Andrei Marga- Conștiințe teologice ale epocii: Ratzinger – Küng

                                                                          

Citisem aproape fără pauză fascinanta Introducere în creștinism (1968) a lui Joseph Ratzinger și o admiram, fără să mă gândesc la personalitatea autorului. Nu speram că îl voi întâlni vreodată.

 

De aceea, primul meu gând despre persoana Joseph Ratzinger era o nemulțumire, într-un context aparte. Alături de alți doctoranzi la filosofie în universități germane, în 1975 și anii următori, eram nemulțumit că profesorul care se bucura deja de recunoaștere mondială, Jürgen Habermas, era blocat de primul ministru al Bavariei, Franz-Joseph Strauss, să acceadă la o profesură la Universitatea „Ludwig Maximillians” din München. Cardinalul de München-Freissing, Joseph Ratzinger, nu a intervenit, cum era de așteptat, iar blocajul a rămas. Invitat insistent de prestigioase universități americane, deja prestigiosul filosof nu a trecut Oceanul, ci s-a întors în cele din urmă la Universitatea din Frankfurt am Main.

Eram profesor invitat la München când Habermas a susținut o conferință în clădirea centrală a universității. Pentru ca, apoi, Habermas și Ratzinger să poarte istorica lor dezbatere (2004) în Academia Catolică din München.

Ca profesor oaspete la Universitatea „Ludwig Maximilians” am fost invitat la diferite dezbateri de către organizații protestante, catolice și ortodoxe. Adesea, temele erau de pondere universală, abordarea de cel mai înalt nivel. Am învățat multe. Dar ceea ce a fost mai important a fost, între multe altele, contactul cu oameni ai cardinalului Ratzinger, între timp mutat la Vatican, ca prefect responsabil al Sanctum Ufficium. M-am rugat în capela personală în care se ruga cardinalul la München, cu gândul la părinții mei.

Anii au trecut. Știam dezbaterile din creștinism deja grație unor studii universitare în care li s-au dedicat două semestre. Soția mea a tradus dezbaterea Habermas-Ratzinger (Dialectica secularizării. Despre rațiune și religie, 2005) și a dat mai multe, de fapt primele traduceri din Joseph Ratzinger în România.

Urmăream îndeaproape scrierile lui Joseph Ratzinger, care-i confereau deja relief mondial, și eram în contact cu cercul din jurul său. Având incluse în universitatea clujeană patru facultăți de teologie, am propus Senatului să fie invitat să devină doctor honoris causa al Universității „Babes-Bolyai”.  Colegii mei au acceptat propunerea.

Numai că a intervenit alegerea cardinalului Joseph Ratzinger ca Papă, încât pentru mine și colegii mei dilema era grea: dacă-l invităm pe Papa, evident că nu poate veni la ceremonie și rămânem în aer, dacă nu aplicăm hotărârea Senatului, suntem în aer, căci nu aplicăm o decizie luată matur. Am ales să mergem mai departe cu aplicarea deciziei, iar Papa a delegat Nunțiul de București, arhiepiscopul Perriset, să participe la ceremonie (octombrie 2005) și să preia însemnele titlului. Am editat materialele ceremoniei în volum.

Ca membru al conducerii europene a universităților, am fost invitat să susțin o conferință la Vatican, în cadrul unei reuniuni internaționale pe viitorul învățământului superior organizată sub patronajul lui Benedict al XVI-lea. În cadrul acesteia, am fost delegat, împreună cu cardinalul Etchagaray (Marsilia), să susținem o dezbatere pe podium la Universitatea Pontificală Gregoriana din Roma. După dezbatere, cardinalul m-a întrebat dacă nu aș vrea să-l văd pe Papa. Eram emoționat! Bineînțeles că voiam!

Era deja organizată o primire la Papa, încât, împreună cu soția, ne-am prezentat în fața Pontifului, la sediul Sfântului Scaun. I-am relatat Papei că suntem de la Cluj și a răspuns spontan că știe Clujul. Am bănuit că fusese în tinerețe ca tânăr preot în pelerinaj. Era interesat de ceea ce-i relata soția mea despre contactul cu opera sa. I-am înmânat cărți și i-am relatat despre studiile de filosofie pe care le-am făcut în Germania. Când am amintit că studiasem la Habermas a exclamat: „Ah, mein Freund Habermas!”. La capăt, firește, fotograful și-a făcut datoria.

Am publicat monografia Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Eikon, Cluj, 2009). Colegi clujeni au decis lansarea ei la Regensburg, cu sprijinul episcopului locului, devenit apoi cardinal. Acolo, am avut o lungă discuție cu fratele papei, Georg Ratzinger, extraordinar de vivace, care mi-a spus că l-a informat pe Sfântul Părinte asupra monografiei și i-a trimis-o. Am vizitat „Institutul Benedict al XVI-lea”, creat pe premise oferite de cei doi frați, care se pregătiseră să se retragă în Bavaria, odată încheiată misiunea la Vatican. Din rațiuni cunoscute, retragerea nu a mai avut loc.

Am cooperat, inclusiv în tipărirea de volume împreună, cu cardinalul Grocholewski, prefectul responsabil cu Educația la Vatican. Am și susținut la invitația sa o conferință în centrul catolicismului polonez, de la Torun, și o alta la reuniunea episcopilor Poloniei la Poznan, în catedrala încoronării regilor Poloniei – ambele conferințe fiind publicate în volum. Cardinalul mi-a dăruit traducerea în poloneză a Bibliei, realizată de fostul rector al Colegiului iezuit de la Cluj, Wujek, care i-a succedat lui Posevino, primul rector de Cluj. Am înregistrat extraordinara ediție a traducerii Bibliei în poloneză la BCU Cluj-Napoca. Între altele, împreună cu cardinalul Grocholewski am participat la aniversarea a o mie de ani de la înființarea Arhiepiscopiei romano-catolice de Alba Iulia – Facultatea de Teologie Romano-Catolică fiind integrată în mandatele mele de rector în Universitatea „Babeș-Bolyai”, în cadrul inițiativei de atunci, care a dus la organizarea în aceeași universitate a celor patru facultăți de teologie creștină și a Institutului de Studii Iudaice.

După conferința pe care am prezentat-o la Universitatea Gregoriana, cardinalul Grocholewski m-a invitat să susținem împreună o dezbatere publică, pe podium, la Universitatea din Viena. Am acceptat pe loc onoranta propunere. Cardinalul mi-a adus atunci Medalia Pontificală „Benedict al XVI-lea”, ceea ce m-a bucurat în plus, mai cu seamă că primisem cu ani în urmă Medalia Pontificală „Ioan Paul al II-lea”.  Ca student citisem documente ale conciliului Vatican II – acum eram încântat să primesc medaliile din partea a două personalități care s-au profilat în Conciliu.

Am avut adesea contacte cu Sfântul Scaun. Am luat parte la o festivitate organizată în Muzeul Vaticanului, ocazie cu care am vizitat extraordinara instituție, iar, în final, participanții au avut privilegiul unui dineu oferit de Suveranul Pontif. Am avut, de pildă, în gând să organizez primirea unui grup de profesori de la Universitatea „Babeș-Bolyai” de către Papa. Ea s-a și realizat. Pentru mulți colegi a fost un moment emoționant, mai ales că Benedict al XVI-lea, la finalul liturghiei, s-a îndreptat spre grupul nostru spunând în germană, cu un gest larg, „Eu sunt unul dintre ai voștri!”.

Contacte am avut cu cercul din jurul Papei, dar mă rezum la cele evocate, care au fost de fapt deschiderile. În ediția a doua a monografiei pe care i-am consacrat-o, Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Meteor Press, București, 2017), am putut aduce la zi datele.

În cazul lui Joseph Ratzinger, este vorba de o operă imensă în care găsim reflecția unui gânditor de cea mai mare anvergură asupra timpului. În acest caz, din punctul de vedere al întrebării: L-am înțeles și îl urmăm destul pe Isus din Nazaret? Amintesc aici doar două dintre rezolvările ratzingeriene ce țin de conștiința epocii.

Joseph Ratzinger a încurajat cercetarea științifică să abordeze cu curaj și fără restricții ceea ce își propune. El a infirmat orice limitare dogmatică, de viziune așadar, din calea ei. În concepția sa, universitatea trebuie să fie custodele căutării fără limitări a adevărului – fără limitări, în afară de etica cercetării (Allargare gli orizonti della rationalita, Libreria Editrice Vaticana, 2009). El era convins că oricât de dezvoltată ar fi cercetarea științifică, ea nu contrazice doctrina existenței lui Dumnezeu ca și creator, diriguitor și izbăvitor al lumii.

Joseph Ratzinger a avertizat că oprirea „mesianismului politic” al Marxism-leninismului răsăritean nu înseamnă a face loc altui „mesianism politic” (Wendezeit für Europa? Diagnosen und Prognosen zur Lage von Kirche und Welt, 1992). Orice „mesianism politic” duce la blocarea democrației – ceea ce azi este mai mult decât evident.

Astăzi, ambele dezlegări, ca și multe alte dezlegări ale sale, sunt printre bunurile comune ale umanității. Marea lecție a lui Joseph Ratzinger a fost smerenia și apărarea inflexibilă a adevărului, care l-au ridicat mereu deasupra afacerilor lumii.

Și Joseph Ratzinger a trebuit să facă față celor mai penibile acuzații din partea unor păcătoși. De pildă, i s-a spus „nazist”, căci fusese recrutat, ca mulți alții, ca licean, și trimis pe front în 1945, de unde a și dezertat. Un secretar i-a sustras documente din birou și le-a comercializat. Joseph Ratzinger l-a iertat din prima clipă pe acel slab de minte. Ca responsabil de puritatea credinței la nivelul întregii biserici, a fost socotit, în mod fals, „tolerant al pedofiliei preoților”.

El a tratat, însă, asemenea falsuri cu calmul cunoașterii mai profunde. Pentru oamenii cu capul pe umăr, nu existau probe ale „nazismului” sau ale „tolerării pedofiliei”. Ca prefect al Congregației, Ratzinger a fost primul care a semnalat și sancționat pedofilia. Iar ca Papă, s-a ocupat mai îndeaproape de combaterea fenomenului decât Ioan Paul al II-lea, care era concentrat la timpul său pe relațiile internaționale.

Eram documentat complet despre publicațiile și personalitatea lui Hans Küng cu mult înainte de întâlnirea cu ilustrul teolog. Nu poți fructifica astfel de întâlniri fără lecturi cât mai extinse ale operelor. Citisem deja în studenție despre Conciliul Vatican II, la care Hans Küng se referea abundent, ca fost peritus în grupul din jurul cardinalului König.

Pe vestitul cardinal îl întâlnisem Viena, când, în 1994, am fost invitat, ca nou rector al UBB, la o discuție privind cooperarea. Am fost preluat de la aeroport și dus în centrul Vienei, în clădirea arhiepiscopiei catolice. Lăsat să mă reculeg, într-o cameră austeră de mănăstire, am citit seara din traducerea germană a Bibliei și publicații ecleziale recente. De dimineață a bătut discret la ușă și s-a înfățișat cardinalul König, cu ținuta sa elegantă și exprimări ce trădau de la început o neobișnuită sensibilitate și profunzime, care m-a invitat să luăm împreună micul dejun. Am discutat îndelung cu eminența sa situația teologiei, desigur și despre ceea ce și eu știam, Joseph Ratzinger și Hans Küng, și rolul ei în noul context internațional. Cardinalul era bine informat și interesat de inițiativa pe care o luasem la Cluj-Napoca, în premieră internațională, de a integra teologiile diverse și Institutul de Studii Iudaice în universitatea clujeană.Am discutat apoi cooperări, cu profesori iluștrii de la Universitatea din Viena.

Întâlnirile cu vestitul cardinal nu s-au încheiat aici. Partenerul universității clujene, Universitatea din Cracovia, a avut ideea ca împreună, în două ceremonii, să celebrăm rolul istoric al cardinalului König în schimbările ce au avut loc în lume plecând de la Conciliul Vatican II. Am organizat deplasarea cu autobuze, de la Cluj-Napoca la Viena, a cincizeci de studenți, însoțiți de zece cadre didactice de la facultățile menționate și cazarea la una dintre casele de oaspeți ale Arhiepiscopiei Catolice de Viena.

Citisem intens teologie. Parcursesem volumele operei lui Hans Küng, cu accent pe Das Christentum (1984) și Das Judentum (1991). Fiind de câteva ori în stagii de documentare la Tübingen, unde funcționa Institutul pe care-l conducea, l-am văzut pe ilustrul teolog în diferite ocazii, fără a avea vreo discuție. I-am urmărit șirul scrierilor și le aveam acasă pe toate. De la George Călinescu reținusem – „să citești înainte de călătorie!”. De la Habermas am învățat: „să citești complet un autor ca să poți vorbi legitim despre el!”.

Știam disputa dinăuntrul teologiei catolice dintre grupurile ce-și asumau ducerea mai departe a Vatican II – grupul din jurul lui Joseph Ratzinger și grupul din jurul lui Hans Küng. Cardinalul König a întreținut continuu cooperări cu ambii. Știam că relațiile lui Hans Küng cu Ioan Paul al II-lea nu puteau fi calde. Citisem că în calitate de tânăr teolog, preferat al lui Ioan al XXIII-lea, Hans Küng a avut cuvinte deloc măgulitoare pentru pregătirea doctoranzilor din Est, în discuțiile cu Carol Wojtyla. Știam că i s-a retras în mod discutabil, de către Ioan Paul al II-lea, missio canonica, care-i dădea dreptul să predea teologia catolică.

Dar a venit propunerea Editurii Hassefer (București) de a traduce vasta monografie Das Judentum (Iudaismul), din ceea ce avea să fie trilogia lui Hans Küng (prin adăugarea volumul Das Islam, 2004). Am susținut din prima clipă cu entuziasm demersul, fiind intimidat mereu de amploarea sarcinii. Un tânăr asistent și-a asumat  traducerea. Lansarea am organizat-o împreună cu editura la Universitatea „Babes-Bolyai”, cu participarea lui Hans Küng, ceea ce era un eveniment excepțional.

Hans Küng venea la Cluj-Napoca după istorica reîntâlnire cu Benedict al XVI-lea la castel Gandolfo, la invitația Papei, care avea, firește, în vedere rezonanța mondială pe care o căpătase opera teologului elvețian. După lansarea traducerii și discuția cu arhiepiscopul Bartolomeu Anania, el însuși traducător al Bibliei, cu care am pus în contact de fiecare dată cardinalii și marii teologi în vizită la Universitate, a urmat conferința de presă pe care am organizat-o la Cluj-Napoca.

Hans Küng a făcut atunci relatări fabuloase despre teologie și relația cu fostul său coleg, Joseph Ratzinger, pe care el, ca decan, îl adusese la Tübingen pentru a face, ei doi, împreună cu Jürgen Moltmann, cea mai puternică echipă de teologi dintr-o universitate a lumii. Din păcate, jurnaliștii prezenți nu erau familiarizați cu tema și nu au reușit să fructifice ocazia.

Ulterior, pe fondul nemulțumirilor privind abordarea de către fostul său coleg a istoriei, Hans Küng a revenit la o anume ostilitate. Nu s-a mai putut pune preț pe tot ce spunea.  Dar acest fapt nu trebuia, în opinia mea, să împiedice recunoașterea meritelor sale în a reprezenta conștiința umanității. Iată, pe scurt, trei aspecte.

Hans Küng fost acela care a readus „justificarea (Rechfertigung) creștinului” în miezul credinței și a făcut din ea terenul de conciliere dintre protestanți și catolici. Printr-o scriere extrem de bine documentă și curajoasă (Rechtfertigung. Die Lehre Karl Barths und eine katolische Bessinung, 1957) a lui Hans Küng s-a stins de fapt controversa ce venea din zorii protestantismului privind „justificarea prin credință” sau „justificarea prin fapte plecând de la credință”. Acestea au fost aduse la sinteză sub formula „justificării prin credința plină de încredere (vertrauenden Glaubens)”, ce constituie un fel de coloană vertebrală a viziunii teologice a lui Hans Küng.

Pornind de la această reușită, Hans Küng a lucrat, la solicitarea secretarului general al ONU, la modelarea cooperării reconciliate la nivel universal (Project Weltethos, 1992). El a aplicat în cele mai diverse planuri maxima lui Helder Camara – „dacă doar unul visează, rămâne un vis, dacă toți visează împreună, atunci urmează o realitate” – și a dat cel mai recent proiect de reconciliere în lume.

În scrierea de încheiere a operei sale teologice (Was ich glaube, 2009), Hans Küng s-a ocupat ca puțini alții de lămurirea sensului nemijlocit al vieții. Prin termenii săi – „încrederea în viață”, „bucuria vieții”, „calea vieții”, „sensul vieții”, „temeiul vieții”, „puterea vieții”, „modelul de viață”, „suferința vieții”, „arta vieții”, „viziunea vieții” – el a pus întreaga discuție  pe o direcție exemplară. (Din volumul A. Marga, Experiențele vieții, în curs de publicare)

 

Recomanda 14
Andrei Marga 646 Articole
Author

25 de Comentarii

  1. @Știință și adevăr: pentru ca te vad un om ancorat, nu in bataia vantului,iti recomand sa citesti despre religiile inventate: Serapis, Mahomed,etc., despre profetul Mani si,in mod deosebit, despre viata si opera lui Jean Hardouin
    Religia este o instituție de control al prostimii, omul având originea animala se poate intoarce oricând din drum fără religie, conform teoriei ‘double-mindedness’ !
    Paste fericit pentru dl Marga si pentru postaci

  2. @Marele Urs-banuiesc ca Eco sa referit la imbecilii manevrati prin tik tok si voteaza Kremlin Georgescu

  3. Possevino a fost primul rector al colegiului de la Cluj, în secolul XVI. Wuyek, al doilea. A fost prima instituție universitară pe teritorul României.

  4. Gigele, iar consumi pastile. Habar nu ai de vreun subiect, turmentat, cum se vede, copiezi avan de pe siteuri ale contributorilor, dar amatori din clasa ta en retard. Marx este parte recunoscută c culturii germane. Tu, ca primitiv, nu ai cum să pricepi. Precum Hegel, Habermas a reconstruit tradiția germană. Restul este experiența ta – cu sprițuri, cîrciumi etc. Nu știu de ce plictisești lumea cu așa ceva. Maladie de gigel!

  5. alunecare sinuoasa cu o volta ‘eleganta’ de la habermas_ul teoriei critice cu obirsii neo-marxiste spre ecleziasticul conservator…tocmai trecind prin Clujul sri_stic…spre o intentionata repozitzionare ideologica
    important e sa fie consensula…
    unde mai pui spritzurile, mesele, turismul cultural…munca grea…da vorba lui itzig….’Cini platieste ?’ nu de alta …da sa stim cine vrea sa comanda

  6. „Wujek, care i-a succedat lui Posevino, primul rector de Cluj”.
    Dom’profesor , a fost Possevino rector la Cluj ?

  7. Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor”. Am mai scris o dată pentru că, în opinia mea, e perfect adevărat. Ne place, nu ne place, ăsta e adevărul. Nu oamenii de valoare lipsec. Problema e că ei sunt puțini și sunt sufocați de masa mare de imbecili, care sunt și gălăgioși. Nu mai există nici o forță naturală de reglaj, de feed-back care să-i tempereze. Idiotul și imbeciulul vocal are mai mare „putere” decât un om de valoare cu bun simț. Asta e era în care trăim. Era democratizării prostiei. Era fast-food-ului mental.

  8. Cai verzi pe pereți.
    Omul e de origine animală.
    Viața e creația Universului.
    Toate celelalte sunt creația omului și a naturii.
    Să învățăm oamenii să trăiască prin adevăr și știință pentru a înțelege și crea doar ce este util pentru binele și fericirea lui.
    Neștiința e mama tuturor relelor de acum și duce la sfârșitul vieții pe Pământ.

  9. Subiectele mari … ale credintelor NOASTRE, cele de pe taramurile noastre europene … le ocolim de vreo 5000 de ani !
    Cele in NATURA (fizica) Mama si CERUL (astronomic) Tatal.
    Adoptand credinte NE-europene si NEadevarate (in duhuri antropomorfe), asa, de vreo 2000 de ani !

  10. Excelente evocări, din partea unui cunoscător al mizelor vieții de azi. Nu trebuie luați în seamă netrebnicii care se bagă și ei în ce nu pricep. Se vede de departe că nu sunt în stare de vreo idee, dar se leagă de șireturile de la geant. Asta-i, din păcate, viața la noi. În loc să se învețe din ceea ce este valoare, se preferă viața prin cotloane.

  11. Desigur că profesorul Marga a avut cele mai semnificative cooperări ale generației sale cu personalitățile lumii. O știu și din alte publicații.Vom vedea în cartea sa Experiențele vieții, întîlnirile cu Obama, Putin, merkel, netaniahu etc., cu premianți Nobel (ultimul fiind Llosa, cu cei mai mari filosofi și teologi.A făcut reforma educației (vezi volumul A.Marga, Anii reformei 1997-2000) elogiată intern și internațional. Că au stricat-o Abramburica, Miclea etc, este altceva.
    Adevărul ar trebui să conteze, măcar de Crăciun. Dar contează doar la oameni. A vorbi prostii ca Altfel decât normal (Tomlin) sau *** este simplu.Inșii mint cum deschid ochii.

  12. A CONFUNDA divinitatea CERULUI Tatal cu Tatal (cel geocentrist, antropocentrist, antropomorf) cel din ceruri (cele sapte ceruri ale credintei ebraice) … si a le cataloga drept „Conștiințe teologice ale epocii: Ratzinger – Küng” … NU INDICA deloc „smerenia” cuiva.
    A confunda ADEVARUL mitic PANTEISTIC de tip PIE/3000 BC (cel de pe taramurile precrestine europene) cu TEISMUL (cel de pe taramurile cele desertice), NU INSEAMNA, deloc, ADEVAR. Si nici SMERENIE in fata DIVINITATII mitice PANteiste si PANcreatoare (CERUL cel SENIN si EXTRATERESTRU, celpentru OBSERVAREA caruia geto-dacii incercau (tragand cu arcul) sa alunge norii cei ATMOSFERICI terestri, fenomene terestre care se interpuneau in OBSERVAREA si ADORAREA sa), DIVINITATEA cea STRAVECHE si SUPREMA a Europei !

  13. Numele divinitatii noastre supreme DumneZEU (cea straveche a CERULUI Zeu („*Dyḗws” cel mitic PIE/3000 BC), DZEU din limba nostra de SUBSTRAT geto-dacic) se traduce in limba lui Ratzinger (lb. germana) drept „Gott”
    Neamul MIGRATOR al GOTILOR, cel SCOBORAT la noi la anii 250 AD, cel CRESINAT la noi post anii 350 AD, si plecat de la noi la anii 400 (odata cu navalirea hunilor) … este cel care a fost INVENTAT si FOLOSIT, in cursul crestinarii gotilor cei pagani, de catre Wulfilla/350 AD, sub numele divinitatii supreme gotice de „guþ”. Care a fost importat, mai apoi, drept „Gott” in lb. germana si „God” in lb. engleza.
    Numit, in limba latina (VULGATA) a papilor, drept Deus.

  14. Textul asa stufos cum este, si cu atatea paranteze si explicatii–poate necesare, daca fiecare rand este citit atent are un mesaj (asa pare) pt. ceea ce se intampla azi (preponderent)in Romania si nu numai.
    Domnul Marga a fost ministrul educatiei intre anii 1997-2000, daca facea ceva reforme reale in educatie, scolarii din anii 2000, puteau fi astazi tinerii instruiti pe baze moderne ai Romaniei si poate ca ii intelegeau mai bine INCLUSIV acest text, si daca directia (conceptia) lumii tinere de azi este buna sau nu.
    Dupa ce nu a mai fost ministru, domnul Marga a criticat in decursul timpului, in nenumarate randuri, lipsa reformelor din educatie. Daca asa o personalitate (cu viziuni complexe) a fost numit ministru si nu a facut nimic………ce pretentii sa mai avem?

  15. De la ideologie politica la ideologie religioasa. Adevarul va va elibera. Cand veti deschide ochii sufletului.

  16. Evident Ratzinger a fost indepărtat dintr-un motiv care deranja o ”anumită ordine”..Azi revoluție in sînul Bisericii Catolice nu e recomandat..Tezele lui Joseph Ratzinger atingeau și interese politice,.Ergo, trebuia scos la tușe,.

  17. Iisus a fost un OM, DIVINIZAT mai APOI (paleocrestin (si la GETO-DACI) si crestin), pentru DRAGOSTEA sa fata de oameni. Divinitatile supreme europene sunt ramase cele precrestine. Precum si Domnul ZEU/DumneZEU al neamului nostru GETO-DACIC.

  18. Dar oare ce inseamna (dpv. filosofic) Adevarul (viu si simplu) ?
    adevăr, adevăruri, substantiv neutru (DEX)
    1. Concordanță între cunoștințele noastre și realitatea obiectivă; oglindire fidelă a realității obiective în gândire; ceea ce corespunde realității, ceea ce există sau s-a întâmplat în realitate.
    etimologie: limba latină ad + de + verum.

  19. Când papa Benedict XVI se întâlnea cu S. Hawking …
    În ultima vreme, religia se apropie tot mai mult de ştiinţă, pe măsură ce aceasta din urmă avansează tot mai mult înspre explicarea genezei omenirii. Cel mai recent exemplu a putut fi văzut vineri, când a început, la Vatican, o conferinţă internaţională cu uşile închise pe tema lui Darwin, a evoluţiei şi a designului inteligent, organizată de Academia Pontificală de Ştiinţe. ” [articol din 2 noiembrie, 2008, reluare din The Times].
    „Joseph Ratzinger l-a citat pe Galileo Galilei – acuzat de erezie de către Biserica Catolică până în 1992 -, care “a văzut natura drept o carte al cărei autor este Dumnezeu, în aceeaşi măsură în care Sfânta Scriptură poartă aceeaşi semnătură”.
    “A evolua înseamnă pur şi simplu a «desfăşura un pergament», adică a citi o carte. Imaginea naturii sub forma unei cărţi îşi are rădăcinile în creştinism şi a fost susţinută de numeroşi oameni de ştiinţă”, a continuat el.
    În auditoriul lui Joseph Ratzinger s-a aflat şi profesorul englez Stephen Hawking, în vârstă de 66 de ani, teoretician al originii universului. Într-un interviu acordat agenţiei Reuters anul trecut, acesta a afirmat că “nu este religios în sensul normal al cuvântului”. “Cred că universul este guvernat de legile ştiinţei. Se poate ca aceste legi să fi fost poruncite de Dumnezeu, însă Dumnezeu nu intervine pentru a le încălca”, spunea el.
    Vinerea trecută, cosmologul şi-a amintit că a mai participat la o conferinţă ştiinţifică la Vatican acum 30 de ani, când a observat că, din moment ce universul nu are o geneză identificabilă, înseamnă că nu a existat nici o creaţie, arată ,,The Times’’. Apoi a glumit că speră ca Papa să nu-şi fi dat seama de asta, altfel “aş împărtăşi soarta lui Galileo”.
    [spicuiri din articol din 2 noiembrie, 2008, reluare din The Times].

  20. Admir modul si in mod deosebit smerenia domnului profesor Marga in ce ne relateaza si mai ales cum reuseste sa ne prezinte legatura stransa intre filozofie si religie in cautarea adevarului cu a mic , Adevarul s-a nascut in ieslea Bethleemului, doar pentru a nu-l mai cauta oamenii cu mintea. El se traieste doar cu Inima. Dar placerea de a cauta adevarul care se arata altfel fiecarui om, este cum spunea Eclesiastul , alergare dupa vant . Dar nu putem sa impiedicam asta , este o vorba care la noi romanii este un mod de a exista, aflarea in treaba! Cum spunea Tutea , intre ce emite, un academician profesor doctor emerit si rugaciunea smerita a unei batrane intr-un sat amarit, a doua traieste Adevarul viu si simplu, primul crede ca-l prinde intr-o infinitate de ipostaze ,cu minte-ai sclipitoare.

  21. teologie, substantiv feminin (DEX)
    1. Disciplină care se ocupă cu expunerea și fundamentarea teoretică a izvoarelor și a dogmelor unei religii.
    1.1. [prin restricție] Parte a dogmaticii având ca obiect exclusiv pe DumneZEU.
    etimologie:limba franceză théologie.

    Teologia (neogreacă θεολογία theología, din elină θεός theós „zeu”, „DumneZEU” (in precrestinismul nostru) și λόγος lógos, „cuvânt”, „STIINTA”) înseamnă „învățătura lui DumneZEU” sau a zeilor în general. Un teolog este o persoană care studiază sau a studiat teologia.
    În sens literal, pe taramul NOSTRU, termenul înseamnă STIINTA despre DZEU/DomnulZEU/DumneZEU.
    Numele divinitatii noastre supreme PRECRESINE, DZEU/DomnulZEU/DumneZEU, acelasi nume STRAVECHI („*Dyḗws” cel mitic PIE/3000 BC), UNIC si UNITAR, SPECIFIC si PARTICULAR, venerat, ca nume cu radacina de ZEU, DOAR pe taramul NOSTRU carpato-dunareano-pontic FACE aceasta diferenta !
    Care a fost DISCUTIA dintre Papa Ratzinger si Hawking la intalnirea dintre cei doi, la confruntarea dintre un teolog teist si un agnostic panteist ? La confruntarea dintre TEISM (Credință în Dumnezeu înțeles ca unic, de altă esență decât lumea pe care a creat-o, ca ființă vie, dotată cu voință, ca persoană absolută, exterioară naturii/DEX) si PANTEISM (Concepție filozofică monistă care identifică pe Dumnezeu cu întreaga natură/DEX) ?
    O discutie Ratzinger – Hawking, care s-a desfasurat OARE conform maximei lui Helder Camara (prelat catolic brazilian) – „dacă doar unul visează, rămâne un vis, dacă toți visează împreună, atunci urmează o realitate” – ceea ce a dat/condus la cel mai recent proiect de reconciliere în lume (fraza oare cu punctuatia de sfarsit „?” sau „.”).
    „?” versus „.” fiind tema filosifica actuala, cea dintre STIINTA – FILOSOFIE – RELIGIE. Cea dintre punctul 1. sau 1.1 din definitia noastra DEX.

  22. Sa se duca 1 an la o manastire romaneasca din munti. Si sa faca tot ce face un calugar. Dumnezeu e Duh. Si diavolul e tot duh. Amandoi lucreaza prin oameni. Unu face bine si altu face rau.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.