„Werther” de Jules Massenet revine după nouă decenii de la prima sa montare pe scena Operei clujene

Spectacolul Werther, de Jules Massenet, deschide astăzi, la ora 18.30, în mod oficial, stagiunea 2015 – 2016 a Operei Naţionale Române din Cluj.

Premiera-eveniment Werther revine la aproape nouă decenii de la prima sa montare pe scena Operei clujene din anul 1928 şi reprezintă o iniţiativă cultural-artistică de mare însemnătate, proiectul fiind o colaborare între instituţia lirică din Cluj şi o echipă regizorală franceză, reputată pentru punerea în scenă a ”fenomenului wertherian”.

Caracterul deosebit al premierei este completat de două momente festive: reamplasarea Stemei României Unite pe frontispiciul sălii de spectacol a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, după o absenţă de 67 ani, şi onorarea mezzosopranei Viorica Cortez la împlinirea a 50 de ani de la debutul său pe aceeaşi scenă, în Samson şi Dalila. Teatrul liric din Cluj a fost pe atunci singurul din ţară care a permis prezentarea spectacolului în limba franceză, constituind astfel o pregătire fundamentală pentru rolul dificil pe care Viorica Cortez avea să îl prezinte pe scena Operei din Toulouse, unde a câştigat Marele Premiu la Concursul Internaţional de Canto. Acesta a propulsat-o către cele mai înalte culmi lirice, devenind unul dintre cele mai sonore nume ale solisticii internaţionale.

Spectacolul-premieră, pregătit în doar câteva luni de muncă intensă pe scenă, în culise şi în ateliere, este creaţia regizorului Nadine Duffaut şi a scenografului Louis Désiré, care au stabilit o strânsă relaţie de colaborare cu dirijorul József Horváth, cu Vocal Coach Viorica Cortez, cu asistentul de regie Tiberius Simu şi soliştii ambelor distribuţii ale spectacolului: Călin Brătescu şi Hector Lopez (ambii interpreţi ai lui Werther), Iulia Merca, Cristina Damian şi Maria Jinga (Charlotte), Cristian Hodrea, Horaţiu Ruşti (Albert), Petru Burcă, Şimonfi Şandor, Florin Pop, Sergiu Colţan, Beniamin Pop, Florin Sâmpelean, Diana Ţugui, Lucia Bulucz, Oana Trîmbiţaş, Alexandru Potopea, Tatiana Oltean, Bogdan Nistor, Alexandra Hordoan, precum şi Corul de Copii Junior VIP, coordonat muzical de Anca Mona Mariaş.

Absolventă de muzicologie la Sorbonna, Nadine Duffaut a semnat regia a numeroase spectacole aclamate în Franţa şi peste hotare, repertoriul său incluzând creaţii de Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Jules Massenet, Georges Bizet, Vincenzo Bellini şi Jacques Offenbach.

Mă preocupă la Werther claritatea expresiei gândurilor profunde. Partitura lui Massenet ilustrează întocmai acest aspect. Cum poate fi tradusă această simplitate, acest parcurs al vieţii ce se desfăşoară asemenea unui râu care se îndreaptă spre mare fără ca nici un alt traseu să fie posibil… aceasta este pentru mine provocarea. Natura mereu prezentă este reprezentarea perfectă a timpului care trece fără ca nimic să îl poată opri, până la moarte. Trebuie, aşadar, să ne adâncim, fără zgomot, în meandrele gândurilor lui Werther şi să ne simţim exaltaţi de bucuria Sophiei. Prezenţa anumitor personaje creează un contrast doar pentru a putea plânge mai bine alături de Charlotte. Dar, înainte de toate, nu trebuie sa uităm fraza muzicală care vă spune tot ceea ce cuvintele nu pot exprima, impunând respect şi umilinţă faţă de ceea ce este scris. Iată ce am urmărit să obţin…”, mărturisea regizoarea la conferinţa de presă.

Realismul şi intensitatea trăirilor lui Werther, complexitatea emoţională, sentimentele reprimate şi dramatismul operei sunt fidel şi puternic imaginativ reprezentate de scenograful Louis Désiré. Captivat de ”febra wertheriană”, Louis Désiré a debutat în anul 2007 cu regia, decorul şi costumele pentru o producţie Werther la Teatrul Colón din Buenos Aires, aceasta devenind o capodoperă-reper pentru scenograful care a realizat spectacole pe cele mai importante scene ale lumii.

Werther, poetul romantic prin excelenţă, a prins viaţă în romanul renumitului scriitor Johann Wolfgang von Goethe, Suferinţele tânărului Werther, care a devenit imediat după lansarea din anul 1774 un fenomen al epocii, popular în cafenele, saloanele literare, în universităţi şi pe stradă.

Compozitorul Jules Massenet a pus povestea lui Werther pe note şi a prezentat-o în premieră mondială în 1892, la Teatrul Imperial Hofoper din Viena, fiind apoi purtată pe marile scene mondiale, ajungând să fie jucată de 1.100 de ori doar la Opéra Comique din Paris.

Noua montare Werther se bucură şi de implicarea distinsei mezzosoprane Viorica Cortez, Vocal Coach al protagoniştilor spectacolului. Cariera impresioantă, dăruirea şi implicarea constantă a doamnei Cortez în viaţa lirică clujeană vor fi onorate în seara de 4 octombrie prin oferirea unei distincţii speciale.

Premiera operei Werther respectă tradiţia evenimentelor lirice mai puţin convenţionale ale Operei Române din Cluj, evenimentul fiind pus în scenă în interiorul teatrului liric şi, totodată, transmis live pe ecrane LED instalate în Piaţa Unirii, marcând închiderea Herbstfest – Festivalul de Toamnă al Economiei Germane, un eveniment organizat de DWNT – Asociaţia Oamenilor de Afaceri de Limbă Germană din Transilvania de Nord, parteneri ai instituţiei.

Premiera operei lui Jules Massenet este parte a proiectului Opera 4 Youth iniţiat de Opera Naţională Română din Cluj-Napoca cu scopul de a ieşi în întâmpinarea publicului larg, în special a celui tânăr, din dorinţa de a-i trezi interesul cultural-artistic, pasiunea lirică şi a-l atrage în sala de spectacol.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.