Bătaie de joc

Blestemul autostrăzilor din Moldova a mai bifat un episod

Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR), aflată în proprietatea Ministerului Transporturilor, a reziliat contractul privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureș-Ditrău din Autostrada A8 care leagă Iașul de Transilvania. Măsura a fost luată pentru că respectivul contract a fost suspendat mai mult de 12 luni însă CNAIR este cea care l-a suspendat. „Această reziliere amână cu ani de zile implementarea autostrăzii, iar lansarea unor licitații de proiectare și execuție pe studiile din 2010 nu ar face decât să pună cruce Autostrăzii A8”, susțin reprezentanții ONG-ului Pro Infrastructură. Contractul era perfect valabil, avea finanțare europeană și putea începe oricând însă trebuie ordinul de la Compania de Autostrăzi. De altfel, pe parcursul anului 2017, miniștrii Transporturilor si directorul CNAIR, Ștefan Ioniță, au răspuns în repetate rânduri că este iminentă această începere a contractului. Amânarea începerii construcției autostrăzii Târgu-Mureș – Iași vine la pachet cu un alt eșec și anume licitațiile lansate în 2016 pentru autostrada A7 (A3-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani) și care nu au avut câștigători. La nivel de declarații stăm foarte bine: „Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a spus ministrul Felix Stroe în cadrul şedinţei de la finele anului trecut a Comisiei de buget a Parlamentului. Stroe a spus de altfel că din punctul său de vedere autostrada Moldova – Transilvania înseamnă Bacău – Braşov. „Este mai mai uşor şi mai ieftin să o facem“, a spus ministrul. „Autostrada care să lege Moldova de Transilvania este o prioritate pentru guvern. În ceea ce priveşte legătura cu Transilvania a Moldovei, strategia noastră e următoarea. Pentru că este mai ieftin, este mai uşor de făcut şi trebuie făcută odată, oamenii ăia au aşteptări foarte mari. Și vom proceda aşa. Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a declarat Felix Stroe. Asta înseamnă că Târgu-Mureș – Iași cade iar 11 ani de când se tot vorbește despre acest proiect sunt aruncați pe apa Sâmbetei.

Curat ghinion

Locuitorii din Moldova pot spune că au ghinion. CNAIR a anunțat recent că a trimis companiei turceşti Eko Insaat VE Ticaret înştiinţarea de reziliere a contractului pentru execuţia centurii Bacăului, cu profil de autostradă, în contextul în care firma nu putea susţine financiar lucrările. Turcii au realizat doar 2% din lucrările prevăzute. „Nevoia stringentă a unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania (și mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorită societății civile tot mai implicate. În urma conferințelor și dezbaterilor publice, a reportajelor și interviurilor din presă, a deplasărilor în teren și a investigațiilor ONG-urilor de mediu și a tuturor activităților întreprinse de cei care își doresc cu sinceritate această autostradă, acțiunile autorităților la nivel politic au început să se vadă, lansând chiar un proiect de lege care susține investiția. Toți actorii implicați au cerut CNAIR să ridice suspendarea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate (SF) pe secțiunea Târgu Mureș-Ditrău și să lanseze licitațiile de actualizare SF pentru segmentele Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni. Fără acești pași critici nu se poate obține Acordul de Mediu (AM). Fără AM nu se poate emite Autorizația de Construire (AC), deci nu se pot începe lucrările în teren. Așadar, cel mai probabil se va ajunge în același loc, CNAIR fiind nevoită să re-lanseze licitația pentru completarea acestui studiu. Anul 2018, cu o încărcătură istorică deosebită, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8! Mai mult, proiectantul (Search Corporation) al cărui contract tocmai a fost reziliat poate cere despăgubiri în instanță (cu șanse foarte mari de reușită), daune care vor fi plătite tot de români! Teama nejustificată în urma controalelor Curții de Conturi și DNA (în urma cărora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspăt reziliat), fuga de răspundere și incompetența sunt principalele trăsături ale conducerii CNAIR. Prin deciziile pe care le iau, ei pun pe primul loc liniștea proprie și siguranța salariilor pe care le primesc din bani publici, iar interesul național nu există pentru ei”, susțin cei de la Pro Infrastructură.

Planurile inițiale

Conform Master Planului General Transporturi, lucrările la secțiunile Tg Mureș-Ditrău și Ditrău-Tg Neamț vor începe în următorul exercițiu financiar al UE, anume 2021. Pentru actualul exercițiu este planificată doar demararea lucrărilor la secțiunea Tg.Neamț – Iași- Pașcani (2016-2019). Această șosea rapidă ar aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătăţind astfel şi conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca şi zona de vest–graniţa cu Ungaria/ restul Europei via Sebeş/ Timişoara sau Oradea via Gilău–Borş. Proiectul este prevăzut să fie implementat în două faze, Târgu Mureş-Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ-Paşcani-Iaşi. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, vitreza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Acest proiect operează aproximativ 31.000 de vehicule. Aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat, trece pe noul traseu. Viteza medie prognozată de model pe traseu creşte până la 100 km/h urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%. Costurile de realizare sunt de 4,07 miliarde de euro, fără TVA, fiind de altfel cea mai scumpă autostradă din România.

Poveste din 2007

Primele mișcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007 atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni. Trei luni mai încolo contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu-Mureș, împărțită în trei loturi. Spaniolii de la Inocsa Ingenieria au câștigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de sezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț-Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeași lună, este anunțată câștigătoarea pentru segmentul Tg. Mureș-Ditrău – SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău -Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureș-Iași-Ungheni și documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul Tg. Mureș-Iași la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cei 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg Mureș-Ditrău însă contractul s-a suspendat în 2015 pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 5177 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Se vorbeste numai de Iasi dar ce Galatii unde sunt .Al doilea oras ca populatie si mai important ca industrie decat Iasul nu este legat impreuna cu Braila care este la 15 km unul de celalat nci macar de un drum expres.Zona Galati /Braila este a doua aglomerare urbana din tara iar fostul premier desi brailean nu a facut nimic pentru aceasta zona ezceptin semnarea contractului pentru un pod care poate fi ca si in WW2 prea indepartat.

  2. Tg Mureș-Iași este A8! Vedeți unde sunt celelalte 7. Iată atenția dată Moldovei. Și apunem că nu e dezvoltată, dar fără drumuri nu ai investitori nu ai industrie deci nu ai bani. Ia vedeți cât a costat ocolitorul Clujului care acum o ia la vale …

  3. Dar nu e nicio problema!Daca noi nu vrem autostrada Iasi- Targu-Mures, va face Putin una Soci-Tiraspol-Chisinau-Iasi!Ce ziceti, e posibil?!

    • Să dea Dumnezeu. Sigur nu ar strica. Moldova nu ar mai fi fundul țării. Comerțul dezvoltă indiferent cu cine-l faci.

  4. Ghinion???dar crezi că ruşii sunt proşti şi vor să fie invadati de NATO dinspre transilvania, europa??? aşa că americanii trebuie să facă cel puţin două baze în Moldova, în afară de Kogălniceanu în dobrogea.

    • Esti bolnav tinere. Ce tot delirezi tu despre Nato invazie in Rusia sau invers, baze americane in Moldova, autostrazi s.a.m.d. Ai impresia ca invaziile se fac pe autostrda si la vama!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.