Andrei Marga- Conștiințe teologice ale epocii: Ratzinger – Küng

                                                                          

Citisem aproape fără pauză fascinanta Introducere în creștinism (1968) a lui Joseph Ratzinger și o admiram, fără să mă gândesc la personalitatea autorului. Nu speram că îl voi întâlni vreodată.

 

De aceea, primul meu gând despre persoana Joseph Ratzinger era o nemulțumire, într-un context aparte. Alături de alți doctoranzi la filosofie în universități germane, în 1975 și anii următori, eram nemulțumit că profesorul care se bucura deja de recunoaștere mondială, Jürgen Habermas, era blocat de primul ministru al Bavariei, Franz-Joseph Strauss, să acceadă la o profesură la Universitatea „Ludwig Maximillians” din München. Cardinalul de München-Freissing, Joseph Ratzinger, nu a intervenit, cum era de așteptat, iar blocajul a rămas. Invitat insistent de prestigioase universități americane, deja prestigiosul filosof nu a trecut Oceanul, ci s-a întors în cele din urmă la Universitatea din Frankfurt am Main.

Eram profesor invitat la München când Habermas a susținut o conferință în clădirea centrală a universității. Pentru ca, apoi, Habermas și Ratzinger să poarte istorica lor dezbatere (2004) în Academia Catolică din München.

Ca profesor oaspete la Universitatea „Ludwig Maximilians” am fost invitat la diferite dezbateri de către organizații protestante, catolice și ortodoxe. Adesea, temele erau de pondere universală, abordarea de cel mai înalt nivel. Am învățat multe. Dar ceea ce a fost mai important a fost, între multe altele, contactul cu oameni ai cardinalului Ratzinger, între timp mutat la Vatican, ca prefect responsabil al Sanctum Ufficium. M-am rugat în capela personală în care se ruga cardinalul la München, cu gândul la părinții mei.

Anii au trecut. Știam dezbaterile din creștinism deja grație unor studii universitare în care li s-au dedicat două semestre. Soția mea a tradus dezbaterea Habermas-Ratzinger (Dialectica secularizării. Despre rațiune și religie, 2005) și a dat mai multe, de fapt primele traduceri din Joseph Ratzinger în România.

Urmăream îndeaproape scrierile lui Joseph Ratzinger, care-i confereau deja relief mondial, și eram în contact cu cercul din jurul său. Având incluse în universitatea clujeană patru facultăți de teologie, am propus Senatului să fie invitat să devină doctor honoris causa al Universității „Babes-Bolyai”.  Colegii mei au acceptat propunerea.

Numai că a intervenit alegerea cardinalului Joseph Ratzinger ca Papă, încât pentru mine și colegii mei dilema era grea: dacă-l invităm pe Papa, evident că nu poate veni la ceremonie și rămânem în aer, dacă nu aplicăm hotărârea Senatului, suntem în aer, căci nu aplicăm o decizie luată matur. Am ales să mergem mai departe cu aplicarea deciziei, iar Papa a delegat Nunțiul de București, arhiepiscopul Perriset, să participe la ceremonie (octombrie 2005) și să preia însemnele titlului. Am editat materialele ceremoniei în volum.

Ca membru al conducerii europene a universităților, am fost invitat să susțin o conferință la Vatican, în cadrul unei reuniuni internaționale pe viitorul învățământului superior organizată sub patronajul lui Benedict al XVI-lea. În cadrul acesteia, am fost delegat, împreună cu cardinalul Etchagaray (Marsilia), să susținem o dezbatere pe podium la Universitatea Pontificală Gregoriana din Roma. După dezbatere, cardinalul m-a întrebat dacă nu aș vrea să-l văd pe Papa. Eram emoționat! Bineînțeles că voiam!

Era deja organizată o primire la Papa, încât, împreună cu soția, ne-am prezentat în fața Pontifului, la sediul Sfântului Scaun. I-am relatat Papei că suntem de la Cluj și a răspuns spontan că știe Clujul. Am bănuit că fusese în tinerețe ca tânăr preot în pelerinaj. Era interesat de ceea ce-i relata soția mea despre contactul cu opera sa. I-am înmânat cărți și i-am relatat despre studiile de filosofie pe care le-am făcut în Germania. Când am amintit că studiasem la Habermas a exclamat: „Ah, mein Freund Habermas!”. La capăt, firește, fotograful și-a făcut datoria.

Am publicat monografia Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Eikon, Cluj, 2009). Colegi clujeni au decis lansarea ei la Regensburg, cu sprijinul episcopului locului, devenit apoi cardinal. Acolo, am avut o lungă discuție cu fratele papei, Georg Ratzinger, extraordinar de vivace, care mi-a spus că l-a informat pe Sfântul Părinte asupra monografiei și i-a trimis-o. Am vizitat „Institutul Benedict al XVI-lea”, creat pe premise oferite de cei doi frați, care se pregătiseră să se retragă în Bavaria, odată încheiată misiunea la Vatican. Din rațiuni cunoscute, retragerea nu a mai avut loc.

Am cooperat, inclusiv în tipărirea de volume împreună, cu cardinalul Grocholewski, prefectul responsabil cu Educația la Vatican. Am și susținut la invitația sa o conferință în centrul catolicismului polonez, de la Torun, și o alta la reuniunea episcopilor Poloniei la Poznan, în catedrala încoronării regilor Poloniei – ambele conferințe fiind publicate în volum. Cardinalul mi-a dăruit traducerea în poloneză a Bibliei, realizată de fostul rector al Colegiului iezuit de la Cluj, Wujek, care i-a succedat lui Posevino, primul rector de Cluj. Am înregistrat extraordinara ediție a traducerii Bibliei în poloneză la BCU Cluj-Napoca. Între altele, împreună cu cardinalul Grocholewski am participat la aniversarea a o mie de ani de la înființarea Arhiepiscopiei romano-catolice de Alba Iulia – Facultatea de Teologie Romano-Catolică fiind integrată în mandatele mele de rector în Universitatea „Babeș-Bolyai”, în cadrul inițiativei de atunci, care a dus la organizarea în aceeași universitate a celor patru facultăți de teologie creștină și a Institutului de Studii Iudaice.

După conferința pe care am prezentat-o la Universitatea Gregoriana, cardinalul Grocholewski m-a invitat să susținem împreună o dezbatere publică, pe podium, la Universitatea din Viena. Am acceptat pe loc onoranta propunere. Cardinalul mi-a adus atunci Medalia Pontificală „Benedict al XVI-lea”, ceea ce m-a bucurat în plus, mai cu seamă că primisem cu ani în urmă Medalia Pontificală „Ioan Paul al II-lea”.  Ca student citisem documente ale conciliului Vatican II – acum eram încântat să primesc medaliile din partea a două personalități care s-au profilat în Conciliu.

Am avut adesea contacte cu Sfântul Scaun. Am luat parte la o festivitate organizată în Muzeul Vaticanului, ocazie cu care am vizitat extraordinara instituție, iar, în final, participanții au avut privilegiul unui dineu oferit de Suveranul Pontif. Am avut, de pildă, în gând să organizez primirea unui grup de profesori de la Universitatea „Babeș-Bolyai” de către Papa. Ea s-a și realizat. Pentru mulți colegi a fost un moment emoționant, mai ales că Benedict al XVI-lea, la finalul liturghiei, s-a îndreptat spre grupul nostru spunând în germană, cu un gest larg, „Eu sunt unul dintre ai voștri!”.

Contacte am avut cu cercul din jurul Papei, dar mă rezum la cele evocate, care au fost de fapt deschiderile. În ediția a doua a monografiei pe care i-am consacrat-o, Absolutul astăzi. Teologia și filosofia lui Joseph Ratzinger (Meteor Press, București, 2017), am putut aduce la zi datele.

În cazul lui Joseph Ratzinger, este vorba de o operă imensă în care găsim reflecția unui gânditor de cea mai mare anvergură asupra timpului. În acest caz, din punctul de vedere al întrebării: L-am înțeles și îl urmăm destul pe Isus din Nazaret? Amintesc aici doar două dintre rezolvările ratzingeriene ce țin de conștiința epocii.

Joseph Ratzinger a încurajat cercetarea științifică să abordeze cu curaj și fără restricții ceea ce își propune. El a infirmat orice limitare dogmatică, de viziune așadar, din calea ei. În concepția sa, universitatea trebuie să fie custodele căutării fără limitări a adevărului – fără limitări, în afară de etica cercetării (Allargare gli orizonti della rationalita, Libreria Editrice Vaticana, 2009). El era convins că oricât de dezvoltată ar fi cercetarea științifică, ea nu contrazice doctrina existenței lui Dumnezeu ca și creator, diriguitor și izbăvitor al lumii.

Joseph Ratzinger a avertizat că oprirea „mesianismului politic” al Marxism-leninismului răsăritean nu înseamnă a face loc altui „mesianism politic” (Wendezeit für Europa? Diagnosen und Prognosen zur Lage von Kirche und Welt, 1992). Orice „mesianism politic” duce la blocarea democrației – ceea ce azi este mai mult decât evident.

Astăzi, ambele dezlegări, ca și multe alte dezlegări ale sale, sunt printre bunurile comune ale umanității. Marea lecție a lui Joseph Ratzinger a fost smerenia și apărarea inflexibilă a adevărului, care l-au ridicat mereu deasupra afacerilor lumii.

Și Joseph Ratzinger a trebuit să facă față celor mai penibile acuzații din partea unor păcătoși. De pildă, i s-a spus „nazist”, căci fusese recrutat, ca mulți alții, ca licean, și trimis pe front în 1945, de unde a și dezertat. Un secretar i-a sustras documente din birou și le-a comercializat. Joseph Ratzinger l-a iertat din prima clipă pe acel slab de minte. Ca responsabil de puritatea credinței la nivelul întregii biserici, a fost socotit, în mod fals, „tolerant al pedofiliei preoților”.

El a tratat, însă, asemenea falsuri cu calmul cunoașterii mai profunde. Pentru oamenii cu capul pe umăr, nu existau probe ale „nazismului” sau ale „tolerării pedofiliei”. Ca prefect al Congregației, Ratzinger a fost primul care a semnalat și sancționat pedofilia. Iar ca Papă, s-a ocupat mai îndeaproape de combaterea fenomenului decât Ioan Paul al II-lea, care era concentrat la timpul său pe relațiile internaționale.

Eram documentat complet despre publicațiile și personalitatea lui Hans Küng cu mult înainte de întâlnirea cu ilustrul teolog. Nu poți fructifica astfel de întâlniri fără lecturi cât mai extinse ale operelor. Citisem deja în studenție despre Conciliul Vatican II, la care Hans Küng se referea abundent, ca fost peritus în grupul din jurul cardinalului König.

Pe vestitul cardinal îl întâlnisem Viena, când, în 1994, am fost invitat, ca nou rector al UBB, la o discuție privind cooperarea. Am fost preluat de la aeroport și dus în centrul Vienei, în clădirea arhiepiscopiei catolice. Lăsat să mă reculeg, într-o cameră austeră de mănăstire, am citit seara din traducerea germană a Bibliei și publicații ecleziale recente. De dimineață a bătut discret la ușă și s-a înfățișat cardinalul König, cu ținuta sa elegantă și exprimări ce trădau de la început o neobișnuită sensibilitate și profunzime, care m-a invitat să luăm împreună micul dejun. Am discutat îndelung cu eminența sa situația teologiei, desigur și despre ceea ce și eu știam, Joseph Ratzinger și Hans Küng, și rolul ei în noul context internațional. Cardinalul era bine informat și interesat de inițiativa pe care o luasem la Cluj-Napoca, în premieră internațională, de a integra teologiile diverse și Institutul de Studii Iudaice în universitatea clujeană.Am discutat apoi cooperări, cu profesori iluștrii de la Universitatea din Viena.

Întâlnirile cu vestitul cardinal nu s-au încheiat aici. Partenerul universității clujene, Universitatea din Cracovia, a avut ideea ca împreună, în două ceremonii, să celebrăm rolul istoric al cardinalului König în schimbările ce au avut loc în lume plecând de la Conciliul Vatican II. Am organizat deplasarea cu autobuze, de la Cluj-Napoca la Viena, a cincizeci de studenți, însoțiți de zece cadre didactice de la facultățile menționate și cazarea la una dintre casele de oaspeți ale Arhiepiscopiei Catolice de Viena.

Citisem intens teologie. Parcursesem volumele operei lui Hans Küng, cu accent pe Das Christentum (1984) și Das Judentum (1991). Fiind de câteva ori în stagii de documentare la Tübingen, unde funcționa Institutul pe care-l conducea, l-am văzut pe ilustrul teolog în diferite ocazii, fără a avea vreo discuție. I-am urmărit șirul scrierilor și le aveam acasă pe toate. De la George Călinescu reținusem – „să citești înainte de călătorie!”. De la Habermas am învățat: „să citești complet un autor ca să poți vorbi legitim despre el!”.

Știam disputa dinăuntrul teologiei catolice dintre grupurile ce-și asumau ducerea mai departe a Vatican II – grupul din jurul lui Joseph Ratzinger și grupul din jurul lui Hans Küng. Cardinalul König a întreținut continuu cooperări cu ambii. Știam că relațiile lui Hans Küng cu Ioan Paul al II-lea nu puteau fi calde. Citisem că în calitate de tânăr teolog, preferat al lui Ioan al XXIII-lea, Hans Küng a avut cuvinte deloc măgulitoare pentru pregătirea doctoranzilor din Est, în discuțiile cu Carol Wojtyla. Știam că i s-a retras în mod discutabil, de către Ioan Paul al II-lea, missio canonica, care-i dădea dreptul să predea teologia catolică.

Dar a venit propunerea Editurii Hassefer (București) de a traduce vasta monografie Das Judentum (Iudaismul), din ceea ce avea să fie trilogia lui Hans Küng (prin adăugarea volumul Das Islam, 2004). Am susținut din prima clipă cu entuziasm demersul, fiind intimidat mereu de amploarea sarcinii. Un tânăr asistent și-a asumat  traducerea. Lansarea am organizat-o împreună cu editura la Universitatea „Babes-Bolyai”, cu participarea lui Hans Küng, ceea ce era un eveniment excepțional.

Hans Küng venea la Cluj-Napoca după istorica reîntâlnire cu Benedict al XVI-lea la castel Gandolfo, la invitația Papei, care avea, firește, în vedere rezonanța mondială pe care o căpătase opera teologului elvețian. După lansarea traducerii și discuția cu arhiepiscopul Bartolomeu Anania, el însuși traducător al Bibliei, cu care am pus în contact de fiecare dată cardinalii și marii teologi în vizită la Universitate, a urmat conferința de presă pe care am organizat-o la Cluj-Napoca.

Hans Küng a făcut atunci relatări fabuloase despre teologie și relația cu fostul său coleg, Joseph Ratzinger, pe care el, ca decan, îl adusese la Tübingen pentru a face, ei doi, împreună cu Jürgen Moltmann, cea mai puternică echipă de teologi dintr-o universitate a lumii. Din păcate, jurnaliștii prezenți nu erau familiarizați cu tema și nu au reușit să fructifice ocazia.

Ulterior, pe fondul nemulțumirilor privind abordarea de către fostul său coleg a istoriei, Hans Küng a revenit la o anume ostilitate. Nu s-a mai putut pune preț pe tot ce spunea.  Dar acest fapt nu trebuia, în opinia mea, să împiedice recunoașterea meritelor sale în a reprezenta conștiința umanității. Iată, pe scurt, trei aspecte.

Hans Küng fost acela care a readus „justificarea (Rechfertigung) creștinului” în miezul credinței și a făcut din ea terenul de conciliere dintre protestanți și catolici. Printr-o scriere extrem de bine documentă și curajoasă (Rechtfertigung. Die Lehre Karl Barths und eine katolische Bessinung, 1957) a lui Hans Küng s-a stins de fapt controversa ce venea din zorii protestantismului privind „justificarea prin credință” sau „justificarea prin fapte plecând de la credință”. Acestea au fost aduse la sinteză sub formula „justificării prin credința plină de încredere (vertrauenden Glaubens)”, ce constituie un fel de coloană vertebrală a viziunii teologice a lui Hans Küng.

Pornind de la această reușită, Hans Küng a lucrat, la solicitarea secretarului general al ONU, la modelarea cooperării reconciliate la nivel universal (Project Weltethos, 1992). El a aplicat în cele mai diverse planuri maxima lui Helder Camara – „dacă doar unul visează, rămâne un vis, dacă toți visează împreună, atunci urmează o realitate” – și a dat cel mai recent proiect de reconciliere în lume.

În scrierea de încheiere a operei sale teologice (Was ich glaube, 2009), Hans Küng s-a ocupat ca puțini alții de lămurirea sensului nemijlocit al vieții. Prin termenii săi – „încrederea în viață”, „bucuria vieții”, „calea vieții”, „sensul vieții”, „temeiul vieții”, „puterea vieții”, „modelul de viață”, „suferința vieții”, „arta vieții”, „viziunea vieții” – el a pus întreaga discuție  pe o direcție exemplară. (Din volumul A. Marga, Experiențele vieții, în curs de publicare)

 

Recomanda 14
Andrei Marga 645 Articole
Author

25 de Comentarii

  1. din nevoia de a demnostra si a se demnostra pe sine, omul a ucis magicul, sacrul, misterul… lumea tot mai spera ca mintea stie carte. amuzant…ce te faci cu sufletul care stie tot? paradox paradoxal.noi nu sintem rolurile pe care le jucam in fiecare zi. si avem la indemina constientizarea din timpul vietii sau surpriza cind vom trece pragul… depinde de fiecare. de aceea dogma vrea sa controleze sufletul cu vami si conditionari, obedienta si frica.

  2. În loc să tratați subiectul în discuție, o luați pe arătura prostiei și amatorismului, ca și cum la subsolul articolelor vreți să să deșertați bruma de cunoștințe. Nu, băieți de pripas, Dorupopești și Zalmocși, mergeți la edituri. Dacă cumva cineva vă ia în seamă aberațiile. Aici e discuție de oameni cultivați și rafinați pe subiecte adecvate. Foarte bine că domnul Marga în săptămâna Căciunului aduce în discuție contribuții ale celor mai mari teologi ai epocii. Nu este de voi subiectul, căci, cum bine spune cineva, trebe citit în prealabil.

  3. Diferite feluri de proști, acești zalmoxis și Doru popescu. Doar că-i fac de minune pe cei care-i publică cu aberațiile lor.

  4. ARGUMENTUL este diferenta dintre CUNOASTEREA UMANA (conform datelor stiintifice moderne ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri). Diferente care se accentueaza zilnic, in epoca noastra. Cea care DIVIDE si SFASIE umanitatea, cu reprcursiuni foarte grave in GANDIREA individuala si de grup astazi.
    Cea dintre cosmologul Hawking si teologul Ratzinger, in urma careia acesta renunta la papalitatea sa.

  5. ARGUMENTUL este diferenta dintre CUNOASTEREA UMANA (conform datelor stiintifice moderne ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri). Diferente care se accentueaza zilnic, in epoca noastra. Cea care DIVIDE si SFASIE umanitatea, cu reprcursiuni foarte grave in GANDIREA individuala si de grup astazi.

  6. imi permit luxul misterului, al suprizei din fiecare dimineata cind ma trezesc si ma intreb: cine sint astazi, ce mistere si magii mi se dezvaluie? voi n-aveti decit sa inventati dogme si concepte care va servesc . pentru ca totul este deja scris. dar nu se acceseaza cu mintea, cu rationalitatea.

  7. asa e cum zici tu, ca tu te cunosti cel mai bine, intunecatule… imi plac eminentele acestea nobile care n-au loc de altii. ei insisi plini de bun simt si cunoastere…

    ha ha ha ha ha ha ha ha ha

    ce bine ca n-am cultura voastra! sint libeeeeeeeeeeeeer!

  8. Nu-ți pierde timpul, Masterand, cu arătările trecutului. Nu-i pe Zalmoxis și Doru Popescu – nici tu cultură, nici tu bun simț și responsabilitate. Fantome ale unei lumii trecute. Eventual, copiază și ei siteuri.

  9. saraci cu duhul tau… evident si normal… hahahaha pai ce treaba sa avem noi cu bintuitul de satana care e tov. masterand????

    ha ha ha ha ha

    sa ne traiti, luminata intunecime!

  10. Săraci cu duhul, Zamoxis și Doru Popescu, nu citesc, nu pricep, nu au vreun agument, dar îi dau cu vorbe goale. Mai bine ați citi ceva înainte de a vorbi. Impostura este numai impostură.

  11. Deci o modificare de tip PANteista actuala a VT, bazata pe existenta DOVEDITA (dpv. observational) al entitatilor (fizice) Universul Extragalactic si Galaxia.
    Iar ipoteza despre existenta altei entitati alta si anterioara existentei Universului si Galaxiei … fiind lasata intr-o forma de tip AGNOSTICA (pdv. potrivit căruia gândirea umană actuala este incapabilă să ofere suficiente argumente raționale pentru a justifica existența sa).

  12. Fara sa se adanceasca dualitate care persista in lumea de astazi intre CUNOASTEREA UMANA (onform datelor stiintifice ale Astronomiei si Cercetarilor Spatiale extraterestre actuale) si CREDINTA UMANA (ca un imaginar antic intangibil extraterestru in acele vremuri).

  13. Primul verset din GENEZA 1:1 ramanand acelasi ca sens … sensul cel stravechi mitologic atat PIE cat si semitic …‎
    Transliterated: Bereshit bara Elohim (zeii la plural) et hashamayim ve’et ha’aretz (cerurile la plural).
    Tradus la noi, in Facerea 1:1
    La început*, Dumnezeu a făcut** cerurile şi pământul.
    Ceea ce inseamna, dpv. al CUNOASTERII UMANE actuale …
    La început*, DZEII [cei uranici, Universul (Extragalactic) si Galaxia (noastra)] au făcut** cerurile [cele observate, braul luminos/discul stelar al Galaxiei, cele 6000 de stele din Galaxie mai apropiate de noi, printre care si steaua noastra Soarele] şi pământul [ca a treia planeta din Sistemul Solar].
    Iar Geneza 1 trebuie sa fie modificata conform etapelor/epocilor de evolutie fizica prin expansiune accelerata si racire a Universului, asa cum este dovedita de catre Cosmologia actuala). Restul capitolelor din GENEZA, in ceea ce priveste formarea Pamantului, a aparitiei si evolutiei vietii pe Pamant, trebuind sa fie modificate si modernizate de catre geofizicieni si biologi, conform CUNOASTERII UMANE actuale.

  14. Ca tot vorbim in acest articol despre Papa Benedict al XVI-lea … profesor la catedra de DOGMATICA și TEOLOGIE FUNDAMENTALA, arhiepiscop, cardinal, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Pontificale Teologice Internaționale și al Comisiei Biblice Pontificale, decan al Colegiului Cardinalilor, iar din 2005 ales Papa, Papa Emerit dibn 2013 … unul dintre cei mai DOCTI Papi in DOGMATICA … el, in cursul Pontificatului sau putea sa creeze un CONCILIU de MODERNIZARE a VT … pentru a adapta GENEZA conform CUNOSTIINTELOR UMANE cele ACTUALE. Fara a se modifica restul lucrarilor VT sau NT. Aceasta MODIFICARE de tip neDOGMATICA se putea face, tinand cont ca in ultimii 2500 de ani, VT a suferit deja numeroase modificari, transformari si reeditari.

  15. Ca tot vorbim in acest articol despre Papa Benedict al XVI-lea … profesor la catedra de DOGMATICA și TEOLOGIE FUNDAMENTALA, arhiepiscop, cardinal, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Pontificale Teologice Internaționale și al Comisiei Biblice Pontificale, decan al Colegiului Cardinalilor, iar din 2005 ales Papa, Papa Emerit dibn 2013 … unul dintre cei mai DOCTI Papi in DOGMATICA … el, in cursul Pontificatului sau putea sa creeze un CONCILIU de MODERNIZARE a VT … pentru a adapta GENEZA conform CUNOSTIINTELOR UMANE cele ACTUALE. Fara a se modifica restul lucrarilor VT sau NT. Aceasta MODIFICARE de tip DOGMATICA se putea face, tinand cont ca in ultimii 2500 de ani, VT a suferit deja numeroase modificari, transformari si reeditari.

  16. @Doru,

    Masterandul isi cere iertare ca-si proiecteaza suferinta asupra ta. Sa-l compatimim impreuna.

  17. in religie timpul este o sageata care vine din trecut strabate prezentul si merge spre viitor. deci prezentul si viitorul sint informate de trecut. aici totul este vinat de timp adica de moarte. frica de moarte este propavaduita si alimentata cu tot felul de conditionari. in spiritualitate perceptia despre timp este diferita ( peste tot in acelasi timp – nonlocalitatea (ciudat ca stiinta a venit dupa mii de ani cu informatia)) este reprezentat de forma infinitului matematic adica se duce se intoarce iar aici viitorul este cel care-ti intinde mina si te trage spre el. de aia traim dezastrul de azi pentru ca trecutul este baza prezentului. iar in acest trecut se include si dogma-religia. toata lumea il cunoaste pe Dumnezeu, Spiritul insa nu toata lumea il accepta. Este parte din noi. Sintem parte din el. Co-cream impreuna cu el. Dar in loc sa visam frumos cream cosmaruri. Rumi: „am incetat sa exist, numai tu esti aici”.

  18. Am scris mai multe articole si carti decat Andrei Marga. In domeniile Cosmologiei-Astronomiei-Filozofiei-Credinte Spirituale. Articole si carti ABSOLUT de tip ORIGINARE si ORIGINALE.
    Asta-i si reprosez lui Marga … a scrie doar despre altii, despre intalniri cu X, Y, Z … fara a fi ORIGINAR (a propune primul CEVA si a fi verificat mai apoi de ceilalti) si ORIGINAL (in mod VARIAT si compet DIFERIT fata de altii, in domeniul respectiv) … poate scrie ORICINE.

  19. Mă Doru Popescu, bați cîmpii. Andrei Marga a scris mai multe cărți despre cultura română decît tine și neamul tău. Vezi Gândirea altfel (2015), Raționalitate, comunicare argumentare (1992), Profunzimea artei (2019) și altele.A fructificat cel mai bine în cultura română opera lui Eugeniu Speranța și a altora. Că tu nu citești, se vede. Publicarea nu este doar la comentarii de articole, ca a ta. Sunt multe lucruri serioase pe lume care îți scapă, băiete.

  20. Wow, TREBUIE sa facem o scoala care sa ne invete cum sa ne mintim ! Puhhh, la asta nu m-am gandit, Minciuna Institutionalizata ! Noroc ca (altadata era Noroc Bun !) unii, mereu aceasi, primesc niste biletele galbene pe care scrie cu ce sa ne mintim, altfel, nici asta n-am stii sa facem. Oricum, n-am aflat pana astazi ce legatura este intre biserica si pedofilie ! Cred cu tarie in lipsa zeitatilor, sa facem icoane ale zeilor inexistenti ! Cred in ateism.

  21. In articolul sau”Hegel si problema argumentului ontologic”,Ioan Gh,Savin spune”Cu toate exagerarile ei – si adesea si ereziile ei – pozitia lui Schleiermacher si-a gasit o larga rezonanta in lumea teologica si filosofica a vremii lui, vreme obosita de neincetatele controverse teoretice si de aceea dornica de un colt de refugiu pentru viata religioasa. Acest refugiu il aduce Schleiermacher scotand religia din domeniul contradictiilor teoretice, filosofice sau teologice si punand-o in cel al trairii imediate De aici si succesul sau in lumea crestina. Succes intunecat insa, daca nu anulat, de exagerarile si ereziile sistemului La cunoasterea lui Dumnezeu religia nu poate renunta niciodata si sub nici o forma; fiindca la aceasta cunoastere nu poate renunta umanitatea insasi. A cunoaste pe Dumnezeu nu e numai o obligatie a invataturii noastre crestine ci si o cerinta a structurii noastre interne. Pe langa un postulat dogmatic, avem deci si unul psihologic. Si amandoua cer sa fie satisfacute.”
    Asadar, Papii,sacerdotii catolici sau crestini ortodcsi,prelatii si filozofii universitatilor,Nu au scos din dileme si contradictii cunoasterea despre Dumnezeu,fie s-au retras ca Schleiermacher,fie merg inainte spre cunoasterea lui Dumnezeu ca Savin-ca o dogma ca o necesitate sufleteasca a omului.
    Fiecare alege ce vrea.
    Sunt o admiratoare ara rezerve a lui Hegel pe care il consider cel mai mare geniu uman.
    Dar credinta mea este crestin ortodocsa,si cred in Trinitate acum si in vecii vecilor Amin!
    Sanatate,echilibru,Pace si Toleranta ,Dumnezeu ne-a trimis Iubirea adusa prin Pruncul Cel Nou Nascut, desavirsirea deplina in Sufletul venit din Monada Sfinta,sa se incalzeasca la Iubirea lui Iisus ,Logosul si a Sfintului Duh -Tatal,Fiul si Spiritul Sanctis=Sfintul Duh .

  22. „Religia, zice Schleiermacher, in vestitele sale „Reden iiber die Religion”-(Vorbind despre religie)-, este dispozitia interna a sufletului in virtutea caruia noi ne reprezentam ceea ce este individual nu ca individual, ci ca parte a totului, ca icoana a infinitului. A privi in vesnicie tot ce este temporar, a privi infinitul ca infinit si a te considera ca existand, fara nici o reflectare, in stare de naivitate naturala imediata, adica numai in stare de simtire, aceasta e religie”. Deci confundarea in Dumnezeu fara reflectare, contopirea in infinitatea lui, fara urma de intelectualitate, trairea pana la totala desparitie a personalitatii laie in Atotputernicia lui Dumnezeu, fara urma de libertate, este starea de religiozitate. In atari conditii Dumnezeu nu poate fi cunoscut si nici nu trebuie cunoscut. Orice incercare de a-L cunoaste, chiar daca ar fi posibila aceasta, ar insemna suspendarea, desfiintarea actului sau momentului religios. Dumnezeu trebuie sa fie si sa stea deapururea ascuns si necunoscut ratiunii noastre, cunoasterii noastre – Deus ignotus et ahsconditus. in El ne putem confunda cu simtirea, nu-L putem cuprinde insa cu cugetarea.”

  23. Apollonius
    epistola XXVIII. – Către regele sciților.
    Zamolxis a fost un om bun și în măsura în care a fost un discipol al lui Pitagora, un filozof. … Dar dacă pentru libertate crezi că trebuie să te lupți și să te străduiești, fă-te cunoscut ca filozof, adică ca om liber.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.