Woody Allen despre drog, fiica adoptivă care i-a devenit soţie şi „L’homme irrationnel”

După premiera de gală, în 9 iulie, la Writers Guild Theater din Los Angeles, cel mai recent film al lui Woody Allen, L’homme irrationnel, care a sedus publicul Festivalului de la Cannes, unde a avut premiera absolută, a fost lansat luna aceasta în cinematografele din Statele Unite, iar din 6 august va putea fi vizionat şi de publicul canadian.

La proiecţia de la Los Angeles au fost prezenţi pe covorul roşu principalii interpreţi ai peliculei, Joaquin Phoenix, Emma Stone şi Parker Posey.

Întoarsă în California, unde va începe în curând filmările la pelicula La La Land, Emma Stone a apărut splendidă, într-o rochie semnată de Giambattista Valli.

Emma Stone şi Joquin Phoenix

Intervievat cu ocazia lansării filmului L’Homme irrationnel, Woody Allen a mărturisit pentru site-ul NPR că n-a luat niciodată stupefiante şi a evocat viaţa sa intimă cu cea care i-a fost fiică adoptivă.

N-am fumat niciodată marijuana, nici n-am înghiţit pastile. Abia pot să iau două caşete de Excedrin”. Regizorul unor pelicule ca Match Point şi Annie Hall a explicat că drogul nu i-a trezit niciodată curiozitatea, deşi “eram în mijlocul acţiunii. În anii ’60, cântam în cluburi din Chicago şi San Francisco şi în universităţi. După show, toată lumea o făcea: grupurile folk, rock… Dar drogul nu m-a interesat niciodată”.

Realizatorul celebrului Radio Days, din 1987, în care jucau Mia Farrow, Dianne Wiest, Mike Starr, Paul Herman, a evocat în interviu şi viaţa sa intimă cu fiica adoptivă a Miei Farrow, cu care apoi s-a căsătorit.

Am fost norocos în ultima mea relaţie de dragoste. Sunt căsătorit de 20 de ani şi este minunat. Cred că ar putea părea ciudat pentru că sunt mult mai bătrân decât Soon-Yi. Am cu 35 de ani mai mult decât ea şi… totuşi funcţionează. Am o atitudine paternă (…) I-am apreciat tinereţea şi energia. (…) Credeam la început că va fi numai o relaţie scurtă… Aveam deja o viaţă… Apoi am început să ieşim împreună, să trăim împreună şi totul era foarte bine. Diferenţa de vârstă contează pea puţin. Totul pare să ne reuşească”. El a amintit şi dorinţa lui Soon-Yi de a învăţa lucrurile pe care regizorul le ştia graţie experienţei, dar şi plăcerea lui de a i le explica. “Şi le-a apropriat şi m-a depăşit în unele domenii pe care eu i le-am descoperit. Din acest motiv cred că sunt norocos. Este imposibil să orchestrezi toate aceste lucruri”.

Joaquin Phoenix şi Parker Posey

Întotdeauna nemulţumit, Woody Allen a evocat şi cariera sa, dificultatea de a regiza un film: “Începi un film cu mari speranţe pe care uneori ţi le poţi împlini. Cu Match Point aproape am reuşit. Dar e greu să obţii exact ceea ce vrei. Doreşti să realizezi Cetăţeanul Kane sau Hoţii de biciclete şi aşa ceva nu se produce. Nu te poţi decide să realizezi un mare film. Trebuie să începi să-l faci şi apoi să ai şansă”.

Fascinat de marile probleme existenţiale, Woody Allen şi-a continuat căutarea filosofică, imaginând intriga din L’Homme irrationnel, pe tema hazardului şi a destinului.

Emma Stone, Woody Allen şi Parker Posey la Festivalul de la Cannes

Un profesor de filosofie, interpretat de Joaquin Phoenix, închistat în senzaţia că şi-a ratat viaţa, după un divorţ dificil, ajune la Universitatea unui orăşel de pe Coasta de Est a Americii, unde continuă să predea fără pasiune. Dar reputaţia lui sulfuroasă trezeşte curiozitatea feminină şi el începe simultan o relaţie sexuală cu o femeie căsătorită, întrupată de Parker Posey, care îşi imaginează că-l poate salva de un cotidian plictisitor, şi o alta, mai intensă, cu o studentă (Emma Stone) fascinată de temperamentul lui torturat. Un eveniment întâmplător provoacă însă o crimă gratuită şi face să basculeze destinul personajelor.

În timp de anti-eroul din Match Point omoară din arivism, cel din Visul Cassandrei, pentru bani, de data aceasta profesorul eşafodează un plan criminal din idealism. El se gândeşte să scape lumea de un răufăcător, un judecător corupt despre care află din întâmplare într-o conversaţie dintr-un restaurant. Este un act existenţial, menit să-i redea respectul de sine şi gustul de viaţă graţie unei crime perfecte. Dar, cum crima perfectă nu există, a doua parte a filmului demontează minuţios şi planul, şi teoriile filosofului asasin care îi citează pe Kant, Beauvoir sau Sartre. Într-un anume fel, L’Homme irrationnel pare a fi o nouă variaţie după Crimă şi pedeapsă de Dostoievski, serie iniţiată de Crimes and Misdemeanors, unul dintre cele mai bune filme ale lui Woody Allen de la sfârşitul anilor ’80.

Emma Stone şi Joaquin Phoenix pe afişul filmului

Afirmând caracterul capricios şi imprevizibil al existenţei, intriga este declinată începând cu o dublă naraţie din off. Cea a profesorului, căruia Joaquin Phoenix îi conferă o seducătoare complexitate şi un grăunte de nebunie, şi cea a studentei, întrupată de o Emma Stone, care fusese deja seducătoare în filmul anterior al lui Woody Allen, Magic in the Moonlight.

Noua producţie foarte sumbră, în linia filmului Match Point, exprimă cu forţă viziunea lucidă şi feroce a regizorului despre urâţenia lumii şi vulnerabilitatea fiinţei umane. Cineastul a regăsit în acest film obsesia sa pentru realităţile deprimante, dar o exprimă, ca întotdeauna, cu mult umor şi eleganţă.

Nu ştiu cum să descriu normal acest film. Este un fel de explorare a şansei, a destinului, a felului în care viaţa se poate schimba, despre modul în care poţi fi atras de lucrurile întunecate şi despre consecinţele pe care aceasta le poate avea”, mărturisea Emma Stone, într-o conferinţă de presă. După Diane Keaton, Mia Farrow şi Scarlett Johansson, tânăra actriţă de 26 de ani pare că a găsit în Woody Allen un nou mentor.

Parker Posey şi Joaquin Phoenix, începuturile unei relaţii

Pentru rolul profesoruui universitar, melancolic şi alcoolic, actorul Joaquin Phoenix a decis să se cufunde în filosofie: “Este foarte caraghios. Am luat Critica raţiunii pure, de Kant, am deschis cartea şi mi-am spus: OK. Nu înţeleg. Apoi, am întâlnit la New York un filosof şi mi-am zis că va fi uşor să-l fac să se lanseze asupra subiectului… Atunci am luat Filosofia pentru ignoranţi şi tot nimic… Aveam o lună pentru a vedea clar despre ce e vorba, dar totul este extrem de complex. Este foarte interesant, dar nu ţin minte nimic”.

Woody Allen a dovedit fler când l-a distribuit pe acest actor răsfăţat al lui Paul Thomas Anderson, din The Master şi Inherent Vice, şi al lui James Gray (The Immigrant, Two Lovers, La Nuit nous appartient, The Yards), cu care a colaborat pentru prima dată.

Emma Stone într-o scenă din film

LHomme irrationnel, a 49-a peliculă a lui Woody Allen, a avut, aşa cum aminteam, premiera absolută la Festivalul de la Cannes. Potrivit obiceiului regizorului, filmul a fost prezentat în afara competiţiei.

Relaţiile între două personaje din generaţii diferite nu apare prima dată în filmografia lui Woody Allen. E suficient să ne amintim de Whatever Works, Maris et femmes, Une autre femme, Manhattan

Ca întotdeauna la acest regizor, ceea ce se anunţă ca o comedie virează treptat către dramă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.