Autostrada aflată în comă de 11 ani mai bifează un episod

Un tronson de pe Autostrada Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni, cel mai scump proiect de infrastructură rutieră din ţară, va fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie până la finele acestui an, conform ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. Este vorba de porţiunea între Tg. Neamţ şi Iaşi. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Cuc într-un interviu acordat DCNews.

Oficialul Guvernului a aspus că există buget alocat pentru toată autostrada Tg. Mureş-Iaşi şi că urmează să fie „desuspendat” din nou contractul pentru studiul de fezabilitate pe tronsonul Târgu Mureş – Ditrău, blocat din cauza unor „aspecte” semnalate de Curtea de Conturi. Autostrada care poate scoate Moldova a adunat timp de 11 ani nenumărate studii de prefezabilitate şi fezabiliate care s-au dovedit fără nicio utilitate şi care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. Un ultim exemplu îl reprezintă contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău” semnat în data de 20 mai 2015. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016 contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare. Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a Contractului de Servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016, susţine Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Ca atare, în cadrul contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău” a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău.

În prezent se aşteaptă răspunsul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice referitor la consilierea metodologică privind modul de interpretare şi aplicare a prevederilor art. 104, alin (8) din Legea 98/2016, conform Companiei de Autostrăzi, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Adrian Covăsnianu, reprezentant al Asociaţiei „Moldova vrea Autostradă” şi geograf doctorand în cadrul Facultăţii de Geografie-Geologie a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, a declarat recent că proiectul autostrăzii Tg. Mureş – Iaşi se află în comă de peste 10 ani. „Parlamentul nu a reuşit să depăşească stadiul embrionar al proiectului, în 10 ani nu s-a întâmplat nimic. Avem un trafic mediu spre intens pe drumurile nationale vizate de autostradă, însă nu existenţa traficului impune construcţia unei autostrăzi ci necesitatea de a lega punctual A de punctual B. De asemenea, societatea civilă, operatorii economici şi instituţiile nu fac un efort comun în această direcţie”, a spus Covăsnianu, potrivit ziaruldeiasi.ro.

Conform Master Planului General Transporturi, lucrările la secţiunile Tg Mureş-Ditrău şi Ditrău-Tg Neamţ vor înceape în următorul exerciţiu financiar al UE, anume 2021. Pentru actualul exerciţiu este planificată doar începerea lucrărilor la secţiunea Tg.Neamţ – Iaşi- Paşcani (2016-2019). Asociaţia Pro Infrasructura susţine că autostrada Târgu Mureş–Iaşi–Ungheni va aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătăţind astfel şi conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca şi zona de vest–graniţa cu Ungaria/ restul Europei via Sebeş/ Timişoara sau Oradea via Gilău–Borş. Proiectul va fi implementat în două faze, Târgu Mureş-Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ-Paşcani-Iaşi. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, vitreza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Acest proiect operează aproximativ 31.000 de vehicule. Aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat, trece pe noul traseu. Viteza medie prognozată de model pe traseu creşte până la 100 km/h urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%. Costurile de realizare sunt de 4,07 miliarde de euro, fără TVA, fiind de altfel cea mai scumpă autostradă din România. .

Primele mişcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007 atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni. Trei luni mai încolo contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitaţie realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu-Mureş, împărţită în trei loturi. Spanionii de la Inocsa Ingenieria au câştigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de sezabilitate pentru segmentul Târgu Neamţ-Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeaşi lună, este anunţată câştigătoarea pentru segmentul Tg. Mureş-Ditrău – SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău -Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureş-Iaşi-Ungheni şi documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul Tg. Mureş-Iaşi la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cei 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg Mureş-Ditrău însă contractul s-a suspendat în 2015 pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.

Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Locuitorii din Moldova pot spune că au ghinion. Recent, CNAIR a anunţat că a trimis companiei turceşti Eko Insaat VE Ticaret înştiinţarea de reziliere a contractului pentru execuţia centurii Bacăului, cu profil de autostradă, în contextul în care firma nu ar mai putea susţine financiar lucrările, şi va lua măsuri pentru reţinerea garanţiei de bună execuţie în valoare de 39,4 milioane lei şi a garanţiei pentru plata avansului în cuantum de 74.089.091,03 lei. Turcii au realizat doar 2% din lucrările prevăzute. Varianta Ocolitoare va avea 30,7 km.

Despre Cosmin Pam Matei Articolele 416
Author