Zile frumoase şi pline de teatru

Întrebări critice “fierbinţi” la FNT

Dispariţie sau transformare? Ce se va alege de critica de teatru într-un moment al schimbărilor? Pe de o parte, spaţiul şi spaţiile de manifestare specifică s-au redus drastic, tiparul a cedat locul internetului, iar cultura – ştirilor de senzaţie. Pe de altă parte, a crescut numărul de “comentatori” din afara teatrului (manifestându-se în zona on-line – blog sau Facebook), ca şi ponderea opiniilor lor în rândul cititorilor-spectatori şi al artiştilor. Care (mai) sunt, în prezent, statutul şi funcţiile criticului de teatru?

Acestor întrebări (şi nu numai lor) încearcă să le răspundă participanţii la colocviul internaţional organizat de „Festivalul Naţional de Teatru” în colaborare cu “Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru” şi sub egida Secţiei române a AICT. Deschis tuturor, evenimentul intitulat “Criticul/critica de teatru – dispariţie sau transformare?” are loc vineri, 1 noiembrie, de la ora 14.30, în Sala “Multimedia” a “Teatrului Naţional Bucureşti”. Moderatori (sau după caz, animatori) ai dezbaterilor: criticii Yun-Cheol Kim, preşedintele AICT, Margareta Sörenson, vicepreşedinte, şi Alice Georgescu, preşedintele Secţiei române a AICT. Invitaţi: critici de teatru din Austria, Canada, China, Coreea de Sud, Finlanda, Franţa, Grecia, Italia, Japonia, Marea Britanie, Republica Moldova, Polonia, Serbia, Statele Unite, Suedia şi, bineînţeles, România.

Evenimentul va fi urmat de abordarea unui alt subiect “fierbinte” în întreaga lume (şi nu doar în zona teoriei de teatru): cine a fost, de fapt, Shakespeare? Prezentarea despre adevărata identitate a celui mai mare dramaturg al tuturor timpurilor va fi susţinută de prof. Michel Vaïs, secretarul general al AICT.

De o bogată participare internaţională se bucură şi “Seminarul pentru tinerii critici”, organizat de AICT la Bucureşti, în cadrul “Festivalului Naţional de Teatru”. Profesionişti cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, din Bulgaria, Canada, Cehia, Coreea de Sud, Franţa, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Republica Moldova, Rusia, Slovenia şi, din nou, România, sunt antrenaţi pentru viitorul acestei profesii de doi experimentaţi critici de teatru: Jean-Pierre Han (Franţa) şi Mark Brown (Scoţia, Marea Britanie), membri ai Comitetului Executiv al AICT.

Importantă manifestare în calendarul reuniunilor de gen, FNT are şi la actuala ediţie bucuria de a fi gazda decernării unui premiu oferit de “Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru”. Juriul va avea în vedere, la fel ca şi anul trecut, spectacolele incluse în secţiunea “Teatrul de mâine”. Câştigătorul va fi anunţat duminică, 3 noiembrie, în cadrul ceremoniei de închidere a festivalului, care va avea loc la Teatrul “Odeon”, după terminarea ultimului spectacol din program, “Adam şi Eva”.

Adam şi Eva pe scena Teatrului din Timişoara. Foto Adrian Pîclişan

Teatrul din Timişoara va susţine, în 2 şi 3 noiembrie, o serie de evenimente în cadrul “Festivalului Naţional de Teatru”, la Bucureşti.

Sâmbătă, 2 noiembrie, la ora 20.30, la Teatrul “Odeon” va fi lansată cartea “Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii” de Cristina Rusiecki, proiect editorial finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Teatrul Naţional a iniţiat conceptul “aTeNT” la finalul anului 2005, prin revista “aTeNT”, precursoarea colecţiei de carte “aTeNT”.

Jurnalul de repetiţii oferă cititorului ocazia de a face o incursiune în spaţiul intim, adesea fragil, al creaţiei, al facerii unui spectacol de teatru cu rezonanţe puternice, esenţiale în conştiinţa celor implicaţi sau doar atinşi de el. Balansând între conotaţiile profund personale ale termenului şi cea de „însemnare zilnică”, cartea “Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii” deconstruieşte teorii, opinii, asumări individuale şi de grup, reconstruind viaţa din spatele spectacolului.

Tot sâmbătă, de la ora 21.30, în sala Teatrului “Odeon”, în cadrul secţiunii „Creatori şi teatre în spectacol”, se joacă producţia “Adam şi Eva”, pe scenariul şi în regia lui Alexander Hausvater, după romanul omonim al lui Liviu Rebreanu (premiera 28 noiembrie 2012). Spectacolul are o a doua reprezentaţie duminică, 3 noiembrie, de la ora 20.30, tot la Teatrul “Odeon”. Efortul uman şi financiar deosebit pe care îl fac “Festivalul Naţional de Teatru” şi Teatrul Naţional din Timişoara în vederea deplasării spectacolului a fost răsplătit de public prin epuizarea biletelor la doar două zile de la punerea lor în vânzare, după cum ne-au informat organizatorii FNT. Aşadar, pe curând, la Teatrul Odeon!

Spectacolul îi reuneşte în distribuţie pe actorii Ion Rizea, Ramona Dumitrean, Ionuţ Caras, Mara Opriş, Ana Maria Cojocaru, Matei Chioariu, Victor Manovici, Alina Ilea, Laura Avarvari, Colin Buzoianu, Bogdan Spiridon, Claudiu Dogaru, Isa Berger, Flavius Retea, Ionuţ Iova şi Andreea Breabănu. Acestora li se alătură Zsolt Fehervári (decoruri), Alina Lăţan (costume), Andrea Gavriliu (coregrafia), Lucian Matei (video design), Lucian Moga (light design) şi nu în ultimul rând, celebrul compozitor Adrian Enescu, care, prin acest spectacol, revine la muzica de teatru.

Duminică, 3 noiembrie, de la ora 10.30, la Ceainăria “Serendipity”, “Divanele FNT” o au ca invitată pe Ada Lupu-Hausvater, manager al Teatrului Naţional din Timişoara, în cadrul dezbaterii “Reţete de succes în dialog – Managementul teatral”.

Teatrul Naţional Bucureşti, cu spectacole de colecţie

“Nebun din dragoste”

Nebun din dragoste

Noua premieră redeschide porţile fostei Săli “Atelier”, care are, în urma refacerii şi a amenajării unui balcon circular, o capacitate sporită cu 50 de locuri pentru spectatori.

Duminică, 3 noiembrie, ora 20.00, va avea loc premiera oficială a spectacolului “Nebun din dragoste”, de Sam Shepard, în regia lui Claudiu Goga, având în distribuţie un cvartet redutabil de tineri actori: Diana Cavaliotti, Gavril Pătru, Mihai Călin şi Ioan Andrei Ionescu.

O piesă a unuia dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi contemporani, un artist revoltat şi nonconformist, celebru nu numai în lumea teatrului, dar şi în industria de film de la Hollywood.

„O poveste despre iubiri vinovate şi secrete tragice de familie, despre trecutul care se transformă într-un demon ce naşte în protagonişti un puternic conflict interior care devine sursă a violenţei şi iraţionalităţii pasiunilor şi acţiunilor lor. Un spectacol provocator despre dragoste şi demonii ei, dar şi despre diferenţa uneori periculoasă, alteori salvatoare dintre realitatea individuală, subiectivă şi realitatea brută a faptului întâmplat”, explică regizorul Claudiu Goga.

Decoruri: Ştefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean. Muzică: Valentin Luca.

Următoarea reprezentaţie este programată în 5 noiembrie, la ora 20.00.

“Revizorul”, într-o spectaculoasă montare

Marius Manole într-un rol de zile mari, cel al Revizorului

Un text clasic ale cărui coincidenţe cu zilele noastre sunt uluitoare. Un autor care a cunoscut atât de bine natura umană încât a conferit operei sale un sens universal. Gogol, ca şi Caragiale, vede enorm şi simte monstruos, “Revizorul” fiind o piesă despre izbitoarea trivialitate a vieţii, despre vulgaritatea omului, despre ipostazele răului absolut, surprins în banalitatea cotidianului.

O comedie neagră, o satiră crâncenă la adresa corupţiei, la fel de feroce pe vremea lui Gogol, ca şi în zilele noastre. Iată de ce Felix Alexa propune o viziune regizorală modernă, o poveste care se petrece în ziua de azi. Un spectacol născut din disperarea de a trăi într-o lume aflată în criză extremă, dar şi un spectacol de un umor caustic, văzut ca singura armă de supravieţuire. O montare cu o trupă redutabilă, avându-i protagonişti pe marii actori Marius Manole şi Mihai Constantin, ale căror personaje par să ne spună: “De cine râdeţi? De voi râdeţi!”.

„Cu cât adevărurile sunt mai înalte, cu atât trebuie să fim mai atenţi cu ele… Altfel se vor transforma în lucruri comune, iar lucrurile comune nu mai sunt crezute!”, scria N.V. Gogol.

“«Revizorul» este poate cel mai actual spectacol pe care l-am făcut vreodată. Cel mai direct, cinic şi tragic în acelaşi timp. O comedie neagră despre viaţa noastră gri. Şi asta nu numai pentru că l-am adus cu totul în «eterna şi fascinanta Românie», ci pentru că geniul gogolian ţâşneşte cu forţă din fiecare replică, situaţie, reacţie umană, neliniştindu-ne profund cu actualitatea sa. De fapt, pentru personajele de pe scenă nimic nu-i comic. Dimpotrivă. Tragedia generată de venirea revizorului în control, lucru perceput ca total nefiresc, aruncă oamenii la limita reacţiilor nervoase şi a ridicolului. Fiecare încearcă să se salveze cum poate, iar în astfel de situaţii inventivitatea umană este fără limite. Şi dacă primarul micului oraş în care apare revizorul, venit parcă din neant, ne întreabă la final pe toţi, cei din sală, «De ce râdeţi?» tot el dă răspunsul devastator: «De voi râdeţi!». Şi un fior rece ne străbate, semn că viziunea genială şi fantastică a lui Gogol are încă efect”, mărturiseşte regizorul Felix Alexa.

Traducere: Maşa Dinescu. Adaptare şi ilustraţie muzicală: Felix Alexa. Scenografie: Andrada Chiriac. Lighting design: Chris Jaeger.

În distribuţie: Marius Manole, Mihai Constantin, Ana Ciontea, Ilinca Manolache, Irina Movilă, Costina Ciuciulică, Claudiu Bleonţ, Mihai Calotă, Istvan Teglas, Marcelo-S Cobzariu, Armand Calotă, Eduard Adam, Maria Buză, Ovidiu Cuncea, Axel Moustache, Răzvan Popa, Cosmin Dominte, Natalia Călin, Iuliana Moise, Carmen Ungureanu ş.a. Vocea: Mircea Albulescu.

1 noiembrie şi 10 noiembrie, la ora 19.30, la Sala “Studio”.

Teatrul “Metropolis”: o poveste de succes, scrisă în şase ani

Olga Tudorache şi Tamara Creţulescu în Peşte cu mazăre, spectacol inaugural al Teatrului Metropolis

Acum şase ani, George Ivaşcu, directorul Teatrului “Metropolis”, a început să scrie o mare poveste, folosind o literă puternică: o vocală, care răsună şi acum pe holurile teatrului: O, de la Olga Tudorache. Pentru că Olga Tudorache a deschis noul teatru cu un spectacol memorabil: „Peşte cu mazăre“. Iar acel spectacol a fost declaraţia de război a unui actor devenit manager. Lupta a fost dură, dar George Ivaşcu a avut lângă el mari aliaţi: actori, regizori, scenografi, maşinişti.

Povestea continuă, iar anul acesta, o altă literă, la fel de puternică, va deschide un nou capitol la “Metropolis”: litera R, de la Radu Beligan. Pentru că, anul acesta, Radu Beligan va reveni pe scenă, într-un nou spectacol, după o pauză de opt ani. Între aceste două coperte stă istoria tânără a Teatrului “Metropolis”: Olga Tudorache şi Radu Beligan. Iar „Lecţia de violoncel“, în regia lui Felix Alexa şi în interpretarea maestrului, este un cadou de şase ani pe care Radu Beligan îl face teatrului şi spectatorilor lui.

„Aniversarea unui teatru este nu doar o sărbătoare a actorilor, a regizorilor sau a scenografilor, ci, mai ales, a publicului care dă sens muncii lor. În şase ani, dintr-o casă de cultură care mirosea a comunism, pentru că aşa am găsit-o, ne-am transformat într-un teatru colorat, dinamic, care are şi câte trei spectacole pe zi, lucru unic peisajul teatral românesc“, spune George Ivaşcu, directorul Teatrului Metropolis.

Ceea ce părea o utopie, apariţia unui teatru în vremuri în care nimeni nu mai investea în cultură, s-a transformat în certitudine. La Teatrul “Metropolis” au urcat timid, pe scenă, actori tineri, care acum sunt mari vedete. Pe scena de la “Metropolis” au venit tinerii să înveţe de la actorii experimentaţi şi vârstnicii să înveţe de la tineri.

În şase ani, la Teatrul “Metropolis” s-au montat peste 100 de spectacole în care au fost implicaţi mai mult de 500 de artişti, iar publicul care invadează teatrul confirmă în fiecare zi sloganul „Un teatru deschis cu casa închisă!”.

Luna noiembrie aduce la Sibiu spectacole de teatru dintre cele mai diverse

Călătoriile lui Guliver, la Teatrul Radu Stanca

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă douăzeci şi nouă de reprezentaţii în luna noiembrie, printre care două spectacole în premieră.

Actorii teatrului sibian revin pe scenă în luna aceasta într-un maraton teatral ce îşi propune să atragă un segment de public extrem de variat prin montări dintre cele mai diverse. Răspunzând tuturor provocărilor contemporane, spectacolele Teatrului Naţional „Radu Stanca” încearcă să surprindă diversitatea tendinţelor din artele spectacolului, pornind de la tradiţie, cuvânt şi imagine şi ajungând la spectacole de instalaţii, teatru-dans, muzică, măşti şi pantomimă.

Regizorul Radu Alexandru Nica revine în atenţia publicului în această lună cu spectacolele „Nora” (vineri, 29 noiembrie, ora 19.00) şi „Balul” (sâmbătă, 16 noiembrie, ora 19.00/ duminică, 17 noiembrie, ora 19.00), după o lungă absenţă de pe scena teatrului din Sibiu.

Silviu Purcărete prezintă în luna noiembrie seria de exerciţii scenice după „Călătoriile lui Gulliver” (vineri, 8 noiembrie, ora 19.00) ale lui Jonathan Swift, iar Alexandru Dabija propune în spectacolul „Gegen die Demokratie/ Împotriva democraţiei” (marţi, 19 noiembrie, ora 19.00), de la Secţia Germană, textul lui Esteve Soler, unul dintre cei mai importanţi dramaturgi europeni ai momentului. Cu siguranţă, două dintre cele mai incitante spectacole ale lunii prin direcţia scenică abordată de creatori sunt „O poveste japoneză” (vineri, 1 noiembrie, ora 19.00), în regia lui Yasuda Masahiro, şi „Femeia ţintă şi cei zece amanţi” (sâmbătă, 9 noiembrie, ora 19.00), în regia lui Claire Dancoisne.

O poveste japoneză, la Sibiu

Actorii sibieni vor prezenta, de asemenea, trei dintre cele mai spumoase comedii în regia lui Şerban Puiu – „Îmi place cum miroşi!” (sâmbătă, 2 noiembrie, ora 19.00/ duminică, 3 noiembrie, ora 19.00), „Puricele din ureche” (joi, 14 noiembrie, ora 19.00/ vineri, 15 noiembrie, ora 19.00) şi „Încurcă-i drace!” (sâmbătă, 23 noiembrie, ora 19.00/ duminică, 24 noiembrie, ora 19.00). Regizorul Theodor Cristian Popescu revine la Sibiu cu două spectacole după texte celebre: „Opinia publică” (duminică, 10 noiembrie ora 19.00) şi „Absolventul” (sâmbătă, 30 noiembrie, ora 19.00).

Luna noiembrie marchează un sezon important pentru teatrul tânăr de la Sibiu, cu două premiere prezentate în coproducţie cu “Departamentul de Artă Teatrală” al Universităţii „Lucian Blaga”. „Gustul mierii” va avea premiera miercuri, 20 noiembrie, la ora 21.00, şi îi reuneşte pe scenă pe studenţii Angelica-Ioana Cosma, Oana-Cristina Marin, Claudiu Urse, Valeriu-Stelian Iarca, Sebastian Dobrescu. Spectacolul este regizat de Veronica şi Cătălin Pătru şi va fi prezentat la “Studioul CAVAS” din cadrul Facultăţii de Litere şi Arte din Sibiu.

Cea de-a doua premieră a lunii este o montare după textul „Omul cel bun din Sîciuan” de B. Brecht, în regia Ancăi Bradu. Producţia îi aliniază la rampă pe Maria Tomoiagă, Paul Bondane, Anton Balint, Ana Vereş, Maria Soilică, Angela Lisa, Călin Roajdă, Alexandru Malaicu, Iulia Maria Popa, Claudiu Fălămaş, Alexandra Şerban, Ioan-Alexandru Savu, Cristian Timbuş. Muzica spectacolului este creată de Claudiu Fălămaş, iar scenografia de Mihai Păcurar şi Alin Gavrilă. Spectacolul va fi prezentat în avanpremieră miercuri, 27 noiembrie şi în premieră, joi, 28 noiembrie. Ambele reprezentaţii au loc de la ora 21.00, în “Studioul CAVAS”.

Începe “Festivalul Naţional de Teatru Independent”

“Festivalul Naţional de Teatru Independent”, ce se va desfăşura între 4 şi 10 noiembrie, la Bucureşti, este primul festival de teatru din România ce reuneşte artişti şi companii de teatru independent din întreaga ţară în spaţii culturale independente sau necovenţionale.

La Godot Cafe-Teatru: „Accidente înspăimântătoare pe terenul de joacă”

Accidente înspăimântătoare pe terenul de joacă. Foto Vitalie Brega

Spectacolul cu piesa lui Rajiv Joseph, semnat de regizorul american Ryan Whinnem, este prezentat în cadrul Secţiunii “Off” a “Festivalului Naţional de Teatru Independent”.

„Accidente înspăimântătoare pe terenul de joacă” spune povestea lui Doug (Tudor Aaron Istodor) şi Kayleen (Simona Cuciurianu) pe parcursul a 30 de ani de viaţă, din copilărie până la vârsta de 38 de ani. Relaţia dintre ei este urmărită într-un stil tragicomic din perspectiva rănilor care îi aduc, periodic, împreună, uniţi într-un mod unic şi de neînţeles pentru restul lumii. Piesa este o hartă a relaţiei dintre personaje prin intermediul rănilor suferite, experienţelor traumatizante. Are o latură amuzantă, chiar dacă exploatează zone întunecate şi delicate; este dramă şi comedie.

“De mici cădeam, ne certam, ne îndrăgosteam… şi între timp am crescut…cu zgârieturi, vânătai şi răni… ne găsim unii pe alţii pentru ca mai apoi să ne îndepărtăm… Dragostea doare. La fel si oasele rupte. Ce doare mai tare?”

Autorul Rajiv Joseph este una dintre noile revelaţii ale teatrului american, câştigând numeroase premii precum “NEA Award pentru cea mai bună piesă” şi “Whiting Writers Award”. În 2010 a fost finalist în cursa pentru “Premiul Pulitzer”, cu piesa „Bengal Tiger at the Baghdad Zoo”.

Regizorul american Ryan Whinnem este director al Companiei de Teatru „Vacant Lot” în New York. A colaborat cu „Milwaukee Shakespeare”, „The Folger Theatre„ şi “The Shakespeare Theatre” şi a lucrat ca regizor în Boston, Baltimore, Washington DC şi New York City.

Marţi, 5 noiembrie, la ora 19.00, bucureştenii îi pot urmări pe Tudor Aaron Istodor şi Simona Cuciurianu într-o dramă cu accente comice despre accidente, răni… şi dragoste.

Maraton teatral “Green Hours!”

Cătălin Babliuc şi Letiţia Vlădescu în Ora verde

Peste 25 de artişti, 3 ore şi jumătate de spectacol. O premieră pentru teatrul independent.

Luni 4 noiembrie, de la ora 18.00, în premieră în cadrul “Festivalului Naţional de Teatru Independent” (FNTI), “dramAcum” şi “Teatrul LUNI de la Green Hours” prezintă spectacolul site-specific serial “Green Hours!” în integralitatea lui. Proiectul, iniţiat de regizorul Andreea Vălean şi dramaturgul Peca Ştefan, celebrează fenomenul socio-cultural născut în 1994 la adresa din Calea Victoriei 120, fiind dedicat spaţiului-emblemă al teatrului şi al muzicii independente din Bucureşti, “Green Hours jazz-café”. Spectacolul cuprinde piese inspirate de – şi create special pentru – acest spaţiu, reunind o serie impresionantă de actori, muzicieni şi alţi artişti apropiaţi „zonei GREEN”, într-un act artistic singular în peisajul independent, atât ca proporţii, cât şi ca modalitate de desfăşurare.

Spectatorii îi vor putea vedea, în aceeaşi seară, pe Virgil Aioanei, Răzvan Alexe (aka Krem), Cătălin Babliuc, Laurenţiu Bănescu, Mihai Călin, Constantin Cojocaru, Emilia Dobrin, Cristina Drăghici, Andreea Duţă, Ionuţ Grama, Radu Iacoban, Rodica Lazăr, Nicoleta Lefter, Conrad Mericoffer, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Gabriel Spahiu, Ana Ularu, Letiţia Vlădescu. Muzicienii invitaţi ai serii vor fi Mandela Gajol şi Mihai Iordache.

Regizorul proiectului este Andreea Vălean, iar coregrafia este semnată de Andreea Duţă. Dramaturgul invitat al proiectului este Maria Manolescu. Dan Perjovschi semnează desenele, Cinty Ionescu video designul, iar KREM versurile adiţionale din piesa “The Green L.P.”.

Început ca o intervenţie culturală semi-clandestină prezentată exclusiv unui public invitat punctual, în perioada în care spaţiul din Calea Victoriei 120 a fost – teoretic şi practic – închis (ianuarie – martie a.c.), spectacolul urmăreşte iniţierea unei discuţii mai ample despre posibilităţile de sprijin şi supravieţuire ale artiştilor şi entităţilor independente axate pe non-comercial şi experiment, cazul “Green Hours” fiind considerat “kilometrul zero” în acest peisaj.

“dramAcum” continuă prin acest proiect misiunea sa permanentă de a explora, prin intermediul noii dramaturgii, realitatea socială românească şi memoria recentă. În ultimii 12 ani, “dramAcum” a acumulat o vastă experienţă în arta socială şi arta pentru schimbare socială, fiind practic primul grup de tineri artişti care şi-a îndreptat atenţia asupra adevăratelor probleme ale societăţii româneşti post-decembriste şi nu numai. Încă de la momentul formării grupului “dramAcum”, regizorii iniţiatori ai proiectului de promovare a dramaturgiei contemporane româneşti au lansat potenţialilor dramaturgi discuţii despre teme inspirate din realitate, despre tatonarea în cadrul unor echipe interdisciplinare a unor mijloace proprii de expresie. Au fost realizate peste 30 de spectacole în colaborare cu teatre din ţară şi Bucureşti pe texte noi descoperite prin concursurile “dramAcum” sau traducerile “dramAcum”. La “Green Hours”, “dramAcum” a co-produs spectacolul “Stop The Tempo” de Gianina Cărbunariu, în anul 2003, şi a susţinut mai multe ateliere şi spectacole lectură. Grupul “dramAcum” este format din regizorii Radu Apostol, Alexandru Berceanu, Gianina Cărbunariu, Ana Mărgineanu, Andreea Vălean şi dramaturgii Maria Manolescu şi Peca Ştefan.

Seara va începe cu “Ora Verde”, de Peca Ştefan, cu Cătălin Babliuc, Cristina Drăghici, Radu Iacoban, Rodica Lazăr, Letiţia Vlădescu şi muzicianul Mandela Gajol. “De Halloween, la Green, un tip intră într-un bar. Şi odată cu el o poveste epopeică, cvasi-shakespeariană, despre cum e să fii IT-st în Giurgiu, trădare şi iubire pe Facebook. Ama are rezervare în Green Hours. O chelneriţă ciudată o întâmpină şi spectacolul din seara asta l-ar putea face gelos pe David Lynch”.

Urmează, la ora 18.50, “Cercetătorii japonezi”, pe texte de Maria Manolescu şi Peca Ştefan, cu Mihai Călin, Constantin Cojocaru, Ionuţ Grama, Conrad Mericoffer, Alexandru Potocean, Gabriel Spahiu şi muzicianul Mihai Iordache. Doi amici dau lovitura: o spargere care devine moment artistic la Green, dat fiind că în casă nu există nici un ban şi arta nu are preţ. Barmanul Mihai se reîntâlneşte cu prietenul său Alex după ce nu şi-au mai vorbit câteva luni: ultima dată când s-au văzut a fost de sfârşitul lumii, cu ocazia unei orgii. Un băiat vine cu bunicul lui pentru a-l angaja la Green, apoi un bunic vine cu nepotul lui pentru a-l angaja la Green, spre disperarea barmanului care nu are nevoie de forţă de muncă. Cercetătorii japonezi au descoperit cum să obţină broscuţe transparente. E ăsta un remediu pentru impotenţă?

La ora 20.10, spectatorii se întâlnescu cu “The Green L.P.”,de Peca Ştefan, avându-i în distribuţie pe Virgil Aioanei/Rolando Matsangos, Răzvan Alexe, Laurenţiu Bănescu, Emilia Dobrin, Andreea Duţă, Rodica Lazăr, Nicoleta Lefter, Conrad Mericoffer, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Ana Ularu.

Tom Waits a fost adus în România de impresarul Stelian Gheorghiu. În sfârşit, aşa cum îşi dorea de ani de zile Voicu Rădescu, Tom va cânta de propria lui zi de naştere – 7 decembrie – în Calea Victoriei 120. Stelian are însă o problemă: a rămas închis în Green Hours şi orice încercare de a ieşi ca să-l aducă pe Tom de la hotel rezultă într-o pierdere în timp, în diferite epoci ale clubului, de la perioada Nicu Ceauşescu şi până la preluarea barului de dubiosul, dar sufletistul manelist Sifon. Îl vom vedea pe Tom Waits cântând în seara asta? Stelian Gheorghiu va mai ieşi vreodată din Green?

Teatrul Apropo prezintă “S-a furat mireasa”

S-a furat mireasa

Mara şi Andrei se reîntâlnesc la câţiva ani după ce au trăit o scurtă, dar intensă poveste de dragoste în perioada studenţiei. Acum sunt doi oameni complet diferiţi: Mara este o femeie de succes, cu o carieră într-o companie mare, în timp ce Andrei s-a transformat dintr-un Don Juan superficial într-o persoană singuratică, pasionat de alpinism şi căţărarea pe stâncă.

În competiţie cu Andrei se găseşte Mihai, coleg de servici şi şef al Marei de la birou. Acesta o cere în căsătorie. Pe cine va alege Mara? Cât de bine cunoaştem oamenii pe care îi iubim? Ce anume iubim de fapt?

Regizorul Radu Popescu pune în scenă propriul text, distins cu “Premiul de Dramaturgie” al Revistei “Yorick” pe anul 2013, în decorul semnat de Bogdan Ioniţă şi cu costumele Alexandrei Panaite. În distribuţie: Camelia Pintilie, Andrei Huțuleac, Pavel Ulici.

Vineri, 1 noiembrie, ora 19.00.

La Teatrul ACT puteţi vedea thrillerul psihologic „Orfani”

Orfani, spectacolul Teatrului ACT. Foto Bogdan Bobocescu

“Teatrul ACT” şi Asociaţia “ProDrama” prezintă spectacolul „Orfani” de Dennis Kelly, în regia Elenei Morar, un thriller psihologic despre realitatea contemporană.

Din distribuţie fac parte Simona Cuciurianu, Ionuţ Grama şi Laurenţiu Bănescu. Joi 31 octombrie, la ora 19.00, spectatorii sunt aşteptaţi la un thriller care explorează violenţa în mediul urban şi felul în care aceasta influenţează viaţa liniştită a unui cuplu de condiţie medie.

Helen (Simona Cuciurianu) şi Danny (Ionuţ Grama) iau cina în apartamentul confortabil situat într-un cartier rău famat dintr-un oraş britanic. Dar seara le este dată peste cap de Liam (Laurenţiu Bănescu), fratele lui Helen, care apare brusc la uşă într-o ipostază surprinzătoare, însoţită de explicaţii pe măsură. Urmează o noapte de dezvăluiri şi decizii care destramă, încetul cu încetul, lumea liniştită a cuplului.

Cât de departe suntem dispuşi să mergem pentru a-i proteja pe cei dragi? Unde se termină grija legitimă şi unde începe panica? Cu ce preţ supravieţuim violenţelor mici, cotidiene, şi cum putem închide ochii la ceea ce se întâmplă în jurul nostru?

“Teatrul ACT” şi Asociaţia “ProDrama” aduc în premieră în România piesa „Orfani” într-un spectacol care promite să ţină publicul cu sufletul la gură, ridicând simultan probleme morale şi sociale relevante – loialitatea faţă de familie, responsabilitatea morală faţă de comunitate, răspunderea în faţa legii, discriminarea şi violenţa în mediul urban. Scenografia este semnată de Tudor Prodan.

Autorul, Dennis Kelly, este unul dintre cei mai interesanţi dramaturgi contemporani din Marea Britanie, cunoscut pentru piesele sale „Love and Money“, „DNA“, „Orphans“, dar mai ales pentru scenariul sitcomului „Pulling“ (BBC) care a câştigat “British Comedy Award” în 2008.

Serile Teatrului Absurd

5 spectacole în 3 seri, 2 în engleză, 20 de artişti pe scenă, costume şi decoruri, lumini, proiecţii video şi muzică live, iniţiatorul şi gazda “Serilor Teatrului Absurd” – regizorul Alexandru Nagy – vă aşteaptă la “Teatrul Mignon”, în perioada 1-3 noiembrie 2013.

“Buzunarul cu pâine”, spectacolul cu piesa dramaturgului Matei Vişniec, în regia lui Alexandru Bogdan, cu Alexandru Nagy şi Ştefan Pavel, poate fi vizionat vineri, 1 noiembrie, la ora 19.00.

Tot vineri, la ora 21.00, sunteţi invitaţi la “The Human Trashcan”, după Matei Vişniec, spectacol jucat în limba engleză, pus în scenă de Alexandru Nagy.Scenografia: Iulia Popescu. Cu: Ştefan Pavel, Danni Ionescu, Alina Rotaru, şi la “The Raindogs – Tom Waits Tribute”.

Sâmbătă, 2 noiembrie, la ora 19.00, “Cabaretul cuvintelor” de Matei Vişniec, în regia lui Alexandru Nagy şi cu scenografia Ioanei Pascha, în aduce în scenă peAida Avieriţei, Octavian Costin, Ionuţ Niculae, Ştefan Pavel.

Iar la ora 21.00, acelaşi regizor propune “Tabloul”, după Eugen Ionescu, cu Alexandru Nagy, Alina Rotaru şi Vlad Drăgulin.

Duminică, 3 noiembrie, la ora 19.00, “The Bald Soprano”, de Eugen Ionesco (se joacă în engleză), în regia Valeriei Sitaru. Cu Alina Şuşară, Alexandru Nagy, Mihaela Velicu, Alina Rotaru, Ştefan Pavel, Andrei Huţuleac.

Alexandru Nagy, actor şi regizor, povesteşte cum “pasiunea pentru teatrul absurd a pornit natural, fără o intenţie anume. La spectacolul meu de dizertaţie, la Londra, domnul Matei Vişniec m-a onorat cu prezenţa, dat fiind că montasem «The body of a woman as a battlefield in the Bosnian War» şi aprecierile dumnealui mi-au spus că sunt pe un drum pe care trebuie să-l duc…

Apoi mi-am dat seama că «Teatrul Independenţilor Profesionişti» are două calităţi unice – avem până acum numai spectacole cu piese româneşti şi majoritatea aparţin genului teatrului absurdului. De aici şi această sărbătoare care devine o tradiţie – Serile Teatrului Absurd – un eveniment unic în peisajul teatral românesc.

Suntem la prima colaborare cu Teatrul Mignon, care a răspuns prompt invitaţiei noastre de a ne găzdui. Cu siguranţă este începutul unei prietenii frumoase şi de durată. Cred cu tărie că dacă teatrul independent va evolua o va face numai printr-o creştere substanţială a respectului faţă de sine şi faţă de spectator”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.