgitul actor, pe toţi cei care ne-aţi fost spectatori fideli şi acum aţi crescut, să ne trimiteţi fotografii şi amintiri de pe vremea în care eraţi spectatori-Juc-Actori şi, dacă aveţi timp şi vă face plăcere, ne-am bucura să fiţi alături de noi şi în sală. Poveştile şi sărbătorile de primăvară continuă. Întreaga echipă este cu gândul la voi şi vă doreşte „multă sănătate tuturor şi mai cu seamă celor care au fost botezaţi cu numele purtătorului de biruinţă, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”.

Ultimele spectacole au fost dedicate poveştilor florilor, în aşteptarea marii sărbători a Floriilor. Celor care poartă nume de floare: LA MULŢI ANI!

”A douăsprezecea noapte”, în regia lui Victor Ioan Frunză, de neratat

Diana Cavallioti în Contesa Olivia

O analiză cinică a iubirii şi a felului cum ea îi poate modifica pe oameni, a felului cum ea acţionează în funcţie de situaţii şi zone sociale, a felului cum ea devine oglinda vie şi deloc deformată a propriei fiinţe, aşa s-ar putea descrie, pe scurt, montarea lui Victor Ioan Frunză de la Teatrul Metropolis. Pe lângă interpretări excelente, ea beneficiază de o muzică special creată de Tibor Cari, o muzică ce devine ea însăşi un personaj, preluând subtil un fel de rol al unui cor absent, care comentează scenele cu aceeaşi ironie ce licăreşte permanent în ochii lui Feste, bufonul care încheie spectacolul, rămânând dincoace de cortină.

Un peisaj idilic, muzică suavă, nori, iarbă şi-un copac plasat strategic. În centru, ducele Orsino îşi plânge cu tristeţe iubirea neîmplinită, etalându-şi suferinţa cu un fel de emfază comico-ridicolă, aşa încât suita lui ştie dinainte cât şi când trebuie să ofteze şi să plece privirea în jos, iar muzicanţii ştiu, şi ei, ce melodii să-i cânte ca să-i acompanieze starea. Nu lipseşte nimic, totul suferă în jur, odată cu suferinţa lui Orsino, cel îndrăgostit de contesa Olivia.

Aşa se deschide spectacolul A douăsprezecea noapte, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, de la Teatrul Metropolis din Bucureşti, unde regizorul tocmai a pus în scenă trei spectacole după piesele lui Shakespeare: întâi Visul unei nopţi de vară, apoi A douăsprezecea noapte şi Romeo şi Julieta. Trei texte care deschid, toate, o discuţie despre iubire, aşezată în diverse ipostaze, privită din unghiuri diverse, din perspective multiple.

A douăsprezecea noapte, un spectacol la care veţi râde cu poftă

Povestea din A douăsprezecea noapte, mai complicată şi mai amestecată, poate, decât multe dintre piesele lui Shakespeare, în care genurile se topesc unul într-altul, cu ritmuri când de dramă, când de comedie, cu quiproquo-uri, cu farse şi travestiuri, propune în fapt o perspectivă ironică şi cu multe accente cinice asupra amorului, această stare (in)explicabilă, născătoare în aceeaşi măsură de tristeţi şi „bucurii divine”. Spectacolul de la Metropolis, ca de altfel toate montările lui Victor Ioan Frunză din ultima perioadă, la care lucrează cu o echipă bine sudată, are meritul de a fi în acelaşi timp o excelentă comedie de public, unde râzi în hohote minute în şir, la scene jucate impecabil, şi o cercetare inteligentă, în centrul căreia se află omul, „acest animal ciudat”, scrie Monica Andronescu.

Versiune scenică: Victor Ioan Frunză

Decorul şi costumele: Adriana Grand

Din distribuţie:

Contesa Olivia: Diana Cavallioti

Orsino, ducele Iliriei: Alexandru Pavel

Malvolio, majordom: George Costin

Viola: Nicoleta Hâncu

sir Toby: Adrian Nicolae

sir Andrew: Sorin Miron

Feste, bufon: Andrei Huţuleac ş.a.

Spectacolul este programat vineri şi sâmbătă, la ora: 19.00

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.