Avocatul Poporului a trimis, joi, la Curtea Constituţională, o obiecţie de neconstituţionalitate privind actul normativ pentru completarea Legii privind pensiile militare de stat, aprobat la începutul acestei săptămâni de Senat.
Avocatul Poporului notează în obiecţia trimisă pe masa judecătorilor constituţionali că unul dintre argumente ar fi imposibilitatea aprobării cheltuielilor bugetare fără stabilirea surselor de finanţare.
Prin decizia 22 din 20 ianuarie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 160 din 2 martie 2016, paragraful 58, Curtea Constituţională a reţinut că, întrucât „nu are competenţa să se pronunţe cu privire la caracterul suficient al resurselor financiare, rezultă că aceasta are doar competenţa de a verifica, prin raportare la art. 138 alin. (5) din Constituţie, dacă pentru realizarea cheltuielii bugetare a fost indicată sursa de finanţare”, se menţionează în sesizare.
„Or, această verificare se poate realiza doar prin raportare la prevederile legale cuprinse în art. 15 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 597 din 13 august 2002 şi în art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 4 iunie 2020, care stabilesc obligaţia de întocmire a fişei financiare şi care îi conferă acesteia un caracter complex, dat de efectele financiare asupra bugetului general consolidat. Aceasta trebuie să cuprindă, potrivit legii: schimbările anticipate în veniturile şi cheltuielile bugetare pentru anul curent şi următorii 4 ani; estimări privind eşalonarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament, în cazul acţiunilor anuale şi multianuale care conduc la majorarea cheltuielilor, măsurile avute în vedere pentru acoperirea majorării cheltuielilor sau a minusului de venituri pentru a nu influenţa deficitul bugetar”, se arată în documentul Avocatului Poporului.
Sursa citată reţine că, potrivit actelor normative menţionate şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, pentru respectarea art. 138 alin. (5) din Constituţie, este necesar ca iniţiatorii să solicite Guvernului fişa financiară, iar netransmiterea fişei financiare în termenul legal de către autoritatea publică ce are obligaţia de a întocmi acest document nu poate constitui un impediment în continuarea procedurii de legiferare.
„Or, din examinarea procesului legislativ al Legii pentru completarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat observăm că Guvernul a fost pus în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţia de a întocmi fişa financiară în termenul legal de 45 de zile. Astfel, urmărind procesul legislativ de la Senat, observăm că fişa financiară a fost solicitată în data de 7.10.2024, termenul pentru transmiterea fişei financiare împlinindu-se în data de 20 noiembrie 2024. Cu toate acestea, propunerea legislativă a fost adoptată în data de 5 noiembrie 2024, cu mult înainte ca termenul în care Guvernul putea întocmi fişa financiară să se fi împlinit”, se precizează în sesizare.
În opinia Avocatului Poporului, îndeplinirea formală de către iniţiator a obligaţiei de a solicita fişa financiară, fără a aştepta împlinirea termenului de 45 de zile care să permită Guvernului să întocmească fişa financiară, echivalează cu nerespectarea art. 138 alin. (5) din Constituţie.
„Chiar dacă punctul de vedere al Guvernului, transmis în aplicarea art. 111 alin. (1) teza Il din Constituţie, nu constituie o fişă financiară în înţelesul art. 138 alin. (5) din Legea fundamentală, totuşi, se remarcă în punctul de vedere al Guvernului o estimare a impactului bugetar generat de aplicarea propunerii legislative. Această estimare, în lipsa unei metodologii menţionate în cuprinsul legii, se bazează pe o variantă proprie de calcul realizată de Guvern. Aceasta constă în determinarea diferenţei dintre solda de grad majorată şi solda de grad din ultima lună din baza de calcul de la recalcularea din 2016, indiferent de cuantumul aflat în plată. În cazul soldei de funcţie, estimarea se face pe baza creşterii medii a soldei de funcţie din perioada 2016-2024”, arată Avocatul Poporului.
Astfel, potrivit estimării realizate de Guvern, impactul lunar generat de actualizarea soldei de grad este estimat la aproximativ 130 milioane lei, iar cel generat de actualizarea soldei de funcţie la aproximativ 240 milioane lei, ceea ce duce la un impact bugetar lunar total de aproximativ 370 milioane lei, explică Avocatul Poporului.
Guvernul a coborat mlitaria din pod,a adus-o la nivelul celorlalti. Fraternitate si egalitate ! Speciali suntem toti? Nu, difera doar o litera.
În Lege NU TREBUIE specificată ”sursa financiară” !De sursa financiară se ocupă guvernul !Ce ”avocat al poporului ” de doi bani este această Weber ??!!
Demersul lui madam Weber este extrem de perfid, neprofesionist sau poate amandoua ! A contestat PROIECTUL de lege aflat la Camera Deputatilor, nu forma finala adoptata de Senat in calitate de camera decizionala ?! Chiar sa nu stie ca este inadmisibila ?! Stie, dar in complicitate cu unele cozi de topor cadre active, mai ales de la MAN, cauta sa castige timp. Gretos !
Pentru avocatul poporului și pentru familia ei,cumpărați lumânări din banii cuveniți rezervistilor militari,cărora abia le ajung banii pentru viata zilnica.Nu toți rezervistii șanț generali sau colonei.Mizerabililor…
Văd că periodic se împiedică lumea de pensionarii militari, marea majoritate (M.Ap.N) având pensii în medie de 3000 de lei. Cu cianură ați încercat?
@Jigodiile
Dacă numărul pensionarilor militari devine periculos pentru bugetul patriei se poate organiza în fiecare vară un sezon de reducere a numărului acestora. Legal și cu cotă anuală fixă ca să nu avem după aceea acuzații de braconaj. Să-i spunem doamnei avocat al poporului: „Propuneți doamna Weber!”
Dar rentele viagere pentru viitoarele medalii ale sportivilor, au sursa de finantare? Care va fi valoarea ei?
Unii militari duc zilnic razboiul pe strada,cu toti golanii,infractorii,te scot din apa ,din foc!ti-ar conveni,dupa 35 de ani o pensie mai mica ca bursa la student sau ca ajutorul social?!?vorbeste doamna cu venituri de vreo trei sute de mii de lei pe luna!?!
Când s-au mărit pensiile la civili nu s-a pus problema sursei financiare. Când sa se actualizeze pensiile militare trebuie specificata sursa financiara.
Nu merita să moară militarii pentru acesta țară plină de jigodii la varf!
Are dreptate doamna Renate Weber. Pensionarii militari s-au înmulțit mai rău ca urșii. Cele câteva zeci de mii de pensionari militari grevează rău bugetul țării. Este absolut normal ca pensionarilor civili să li se indexeze pensiile cu rata inflației și cu creșterea salarială pentru că sunt persoane mai sensibile. Dar militarilor care au jurat să îndure privațiuni și să-și dea viața pentru țară, nu. Nu! N-a fost război, deci nu și-au dat viața pentru patrie așa că să facă bine și să îndure privațiuni. O pensie neindexată ar putea fi o privațiune pe măsura lor și n-au voie să se plângă fiind căliți în urma programelor de pregătire militară. Să zică mersi că nu li se taie pensia. Felicitări doamna Weber pentru crasa dumneavoastră inteligență!
E bine ca exista surse de finanțare pentru pensiile speciale…Ne vedem la vot..
Operativitate maxima la Avocatul Poporului !
Întreaga motivare pare scrisă pe holurile MApN sau MAI, de către persoane care doreau propriul proiect, ignorând complet asociațiile reprezentative ale militarilor. Apoi, schița provenită de la MApN sau MAI a fost modificată de cineva fără competență în actualizarea, recalcularea sau majorarea veniturilor rezerviștilor militari și fără înțelegerea faptului că pensiile stabilite conform Legii nr. 223/2015 nu sunt plătite din bugetul public de pensii.
Din cele patru puncte ale motivării, singurul care poate fi luat în considerare este punctul 3, cel privind discriminarea în cazul celor care ocupă funcții de secretar de stat, ministru etc., la momentul exercitării acestor funcții. Restul punctelor sunt ușor de combătut, deoarece: există o sursă de finanțare specificată (bugetele ministerelor); cuantumul rezultat din pensie nu depășește procentul din decizia de pensionare, contrar sugestiilor, mai ales că motivarea face referire la pensiile publice de stat; termenul de 30 de zile pentru actualizare este rezonabil, având în vedere că nu vorbim de recalculare, ci doar de modificarea bazei de calcul pentru sume actualizate.
Cum naiba când e vorba să cumpărăm cu miliarde şi miliarde avioane şi rachete de la americani, ori să donăm pe gratis Petriot Ucrainei, nu e nevoie de o asemenea fişă de finanţare. Când vine vorba de un drept salarial, Avocatul şi sare că nu sunt respectate legile. Avocatul cui e doamna?
Cata preocupare si operativitate la Avocatul Poporului pe aceasta lege ?! Gretos !